Auteur Topic: Linum aretioides  (gelezen 5763 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Linum aretioides
« Reactie #15 Gepost op: 1 augustus 2012, 19:01:41 »
Mag is stellen dat jullie experimenten niet zijn gelukt? Of kunnen we de beroerde winter en de daaropvolgende hete weken in maart de schuld geven? En moeten we op dezelfde weg doorgaan en het nog eens proberen?
Zulke winters als de voorbije krijgen wij hier zelden Gerrit , dus het loont de moeite om het opnieuw te proberen .
Toch zal het ontzettend moeilijk worden vermoed ik . De Tsjechen die door hun gunstiger klimaat  toch algemeen meer zaken kunnen kweken als wij slagen er ook niet echt in ....dus ...

De plantjes groeien in hun natuurlijke omgeving in limestone in berggebieden in Oost-Turkije. Op hoogte. Ik denk dan aan het aangrenzende Noord-Iran, de vindplaats van menige Dionysia. Ik zou het willen proberen in een tufsteen onder dak. Is dit een goede gedachte?
Ik heb al ondervonden dat hij niet erg van tufsteen moet weten ....Houd volgens mij niet van kalk maar wel van zuurder gesteente zoals graniet.
Ik denk dat de  beste oplossing zal zijn in een trog (die in de winter wordt afgedekt)in een mengsel dat veel scherp gesteente (japans grit?)bevat . Of op een warm en beschut plekje in de rotstuin in een mengsel van zuiver zand en grit .Dat is alleszins de manier waarop ik verder wil proberen .
Maar eigenlijk zouden we vooral met boissieri moeten proberen denk ik...Ziet er nagenoeg hetzelfde uit maar zou toch iets makkelijker moeten zijn en is wel toleranter tov kalk ?  
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Linum aretioides
« Reactie #16 Gepost op: 1 augustus 2012, 21:49:48 »
Bedankt Kris, Frankie en Peter. Nou, ik zal er eentje in een tufsteen zetten - ik ben wel vaker in mijn leven voor eigenwijs versleten, heb het altijd ontkend, nu weer - en eentje in een trog, zoals jij voorstelt Kris, met het mengsel van Peter.
Als iedereen nou bij Ger de plantjes opkoopt en als iedereen het nou op een andere manier probeert, kunnen we aan het eind de Tsjechen wat leren.  ;D