Auteur Topic: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's  (gelezen 86153 keer)

Danny De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 793
  • Geslacht: Man
  • Grote bewondering voor kleine plantjes
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #90 Gepost op: 23 januari 2013, 23:07:29 »
Jan overdrijven ???  ((11 ((11 ((11
Danny, hoe durf je zo'n veronderstelling maken...  --11 -1(

 -((1
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #91 Gepost op: 24 januari 2013, 00:20:45 »

Ik denk soms dat bepaalde materialen dezelfde eigenschappen hebben ? Langs de ene kant water doorlaten maar ook water bufferen (spons)en dat afgeven op de juiste moment .(Anderzijds mineralen of ook zelfs lucht  toevoegen ? )Zou het dan in deze kontekst kunnen dat volgende materialen eigenlijk min of meer dezelfde eigenschappen  hebben : seramis, vulkakorrel-bims-akadama-perlite-vermiculite-pumice -blahton .....Het houd mij bezig ,iemand die daar meer wil/kan over zeggen ?

Ik ben helemaal geen ervaringsdeskundige op het gebied van al die toeslagmaterialen die je noemt. Ik ben wel op zoek geweest bv bij dierenzaken, hengelsportwinkels, maar eigenlijk nooit wat gevonden. Dan naar het internet: aha ja, daar kun je het krijgen, maar de prijzen en verzendkosten weerhielden mij.

Maar...ik denk dan: Wat wil je. Doorlatendheid oke, grit dus, grove en fijne gritjes. (of split kun je het noemen) Water bufferen: lavakorrels onderin. Zuur: wit turfstrooisel. Voedzaam: bladaarde. Arm: rijnzand.  Kalkrijk: klei. Ho, even over klei. Ik lees over die kleisoort Gardenline. Zo goedkoop. Ik heb hier 100 kuub prachtige klei liggen. Dat moet je eerst bewerken voordat je het toevoegt aan rotsplanten. De klei eerst laten drogen tot het keihard is. Dan verpulveren met een moker. Dan door een fijne zeef halen. En je hebt een prachtig toeslagmateriaal om te mengen.
En dan denk ik....meer heb je toch niet nodig. Gaan ze het nou beter doen in akadama of perlite?

Maar nogmaals: het zijn zo maar wat gedachten.

Nee...Gerrit..en natuurlijk allemaal.....Planten gaan het beslist niet beter doen met al die toeslag materialen!.....Jan en Kris geven dit ook al wat aan ...
Natuurlijk....iedereen mag het zelf weten......en iedereen 'Kookt' zijn eigen mengsel waar hij/zij bij zweert.
Er zijn echter nooit perlite of vermiculiete gevonden in de bergen!.......misshien een beetje kinderachtig dat ik dit zeg vinden sommigen misschien nu....maar........

Simpelweg wel de basale waarheid!......Natuurlijk proberen we een optimaal klimaat en grondsubstraat te maken om de planten in een totaal ander habitat te laten groeien....dat is zo dat zal ik niet ontkennen...echter onderzoek wijst steeds meer uit dat er slechts een aantal hoofd factoren belangrijk zijn voor een plant...welke plant dan ook...
En dat is de 'Lucht circulatie' en de 'Water circulatie' in een grond mengsel...welk mengsel dan ook!...of het nu voor 'natte' planten is of voor 'droge' planten.
Men noemt dit de 'free flow'  van de 2 hoofd factoren.....in het algemeen maakt de grondsoort dan niet zoveel uit!
Dionysia groeiden bij mij in de negentiger jaren alleen maar in brekerzand en klei en mijn hele verzameling heb ik in '96 verkocht niet door falen maar door gebrek aan interesse om hier mee door te gaan...toen waren er natuurlijk nog niet veel van die mooie kruisingen....ik wil hier alleen maar mee zeggen dat een grondmengsel zwaar overschat worden.

Kijk naar Jan F zijn Dio's in de tuin...de juiste plek....en een vrije beweging van lucht en vocht rond het wortel gestel is waar het omgaat.
Een vriend van mij werkt voor een grote potgrond fabrikant dus dergelijke 'weetjes' heb ik uit de eerste hand......veel is een commercieel gebeuren..en ja...
als je commercieel werkt moet de boel groeien....en wordt de zaak opgepompt.
Veel wordt dus in de handel gebracht om te verkopen.....perlite bijvoorbeel wordt gebruikt om gewicht te drukken onderin potten,maar kan als het lang
onderin of door de potgrond zit juist dichtslaan....alles is dus betrekkelijk.

Eigenlijk klopt het precies wat Gerrit zegt......'Gaan ze het nou beter doen'?....nee dus.
Zelf 'Kook' ik natuurlijk ook bepaalde mengsels en ik gebruik in principe alleen 'natuur' producten en zo min mogelijk meststoffen in de producten
Als we mesten is het vloeibaar en kortdurend.

De laatste jaren gebruiken we hier alleen de volgende producten;

De bestaande zandgrond hier in het oosten
Een doodgewone potgrond
Klei blauw en geel
Scherp grit.
Zwart en witveen

naar gelang de soort wordt dit 'gekookt'

Maar het blijft leuk en interessant om te zien hoe veel verschillende mengsels wij allemaal 'Koken'
 en let op...nu komt de moraal van het verhaal!...

We maken allemaal verschillende mengsels voor dezelfde planten........ ))4

Voelen jullie um!?........en bij iedereen doen ze het toch aardig?!....betekent dit dus eigenlijk niet
dat het misschien niet zoveel uit maakt......mits de standplaats...zon/licht/schaduw en de lucht en waterhuishouding in de grond maar een beetje goed is?

        Soms is het allemaal niet zo moeilijk..........

Nog even ten overvloed perlite en vermiculite kun je gewoon googlen en dan wordt het gelinkt aan asbest.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2013, 00:31:20 door Bart Moerland »
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #92 Gepost op: 24 januari 2013, 00:32:06 »
Doorgaans overdrijf ik mogelijkerwijze waar de ethiek dit toestaat,  :o  (en dan nog .... ???)
maar in dit geval, moet ik, zonder te overdrijven ;D, stellen dat ons Monika al deze beproevingen doorstaan heeft.
Ze zal, hopelijk nog vele jaren, door het leven gaan als 'taaie Monika'. ((2

Leest moar ne kier mijne simpelen uitlaeg bij Dionysia 2012, Daennie......

Enkel dat van die vogels is er bijgekomen (denk ik), die halen er soms wat stukken uit, voor de lol. :o
En ze moeten niet overdrijven hé, die gevederde beesten !!!!! )-12 -3( --2 2-)( --20 -3)( gelekaart
 --3 --11 --11 --11 --11 --11   --11 --11 --11 --11 --11 --11 --11 --11 --11  (overdrijf ik nu niet een beetje ?) --11

 -1(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #93 Gepost op: 24 januari 2013, 00:41:03 »
Niet overdrijven hé, Bart, binnenkort teelt iedereen Dionysia's naast een mesthoop. Dat schijnt de 'juiste' plek te zijn.  :o --6 ??? --11 --3 -7( -1(


Maar je hebt wel een punt, dat het 'mengsel' alleen niet zaligmakend is.
Slapen, dat is zalig en daar ben ik nu wel aan toe.
Toedeloe ...
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #94 Gepost op: 24 januari 2013, 10:59:33 »
Na alle reakties tot nu toe kan ik alleen maar zeggen, dat ondanks bijna iedereen nog in de kinderschoenen staat betreffende cultuur van Dionysias, vrijwel altijd matig succes heeft. Ondanks dit gegeven feit heeft iedereen toch een eigen mening hierover, wat zeker mag. Ikzelf heb alleen maar willen aangeven op welke manier ik mijn Dionysias kweek.
Op deze manier ga ik ook zeker verder, temeer omdat deze manier mij erg goed bevalt, met mag ik wel zeggen uitstekend succes. Iedereen moet kweken op zijn eigen manier en uiteindelijk er achter komen wat voor hem of haar het beste is.

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #95 Gepost op: 24 januari 2013, 11:05:24 »
http://www.nvmproducts.nl/download/nvm_products_perlite.pdf . Zie fysische eigenschappen van geexpandeerde perlite: asbest vrij

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #96 Gepost op: 24 januari 2013, 11:19:34 »
Om alles nogmaals te bevestigen. Ik heb telefonisch navraag gedaan bij 2 grote leveranciers van perlite en vermiculite. De antwoorden bevestigen alleen maar wat je in vorig bericht kunt zien( website). Deze producten worden beiden massaal toegepast in de tuinbouw. Betreffende asbest zit men hier qua milieu en gezondheid tegenwoordig zo bovenop dat deze beide producten allang uit de handel waren genomen. Als tweede antwoord kreeg ik dat dit verhaal zo'n vijftig jaar geleden de ronde deed.

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #97 Gepost op: 24 januari 2013, 11:52:54 »
Ger en natuurlijk iedereen.... het is prima wat je hier post....maar dit is wel een commerciele firma............
En ik heb ook niet beweerd dat perlite gelijk staat aan asbest.....integendeel.........
Medisch gezien zijn de effecten echter op gelijke voet.
Asbest stofdeeltjes hebben miniscule haakjes die het vlies in de longen aantasten door er zich in te nestelen.
Veel ge expandeerd spul zoals o.a ook vermiculite en perlite hebben een dergelijke uitwerking ook in minder heftige mate
maar ontegenzeggelijk aangetoond.
Ook blootstelling bij het leggen van asfalt bijvoorbeeld......of waarom denk je dat specie(stof) om te metselen op de bouw tegenwoordig geprepareerd wordt aangevoerd?
Ieder mens heeft zijn eigen verantwoording naar zijn omgeving en zich zelf toe......in welke mate iemand dat wil toepassen.

Komt ook nog bij dat dit geen 'hesksenjacht' is van mij op toeslag materialen of zo...nee....
Er zijn voor mij Drie duidelijke punten als ik een waarschuwing als beroepskweker ontvang om voorzichtig te zijn
met perlite dan doe ik twee dingen.........ik onderzoek de medische gegevens en rapporten hierover en ten tweede
als beroepskweker vraag ik mij af.......'Wat draagt dit toeslagmateriaal nu werkelijk bij tot verbetering van de groei'.....
En ten derde is er een altenatief dat een zelfde doelstelling in mijn teelt beoogd.

Het antwoord voor mij is duidelijk genoeg,voor een ander misschien niet...en dat mag.
Zijn we allemaal gelukkig vrij in.
Samenvattend is voor mij persoonlijk de laatste 10 jaar duidelijk geworden dat veel toeslagmaterialen op de markt
zijn gekomen uit marktwerking oogpunt,als vervangers voor goede natuurlijke producten.
Soms omdat ze makkelijker te verwerken zijn,soms omdat ze in gewicht schelen bij vervoer van potplanten,soms omdat
ze het teelt proces bij grote aantallen vermakkelijken door een betere waterhuishouding,soms uit alleen maar winst oogmerk.
En nog meer punten zijn aan te voeren....belangrijk hierin is dat wij in het algemeen op het forum alleen maar
'Hobbyisten' zijn die kleine aantallen kweken......en de werking bij de meeste toeslag materialen is alleen voordelig
bij grotere aantallen...vaak kassen vol,...zoals ik al zei...makkelijker met water geven,lichter in gewicht e.d

Dit alles heeft bij mij als opgeleide beroepskweker er toe geleid dat mijn mening door de berichtgeving ,nuchter nadenken
afwegingen maken...ik niet meer gebruik wil maken van dergelijke materialen,zelfs al kweken wij nog jaarlijks bijn 10.000 planten.
Ik wil er nogmaals opwijzen dat iedereen hier vrij in is en dat het geen zins mijn bedoeling is om iemand hiermee
te beledigen of een mening op te dringen.

Wat betreft de kweek van Dionysia's wil ik alleen maar zeggen dat ik er al heel vroeg mee begonnen ben nog bijna eerder als met Saxifraga's,
ik kende zelfs niemand die in Nederland hier mee bezig was en kan mij ook niet herinneren dit bij collega hobyisten gezien te hebben.
Ik koester alleen maar goede gedachten aan een bijna voetbal grote involucrata in zand en klei,jaar na jaar vol met bloemen.
Maar ben ook wel zo nuchter te weten na jaren lange opleiding en stages dat mijn Dionysia overkapping waarschijnlijk
precies met geluk op de juiste plek stond,licht,zon,wind.  En dat ik misschien groen vingers heb is mooi mee genomen.
Het bewijs ontdekte ik door de Dio's op Tuf te zetten,ieder die weet hoe Tufsteen is ontstaan weet dat er een ongelooflijke
mooie samenhang in zo'n rotsje zit.......alle porien,sleufjes zorgen voor een niet door ons kunstmatig te evenaren....
flow van water en lucht,laten we eerlijk zijn mensen niet voor niets zijn 'moeilijke' Alpinen in ons klimaat bijna alleen maar fatsoenlijk op Tuf te kweken.
Dat kan iedereen beamen denk ik zo.

Zoals Ger terecht aangeeft... 'op welke manier ik mijn Dionysia's kweek'.....klopt dat doen we allemaal hier.
Daar is een forum ook voor en daar kan en mag discussie over ontstaan...sterker nog......
dat is de bedoeling........zodat een ieder individueel er uit kan filteren wat voor hem of haar van toepassing is....
een afweging te maken en zelf tot een voor hem of haar aanvaardbaar grondmengsel komt.
Er bestaat geen 'Wet van meden en Perzen',maar wel een 'Gulden middenweg'.

We zijn er dan ook beslist niet op het forum om elkaar iets 'op te dringen'....maar om te 'Delen'......
En ik vind het heel fijn om op dit Forum zoveel meningen te mogen lezen en dat in te laten werken en zonodig
toe te passen in mijn werk/Hobby.......want ondanks het feit dat ik sinds mijn ziekte niet meer 100% beroeps matig Alpinen kweek
is het nog steeds wel een noodzakelijke bron van inkomsten voor ons......en dit vertel ik jullie om aan te geven
ondanks het feit dat ik misschien van beroep kweker ben....ik alle meningen,ervaringen van iedereen...zeer,zeer...hoog schat!

Tot slot....'and than i rest my case'.....ik heb jaren terug eens een heel mooie zin gelezen....;

'Of je nu 12 jaar bent......28jaar of 88......je moet altijd bereid zijn van iemand iets te willen leren'

Ik hoop dat 2013 een geweldig Forum jaar wordt voor iedereen!
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2013, 12:38:17 door Luc Gilgemyn »
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #98 Gepost op: 24 januari 2013, 12:10:10 »


Zoals Ger terecht aangeeft... 'op welke manier ik mijn Dionysia's kweek'.....klopt dat doen we allemaal hier.
Daar is een forum ook voor en daar kan en mag discussie over ontstaan...sterker nog......
dat is de bedoeling........zodat een ieder individueel er uit kan filteren wat voor hem of haar van toepassing is....
een afweging te maken

We zijn er dan ook beslist niet op het forum om elkaar iets 'op te dringen'....maar om te 'Delen'......
En ik vind het heel fijn om op dit Forum zoveel meningen te mogen lezen en dat in te laten werken en zonodig
toe te passen in mijn werk/



Oeioeioe, ik heb wel wat losgemaakt met mijn losse flodders en mijn pleidooi voor 'back to basic'.

Ik heb een paar zinnen uit het lange verhaal van Bart gehaald en achter elkaar gezet. En dat geeft m.i. de essentie mooi weer van deze heeeele goede discussie. Misschien wel een van de beste van de laatste tijd.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2013, 13:08:32 door Gerrit Eijkelenboom »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #99 Gepost op: 24 januari 2013, 12:16:32 »
Na alle reakties tot nu toe kan ik alleen maar zeggen, dat ondanks bijna iedereen nog in de kinderschoenen staat betreffende cultuur van Dionysias, vrijwel altijd matig succes heeft. Ondanks dit gegeven feit heeft iedereen toch een eigen mening hierover, wat zeker mag. Ikzelf heb alleen maar willen aangeven op welke manier ik mijn Dionysias kweek.
Op deze manier ga ik ook zeker verder, temeer omdat deze manier mij erg goed bevalt, met mag ik wel zeggen uitstekend succes. Iedereen moet kweken op zijn eigen manier en uiteindelijk er achter komen wat voor hem of haar het beste is.

Dit is toch wel een heel sterk argument dat je hier aanhaalt Ger. Ga maar kijken, iedereen, hier in deze draad een paar bladzijden eerder, nl jan en febr 2012. Dan wordt argumenteren toch wel erg lastig.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2013, 13:07:42 door Gerrit Eijkelenboom »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #100 Gepost op: 24 januari 2013, 12:41:18 »
Heerlijke gedachtewisseling mensen !  ((14 ((14
Ik heb geen dionysia's maar heb toch volop genoten van al de wijsheid die hier is verkondigd !  Veel ervan is ook voor andere rotsplant culturen toepasselijk.
Als jullie dit goed vinden zou ik deze hele dionysia-compost discussie willen isoleren onder een toepasselijke titel en zorgen dat hij ook in de toekomst makkelijk terug te vinden is.

Akkoord ?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #101 Gepost op: 24 januari 2013, 13:34:15 »
Tuurlijk Luc.......daar gaat het om.....informatie van alle kanten.

Vond zelf het Topic ook niet meer goed 'passen' in de Dio topic.

Misschien nog even ten overvloede over Perlite......

In Engels noemen ze dat 'Non-Rotting'  misschien dat sommigen van jullie
dat in de tuin ook al gemerkt hebben,maar die perlite balletjes vergaan niet!
En blijven je plagen als het min de natuur komt,dat was voor mij ook een reden
om er mee te kappen.
Ik weet nog wel dat we kassen vol met treur Salix zetten en de potgrond werd ook gemixed met perlite
dat wapperde alle kanten uit en als er uitval van planten was kon je de potgrond in de 3 liter zakken niet meer hergebruiken vanwege de sneeuw 'balletjes'

Ja..we hebben wat af ge experimenteerd met mengsels!........daarom vind ik
de 'Back to Basic' titel van Gerrit heel toepasselijk.

Hoe ouder ik wordt hoe meer 'Back to Basic'......bedankt Gerrit voor een mooi nieuw 'Levens motto'....haha

en oh,ja.......nemen jullie me maar niet kwalijk voor die 'Lange verhalen'.....
Ik vind het belangrijk om als we ergens over van gedachten wisselen we zo volledig en duidelijk mogelijk moet zijn.

Maar ja....we leven in een tijd van....snel,snel...kort,kort......
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #102 Gepost op: 24 januari 2013, 14:28:20 »
Om een "lang" verhaal kort te maken, die de schoen past trekke hem aan,,,,,,, Er is een duidelijk meningsverschil over substraat met duidelijk tegenstanders van perlite en misschien voorstanders van perlite. Voor mij blijft perlite een van de beste bestandsdelen voor mijn mengsel. Jarenlange ervaring ligt hieraan ten gronde. Verder wil ik hier geen woord meer aan toevoegen. Iedereen is vrij in hetgeen hij het beste vindt. Verder komen we hier toch niet uit. Voor mij is dit verhaal dus finito !!

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #103 Gepost op: 24 januari 2013, 15:25:06 »
Oh ja,,, belofte maakt schuld,,, matige afbeelding van Gardeenline streugut, de eventuele vervanger voor seramis.
Dit is mijn laatste bijdrage aan deze compost discussie.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #104 Gepost op: 24 januari 2013, 15:45:40 »
Als ik dit zo zie Ger dan lijken het wel vermorzelde en geplette lavakorrels. ik heb een grote zak hier staan met hele en die sla ik ook regelmatig door om wat te mengen, Ik denk dat ze water in het mengsel opslaan en vasthouden.