Auteur Topic: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's  (gelezen 86133 keer)

Jozef Lemmens

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 506
    • Alpines, the Gems of the Mountains
Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Gepost op: 8 maart 2012, 20:05:54 »
Hoeveel keer geef jij vloeibare meststoffen ?

Een keer of 2 - 3. In mei en juni. Maar wel aan de helft van het voorgestelde verhouding.
Ik draai mijn potten wekelijks een kwartslag om gelijkmatige (aan alle zijden) bloei te krijgen. De meeste "cracks" doen dit.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Jozef Lemmens

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 506
    • Alpines, the Gems of the Mountains
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #1 Gepost op: 9 maart 2012, 18:21:24 »
De Vulcakorrel is gemengd met 10-20 % loam based JI-2 en een 20% brekerszand.
Ik denk dat ik eens ga proberen in de richting van het Japanse mengsel dat nu veel gebruikt wordt voor Hepatica’s en Irissen, maar dan zonder dat zure bestandsdeel (ik kan op de naam niet komen). Vorige week was ik bij Dockx en ik zag dat er terug Parkgoud was. Misschien ga ik dit in de plaats gebruiken. Vroeger gebruikte ik dit puur (op aanraden van Harry), maar dit werd zo hard als beton als het droog was.
Ik denk dat het medium er weinig toe doet. Mensen zoals Nigel Fuller en Paul Ranson gebruiken gewoon JI 2 gemengd met Cornish grit. Nigel zweert bij Cornish grit. Dit is enkel te vinden in Zuid Engeland, vandaar. Als ik juist ben, voegt ENF er ook Perliet aan toe.
Als ik je potjes zo zie, wil ik aanraden om de etiketten volledig in de pot te duwen. Het kussen zal beginnen groeien en tegen het etiket komen. Hier begint de miserie. Of tijdig verpotten  ;).
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #2 Gepost op: 9 maart 2012, 19:55:49 »
De Vulcakorrel is gemengd met 10-20 % loam based JI-2 en een 20% brekerszand.
Ik denk dat ik eens ga proberen in de richting van het Japanse mengsel dat nu veel gebruikt wordt voor Hepatica’s en Irissen, maar dan zonder dat zure bestandsdeel (ik kan op de naam niet komen). Vorige week was ik bij Dockx en ik zag dat er terug Parkgoud was. Misschien ga ik dit in de plaats gebruiken. Vroeger gebruikte ik dit puur (op aanraden van Harry), maar dit werd zo hard als beton als het droog was.
Ik denk dat het medium er weinig toe doet. Mensen zoals Nigel Fuller en Paul Ranson gebruiken gewoon JI 2 gemengd met Cornish grit. Nigel zweert bij Cornish grit. Dit is enkel te vinden in Zuid Engeland, vandaar. Als ik juist ben, voegt ENF er ook Perliet aan toe.
Als ik je potjes zo zie, wil ik aanraden om de etiketten volledig in de pot te duwen. Het kussen zal beginnen groeien en tegen het etiket komen. Hier begint de miserie. Of tijdig verpotten  ;).

Merci voor je uitgebreide reactie Jef ! Ik zal niet de enige zijn die dit wel interessant vindt....
Ik heb de laatste 3 jaren ook al diverse mengsels uitgeprobeerd en het laatste dat ik nu had gebruikt is  :
1 deel brekerzand
1 deel seramis
1 deel tufsteengruis
1 deel perlite
+ klein beetje JI
Ik heb het idee dat die seramis de boel (te?) lang nat houd ? Tufsteengruis heeft ook de neiging om te hard te worden denk ik wel eens .Prima materiaal (rotstuin, opvullen tufgaten ) maar in pot weet ik het nog zo niet ? Brekerzand zou ik durven vervangen door groffer materiaal ?Brekerzand blijft in potjes ook betrekkelijk lang nat .
Je ziet het Jef , ook nog altijd op de dool en op zoek naar het ideale mengsel ....
Goede tip van die etiketten , moet idd sowieso gebeuren .Is trouwens ook geen zicht. 
« Laatst bewerkt op: 9 maart 2012, 19:59:52 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #3 Gepost op: 9 maart 2012, 22:36:13 »
Wat ik gebruikt heb als mengsel voor mijn verse Dionysia's is het volgende :
1 handvol zand 0/5 mm
1 handvol gemalen schelpjes
1 handvol potgrond
1 handvol gele jurasteen 4/8 mm
1 handvol perlite
daarna gemengeld met mijn handen tot als diezelfde handen dachten dat het goed was.
Ik weet dat het misschien raar is, maar daarna ruik ik ook eens aan het mengsel, nog een zintuig meer.
Geef een seintje als jullie denken dat het niet goed is.
Voorlopig leven ze nog allemaal, de Dionysia's. ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2013, 20:53:53 »
Toch al heel aardige exemplaren, Kris, als je er natuurlijk de planten van Jef er bij haalt, tja, dan sta je toch weer met beide voetjes op de grond.
Is uw kas in de zomer niet te warm, Kris voor die Dyonisia's. Klaarblijkelijk houden ze niet van hoge temperaturen? Gebruik jij ook een extra blazer zoals Ger in zijn kas?

Dank je Frankie. Ik heb altijd gedacht dat mijn (cactus) kas idd te warm is voor dat spul en eigenlijk denk ik dat soms nog een beetje. (bij Ger staan ze in de zomer ongetwijfeld koeler)
Maar ik was deze zomer bij Michael Kammerlander op bezoek en stelde daar vast dat zijn kassen ongeveer even warm moeten  zijn. En daar stond geen enkele ventilator ...Michael vond dit ook geen noodzaak . Er was wel redelijk geschermd met een soort doek.Vlgs. Michael blijven schimmels en dat soort aandoeningen de enige reden dat die planten het loodje leggen. En vlgs hem is vooral de vochtige lucht daarin de boosdoener. Onze luchtvochtigheid is hier bijna altijd (ook in de zomer )heel hoog. Ik denk dat  in de streek waar bijv. MK woont , die luchtvochtigheid bijv al lager is dan bij ons (meer landklimaat) Ik had er onlangs ook nog een gesprek over met andere liefhebbers en daar waren nog mensen die me zeiden dat het hier bij ons steeds vochtiger wordt (luchtvochtigheid)en dat het daarom steeds moeilijker wordt om die planten te kweken. Maar wat dan weer in de UK ? Daar zien we weer heel mooie groepen en daar hebben ze toch ook geen droog klimaat ? Misschien worden ze daar veel preventief behandeld?
Nu ik plaats er wel een ventilator bij , ik denk dat die luchtverversing trouwens ook bijdraagt tot een drogere lucht en hier wel noodzakelijk is ?
Maar helemaal onbegrijpelijk werd het voor mij toen ik de moederplanten van Aberconwy zag .....in plastiek potten op een zeer nat zandbed . En ze zagen er goed uit. Maw nog veel te leren en te proberen. Ik denk dat de ideale methode (als die al zou bestaan) voor ieder van ons kan verschillen....  
 
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2013, 20:56:39 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2013, 21:43:32 »
Hmmm, mijn Dionysia 'Monika', je weet wel die twee grote kussens van zeker minstens 25 jaar oud, gewoon uitgeplant in een laag rotsplantengrond van 20 cm dat zich in een verhoogd bed bevindt. Die zijn enkel bovenaan beschermd door glazen ruiten, voor de rest heeft de wind daar vrij spel en in de zomer sproei ik ze gewoon met de tuinslang. Het zijn natuurlijk niet de moeilijkste Dionysia's, maar toch wel heel respectabele planten. Ze zijn wel beschermd tegen de zon door wat metershoge sparren.
Als mijn verzameling Dionysia's nog wat uitbreidt, dan maak ik nog zo een spel. Waarom zou ik dan zo een kostbare kas maken ?

Mijn andere plantjes, staan gewoon buiten op de vensterbank van mijn slaapkamer in een plastieken bloembak gevuld met zand. Deze zijn beschermd tegen het grootste gedeelte van de regen doordat ze op het oosten staan en door het overhangende dak.  Maar het gebeurt ook regelmatig dat ze wat regen op hun dak krijgen doordat de wind vanuit oostelijke of noordelijke richting komt. Geen nood, de wind die op een hoogte van 5 meter nog meer vrij spel heeft, droogt de boel wel vlug genoeg op.

Nog eens een foto van ons 'Monika' om te lekkerbekken .... ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2013, 21:50:52 »
Toch al heel aardige exemplaren, Kris, als je er natuurlijk de planten van Jef er bij haalt, tja, dan sta je toch weer met beide voetjes op de grond.
Is uw kas in de zomer niet te warm, Kris voor die Dyonisia's. Klaarblijkelijk houden ze niet van hoge temperaturen? Gebruik jij ook een extra blazer zoals Ger in zijn kas?

Dank je Frankie. Ik heb altijd gedacht dat mijn (cactus) kas idd te warm is voor dat spul en eigenlijk denk ik dat soms nog een beetje. (bij Ger staan ze in de zomer ongetwijfeld koeler)
Maar ik was deze zomer bij Michael Kammerlander op bezoek en stelde daar vast dat zijn kassen ongeveer even warm moeten  zijn. En daar stond geen enkele ventilator ...Michael vond dit ook geen noodzaak . Er was wel redelijk geschermd met een soort doek.Vlgs. Michael blijven schimmels en dat soort aandoeningen de enige reden dat die planten het loodje leggen. En vlgs hem is vooral de vochtige lucht daarin de boosdoener. Onze luchtvochtigheid is hier bijna altijd (ook in de zomer )heel hoog. Ik denk dat  in de streek waar bijv. MK woont , die luchtvochtigheid bijv al lager is dan bij ons (meer landklimaat) Ik had er onlangs ook nog een gesprek over met andere liefhebbers en daar waren nog mensen die me zeiden dat het hier bij ons steeds vochtiger wordt (luchtvochtigheid)en dat het daarom steeds moeilijker wordt om die planten te kweken. Maar wat dan weer in de UK ? Daar zien we weer heel mooie groepen en daar hebben ze toch ook geen droog klimaat ? Misschien worden ze daar veel preventief behandeld?
Nu ik plaats er wel een ventilator bij , ik denk dat die luchtverversing trouwens ook bijdraagt tot een drogere lucht en hier wel noodzakelijk is ?
Maar helemaal onbegrijpelijk werd het voor mij toen ik de moederplanten van Aberconwy zag .....in plastiek potten op een zeer nat zandbed . En ze zagen er goed uit. Maw nog veel te leren en te proberen. Ik denk dat de ideale methode (als die al zou bestaan) voor ieder van ons kan verschillen....  
 

Weer iets wijzer geworden. Het zal inderdaad wel zo zijn dat de omstandigheden per streek verschillen. Toch wel vreemd dat Kammerlander dan geen ventilator nodig heeft. In een kas zonder bewegende lucht moet toch vrij snel schimmelvorming optreden? Of zijn de planten zoals je aanhaalt dan toch maar preventief behandeld? Het blijft allemaal een beetje mysterieus, dat kasgedoe. Ik heb ook de indruk dat de meesten het achterste van hun tong niet laten zien... .
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2013, 21:57:17 »
Hmmm, mijn Dionysia 'Monika', je weet wel die twee grote kussens van zeker minstens 25 jaar oud, gewoon uitgeplant in een laag rotsplantengrond van 20 cm dat zich in een verhoogd bed bevindt. Die zijn enkel bovenaan beschermd door glazen ruiten, voor de rest heeft de wind daar vrij spel en in de zomer sproei ik ze gewoon met de tuinslang. Het zijn natuurlijk niet de moeilijkste Dionysia's, maar toch wel heel respectabele planten. Ze zijn wel beschermd tegen de zon door wat metershoge sparren.
Als mijn verzameling Dionysia's nog wat uitbreidt, dan maak ik nog zo een spel. Waarom zou ik dan zo een kostbare kas maken ?

Mijn andere plantjes, staan gewoon buiten op de vensterbank van mijn slaapkamer in een plastieken bloembak gevuld met zand. Deze zijn beschermd tegen het grootste gedeelte van de regen doordat ze op het oosten staan en door het overhangende dak.  Maar het gebeurt ook regelmatig dat ze wat regen op hun dak krijgen doordat de wind vanuit oostelijke of noordelijke richting komt. Geen nood, de wind die op een hoogte van 5 meter nog meer vrij spel heeft, droogt de boel wel vlug genoeg op.

Nog eens een foto van ons 'Monika' om te lekkerbekken .... ;D

De resultaten zijn zonder meer schitterend, Jan. Ik zit al geruime tijd na te denken wat ik in de toekomst zou bouwen: een alpine kas of toch maar een dergelijke constructie zoals de uwe. Als je inderdaad die planten op deze manier kan kweken zonder die dure kas die in de zomer toch veel te heet wordt, kan je beter voor zoiets opteren, me dunkt. In dit schaduwrijke onderkomen kun je bovendien ook nog wat moeilijke saxjes en androsaces houden. Wat met de vorst, Jan. Hebben die planten daar niet onder te lijden?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2013, 22:29:51 »
Totaal niet, Frankie. Want het kan daar berekoud worden.
Ik ga straks eens gaan kijken, maar ik denk dat het daar nu vol met sneeuw zal liggen met de huidige sneeuwstorm.
Vorig jaar stond die D. 'Monika' met de helft van de bloemen open, tot plots het begon te vriezen in februari met uitschieters tot min 18°.
Natuurlijk waren de openstaande bloemen na die drie weken vrieskoude naar de vaan, maar de rest van de bloemen die bij het begin van het vriezen nog niet open stonden, die gingen gewoon door met hun gele show. Het was natuurlijk niet zo spectaculair in 2012, in twee keer bloeien, maar de planten zelf hadden van de koude geen last.
Natuurlijk hou ik ze wel redelijk droog.
Ik ben ook geen expert, maar ik wil gewoon mijn soms vreemde ervaringen en ideeën delen. ??? ))6
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2013, 23:04:51 »
Hmm, ik was wel mis met dat getal, het moest zijn : 'minstens 15 jaar oud'. ::) ;)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2013, 08:49:37 »
Ik ben ook geen expert, maar ik wil gewoon mijn soms vreemde ervaringen en ideeën delen. ??? ))6

Dat moet het eerste opzet van dit Forum blijven, Jan.  Ervaringen delen !
Het hoeven zeker niet altijd wetenschappelijk onderbouwde of hoogdravende theorieën te zijn : de belevenissen van de "ervaringsdeskundige" die met vallen en opstaan bepaalde resultaten bereikt (of ook niet) kunnen net zo interessant zijn.  8)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #11 Gepost op: 15 januari 2013, 20:26:16 »
Dat moet het eerste opzet van dit Forum blijven, Jan.  Ervaringen delen !
Het hoeven zeker niet altijd wetenschappelijk onderbouwde of hoogdravende theorieën te zijn : de belevenissen van de "ervaringsdeskundige" die met vallen en opstaan bepaalde resultaten bereikt (of ook niet) kunnen net zo interessant zijn.  8)

Daar kan ik alleen maar heel erg achter staan Luc !  ((14
En de ervaringen van Jan kaderen volledig in deze filosofie.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #12 Gepost op: 15 januari 2013, 20:47:26 »
Totaal niet, Frankie. Want het kan daar berekoud worden.
Ik ga straks eens gaan kijken, maar ik denk dat het daar nu vol met sneeuw zal liggen met de huidige sneeuwstorm.
Vorig jaar stond die D. 'Monika' met de helft van de bloemen open, tot plots het begon te vriezen in februari met uitschieters tot min 18°.
Natuurlijk waren de openstaande bloemen na die drie weken vrieskoude naar de vaan, maar de rest van de bloemen die bij het begin van het vriezen nog niet open stonden, die gingen gewoon door met hun gele show. Het was natuurlijk niet zo spectaculair in 2012, in twee keer bloeien, maar de planten zelf hadden van de koude geen last.
Natuurlijk hou ik ze wel redelijk droog.
Ik ben ook geen expert, maar ik wil gewoon mijn soms vreemde ervaringen en ideeën delen. ??? ))6

Uw vreemde ervaringen en ideeën zijn bijlange zo vreemd nog niet, Jan. Ik heb er toch al iets van opgestoken. Het houden van Dionysia is dan misschien toch niet zo onoverkomelijk?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #13 Gepost op: 15 januari 2013, 21:14:16 »
Eigenlijk zijn Dionysia's niet zo moeilijk als je wat dingen in acht neemt en als je een beetje geluk hebt.
Af en toe gaat er wel eentje dood door de omstandigheden (luchtvochtigheid, te weinig naar omzien of te veel naar omzien, vogels) en ik voeg er ook aan toe : het gebruik van sproeistoffen.
Maar dat zal ik op 02 februari wel een beetje proberen uit te leggen ..... :o --6 --6
Als ik wat stotter en het dus een paar keer herhaal dan zullen de mensen het misschien onthouden. ::) ??? --11

Trouwens, wat voor de ene vreemd is, zal voor de andere doodnormaal zijn....
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #14 Gepost op: 15 januari 2013, 22:20:49 »
Als ik wat stotter en het dus een paar keer herhaal dan zullen de mensen het misschien onthouden. ::) ??? --11
Dat noemen ze bij ons gewoon 'plankenkoorts' Jan ;D, gaat vanzelf over --11 --3