Auteur Topic: Ranunculaceae  (gelezen 148505 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Ranunculaceae
« Reactie #60 Gepost op: 30 januari 2014, 19:48:27 »
Schoan plantje Wim.

Even een algemene vraag, kunnen voor plaatsing van planten in topics als deze, specifieke plantengroep, afspreken dat we er iets meer bij vertellen, over b.v. standplaats e.d. _08. Deze lijk mij in of tussen tufsteen te staan. Dat komt de kwaliteit van het forum, die al goed is, zeker ten goede -6(.

 ((14 Heel goed voorstel, Cor, bij deze heb ik mijn post aangepast.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ranunculaceae
« Reactie #61 Gepost op: 30 januari 2014, 19:50:30 »
Ranunculus calandrinioides.

Heb deze plant nu ruim 5 jaar in de collectie .Ondanks dat hij uit Marokko komt (Atlas gebergte )is hij vlgs mij wel voldoende winterhard. Ik heb hem aanvankelijk altijd in pot gekweekt om 3 redenen :
1/ nog niet zo lang geleden kwam je er niet zo makkelijk aan
2/ Het is een ontzettend vroege bloeier en buiten is de kans dat de tere bloemen weg regenen erg groot in ons klimaat. Maw je hebt dan niet zoveel aan de bloemen.
3/ Hij gaat heel vlug na de bloei weer in rust (alle blad sterft af) Ik heb altijd gedacht dat die wortelstokken in rust wel eens gevoelig zouden kunnen zijn aan rot als het een natte zomer wordt . (als je bedenkt dat hij in Marokko waarschijnlijk wel erg droge zomers krijgt ?)
Dit schijnt wel mee te vallen . De eerste proeven buiten vallen mee.
Nadeel in pot in de kas , planten schieten wat te hoog op. Heb ik nu ook weer beter onder controle.

Plant doet het ondertussen  buiten goed maar staat er nog maar 1 jaar in. Staat in een gravelbed (60 %  leeemachtige grond en 40 % gravel/steenslag + wat vulcanisch materiaal )maar wordt nu de laatste weken wat beschermd tegen overvloedige regen. Is niet nodig maar ik doe het om de bloemen te sparen. De kweek buiten wordt verder gevolgd , van 1 jaar kan je nog niet veel zeggen.   
 

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ranunculaceae
« Reactie #62 Gepost op: 30 januari 2014, 19:53:52 »
Deze Adonis amurensis staat nog steeds in pot (pot ingegraven in de tuin) ivm veranderingswerken aan mijn eerste stuk rotstuin. Die gaat pas na deze zomer een vaste stek krijgen .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ranunculaceae
« Reactie #63 Gepost op: 30 januari 2014, 20:05:09 »
Eranthis hyemalis 'Schwefelglanz'

Wim is eigenlijk de deskundige op het gebied van de Eranthissen . Hij heeft er ook een prachtig artikel over geschreven in ons tijdschrift. Ik raad iedereen aan om dat een keer te lezen.

Zelf heb ik jaren gesukkeld met dit geslacht. De laatste jaren komt daar eindelijk beterschap in.
Altijd vertrekken van goed plantmateriaal natuurlijk (dus kopen "in the green")

Normaal is E."Winterzauber " (die ik ook in de tuin heb) één van de vroegste bloeiers maar gek genoeg is dat hier altijd E.  'Schwefelglanz'. Dus zo zie je maar dat lokale omstandigheden alsook standplaatsen en mikroklimaten een rol spelen. 
De hier getoonde plant staat in mijn peatbed . Grondmengsel kan je hier vinden :   http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=452.0
Eigenlijk krijgt deze Eranthis nog wat veel zon in de zomer volgens de normen ... ( krijgt op dit plekje toch zeker zon in de zomer tot 14.00h )Maar door het humusrijke mengsel dat ik nooit helemaal laat uitdrogen en het diep planten van de knolletjes lijkt het allemaal mee te vallen. Tenslotte zijn de planten tegen die tijd al weer lang in rust. Nu deze tijd van het jaar krijgt ie niet zoveel zon omdat de zon niet boven de huizen kan klimmen.Het zou net andersom moeten zijn natuurlijk maar een mens moet werken met de omstandigheden die er zijn en omdat je de planten graag ziet blijf je naar oplossingen zoeken.
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2014, 20:07:46 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ranunculaceae
« Reactie #64 Gepost op: 30 januari 2014, 20:08:40 »
Een beetje tevreden Cor ?  ;D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Ranunculaceae
« Reactie #65 Gepost op: 30 januari 2014, 20:09:00 »
Ranunculus calandrinioides.

Heb deze plant nu ruim 5 jaar in de collectie .Ondanks dat hij uit Marokko komt (Atlas gebergte )is hij vlgs mij wel voldoende winterhard. Ik heb hem aanvankelijk altijd in pot gekweekt om 3 redenen :
1/ nog niet zo lang geleden kwam je er niet zo makkelijk aan
2/ Het is een ontzettend vroege bloeier en buiten is de kans dat de tere bloemen weg regenen erg groot in ons klimaat. Maw je hebt dan niet zoveel aan de bloemen.
3/ Hij gaat heel vlug na de bloei weer in rust (alle blad sterft af) Ik heb altijd gedacht dat die wortelstokken in rust wel eens gevoelig zouden kunnen zijn aan rot als het een natte zomer wordt . (als je bedenkt dat hij in Marokko waarschijnlijk wel erg droge zomers krijgt ?)
Dit schijnt wel mee te vallen . De eerste proeven buiten vallen mee.
Nadeel in pot in de kas , planten schieten wat te hoog op. Heb ik nu ook weer beter onder controle.

Plant doet het ondertussen  buiten goed maar staat er nog maar 1 jaar in. Staat in een gravelbed (60 %  leemachtige grond en 40 % gravel/steenslag + wat vulcanisch materiaal )maar wordt nu de laatste weken wat beschermd tegen overvloedige regen. Is niet nodig maar ik doe het om de bloemen te sparen. De kweek buiten wordt verder gevolgd , van 1 jaar kan je nog niet veel zeggen.   
 

Ik heb hem hier ook buiten staan Kris en ik kan jou ondervinding bevestigen dat hij het daar uitstekend doet.
Hij is zijn derde winter aan het doorkomen en een aantal bloemknoppen staan klaar om zich te openen.
Hij staat op de tufberg tussen de tufstenen in een mengsel van leem en zand - dat bevalt hem uitstekend want hij breidt zich voorzichtig uit.  Hier verdwijnt hij na de bloei nooit volledig - hij blijft enig blad behouden tijdens de zomer - dat heeft misschien te maken met het feit dat hij hier het jaar door (regen)water blijft vangen en dus niet de behoefte heeft om in rust te gaan zoals dat in de Atlas (of in een kas...) misschien wel het geval is...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ranunculaceae
« Reactie #66 Gepost op: 30 januari 2014, 20:14:52 »
Ik heb hem hier ook buiten staan Kris en ik kan jou ondervinding bevestigen dat hij het daar uitstekend doet.
Hij is zijn derde winter aan het doorkomen en een aantal bloemknoppen staan klaar om zich te openen.
Hij staat op de tufberg tussen de tufstenen in een mengsel van leem en zand - dat bevalt hem uitstekend want hij breidt zich voorzichtig uit.  Hier verdwijnt hij na de bloei nooit volledig - hij blijft enig blad behouden tijdens de zomer - dat heeft misschien te maken met het feit dat hij hier het jaar door (regen)water blijft vangen en dus niet de behoefte heeft om in rust te gaan zoals dat in de Atlas (of in een kas...) misschien wel het geval is...

Interessante aanvulling Luc ! Ik ga hem gadeslaan de komende maanden ,misschien houd hij in zijn tweede jaar buiten ook wel wat blad . Zie ik hier ook gebeuren met die andere plant van de Atlas nl. Asphodelus acaulis  ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Ranunculaceae
« Reactie #67 Gepost op: 30 januari 2014, 20:35:42 »
((14 Heel goed voorstel, Cor, bij deze heb ik mijn post aangepast.
Waarvoor dank Wim -6(, weer eentje voor op m'n wensen lijstje.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Ranunculaceae
« Reactie #68 Gepost op: 30 januari 2014, 20:42:05 »

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ranunculaceae
« Reactie #69 Gepost op: 30 januari 2014, 21:13:46 »
Het valt me trouwens ook op dat meerdere liefhebbers na verloop van tijd toch automatisch liefhebber worden van deze schitterende plantengroep . Het lijkt bijna een logische stap dat je er ooit terecht komt ....

Goed idee om dit topic op te starten. Deze plantenfamilie bevat inderdaad een massa aan schitterende planten die echter niet altijd even makkelijk te cultiveren zijn. Voor een aantal onder hen heb ik me aan een experimentje gewaagd -de smeltwatertrog- weten jullie nog? Ben nog altijd benieuwd of ik enig resultaat zal boeken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ranunculaceae
« Reactie #70 Gepost op: 30 januari 2014, 21:17:33 »
Ranunculus calandrinioides.

Heb deze plant nu ruim 5 jaar in de collectie .Ondanks dat hij uit Marokko komt (Atlas gebergte )is hij vlgs mij wel voldoende winterhard. Ik heb hem aanvankelijk altijd in pot gekweekt om 3 redenen :
1/ nog niet zo lang geleden kwam je er niet zo makkelijk aan
2/ Het is een ontzettend vroege bloeier en buiten is de kans dat de tere bloemen weg regenen erg groot in ons klimaat. Maw je hebt dan niet zoveel aan de bloemen.
3/ Hij gaat heel vlug na de bloei weer in rust (alle blad sterft af) Ik heb altijd gedacht dat die wortelstokken in rust wel eens gevoelig zouden kunnen zijn aan rot als het een natte zomer wordt . (als je bedenkt dat hij in Marokko waarschijnlijk wel erg droge zomers krijgt ?)
Dit schijnt wel mee te vallen . De eerste proeven buiten vallen mee.
Nadeel in pot in de kas , planten schieten wat te hoog op. Heb ik nu ook weer beter onder controle.

Plant doet het ondertussen  buiten goed maar staat er nog maar 1 jaar in. Staat in een gravelbed (60 %  leemachtige grond en 40 % gravel/steenslag + wat vulcanisch materiaal )maar wordt nu de laatste weken wat beschermd tegen overvloedige regen. Is niet nodig maar ik doe het om de bloemen te sparen. De kweek buiten wordt verder gevolgd , van 1 jaar kan je nog niet veel zeggen.   
 

Ik heb hem hier ook buiten staan Kris en ik kan jou ondervinding bevestigen dat hij het daar uitstekend doet.
Hij is zijn derde winter aan het doorkomen en een aantal bloemknoppen staan klaar om zich te openen.
Hij staat op de tufberg tussen de tufstenen in een mengsel van leem en zand - dat bevalt hem uitstekend want hij breidt zich voorzichtig uit.  Hier verdwijnt hij na de bloei nooit volledig - hij blijft enig blad behouden tijdens de zomer - dat heeft misschien te maken met het feit dat hij hier het jaar door (regen)water blijft vangen en dus niet de behoefte heeft om in rust te gaan zoals dat in de Atlas (of in een kas...) misschien wel het geval is...

Ik heb hem hier ook buiten staan in de rotstuin en momenteel is hij aan het boven komen, maar het loof lijkt me wat kleiner uitgevallen dan bij uw plant, Kris. Bloemknoppen zie ik nog niet zitten. M.a.w. ik denk niet dat de plant zich erg 'jeunt' op dit moment. Misschien moet hij nog een jaartje langer staan?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ranunculaceae
« Reactie #71 Gepost op: 30 januari 2014, 21:18:41 »
Hmmm, de Ranunculaceae, me like!  ;)

Deze kleine Ranunculus crenatus doet hier nu alvast zijn best! Hier groeit hij in een trog gevuld met 50% potgrond en 50% brekerszand, dus redelijk vochthoudend, hij krijgt hier zon van rond 14u tot zonsondergang en daar doet hij het prima. Er liggen heel wat tufarotsblokken in de trog, zoals deze op de achtergrond en dit plantje is een spontane zaailing die zichzelf tussen de rand van de trog en een tufablokje heeft uitgezaaid.

Zonder meer prachtig, Wim, maar die is toch wel heel vroeg. Hier begint het loof zich stilaan boven de grond te murwen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ranunculaceae
« Reactie #72 Gepost op: 30 januari 2014, 21:21:18 »
Eranthis hyemalis 'Schwefelglanz'

Wim is eigenlijk de deskundige op het gebied van de Eranthissen . Hij heeft er ook een prachtig artikel over geschreven in ons tijdschrift. Ik raad iedereen aan om dat een keer te lezen.

Zelf heb ik jaren gesukkeld met dit geslacht. De laatste jaren komt daar eindelijk beterschap in.
Altijd vertrekken van goed plantmateriaal natuurlijk (dus kopen "in the green")



Ik heb o.a. de gewone E. hyemalis al meerder jaren staan. In het begin ging het moeizaam, maar in zijn derde jaar had hij zich al goed uitgezaaid. Nu echter, dit jaar, is de opkomst bijzonder magertjes. Heeft de zware vorst van vorig jaar er iets mee te maken, of de extreme hitte tijdens de zomer vorig jaar?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Ranunculaceae
« Reactie #73 Gepost op: 31 januari 2014, 09:22:36 »
Ik heb o.a. de gewone E. hyemalis al meerder jaren staan. In het begin ging het moeizaam, maar in zijn derde jaar had hij zich al goed uitgezaaid. Nu echter, dit jaar, is de opkomst bijzonder magertjes. Heeft de zware vorst van vorig jaar er iets mee te maken, of de extreme hitte tijdens de zomer vorig jaar?

Wat geduld, Frankie....ze komen nog wel! Maar als ze te veel opeengepakt stonden kunnen ze wel eens een deel verliezen. Probeer ze eens te delen als ze net in rust gaan.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ranunculaceae
« Reactie #74 Gepost op: 3 februari 2014, 20:32:14 »
Eranthis hyemalis 'Schwefelglanz'
Deze wurmt zich verder naar boven .......wat voor mij altijd garant staat voor mooie beelden  ....

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "