Auteur Topic: Paeonia  (gelezen 14910 keer)

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Paeonia
« Reactie #45 Gepost op: 8 mei 2014, 21:04:28 »
Vorig jaar zag ik in Schotland op de kwekerij "Binny Plants" een enorme border met Paeonia's. Eigenaar Billy Carruthers heeft de Nationale Collectie op zijn kwekerij.  Fantastische planten als je eigenaar bent van een grote tuin. Probleem voor onze meestal kleine rotstuinen dat dit geslacht hiervoor niet geschikt is.
Een uitzondering is de compact groeiende Paeonia cambessedesii. Helaas ben ik deze soort enkele jaren geleden kwijt geraakt. Bleek voor mij niet zo makkelijk te zijn.

Mee eens Ger , die laatste is idd één van de beste soorten voor onze kleine tuinen. Hij doet het hier heel goed.
Ik heb enkele zaailingen ontdekt in de tuin , als je wil hou ik er eentje opzij voor jou .........   

Houdt me aanbevolen Kris, mits ik een plaats kan vinden. Is dit niet zo misschien iemand anders blij maken.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Paeonia
« Reactie #46 Gepost op: 8 mei 2014, 21:06:08 »
Hoewel niet veel forumleden bezig lijken te zijn met botanisch pioenen, open ik voor dit jaar toch maar weer een topic voor dit boeiende geslacht.

Mijn interesse dragen ze wel weg Sven . Maar het valt me enigszins tegen dat een groot aantal  toch nog te groot worden voor mijn kleine tuin.......Deze Paeonia obovata stond eerst in mijn peatbed maar nam daar teveel ruimte in tussen al die kleine hebbedingetjes. Dus staat hij nu in een stukje schaduwborder. Hij is mooi maar zijn groeikracht doet me twijfelen of hij op termijn zal kunnen blijven........
Mijn tuin is klein en de plaatsen zijn duur bevochten .......

Klopt, Kris, veel pioenen worden (als ze het naar hun zin hebben) behoorlijke bossen. Ik heb de ruimte die ze innemen er graag voor over.
Mooie obovata die je daar hebt. Mocht je t.z.t. nog een pleegouder zoeken, ik houd me aanbevolen... -7(
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Paeonia
« Reactie #47 Gepost op: 8 mei 2014, 21:17:18 »
Klopt, Kris, veel pioenen worden (als ze het naar hun zin hebben) behoorlijke bossen. Ik heb de ruimte die ze innemen er graag voor over.
Mooie obovata die je daar hebt. Mocht je t.z.t. nog een pleegouder zoeken, ik houd me aanbevolen... -7(

Als hij van tuin moet veranderen komt ie jouw kant op Sven , dat is ondertussen klaar .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Paeonia
« Reactie #48 Gepost op: 8 mei 2014, 21:18:04 »
Houdt me aanbevolen Kris, mits ik een plaats kan vinden. Is dit niet zo misschien iemand anders blij maken.

Ik hoor het wel Ger , komt allemaal goed ........
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Paeonia
« Reactie #49 Gepost op: 8 mei 2014, 21:21:17 »
Klopt, Kris, veel pioenen worden (als ze het naar hun zin hebben) behoorlijke bossen. Ik heb de ruimte die ze innemen er graag voor over.
Mooie obovata die je daar hebt. Mocht je t.z.t. nog een pleegouder zoeken, ik houd me aanbevolen... -7(

Als hij van tuin moet veranderen komt ie jouw kant op Sven , dat is ondertussen klaar .

TenX, Kris! _07
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Paeonia
« Reactie #50 Gepost op: 8 mei 2014, 22:24:31 »
Mee eens Ger , die laatste is idd één van de beste soorten voor onze kleine tuinen. Hij doet het hier heel goed.
Ik heb enkele zaailingen ontdekt in de tuin , als je wil hou ik er eentje opzij voor jou .........   

Enkele (??) zaailingen, Kris?  ;)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Paeonia
« Reactie #51 Gepost op: 8 mei 2014, 22:44:34 »
Enkele (??) zaailingen, Kris?  ;)

Jazeker Wim , je hoeft niet op je honger te zitten ........
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re: Paeonia
« Reactie #52 Gepost op: 11 mei 2014, 12:29:30 »
Jaren geleden gezaaid en nu de eerste bloem in Pioen mloko........

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Paeonia
« Reactie #53 Gepost op: 11 mei 2014, 14:21:39 »
Enkele (??) zaailingen, Kris?  ;)

Jazeker Wim , je hoeft niet op je honger te zitten ........

 :) :) :D :D ((14

Hans Pakker

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 5
Re: Paeonia
« Reactie #54 Gepost op: 15 mei 2014, 17:46:00 »
Sven, als de carpellen met dichte, lange haren (tot enkele mm) begroeid zijn zal het waarschijnlijk P. mascula subsp. mascula zijn

Maar sinds ik het boek van Hong De-Yuan heb gekocht durf ik niets meer met zekerheid te zeggen...

Sorry, Hans, ik heb je reactie eerder gemist. Bedankt voor de aanwijzing, ik zal hetgeen nu nog resteert van de bloem eens nauwkeurig bekijken.

De inhoud van het door jou genoemde boek, ken ik nog niet, maar ik heb al wel begrepen dat de naamgeving van pioenen weer helemaal overhoop is gehaald.

Wat is trouwens jouw mening over de recentelijk, onder andere door Janis Ruksans beschreven P. wendelboi (iranica)? Is dit een variatie van (daurica ssp.) mlokosewitschii?

Ik kan over P. wendelboi niet veel zeggen. Het zou me niet verbazen als het ook een ondersoort van P. daurica zou zijn. Wel een prachtige plant :)

Hans Pakker

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 5
Re: Paeonia
« Reactie #55 Gepost op: 15 mei 2014, 17:49:22 »
Paeonia officinalis ssp. huthii, uit de Hautes Alpes, Frankrijk

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re: Paeonia
« Reactie #56 Gepost op: 8 juni 2014, 14:42:55 »
Wat zaaddoezen van pioenen bij mij in de tuin:
Paeonia tenuifolia
Paeonia mlokosewitschii
Paeonis cambessedesii