Auteur Topic: Paeonia  (gelezen 15530 keer)

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re: Paeonia
« Reactie #15 Gepost op: 2 juni 2012, 20:09:35 »
En ik maar denken dat je enkel rotstuinen had Gerrit. Nu zie ik dat je meer interesses hebt. Mooie Paeonia's hoor. Dat de Jan van Leeuwen al bij je bloeit zag ik met bewondering.
Meestal is deze iets later. Misschien draagt een goede bodem hier iets aan bij. Klei geloof ik niet? Hier moet ik er veel voor doen om ze in bloei te verkrijgen.
Ik ben voor wat betreft de intensieve verzorging gesteld tegenover de korte bloeitijd helemaal met je eens, dat de schaal dan doorslaat.
Wel zijn ze ontzettend mooi in de bloei en op de vaas heeft het ook wat natuurlijk.
Voor morgen hebben ze een regendag voorspelt en dat houdt voor mij in dat ik mooie takken ga snijden en de
veranda en/of de serre ermee gezellig ga maken.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Paeonia
« Reactie #16 Gepost op: 3 juni 2012, 10:55:32 »
 

En ik maar denken dat je enkel rotstuinen had Gerrit.


Was dat maar waar Lida. Voor de aanleg van een rotstuin is veel tijd, geduld en geld nodig. Daar heb ik over 't algemeen te weinig van. Ik ben op te late leeftijd met rotstuinen begonnen. Ik heb een vrij grote tuin, en dat is wat ik noem vooral een 'Groei en Bloei'-tuin. Dus hier zijn mooie verantwoorde  ;D borders te zien. En telkens worden er stukken geconfisceerd voor de aanleg van rotspartijen en nu vooral ook schaduw/peat gedeeltes. Bovendien heb ik ook te maken met mijn wederhelft, die soms een veto uitspreekt over mijn uitbreidingsplannen.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Paeonia
« Reactie #17 Gepost op: 4 juni 2012, 10:05:02 »
Op deze druilerige maandagochtend heb ik de tijd genomen om eens goed naar je pioenen te kijken Lida. Ik moet zeggen, je hebt een indrukwekkende verzameling. Vooral de nummers 13,14 en 53 springen eruit wat mij betreft.
De eerste twee zijn boompioenen. Er was een tijd, lang geleden, toen ze voor het eerst op de markt kwamen. Ik heb toen een aantal aangeschaft. Ze bloeiden de eerste jaren geweldig, maar daarna liep het terug. En nu, ze staan nog steeds in de tuin, worden overgroeid door andere planten en doen niets meer behalve blad produceren.
Ik moet eigenlijk kiezen: ze goed verzorgen of eruit halen en weggooien.

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re: Paeonia
« Reactie #18 Gepost op: 4 juni 2012, 11:12:10 »
Inderdaad Gerrit, ik heb een grote collectie Paeonia's en het mooiste is, ze bloeien dit jaar uitstekend. Dat die van jouw slecht gaan bloeien ligt aan de verzorging, terwijl je
de meest geschikte grondsoort hebt voor deze planten.
Hier zitten we aan de rand van de veenkoloniën, dus zeer zure grond en daarom heb ik ze aan de opgehoogde kant van de zeer diepe vijver geplant (voor de capillaire werking van het grond water) tesamen met een grote collectie Helleboris. Ook een kalk minnend plant waardoor deze hoek regelmatig kalk krijgt en een zeer goede bemesting van bloed- en beendermeel, hetgeen essentieel is
voor deze categorie planten. Het zijn namelijk echte vreters, maar dat wist je natuurlijk al. Bovendien vragen ze om zon en met een overheersing van naburige planten laten ze het ook afweten.
Momenteel is hier de bloei op zijn top.
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re: Paeonia
« Reactie #19 Gepost op: 7 juni 2012, 16:52:44 »
De "Jan van Leeuwen" op de eerste foto, de andere onbekend.
« Laatst bewerkt op: 7 juni 2012, 16:55:06 door Lida Lourens »
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Michael J Campbell

  • Junior
  • **
  • Berichten: 105
  • Geslacht: Man
Re: Paeonia
« Reactie #20 Gepost op: 7 juni 2012, 17:54:03 »
The second one looks a lot like "Bowl of Beauty."
In Shannon town on the west coast of Ireland.
___________________________________________
http://www.facebook.com/michael.j.campbell.395

Lewisias, Alpines, South African bulbs
http://picasaweb.google.com/home

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re: Paeonia
« Reactie #21 Gepost op: 7 juni 2012, 18:11:35 »
Hallo Michael,
Omdat ik erg veel Paeonia's in de tuin heb, heb ik deze collectie niet op naam gehouden.
Ik ben er echter van overtuigd, na intensieve controle, dat dit de "Globe of Light" is.
De kom van "Bowl of Beauty" is ronder en van de Globe zijn de bloemblaadjes niet rond doch
een "ietsie pietsie" ingesneden.
Toch heel erg bedankt voor je commentaar. Dat zet je weer aan het denken hè en zet je achter
je bureau voor naslagwerk. Ook belangrijk.
groet Lida
Have a nice day.
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Paeonia
« Reactie #22 Gepost op: 10 juni 2012, 22:10:27 »
Twee niet gevulde pioenen.

1 Paeonia 'White Wings'
2.Paeonia 'Krinkled White'

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Paeonia
« Reactie #23 Gepost op: 21 juni 2012, 23:24:31 »
De zaadbessen in wording mogen er ook zijn ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Paeonia
« Reactie #24 Gepost op: 20 mei 2013, 20:54:08 »
Deze plant heb ik gekocht onder de naam Paeonia emodi. En ondanks dat ik specifiek naar de soortechtheid gevraagd heb, blijkt het toch de hybride "Early Windflower" (P. anomala ssp. veitchii x emodi) te zijn. Spijtig, al blijft het een prachtige plant.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Paeonia
« Reactie #25 Gepost op: 20 juni 2013, 22:22:45 »
Het is wel erg rustig in deze topic. Hier dan nog maar een botanische pioen: Paeonia obovata
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Paeonia
« Reactie #26 Gepost op: 6 april 2014, 20:40:18 »
Hoewel niet veel forumleden bezig lijken te zijn met botanisch pioenen, open ik voor dit jaar toch maar weer een topic voor dit boeiende geslacht. Als aftrap:
Foto 1 en 2: Een pioen die ik van Paul Christian kocht als Paeonia mascula ssp. hellenica. Dat is het duidelijk niet. Maar ja, welke dan wel? Iemand een idee?
Foto 3 en 4: Paeonia (clusii ssp.) rhodia.   
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Paeonia
« Reactie #27 Gepost op: 6 april 2014, 22:27:53 »
Dus dit is de endemische vorm van Rhodos? Waar ik zo stom was om de zaden te laten zitten?

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1269.60

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Paeonia
« Reactie #28 Gepost op: 8 april 2014, 08:49:56 »
Dus dit is de endemische vorm van Rhodos? Waar ik zo stom was om de zaden te laten zitten?

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1269.60

Ten aanzien van die laatste zin, onthoud ik mij natuurlijk van ieder commentaar... -7(
Het is een mooie (onder)soort voor een half beschaduwde standplaats. Ze staat bij mij sinds de zomer van 2012 zonder enige bescherming in de tuin. Hoewel de laatste winter niets zegt, heeft ze de winter 2012/2013 goed doorstaan en lijkt ze daarmee winterhard.   
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Paeonia
« Reactie #29 Gepost op: 8 april 2014, 21:19:01 »
Heel mooi Sven!
Laat ons gerust meegenieten van je pioenen!
Ik heb slecht 1 species groeien, met name mlokosewitschii maar heb zeker plaats voor wat meer!
 ;D ;D ;D