Auteur Topic: Crevicegardening  (gelezen 172659 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crevicegardening
« Reactie #645 Gepost op: 4 mei 2017, 23:32:34 »
Campanula chamissonis 'Superba' doet het hier vrij aardig

Ik vind dit echt een ondergewaardeerde plant.  Mag eigenlijk in geen enkele rotstuin ontbreken - en zo in een spleet is hij natuurlijk wel goed in toom te houden - bij mij beslaat hij inmiddels wel een vierkante meter. (al is het dan onder de naam C. cham. major.

Hier een klein stukje ervan.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crevicegardening
« Reactie #646 Gepost op: 5 mei 2017, 19:49:13 »
Campanula chamissonis 'Superba' doet het hier vrij aardig

Ik vind dit echt een ondergewaardeerde plant.  Mag eigenlijk in geen enkele rotstuin ontbreken - en zo in een spleet is hij natuurlijk wel goed in toom te houden - bij mij beslaat hij inmiddels wel een vierkante meter. (al is het dan onder de naam C. cham. major.

Hier een klein stukje ervan.

Helemaal mee eens Luc , heel mooi
Ieper , West-Vlaanderen

Olga D. van de Veer

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 26
Re: Crevicegardening
« Reactie #647 Gepost op: 30 september 2017, 15:03:54 »
Ik weet niet of dit de goede topic is om dit bericht te plaatsen maar ik heb sinds gisteren een crevice garden  :D

ik heb van te voren me uitgebreid ingelezen en ( met de hulp van een hovenier voor het tillen van de stenen ) is het dit geworden. Op de eerste fotos zijn de stenene nog erg stoffig. Nat zijn ze antraciet grijs met roest, droog worden ze lichtgrijs met roest. Bij het inplanten komt er nog een afstrooilaag van canadese leisteen ( ook grijs met roest) tussen de spleten.

Er komt eerst een heel stel plantjes in die ik pas geleden op de uithof heb gekocht op de liefhebbersdag. Saxifraga's , dianthus en veel meer. Later ga ik ook zelf zaaien. En dan maar wachten op de lente en hoe alles het gaat doen.

164133-0

164135-1

164137-2

164139-3


Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crevicegardening
« Reactie #648 Gepost op: 30 september 2017, 19:59:15 »
Allereerst, hartelijk welgekomen Olga op dit forum. Altijd heel plezant om iemand 'nieuw' te mogen verwelkomen in de belevenis van onze hobby. Maar stel misschien uzelf eens voor, wie ben je, waar woon je, hoe lang ben je al bezig met deze opwindende liefhebberij?
Als ik zo uw crevicegarden zie, ben je beslist geen groentje meer. Heel mooi opgebouwd volgens de regels van de kunst. Een echte crevicegarden die er heel natuurlijk zal uitzien. Ik ben nu al benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crevicegardening
« Reactie #649 Gepost op: 30 september 2017, 20:10:08 »
Ik weet niet of dit de goede topic is om dit bericht te plaatsen maar ik heb sinds gisteren een crevice garden  :D

ik heb van te voren me uitgebreid ingelezen en ( met de hulp van een hovenier voor het tillen van de stenen ) is het dit geworden. Op de eerste fotos zijn de stenene nog erg stoffig. Nat zijn ze antraciet grijs met roest, droog worden ze lichtgrijs met roest. Bij het inplanten komt er nog een afstrooilaag van canadese leisteen ( ook grijs met roest) tussen de spleten.

Er komt eerst een heel stel plantjes in die ik pas geleden op de uithof heb gekocht op de liefhebbersdag. Saxifraga's , dianthus en veel meer. Later ga ik ook zelf zaaien. En dan maar wachten op de lente en hoe alles het gaat doen.


Ook van mijn kant hartelijk welkom op ons Forum, je zult hier alvast tal van gelijkgezinden vinden en kennis wordt hier naar hartelust gedeeld, daar kunt u alleen maar wel bij varen. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd ! Dit topic gaat over Crevicegardens, dus alvast geen probleem dat je hier van start gaat. 
Als ik het resultaat zo zie heb je dit topic (en wellicht al andere informatiebronnen) al uitgebreid doorgenomen.  Het is alleszins een "state of the art" creviceje geworden, volledig volgens het boekje ! Alvast gefeliciteerd.   -6(

We zijn al razend benieuwd naar de verdere ontwikkelingen.
Veel plezier alvast hier op het forum en met je verdere tuinproject.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crevicegardening
« Reactie #650 Gepost op: 1 oktober 2017, 19:23:05 »
Ik weet niet of dit de goede topic is om dit bericht te plaatsen maar ik heb sinds gisteren een crevice garden  :D

ik heb van te voren me uitgebreid ingelezen en ( met de hulp van een hovenier voor het tillen van de stenen ) is het dit geworden. Op de eerste fotos zijn de stenene nog erg stoffig. Nat zijn ze antraciet grijs met roest, droog worden ze lichtgrijs met roest. Bij het inplanten komt er nog een afstrooilaag van canadese leisteen ( ook grijs met roest) tussen de spleten.

Er komt eerst een heel stel plantjes in die ik pas geleden op de uithof heb gekocht op de liefhebbersdag. Saxifraga's , dianthus en veel meer. Later ga ik ook zelf zaaien. En dan maar wachten op de lente en hoe alles het gaat doen.

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

Alvast welkom op dit schitterende forum , Olga
Uw toekomstige crevicegarden heb je zeker heel mooi gebouwd .  ((3
Houd ons zeker op de hoogte over de verdere ontwikkelingen ......
Ieper , West-Vlaanderen

Olga D. van de Veer

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 26
Re: Crevicegardening
« Reactie #651 Gepost op: 1 oktober 2017, 19:56:09 »
Bedankt voor het vriendelijke commentaar. De eerste planten staan erin, nu moet ik zorgen dat ik zorgvuldig selecteer wat ik verder wil hebben en niet overplant. Er moet ook Gelukkig is er nog ruimte. Maar er is zoveel moois... En ik houd van saxifraga's, andosace, dianthus, sempervivum, primula en heel veel meer. Ik ga proberen wat mooie bladvormen (oa zilver saxifraga) en gespreide bloei te combineren.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crevicegardening
« Reactie #652 Gepost op: 1 oktober 2017, 20:08:56 »
Bedankt voor het vriendelijke commentaar. De eerste planten staan erin, nu moet ik zorgen dat ik zorgvuldig selecteer wat ik verder wil hebben en niet overplant. Er moet ook Gelukkig is er nog ruimte. Maar er is zoveel moois... En ik houd van saxifraga's, andosace, dianthus, sempervivum, primula en heel veel meer. Ik ga proberen wat mooie bladvormen (oa zilver saxifraga) en gespreide bloei te combineren.

Heel knap afgewerkt , Olga !  ((3  Ik vind het heel verstandig dat je niet te veel planten ineens plant . Zo iets moet je met de jaren opbouwen , stap voor stap ..... dat zal het resultaat alleen maar ten goede komen .....
Met de jaren zal het alleen maar mooier worden ......
« Laatst bewerkt op: 1 oktober 2017, 20:10:48 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crevicegardening
« Reactie #653 Gepost op: 1 oktober 2017, 20:10:09 »
Bedankt voor het vriendelijke commentaar. De eerste planten staan erin, nu moet ik zorgen dat ik zorgvuldig selecteer wat ik verder wil hebben en niet overplant. Er moet ook Gelukkig is er nog ruimte. Maar er is zoveel moois... En ik houd van saxifraga's, andosace, dianthus, sempervivum, primula en heel veel meer. Ik ga proberen wat mooie bladvormen (oa zilver saxifraga) en gespreide bloei te combineren.

Dat is een groot deel van het plezier Olga, het overleggen wat je wilt en kunt planten, het zoeken naar die planten, de mooiste combinaties, contacten met andere "rotstuiniers" hieromtrent, enz...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: Crevicegardening
« Reactie #654 Gepost op: 1 oktober 2017, 22:03:18 »
Alvast een heel mooi resultaat Olga, zal zeker een mooi vervolg gaan krijgen. ((3
Trouwens ook een hartelijk welkom op het Forum mijnerzijds!
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Crevicegardening
« Reactie #655 Gepost op: 1 oktober 2017, 23:43:50 »
Ook van mijn kant hartelijk welkom Olga , hou je zeker niet in om bijdragen,  vragen...te posten. Er weet altijd wel iemand een antwoord of toevoeging...
We leren hier allemaal nog dagelijks bij.
De hovenier heeft je goed geholpen! Is dat op jouw aanwijzingen ?  of had hij ervaring met het opbouwen van een crevice? Een prachtig begin van een fantastische hobby! Hou ons zeker op de hoogte van de evolutie .

Olga D. van de Veer

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 26
Re: Crevicegardening
« Reactie #656 Gepost op: 2 oktober 2017, 21:12:57 »
Ook van mijn kant hartelijk welkom Olga , hou je zeker niet in om bijdragen,  vragen...te posten. Er weet altijd wel iemand een antwoord of toevoeging...
We leren hier allemaal nog dagelijks bij.
De hovenier heeft je goed geholpen! Is dat op jouw aanwijzingen ?  of had hij ervaring met het opbouwen van een crevice? Een prachtig begin van een fantastische hobby! Hou ons zeker op de hoogte van de evolutie .
De hovenier had dit nog niet eerder gedaan. Ik hem wat fotos van wat ik bedoelde en wat internetlinks gegeven. Zelf heeft hij ook nog wat opgezocht.
Ik heb stenen gezocht en samen met hem bekeken. Hij heeft gegokt hoeveel er nodig waren, en er waren maar 4 kleine stenen over, dus goed geschat.
Ook bij de rest van de opbouw was het een goede samenwerking. Ik ben wel bij de hele opbouw geweest en aangegeven hoe ik het wou hebben. De planten heb ik zelf gekocht en ingeplant, dat is veels te leuk om uit te besteden en hoef je niet sterk voor te zijn.
Perfecte samenwerking dus. Ook bij de rest van het werk (ik heb ook een pergola laten maken en vroeger een vijver) werd fijn meegedacht.
Als iemand dus een hovenier met wat ervaring zoekt is van Ginkel in Veenendaal aan te raden.

Ik zal wat fotos maken van mijn troggen en mezelf ergens op het forum introduceren en zal zeker in de toekomst laten zien hoe alles zich ontwikkelt

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crevicegardening
« Reactie #657 Gepost op: 2 oktober 2017, 21:43:10 »
Ook van mijn kant hartelijk welkom Olga , hou je zeker niet in om bijdragen,  vragen...te posten. Er weet altijd wel iemand een antwoord of toevoeging...
We leren hier allemaal nog dagelijks bij.
De hovenier heeft je goed geholpen! Is dat op jouw aanwijzingen ?  of had hij ervaring met het opbouwen van een crevice? Een prachtig begin van een fantastische hobby! Hou ons zeker op de hoogte van de evolutie .
De hovenier had dit nog niet eerder gedaan. Ik hem wat fotos van wat ik bedoelde en wat internetlinks gegeven. Zelf heeft hij ook nog wat opgezocht.
Ik heb stenen gezocht en samen met hem bekeken. Hij heeft gegokt hoeveel er nodig waren, en er waren maar 4 kleine stenen over, dus goed geschat.
Ook bij de rest van de opbouw was het een goede samenwerking. Ik ben wel bij de hele opbouw geweest en aangegeven hoe ik het wou hebben. De planten heb ik zelf gekocht en ingeplant, dat is veels te leuk om uit te besteden en hoef je niet sterk voor te zijn.
Perfecte samenwerking dus. Ook bij de rest van het werk (ik heb ook een pergola laten maken en vroeger een vijver) werd fijn meegedacht.
Als iemand dus een hovenier met wat ervaring zoekt is van Ginkel in Veenendaal aan te raden.

Ik zal wat fotos maken van mijn troggen en mezelf ergens op het forum introduceren en zal zeker in de toekomst laten zien hoe alles zich ontwikkelt

Een professioneel hovenier/tuinman die een crevice aanlegt. Dat moet wellicht een primeur zijn? Hopelijk kan en mag hij er nog meer aanleggen. In ieder geval, erg geslaagd, Olga.  ((12
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crevicegardening
« Reactie #658 Gepost op: 2 oktober 2017, 21:44:31 »
Misschien heb je het al gezegd, ik weet het niet, maar wat is de positie van dit tuintje t.o.v. de zon, Olga?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Olga D. van de Veer

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 26
Re: Crevicegardening
« Reactie #659 Gepost op: 2 oktober 2017, 22:19:43 »
Misschien heb je het al gezegd, ik weet het niet, maar wat is de positie van dit tuintje t.o.v. de zon, Olga?
De crevices liggen oost-west. De crevice garden ligt tegen de zuidkant van de schuur aan.