Auteur Topic: Crevicegardening  (gelezen 172873 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Crevicegardening
« Reactie #210 Gepost op: 27 juni 2013, 21:34:42 »
Net als Saxifraga pseudovaldensis .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Crevicegardening
« Reactie #211 Gepost op: 27 juni 2013, 22:10:45 »
Phlox pulvinatum houd ook van mijn crevice .......

Die ziet er prachtig uit Kris !
Bij mij heeft hij afgelopen winter het loodje gelegd - maar dan niet in een crevice...  ))4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Crevicegardening
« Reactie #212 Gepost op: 27 juni 2013, 23:00:47 »
Die ziet er prachtig uit Kris !
Bij mij heeft hij afgelopen winter het loodje gelegd - maar dan niet in een crevice...  ))4

Ik heb hier en daar een paar zaailingen bemerkt Luc. Ik kan er later op het seizoen wel een paar voor je uithalen ....
Ik denk dat hij echt goed gedraineerd moet staan .Bij mij doen ze het allen heel goed in een mengsel dat voor 80 procent uit brekerzand , grit ed bestaat .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Crevicegardening
« Reactie #213 Gepost op: 27 juni 2013, 23:23:45 »
Phlox pulvinatum houd ook van mijn crevice .......

Ik heb zo de indruk Kris dat een crevicegarden heel veel voordelen heeft , moeilijke planten hebben blijkbaar meer kans om
 daarin te overleven . Nu ik in mijn tuin nog veel moet heraanleggen denk ik zo even na............ ))4 hoe moet de tuin er hier in de toekomst eruit zien ? Zijn er eigenlijk ook nadelen aan een crevice ? Na mijn "jeugdige" tuinbelevenissen zou ik wel graag de juiste keuzes maken qua stenen en soort rotstuinen . Ik hou ook wel van tufsteen . Ik heb een heel klein tufsteentuintje in de voortuin , misschien moet ik in de voortuin verder doen met tufsteen en in de achtertuin een grote
crevicegarden aanleggen met dezelfde stenen van mijn bestaande rotstuin-crevice ? Ik heb nog wat tijd om na te denken.............. ;)

  
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Crevicegardening
« Reactie #214 Gepost op: 28 juni 2013, 08:39:32 »
Ik heb hier en daar een paar zaailingen bemerkt Luc. Ik kan er later op het seizoen wel een paar voor je uithalen ....
Ik denk dat hij echt goed gedraineerd moet staan .Bij mij doen ze het allen heel goed in een mengsel dat voor 80 procent uit brekerzand , grit ed bestaat .
))(10 ((4


Ik heb zo de indruk Kris dat een crevicegarden heel veel voordelen heeft , moeilijke planten hebben blijkbaar meer kans om
 daarin te overleven . Nu ik in mijn tuin nog veel moet heraanleggen denk ik zo even na............ ))4 hoe moet de tuin er hier in de toekomst eruit zien ? Zijn er eigenlijk ook nadelen aan een crevice ? Na mijn "jeugdige" tuinbelevenissen zou ik wel graag de juiste keuzes maken qua stenen en soort rotstuinen . Ik hou ook wel van tufsteen . Ik heb een heel klein tufsteentuintje in de voortuin , misschien moet ik in de voortuin verder doen met tufsteen en in de achtertuin een grote
crevicegarden aanleggen met dezelfde stenen van mijn bestaande rotstuin-crevice ? Ik heb nog wat tijd om na te denken.............. ;)
 

Mooie en grootse plannen zijn dat Danny !
Die opdeling die je daar aanhaalt klinkt alvast niet slecht - maar de hele achtertuin in crevice zal een paar vrachtwagentjes steen vergen vrees ik...  :-\  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Crevicegardening
« Reactie #215 Gepost op: 28 juni 2013, 20:16:08 »
Ik heb zo de indruk Kris dat een crevicegarden heel veel voordelen heeft , moeilijke planten hebben blijkbaar meer kans om
 daarin te overleven . Nu ik in mijn tuin nog veel moet heraanleggen denk ik zo even na............ ))4 hoe moet de tuin er hier in de toekomst eruit zien ? Zijn er eigenlijk ook nadelen aan een crevice ? Na mijn "jeugdige" tuinbelevenissen zou ik wel graag de juiste keuzes maken qua stenen en soort rotstuinen . Ik hou ook wel van tufsteen . Ik heb een heel klein tufsteentuintje in de voortuin , misschien moet ik in de voortuin verder doen met tufsteen en in de achtertuin een grote
crevicegarden aanleggen met dezelfde stenen van mijn bestaande rotstuin-crevice ? Ik heb nog wat tijd om na te denken.............. ;)

Zeer zeker Danny ! Misschien even dit (kort ?)"vertelselke".....
Toen ik begon -of beter serieus begon begin jaren 90 - had ik eerst een gewone rotstuin . Een paar jaar later ontdekte ik tufsteen ....Ik was in de ban en begon om te schakelen naar tufsteen . Een prachtig materiaal met vele mogelijkheden  maar geloof me .....ook nog geen passe-partout voor alle rotsplanten (en aanverwanten). Ik heb nog geen seconde spijt van de tuf (en heb zelfs nog een gedeelte dat in uitbreiding is met tuf) Je kan trouwens tufstenen zodanig leggen dat je zowel de tufstenen kan beplanten maar er ook tegelijk een crevice van maakt. Ik ontdekte daarna  de crevicegarden .En misschien (ik ben nu een jaar of twee -of is het al 3 ?- aan het ontdekken met een crevice van Ardenner steen  )bied de crevice zelfs nog meer voordelen dan de tufsteen (?) Ik kan daar weer planten kweken die niet lukten in tuf. Feit is dat planten ook weer langzaam groeien en vooral redelijk droogtebestendig worden .Het grote voordeel is m.i. (bij een correcte aanleg)  dat de wortels gedwongen worden om op  zoek te gaan naar vocht/voeding in diepere lagen. Dit geeft compacte /gezonde /sterke planten ...
En toch bleven er weer planten over die in beide types niet aan hun trekken kwamen maar het dan weer beter deden in het gravelbed of de peatgarden ....
Mijn moraal van het verhaal ? Indien mogelijk een beetje van alles maar de crevice zal al redelijk wat van de lading dekken .
Wat Luc zegt klopt natuurlijk als een zwerende vinger ....veel steen van doen ....      
Maar als je dat niet afschrikt ......go ahead
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2013, 20:18:46 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Crevicegardening
« Reactie #216 Gepost op: 28 juni 2013, 21:18:04 »

Ik heb zo de indruk Kris dat een crevicegarden heel veel voordelen heeft , moeilijke planten hebben blijkbaar meer kans om
 daarin te overleven . Nu ik in mijn tuin nog veel moet heraanleggen denk ik zo even na............ ))4 hoe moet de tuin er hier in de toekomst eruit zien ? Zijn er eigenlijk ook nadelen aan een crevice ? Na mijn "jeugdige" tuinbelevenissen zou ik wel graag de juiste keuzes maken qua stenen en soort rotstuinen . Ik hou ook wel van tufsteen . Ik heb een heel klein tufsteentuintje in de voortuin , misschien moet ik in de voortuin verder doen met tufsteen en in de achtertuin een grote
crevicegarden aanleggen met dezelfde stenen van mijn bestaande rotstuin-crevice ? Ik heb nog wat tijd om na te denken.............. ;)
 

Mooie en grootse plannen zijn dat Danny !
Die opdeling die je daar aanhaalt klinkt alvast niet slecht - maar de hele achtertuin in crevice zal een paar vrachtwagentjes steen vergen vrees ik...  :-\  ;)

Ik heb al enkele ideeën Luc , maar zo een mega crevice is ook de bedoeling niet , ik heb nog altijd een "ruime" interesse................. ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Crevicegardening
« Reactie #217 Gepost op: 28 juni 2013, 21:43:28 »
Ik heb zo de indruk Kris dat een crevicegarden heel veel voordelen heeft , moeilijke planten hebben blijkbaar meer kans om
 daarin te overleven . Nu ik in mijn tuin nog veel moet heraanleggen denk ik zo even na............ ))4 hoe moet de tuin er hier in de toekomst eruit zien ? Zijn er eigenlijk ook nadelen aan een crevice ? Na mijn "jeugdige" tuinbelevenissen zou ik wel graag de juiste keuzes maken qua stenen en soort rotstuinen . Ik hou ook wel van tufsteen . Ik heb een heel klein tufsteentuintje in de voortuin , misschien moet ik in de voortuin verder doen met tufsteen en in de achtertuin een grote
crevicegarden aanleggen met dezelfde stenen van mijn bestaande rotstuin-crevice ? Ik heb nog wat tijd om na te denken.............. ;)

Zeer zeker Danny ! Misschien even dit (kort ?)"vertelselke".....
Toen ik begon -of beter serieus begon begin jaren 90 - had ik eerst een gewone rotstuin . Een paar jaar later ontdekte ik tufsteen ....Ik was in de ban en begon om te schakelen naar tufsteen . Een prachtig materiaal met vele mogelijkheden  maar geloof me .....ook nog geen passe-partout voor alle rotsplanten (en aanverwanten). Ik heb nog geen seconde spijt van de tuf (en heb zelfs nog een gedeelte dat in uitbreiding is met tuf) Je kan trouwens tufstenen zodanig leggen dat je zowel de tufstenen kan beplanten maar er ook tegelijk een crevice van maakt. Ik ontdekte daarna  de crevicegarden .En misschien (ik ben nu een jaar of twee -of is het al 3 ?- aan het ontdekken met een crevice van Ardenner steen  )bied de crevice zelfs nog meer voordelen dan de tufsteen (?) Ik kan daar weer planten kweken die niet lukten in tuf. Feit is dat planten ook weer langzaam groeien en vooral redelijk droogtebestendig worden .Het grote voordeel is m.i. (bij een correcte aanleg)  dat de wortels gedwongen worden om op  zoek te gaan naar vocht/voeding in diepere lagen. Dit geeft compacte /gezonde /sterke planten ...
En toch bleven er weer planten over die in beide types niet aan hun trekken kwamen maar het dan weer beter deden in het gravelbed of de peatgarden ....
Mijn moraal van het verhaal ? Indien mogelijk een beetje van alles maar de crevice zal al redelijk wat van de lading dekken .
Wat Luc zegt klopt natuurlijk als een zwerende vinger ....veel steen van doen ....      
Maar als je dat niet afschrikt ......go ahead

Bedankt voor je reactie Kris , met wat ik tot nu toe ondervonden en gezien heb , heb ik wel een voorkeur voor crevice en tuf
steen . Ik denk om ieder jaar een stukje tuin om te bouwen . Ik heb nog veel werk maar doe dit stap voor stap ..... misschien te beginnen met een grotere crevice in de achtertuin . Een peatgarden komt er waarschijnlijk ook nog .......
Ik maak er wel iets van , wordt vervolgd  ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Crevicegardening
« Reactie #218 Gepost op: 28 juni 2013, 22:51:22 »
Er zijn zoveel mogelijkheden..........op het zuiden hebben we hier wat ik noem een 'Hoge Crevice'.......

het kan daar zo warm worden dat het soms 60 c op de grond is!
Daarom op crevice wijze tegels/flagstones geplaatst richting  oost-zuid zodat de zon meedraait.
Er ontstaan zo microklimaatjes met wat meer koelte,schaduw,vocht,wind......werkt echt prima.....
en ook planten die niet veel zon kunnen hebben doen het verbazend goed.
Dat je niet optimaal profiteert van het ondergrondse crevice effect is geen probleem.
Je moet het wel mooi vinden..ahla...want er komen hier ook mensen die het verschrikkelijk vinden!
Waar ik niet mee zit natuurlijk.................
Zoals jullie zien weer een nieuw stuk erbij voor honderden planten.......... ((12
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Crevicegardening
« Reactie #219 Gepost op: 28 juni 2013, 22:53:08 »
Werkt trouwens ook prima voor moeilijkere Saxifraga's die het op dit stukje zeer,zeer goed doen!

'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Crevicegardening
« Reactie #220 Gepost op: 28 juni 2013, 23:17:09 »
Hoogstwaarschijnlijk denken je geburen van 'dat is een rare'.
Pfff, laat ze maar denken ....

Ze durven waarschijnlijk ook niks zeggen, want die rare heeft 'stekels net als die vreemde tuintjes'.

 :o --6 --11
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Crevicegardening
« Reactie #221 Gepost op: 29 juni 2013, 12:46:01 »
 ;D
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Crevicegardening
« Reactie #222 Gepost op: 29 juni 2013, 13:44:26 »
;D
Heel indrukwekkend, allemaal, Bart.
En die buren weten waarschijnlijk al lang , wat een "rare "je bent.
En ,bijkomend voordeel, je hoeft later ook niet op zoek naar een plek ,om de hond te begraven, de steen staat er al. :P ))4 :P
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2013, 13:46:26 door Gerard Verweij »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Crevicegardening
« Reactie #223 Gepost op: 29 juni 2013, 15:17:03 »
Er zijn zoveel mogelijkheden..........op het zuiden hebben we hier wat ik noem een 'Hoge Crevice'.......


Een aardig stukje is dat, Bart !  -2(
Dat wordt een spektakel binnen een paar jaar !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Crevicegardening
« Reactie #224 Gepost op: 30 juni 2013, 16:21:49 »
het viel me nu al mee,vorig jaar weer ingeplant en het doet het prima!
Goede bloei en groei.
Heb wel veel water gegooid en wat vloeibare voeding in het begin maar dat
doe ik meestal wel bij nieuwe gedeeltes.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'