Auteur Topic: Crevicegardening  (gelezen 172590 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crevicegardening
« Reactie #540 Gepost op: 2 januari 2015, 07:56:33 »
Voor de crevice lovers ik heb er verleden week nog ééntje gemaakt!
Ik had een mooie partij zandsteen(fransesteen) gekregen van iemand van de famillie, nu waren ze allemaal vrij plat op een paar stenen na! ideaal dus voor een crevice te bouwen, de lengte is 5m de breedte 2m en hoogte ongeveer 80cm.
De hoogte heb ik gehaald met betonklinkertjes 10x10x6 een 3à4 cm uit elkaar te leggen en dan bestaande vrij lemige tuingrond erop terug een laag klinkertjes ....enz tot de juiste hoogte die ik wilde hebben, daarover een laag van ongeveer 25 cm dolomiet half om half 0-15 en 5-15 deze laag ligt over de ganse oppervlakte en tussen de stenen komt bims zand 0-6.

Fantastisch bouwwerk, Hugo, heel mooi aangelegd, daar zullen heel wat rotsplanten een thuishaven vinden. Prachtige stenen ook die je hebt gebruikt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crevicegardening
« Reactie #541 Gepost op: 2 januari 2015, 08:41:24 »
Voor de crevice lovers ik heb er verleden week nog ééntje gemaakt!
Ik had een mooie partij zandsteen(fransesteen) gekregen van iemand van de famillie, nu waren ze allemaal vrij plat op een paar stenen na! ideaal dus voor een crevice te bouwen, de lengte is 5m de breedte 2m en hoogte ongeveer 80cm.
De hoogte heb ik gehaald met betonklinkertjes 10x10x6 een 3à4 cm uit elkaar te leggen en dan bestaande vrij lemige tuingrond erop terug een laag klinkertjes ....enz tot de juiste hoogte die ik wilde hebben, daarover een laag van ongeveer 25 cm dolomiet half om half 0-15 en 5-15 deze laag ligt over de ganse oppervlakte en tussen de stenen komt bims zand 0-6.

Heel knap aaangelegd Hugo !  Daar is duidelijk (goed) over nagedacht !
Dit wordt een fantastische habitat voor heel wat hebbedingetjes !
De partij stenen die je gevonden hebt is inderdaad  ((7 ((7

We zullen de verdere ontwikkelingen met de grootst mogelijke interesse volgen !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crevicegardening
« Reactie #542 Gepost op: 2 januari 2015, 08:47:48 »
Nu een paar foto's een stap verder afgewerkt, volgende week hoop ik foto's te kunnen tonen volledig opgevuld met bims!De firma waar ik hem haal was gesloten deze week.  >:(
Op foto nr 3 zie je naast de serre/kas een strook van 6m x 0,80m is omzoomd met betonplaatjes van 80x40 cm hier komt weinig zon en ik had graag hier iets gecreeërd voor één soort plant bv hepatica graag hier wat suggesties/mogelijkheden aub! de grond kan nog aangepast worden aan de planten die er eventueel zou komen te staan.

Een lengte van 6 meter is misschien wel heel lang om alleen met bv hepatica op te vullen.
Al eens gedacht om een gedeelte van zo'n schaduwzone met bv Erythroniumsoorten te bevolken ?  Dat heeft bovendien het voordeel dat ze 6 weken na de bloei opnieuw verdwijnen en op die manier plaats laten voor een tussenbeplanting die wat later in bloei komt !  Twee keer pret op dezelfde plaats !  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Crevicegardening
« Reactie #543 Gepost op: 2 januari 2015, 09:48:41 »
Voor de crevice lovers ik heb er verleden week nog ééntje gemaakt!
Ik had een mooie partij zandsteen(fransesteen) gekregen van iemand van de famillie, nu waren ze allemaal vrij plat op een paar stenen na! ideaal dus voor een crevice te bouwen, de lengte is 5m de breedte 2m en hoogte ongeveer 80cm.
De hoogte heb ik gehaald met betonklinkertjes 10x10x6 een 3à4 cm uit elkaar te leggen en dan bestaande vrij lemige tuingrond erop terug een laag klinkertjes ....enz tot de juiste hoogte die ik wilde hebben, daarover een laag van ongeveer 25 cm dolomiet half om half 0-15 en 5-15 deze laag ligt over de ganse oppervlakte en tussen de stenen komt bims zand 0-6.

Ziet er fantactisch uit Hugo. Ga zo door en wij genieten mee   ((3 ((14 ((12
Omgeving Roosendaal

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Crevicegardening
« Reactie #544 Gepost op: 2 januari 2015, 12:35:35 »
prachtig Hugo. ((3
Je hebt je tuin ook mooi afgedekt met ronde platen.
Zeker wel nuttig in deze tijd bij mij staan ze er ook al even in.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Crevicegardening
« Reactie #545 Gepost op: 2 januari 2015, 13:26:47 »

Maar mag ik, Hugo, een puntje van kritiek naar voren brengen? Je crevice ligt als een eiland temidden van andersoortige beplanting. Het vormt geen enkele eenheid met zijn omgeving. Wellicht had je in gedachten daar al plannen voor. Ik zie een doorloop naar je huis en daar staan allemaal 'gewone' planten. Daar zou wellicht iets van een rotstuingedeelte kunnen komen, zodat je vanuit je huis (terras) richting crevice loopt zonder dat je varens ed ziet.


Gerrit ik hoop dat ik met dit project uw toen terechte opmerking weggewerkt heb.  ;D ;D

Kijk eens aan, de Hugo heeft er een werkelijk prachtige rotstuin van gemaakt. Diverse crevice-eilanden harmonieus over het landschap verdeeld en verbonden door bijpassende paden van splitmateriaal. Ik heb de foto uit 2013 er nog eens bijgehaald. Wat een metamorfose.
Ik zou mezelf niet zijn, als ik toch niet nog een opmerking zou maken. Dat rechthoekige pad van vierkante cobble-stones vind ik storend. Daar zou mijns inziens zo'n zelfde split pad horen te zijn.

De strook langs de kas,die in de schaduw ligt (??ook in de zomer de hele dag??) zou ik beplanten met diverse soorten lage Epimediums. Eventueel afgewisseld door Cyclamen hed.  en coum
« Laatst bewerkt op: 2 januari 2015, 14:56:47 door Gerrit Eijkelenboom »

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Crevicegardening
« Reactie #546 Gepost op: 2 januari 2015, 13:56:15 »

Ik zou mezelf niet zijn, als ik toch niet nog een opmerking zou maken. Dat rechthoekige pad van vierkante cobble-stones vind ik storend. Daar zou mijns inziens zo'n zelfde split pad horen.


Dat vindt ik niet Gerrit, er mag een overgang zijn, en of die nu wat verder of korter ligt maakt niet zoveel uit.  De achtergronden van de crevice is van mooi natuurlijk materiaal, maar om daar bv wat gekleurde hedera tegen te laten groeien zou nog natuurlijker zijn. Maar wie ben ik,   ((--11 doe wat je zelf mooi vindt Hugo. Tot nu toe is het fantastisch, prachtige stenen om jaloers op te zijn. ((2
Omgeving Roosendaal

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Crevicegardening
« Reactie #547 Gepost op: 2 januari 2015, 16:23:22 »

Ik zou mezelf niet zijn, als ik toch niet nog een opmerking zou maken. Dat rechthoekige pad van vierkante cobble-stones vind ik storend. Daar zou mijns inziens zo'n zelfde split pad horen.


Dat vindt ik niet Gerrit, er mag een overgang zijn, en of die nu wat verder of korter ligt maakt niet zoveel uit.  De achtergronden van de crevice is van mooi natuurlijk materiaal, maar om daar bv wat gekleurde hedera tegen te laten groeien zou nog natuurlijker zijn. Maar wie ben ik,   ((--11 doe wat je zelf mooi vindt Hugo. Tot nu toe is het fantastisch, prachtige stenen om jaloers op te zijn. ((2

Eerst iedereen bedankt voor alle lof ))2
Wat de stenen betreft wil ik even wat verduidelijken!
Achteraan en vooraan het huis is de tuin volledig strak rechtlijnig met buxus haagjes een rechthoekige vijver en rechte paden, de kant die hier te zien is links van de kas, hier loopt de rotstuin in het strak gedeelte door aan de voorkant van de kas en aan de andere kant van de kas loopt het strak gedeelte van de tuin over in de rotstuin achteraan de kas!
Puur op de foto te zien heeft Gerrit wel gelijk maar als je het in het echt ziet is het helemaal niet storend en rechts naast het pad moeten nog trogjes komen wat ook eigenlijk het strakke van een trog met de golvende lijnen van de rotsen/stenen combineert en het rechte pad dan toch zal laten uitkomen.
De keien voor de kas storen eigenlijk meer en daar zal waarschijnlijk nog split komen welke ik in de tuin gebruikt heb.

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Crevicegardening
« Reactie #548 Gepost op: 2 januari 2015, 16:35:03 »

[/quote]
De strook langs de kas,die in de schaduw ligt (??ook in de zomer de hele dag??) zou ik beplanten met diverse soorten lage Epimediums. Eventueel afgewisseld door Cyclamen hed.  en coum
[/quote]

Gerrit bedankt voor de tip maar ik heb achter het huis een schaduw stuk waar ik al verschillende epimediums heb staan ook de cyclamen staan elders al in de tuin.
Ik denk dat ik hier Luk ga volgen en het bed ga klaarmaken om erythronium soorten  te planten misschien samen met Thalictrum thalictroides cultivars deze bloemen ongeveer gelijk en als ik het juist heb sterft hier ook het loof af na de bloei, dan alleen nog een combineerbare soort vinden die in de zomer of het najaar bloemt en liefst laat opkomt met z'n bladeren.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crevicegardening
« Reactie #549 Gepost op: 3 januari 2015, 13:15:05 »
Ben wat later gaan kijken naar de foto's maar wil toch nog mijn felicitaties overbrengen Hugo. Schitterend gedaan , klasse.
Ik woon niet ver , straks als het zonnetje ne keer schijnt .......
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crevicegardening
« Reactie #550 Gepost op: 3 januari 2015, 14:10:06 »
Voor de crevice lovers ik heb er verleden week nog ééntje gemaakt!
Ik had een mooie partij zandsteen(fransesteen) gekregen van iemand van de famillie, nu waren ze allemaal vrij plat op een paar stenen na! ideaal dus voor een crevice te bouwen, de lengte is 5m de breedte 2m en hoogte ongeveer 80cm.
De hoogte heb ik gehaald met betonklinkertjes 10x10x6 een 3à4 cm uit elkaar te leggen en dan bestaande vrij lemige tuingrond erop terug een laag klinkertjes ....enz tot de juiste hoogte die ik wilde hebben, daarover een laag van ongeveer 25 cm dolomiet half om half 0-15 en 5-15 deze laag ligt over de ganse oppervlakte en tussen de stenen komt bims zand 0-6.

Heel knap gedaan Hugo !  ((3 ((12  Daar zal je veel plezier aan beleven !!!
Ieper , West-Vlaanderen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Crevicegardening
« Reactie #551 Gepost op: 3 januari 2015, 15:37:38 »
Tsjonge......bijna jaloersmakend Hugo!....wat een fijn stuk om weer heel veel in te stoppen!
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Crevicegardening
« Reactie #552 Gepost op: 4 januari 2015, 21:52:39 »
Ben wat later gaan kijken naar de foto's maar wil toch nog mijn felicitaties overbrengen Hugo. Schitterend gedaan , klasse.
Ik woon niet ver , straks als het zonnetje ne keer schijnt .......

 ))4.........  -8(.....dan moet je zeker eens komen kijken he kris!! -2(

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Crevicegardening
« Reactie #553 Gepost op: 4 januari 2015, 22:08:27 »
Tsjonge......bijna jaloersmakend Hugo!....wat een fijn stuk om weer heel veel in te stoppen!

Bedankt bart! de crevice is zuid-zuid-west gericht waarschijnlijk passen hier wel een paar speciale zilvers in en aan de achterkant daar hebben we plaats voor een deel van van de saxen die de zon niet zo graag hebben!;D ;D
P.S. tips zijn altijd welkom en  om kris te citeren straks als het zonneke schijnt dan..... :D

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Crevicegardening
« Reactie #554 Gepost op: 4 januari 2015, 23:06:38 »
Kanap gedaan Hugo! Daar zal heel wat zweet aan te pas gekomen zijn! Geen zere rug aan overgehouden? Ik ben al benieuwd, hoe het zal zijn met de planten erin en hoe de tuin zich verder zal ontwikkelen met de jaren!