Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302822 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1125 Gepost op: 21 januari 2019, 16:42:13 »
Bedankt voor de lovende reacties  ((13

Twee keer korolkowii als foto van de dag in het bollenbed .....
Een beetje zon (en evtl een stolpje  -2( ) doen wonderen hé Danny !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1126 Gepost op: 21 januari 2019, 16:45:08 »
Eindelijk ook hier een crocus open: C. sieberi firefly. Valt in het niet bij al het prachtigs dat Danny hier laat zien. Chapeau voor het tonen van je mooie resultaten en zoveel toewijding aan je bollen!! )vw) )vw)

Verwacht je bij deze 'firefly' maar aan een flink bosje binnen een paar jaar, Mark !  Een tuintopper !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1127 Gepost op: 21 januari 2019, 17:38:58 »
Eindelijk ook hier een crocus open: C. sieberi firefly. Valt in het niet bij al het prachtigs dat Danny hier laat zien. Chapeau voor het tonen van je mooie resultaten en zoveel toewijding aan je bollen!! )vw) )vw)

Bedankt voor uw complimenten , Mark
C.atticus 'Firefly' blijft een heel mooie en dankbare krokus en bloeit als één van de vroegste in de tuin .
Na vele jaren met bollen bezig te zijn wordt het assortiment steeds groter en daar zitten soms bollen tussen
die wat minder winterhard zijn of niet geschikt zijn om zomaar in de tuin te planten , zo is mijn bollenbed
op deze warme plaats beter geschikt voor deze bollen .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1128 Gepost op: 21 januari 2019, 17:40:16 »
Bedankt voor de lovende reacties  ((13

Twee keer korolkowii als foto van de dag in het bollenbed .....
Een beetje zon (en evtl een stolpje  -2( ) doen wonderen hé Danny !

Zo is dat Luc  ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1129 Gepost op: 4 februari 2019, 17:23:45 »
Na enkele weken sneeuw en vorst kunnen we terug verder .....
Intussen is het duidelijk hoe goed of minder goed de winterbloeiers het hier doen .....
Het is meer dan duidelijk dat crocus hier het moeilijkste geslacht is van alle bollen hier in de bedjes !
Enkele krokussen zijn hier verloren gegaan dit jaar , belangrijkste slachtoffers zijn hittiticus en caricus .
Alhoewel ik het hier nu anders aanpak of enkele jaren geleden heb ik toch nog iets over het hoofd gezien .
Mijn nieuw mengsel is een stuk meer doorlatend dan mijn vorig en droogt vlugger uit , enkele krokussen zijn te droog komen te staan gedurende de bloei en kort daarna , waardoor ze niet meer in staat waren om zich op te laden voor het volgende bloeiseizoen . Enkele krokussen die dichtst bij de muur stonden , meest onder de dakoversteek ,hebben te weinig regen gehad en heb ik onvoldoende water bijgegeven . In maart , april kan het hier al behoorlijk warm zijn tegen deze zuidmuur , alles droogt nogal vlug uit . Andere bollen hebben daar weinig
of geen last van , maar voor krokussen is dat heel belangrijk !
Ik weet terug wat me te doen staat en ik moet ervoor zorgen dat alle krokussen verder van de muur staan en
genoeg vochtig houden tot het loof aan het afsterven is .

Volgende krokussen hebben ook moeite om te overleven , Crocus hartmannianus en Crocus cyprius staan ook wat teveel onder de dakoversteek , te dicht bij de muur , de resultaten zijn dan ook niet goed . Crocus hartmannianus
bloeit niet dit jaar en  van  Crocus cyprius heb ik na 4 jaar nog steeds maar 1 bol  ??? zie foto 1
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1130 Gepost op: 4 februari 2019, 17:46:48 »
Krokussen die wat verder van de muur staan en meer regen krijgen doen het duidelijk beter !
En dat is ook algemeen voor alle krokussen hier !!

Crocus alexandri is er goed op vooruit gegaan , foto 1

Crocus nubigena gaat ook vooruit , foto 2

Crocus paschei , Crocus suaveolens 'De jager' doen het duidelijk beter met meer vocht , foto 3

Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1131 Gepost op: 4 februari 2019, 17:53:46 »
Alle sieberi en atticus vormen hebben hier ook liever wat meer vochtige omstandigheden

Crocus sieberi 'Hubert Edelsten ' begint er ook terug aan , foto1

Crocus sieberi 'Creme Diamond' is hier een nieuwkomer , foto 2

Crocus atticus 'Spartacus' met een tweede bloei , foto 3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1132 Gepost op: 4 februari 2019, 18:21:24 »
Crocus alatavicus heb ik hier ook al verloren onder te droge omstandigheden , nu probeer ik het terug met wat meer vocht , deze vorm zorgt voor een tweede bloei

Deze Colchicum hungaricum 'Velebit Star' heeft zeker ook wat meer vocht nodig , en blijft hier maar bloeien 
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1133 Gepost op: 4 februari 2019, 18:25:24 »
Deze Romulea bulbocodium bloei hier ook al weken , alle andere vormen moeten nog in bloei komen ....

Deze vorm van Colchicum kesselringii staat vrij dicht bij de muur geplant en heeft geen last van wat drogere
omstandigheden . Deze planten staan hier 3 jaar en bloeien naar hun hoogtepunt

« Laatst bewerkt op: 4 februari 2019, 18:29:22 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #1134 Gepost op: 4 februari 2019, 21:01:28 »
Crocus caricus verloren? Ai, zo'n mooie ... en zo'n dure  :'(

Maar al bij al, haal je toch mooie resultaten in het bollenbed.
Ja kijk, we hebben het ook gezien tijdens de lezing van Eddy, bij sommige crocussen delen de bollen niet, terwijl andere dat wel doen. Soms kan het eigen zijn aan de soort of vorm dat de bollen niet delen, maar enkel voortplanten via zaad. En zo'n bol heeft natuurlijk ook niet het eeuwige leven. Heel veel bestuivers vliegen er nu nog niet rond, misschien toch maar eens proberen zelf te bevruchten om zodoende zaadzetting te stimuleren...?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #1135 Gepost op: 4 februari 2019, 21:03:10 »
Crocus alatavicus heb ik hier ook al verloren onder te droge omstandigheden , nu probeer ik het terug met wat meer vocht , deze vorm zorgt voor een tweede bloei

Deze Colchicum hungaricum 'Velebit Star' heeft zeker ook wat meer vocht nodig , en blijft hier maar bloeien

Deze komt dus uit het kroatische kustgebergte? Ik ben wel zeker dat er daar tijdens de zomer ook wel eens wat buien losbarsten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #1136 Gepost op: 4 februari 2019, 21:04:34 »
Krokussen die wat verder van de muur staan en meer regen krijgen doen het duidelijk beter !
En dat is ook algemeen voor alle krokussen hier !!

Crocus alexandri is er goed op vooruit gegaan , foto 1

Crocus nubigena gaat ook vooruit , foto 2

Crocus paschei , Crocus suaveolens 'De jager' doen het duidelijk beter met meer vocht , foto 3

Een hele mooie getekende nubigena, Danny, zie ik dat goed dat de tekening niet zwart maar donkerpaars is van kleur?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1137 Gepost op: 5 februari 2019, 17:56:12 »
Crocus caricus verloren? Ai, zo'n mooie ... en zo'n dure  :'(

Maar al bij al, haal je toch mooie resultaten in het bollenbed.
Ja kijk, we hebben het ook gezien tijdens de lezing van Eddy, bij sommige crocussen delen de bollen niet, terwijl andere dat wel doen. Soms kan het eigen zijn aan de soort of vorm dat de bollen niet delen, maar enkel voortplanten via zaad. En zo'n bol heeft natuurlijk ook niet het eeuwige leven. Heel veel bestuivers vliegen er nu nog niet rond, misschien toch maar eens proberen zelf te bevruchten om zodoende zaadzetting te stimuleren...?

Jammer van de caricus hé Frankie , dit is ook een soortje die liever niet te droog staat maar jammer genoeg
weet ik het te laat ....

Ik denk wel dat de meeste krokussen delen , C.vernus en C.versicolor doen dat hier in de tuin alvast maar in de natuur zie je nooit grote pollen , meestal 1 bol maar soms ook 2 of 3 bollen samen . Dat komt waarschijnlijk door de hoeveelheid voeding in de grond aanwezig . In onze tuinen is de grond zeker rijker met de voeding die we
toedienen . Door experimenten met verschillende standplaatsen zie je duidelijk de verschillen tussen een goede standplaats ( waar ze vermeerderen ) en de minder goede standplaats ( waar ze niet vermeerderen ) .
Ik zou eigenlijk niet onmiddellijk kunnen zeggen welke Crocus niet deelt ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1138 Gepost op: 5 februari 2019, 18:21:28 »
Crocus alatavicus heb ik hier ook al verloren onder te droge omstandigheden , nu probeer ik het terug met wat meer vocht , deze vorm zorgt voor een tweede bloei

Deze Colchicum hungaricum 'Velebit Star' heeft zeker ook wat meer vocht nodig , en blijft hier maar bloeien

Deze komt dus uit het kroatische kustgebergte? Ik ben wel zeker dat er daar tijdens de zomer ook wel eens wat buien losbarsten.

Inderdaad Frankie , alle bollen uit dit gebied kunnen vrij gemakkelijk gewoon in de rotstuin . Alleen de
winterhardheid is soms twijfelachtig , maar aan de vlaamse rivièra zou het moeten lukken .

Maar ook de meeste krokussen die in drogere gebieden voorkomen doen het hier beter in niet te droge , koele
omstandigheden .
« Laatst bewerkt op: 5 februari 2019, 18:25:49 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1139 Gepost op: 5 februari 2019, 18:31:02 »
Krokussen die wat verder van de muur staan en meer regen krijgen doen het duidelijk beter !
En dat is ook algemeen voor alle krokussen hier !!

Crocus alexandri is er goed op vooruit gegaan , foto 1

Crocus nubigena gaat ook vooruit , foto 2

Crocus paschei , Crocus suaveolens 'De jager' doen het duidelijk beter met meer vocht , foto 3

Een hele mooie getekende nubigena, Danny, zie ik dat goed dat de tekening niet zwart maar donkerpaars is van kleur?

Er zit inderdaad ook bij nubigena kleur variatie , Frankie . En ook de bloemen die al een tijdje bloeien verkleuren
, verbleken wat op het einde van de bloei
Ieper , West-Vlaanderen