Ik begrijp je helemaal Kris , soms heb je een crossmotor nodig om er te geraken Jammer maar we genieten van uw foto van 2015 !
Dit is wel een heel bijzondere vondst !!! Interessant te zien dat deze soort daar talrijk voorkomt , toch plaatselijk ? Deze soort vind ik een van de allermooiste , heb ik in 2022 via Janis kunnen aankopen . Ik hoop dat deze niet te moeilijk is ...... Kan je wat meer vertellen over de standplaats en de hoogte Kris ?
Eerst en vooral , de hoogte daar was 942 m Danny ...De standplaats was redelijk beschaduwd en wij vonden ze zelfs alleen onder dennenbomen. Er moet daar ook nog in de omgeving een standplaats zijn onder loofbomen maar die hebben we toen niet gevonden .
Talrijk komt deze er geenszins voor daar . Mijn foto is erg misleidend want dit was de enige grote plant/goede spot van betekenis die we daar vonden . Hij stond onder dennenbomen in een soort van bos maar heel kort bij bebouwing/een huis waardoor hij waarschijnlijk was beschermd tegen uitroeing en misschien wel af en toe extra vertroeteld wordt . De planten op andere plekjes waren enkelingen die her en der spaarzaam verspreid stonden . Maar vogens Janis waren we niet op de toplocatie . Groeit daar samen met 1 van de nieuw beschreven soorten waarvan de naam me nu niet te binnen schiet ... Ik had op den duur na enkele jaren 3 bolletjes Danny (ik was er aan geraakt dank zij een ruiloperatie met een Engelse liefhebber nog voor de Brexit )En net toen ik op mijn beurt afstand deed van eentje om te ruilen met iemand ging er iets mis met de twee overgebleven bolletjes . Gelukkig had ik ervoor nog zaden kunnen oogsten . Daarvan heb ik - als ze hopelijk weer opnieuw boven komen -enkele zaailingen . Makkelijk is hij mijn inziens niet al kan bijvoorbeeld Wim Boens er wel mee overweg als ik me goed herinner .
In bijlage een foto van de enige goede spot . Foto 2 zoals we ze op andere plaatsen aantroffen .