Auteur Topic: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's  (gelezen 86149 keer)

Rudi Berthels

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 280
  • Geslacht: Man
Re: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #135 Gepost op: 1 oktober 2020, 09:09:10 »
Ja, Kris, dat is waar, dat heb ik ook ondervonden; Iedere week draai ik mijn Dionysias een kwartslag om overal een gelijke groei te krijgen. Mijn potjes staan in een grotere pot om gemakkelijker water en schimmelwerende middelen te geven, ik haalde D Monika uit zijn potje omdat die al over de potrand aan het groeien was en merkte dat die al helemaal doorworteld is , daarom mijn vraag om nu te verpotten.
Toen ik het potje eruit haalde braken er enkele worteltjes af en dat is niet ten voordele van ons Monika, ik merk het precies al aan de blaadjes. het blijven mysterieuze moeilijke planten.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #136 Gepost op: 1 oktober 2020, 10:53:43 »
Ja, Kris, dat is waar, dat heb ik ook ondervonden; Iedere week draai ik mijn Dionysias een kwartslag om overal een gelijke groei te krijgen. Mijn potjes staan in een grotere pot om gemakkelijker water en schimmelwerende middelen te geven, ik haalde D Monika uit zijn potje omdat die al over de potrand aan het groeien was en merkte dat die al helemaal doorworteld is , daarom mijn vraag om nu te verpotten.
Toen ik het potje eruit haalde braken er enkele worteltjes af en dat is niet ten voordele van ons Monika, ik merk het precies al aan de blaadjes. het blijven mysterieuze moeilijke planten.
Ik herinner mij dat sommige liefhebbers de Dionysia's niet uit de pot tikken maar de stenen potjes kapot slaan bij het verplanten . Ik denk dat het Jef was die me ooit vertelde dat wanneer de Dionysia al met zijn wortels tegen de potrand zit het al te laat is om te verpotten . Met andere woorden dat we dan al te lang hebben gewacht ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Rudi Berthels

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 280
  • Geslacht: Man
Re: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #137 Gepost op: 1 oktober 2020, 12:25:31 »
Bedankt voor de info Kris, dan zal ik nu toch moeten verpotten en zoals Michael zegt , de potjes stuk slaan.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #138 Gepost op: 3 oktober 2020, 12:06:34 »
Ik lees nu pas de voorgaande bijdrage.

Het verpotten van dionysia’s is inderdaad stressvol, vooral voor het kwekertje 😀. Grote planten lijden niet zo erg, maar vooral de kleintjes. Over het breken van de stenen pot heb ik al eerder iets geschreven. Ik doe dat mbv een bankschroef. Potje in de vlakke hand en onder het potje, want tijdens het breken valt alles op de grond en is de plant naar de vaantjes. Langzaam aandraaien. En dan heb je de kluit netjes in de hand. Niet stukslaan dus. Maak vantevoren de kluit wat natter dan normaal om alle aarde bij elkaar te houden.

Perliet en meer van dat soort waterbufferende dingen niet gebruiken. De aarde moet vooral water afvoeren en niet opslaan. Liefst ook water van onder laten komen, in de natuur heet dat kwel. De wortelhals is zeer kwetsbaar en mag niet gaan rotten. Een dubbele pot kan uitkomst bieden.

Waarom schimmelwerend gif gebruiken. Dat maakt meer kapot dan je lief is. Ook de goede schimmels, die elk levend wezen nodig heeft.

Gerrit

Rudi Berthels

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 280
  • Geslacht: Man
Re: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #139 Gepost op: 4 oktober 2020, 12:51:34 »
Bedankt voor de nuttige info , Gerrit

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #140 Gepost op: 19 november 2020, 16:33:19 »
Rudi, dacht zat ik jou exact had uitgelegd hoe te werk te gaan met het verpotten.

Rudi Berthels

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 280
  • Geslacht: Man
Re: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #141 Gepost op: 25 november 2020, 11:31:14 »
Ger, ik dacht het niet, u batterij was plat.

Rudi Berthels

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 280
  • Geslacht: Man
Re: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #142 Gepost op: 6 februari 2021, 10:00:14 »
Wanneer is de beste tijd om Dionysia te zaaien en welk grondmengsel wordt daarvoor gebruikt?

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #143 Gepost op: 6 februari 2021, 10:45:07 »
Wanneer is de beste tijd om Dionysia te zaaien en welk grondmengsel wordt daarvoor gebruikt?

Ik ben lang geen expert maar ik zou die zaaien zoals ik alle rotsplanten zaai namelijk december/januari/februari en laten 'genieten' van een koude periode.  Het mengsel is een ander paar mouwen, geen idee, maar als ik zie hoeveel soorten grondmengsels hierboven opgediept worden zou ik daar niet héél veel aandacht aan besteden.  Uiteindelijk verblijven ze wellicht niet zo lang in het zaai mengsel, zeer doorlatend lijkt een hoofdregel zodat er zeker geen rot kan optreden.  Het probleem begint pas denk ik wanneer je gaat verspenen.
Hopelijk komt hier nog een reactie van iemand die er meer over weet en dan wordt mijn theorie misschien wel zó uit het water geblazen...  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Rudi Berthels

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 280
  • Geslacht: Man
Re: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #144 Gepost op: 6 februari 2021, 11:21:22 »
Luc, dan zou het nu het  geschikste moment zijn want er wordt een koude periode verwacht.  Bedankt voor de uitleg.

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #145 Gepost op: 6 februari 2021, 12:58:28 »
Wanneer is de beste tijd om Dionysia te zaaien en welk grondmengsel wordt daarvoor gebruikt?
In het item alles over vermeerderen heb ik gereageerd naar aanleiding van een vraag over dit onderwerp.
Zoals Luc al aangaf doet een ieder het op z,n eigen wijze,met soms veel succes maar het kan ook zomaar tegenvallen.Dat is het risico,maar zo,n uitdaging moet je niet uit de weg gaan.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #146 Gepost op: 6 februari 2021, 16:59:44 »
Wanneer is de beste tijd om Dionysia te zaaien en welk grondmengsel wordt daarvoor gebruikt?
In het item alles over vermeerderen heb ik gereageerd naar aanleiding van een vraag over dit onderwerp.
Zoals Luc al aangaf doet een ieder het op z,n eigen wijze,met soms veel succes maar het kan ook zomaar tegenvallen.Dat is het risico,maar zo,n uitdaging moet je niet uit de weg gaan.

Het item dat Theo bedoelt staat hier Rudi : https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=2453.msg118067#msg118067
Harelbeke-West-Vlaanderen

Rudi Berthels

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 280
  • Geslacht: Man
Re: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #147 Gepost op: 5 januari 2022, 12:52:15 »
Dionysia ‘Judith Bramley’ laat zijn eerste bloemen zien in het nieuwe jaar en ik wens iedereen een fantastisch rotsplantenjaar
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2022, 12:57:43 door Rudi Berthels »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #148 Gepost op: 7 januari 2022, 11:39:11 »
Dionysia ‘Judith Bramley’ laat zijn eerste bloemen zien in het nieuwe jaar en ik wens iedereen een fantastisch rotsplantenjaar

Een bemoedigende start van het jaar Rudi.  We volgen met spanning je ervaringen met deze prachtige maar toch wel nukkige plantjes.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Rudi Berthels

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 280
  • Geslacht: Man
Re: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #149 Gepost op: 7 januari 2022, 15:00:55 »
We doen ons best Luc , ik ben er ook nog maar een paar jaar mee bezig.

Het zijn inderdaad nukkige plantjes, op de foto's zijn tweejarige plantjes te zien.
« Laatst bewerkt op: 8 januari 2022, 11:50:43 door Rudi Berthels »