Auteur Topic: Iberis muizenissen  (gelezen 4589 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Iberis muizenissen
« Gepost op: 21 maart 2022, 10:37:46 »
Ik ben mezelf verplicht om hem ieder jaar te tonen ....deze Iberis .....Gekocht als candoleanna wat het niet is ...Maar het is ook geen pruittii .
Blijft lekker compact en ieder jaar opnieuw een bloemenzee ...@Frankie , hopelijk overleeft de aflegger het bij jou ? 
Hij is nog niet op zijn top qua bloei maar met het warme weer in het verschiet is dat een kwestie van een dag ofzo ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jeroen van Berkom

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 112
  • Geslacht: Man
  • Dutch Mountains :-)
Re: Iberis muizenissen
« Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2022, 10:33:42 »
Ik ben mezelf verplicht om hem ieder jaar te tonen ....deze Iberis .....Gekocht als candoleanna wat het niet is ...Maar het is ook geen pruittii .
Blijft lekker compact en ieder jaar opnieuw een bloemenzee ...@Frankie , hopelijk overleeft de aflegger het bij jou ? 
Hij is nog niet op zijn top qua bloei maar met het warme weer in het verschiet is dat een kwestie van een dag ofzo ...

Een schitterende plant inderdaad Kris, het blijft toch mooi als een plant jaarlijks weer z'n schoonheid toont  ((12

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Iberis muizenissen
« Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2022, 23:01:03 »
Ik ben mezelf verplicht om hem ieder jaar te tonen ....deze Iberis .....Gekocht als candoleanna wat het niet is ...Maar het is ook geen pruittii .
Blijft lekker compact en ieder jaar opnieuw een bloemenzee ...@Frankie , hopelijk overleeft de aflegger het bij jou ? 
Hij is nog niet op zijn top qua bloei maar met het warme weer in het verschiet is dat een kwestie van een dag ofzo ...

Kris, we hebben het er al verschillende keren over gehad. Candoleanna is in feite een synoniem voor pruittii. Maar uw plant is duidelijk iets anders.

In bijlage een foto van Iberis pruittii (foto 1) zoals hij er nu bijstaat. Een mat van meer dan een halve meter doorsnede, volledig bezet met bloemen is ieder jaar een lust voor het oog.

Het stekje van uw plant, Kris (foto 2). Hij is nog klein en groeit traag aan, maar ziet er gezond uit.

Op foto 3 zie je de bloemen van beide soorten samen. De bloemen van Iberis pruittii (links) zijn veel groter dan op uw plant, Kris.

Het blijft dus een raadsel welke uw plant zou kunnen zijn. Of hebben we te maken met een bepaalde (dwerg)vorm van Iberis pruittii? Ik heb enkele jaren geleden Iberis pruittii bestudeerd op zijn natuurlijke locatie op de Mont Ventoux (foto 4) en daar zien alle planten er uniform uit, alhoewel ik geen enkel exemplaar vond dat zo groot was als in mijn tuin.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Iberis muizenissen
« Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2022, 19:31:22 »
Kris, we hebben het er al verschillende keren over gehad. Candoleanna is in feite een synoniem voor pruittii. Maar uw plant is duidelijk iets anders.
In bijlage een foto van Iberis pruittii (foto 1) zoals hij er nu bijstaat. Een mat van meer dan een halve meter doorsnede, volledig bezet met bloemen is ieder jaar een lust voor het oog.
Het stekje van uw plant, Kris (foto 2). Hij is nog klein en groeit traag aan, maar ziet er gezond uit.
Op foto 3 zie je de bloemen van beide soorten samen. De bloemen van Iberis pruittii (links) zijn veel groter dan op uw plant, Kris.
Het blijft dus een raadsel welke uw plant zou kunnen zijn. Of hebben we te maken met een bepaalde (dwerg)vorm van Iberis pruittii? Ik heb enkele jaren geleden Iberis pruittii bestudeerd op zijn natuurlijke locatie op de Mont Ventoux (foto 4) en daar zien alle planten er uniform uit, alhoewel ik geen enkel exemplaar vond dat zo groot was als in mijn tuin.

Bedankt om nog eens alles duidelijk te illustreren en op een rijtje te zetten Frankie ! Ja , we hebben het er inderdaad al een paar keren over gehad en we zijn er dus nog niet uit ....Eigenijk zou ik misschien nog eens opnieuw moeten terugkoppelen aan mijn bron , degene waarvan ik mijn plantje heb gekocht ...Maar dat is ondertussen ook al lang geleden ...Ik dacht dat hij destijds beweerde dat zijn materiaal afstamde van planten van de Mont Ventoux ...Misschien is wat wij hier vaak kunnen kopen  als pruitii ondertussen verbasterd en gekruist met andere Iberis ? En is dit de soortechte pruitii ...Wie zal het zeggen en hopelijk brengt tijd toch nog raad ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Iberis muizenissen
« Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2022, 23:14:41 »
Kris, we hebben het er al verschillende keren over gehad. Candoleanna is in feite een synoniem voor pruittii. Maar uw plant is duidelijk iets anders.
In bijlage een foto van Iberis pruittii (foto 1) zoals hij er nu bijstaat. Een mat van meer dan een halve meter doorsnede, volledig bezet met bloemen is ieder jaar een lust voor het oog.
Het stekje van uw plant, Kris (foto 2). Hij is nog klein en groeit traag aan, maar ziet er gezond uit.
Op foto 3 zie je de bloemen van beide soorten samen. De bloemen van Iberis pruittii (links) zijn veel groter dan op uw plant, Kris.
Het blijft dus een raadsel welke uw plant zou kunnen zijn. Of hebben we te maken met een bepaalde (dwerg)vorm van Iberis pruittii? Ik heb enkele jaren geleden Iberis pruittii bestudeerd op zijn natuurlijke locatie op de Mont Ventoux (foto 4) en daar zien alle planten er uniform uit, alhoewel ik geen enkel exemplaar vond dat zo groot was als in mijn tuin.

Bedankt om nog eens alles duidelijk te illustreren en op een rijtje te zetten Frankie ! Ja , we hebben het er inderdaad al een paar keren over gehad en we zijn er dus nog niet uit ....Eigenijk zou ik misschien nog eens opnieuw moeten terugkoppelen aan mijn bron , degene waarvan ik mijn plantje heb gekocht ...Maar dat is ondertussen ook al lang geleden ...Ik dacht dat hij destijds beweerde dat zijn materiaal afstamde van planten van de Mont Ventoux ...Misschien is wat wij hier vaak kunnen kopen  als pruitii ondertussen verbasterd en gekruist met andere Iberis ? En is dit de soortechte pruitii ...Wie zal het zeggen en hopelijk brengt tijd toch nog raad ...

Als je goed kijkt naar de laatste foto (genomen op de mont ventoux) en de bloem op de voorlaatste foto (tussen mijn vingers) zie je dat het dezelfde bloem is. De bloem van uw plant ziet er anders uit. Mijn plant komt nog van bij Portier destijds.
Het blijft moeilijk.

Ik wil er nog een paar foto's bijvoegen van planten die ik fotografeerde in 2017 in de Verdon regio. Deze planten zien er nog wat anders uit.

Mogelijks is er enige variatie binnen de soort en bestaan er toch verschillende vormen van Iberis pruittii. Als die mens waarvan jij uw plant hebt, beweert dat ze ook afkomstig zijn van de Mont Ventoux, dan kunnen we allicht concluderen dat Iberis pruittii variabel is.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Iberis muizenissen
« Reactie #5 Gepost op: 25 december 2022, 22:45:56 »
Eind 2022 lijkt het wel wat of de winter reeds voorbij is, als je ziet dat een aantal rotsplanten zich reeds begint klaar te stomen voor het nakende voorjaar. Het zal echter nog een drietal maanden duren vooraleer planten als Iberis hun voorjaarsbloei zullen tonen.

De zeer compacte Iberis aurosica subsp nana staat al enkele jaren in de tuin en is een weinig aangeboden en niet zo makkelijke soort om te behagen heb ik zo de indruk. De bloemknopjes voor het nieuwe seizoen zitten echter al klaar.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Iberis muizenissen
« Reactie #6 Gepost op: 25 december 2022, 22:53:46 »
De laatste dagen heb ik mijn hoofd wat vrij en heb zitten denken, ook al n.a.v. het recente reisverhaal van Danny in het zuiden van Frankrijk met name de Verdonregio die hij bezocht.

Ik zelf bezocht de vallei van de Verdon eveneens enkele jaren geleden en zag daar vele planten waarvan ik tot op de dag van vandaag geen naam op wist te plakken. Toen zag ik daar een kleine Iberis soort, waarvan de identiteit me een raadsel was. Vandaag echter is mijne euro gevallen. Het gaat om Iberis aurosica subsp nana! De plant lijkt sprekend op wat ik heb in de tuin en volgens de lectuur groeit deze soort ook daar in de regio. Het raadsel is dan toch eindelijk opgelost. In bijlage enkele foto's van bloeiende exemplaren die ik er toen vond in de hoogste regionen van de vallei op een schrale en zonnige plaats.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Iberis muizenissen
« Reactie #7 Gepost op: 25 december 2022, 22:59:26 »
In bijlage nog een foto van Iberis aurosica subsp nana genomen in het begin van maart dit jaar.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Iberis muizenissen
« Reactie #8 Gepost op: 25 december 2022, 23:02:53 »
Zijn grote broer, Iberis pruittii groeit eveneens in de nabije omgeving, met name de regio van de Mont Ventoux waar ik ook reeds de soort kon spotten. Ook deze plant is zich aan het klaar stomen voor het nakende voorjaar. De kolonie Muscari rond de plant is ook al op post.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Iberis muizenissen
« Reactie #9 Gepost op: 25 december 2022, 23:14:32 »
En er is nog een derde soort die eveneens uit zuid Frankrijk afkomstig is, in de tuin, nl. Iberis saxatilis subsp pygmae. Van grootte zit hij tussen de twee eerder vernoemde soorten in en kent eveneens een vroege en rijke bloei. Hij onderscheidt zich ook van de vorige soorten door de iets wat blekere en groenere kleur van het loof.

Iberis soorten zijn erg waardevolle planten voor de rotstuin vanwege de vroege en rijke bloei met zuiver witte bloemen. In mijn rotstuinbeleving behoren ze tot de topfavorieten!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Iberis muizenissen
« Reactie #10 Gepost op: 26 december 2022, 10:26:46 »
Eind 2022 lijkt het wel wat of de winter reeds voorbij is, als je ziet dat een aantal rotsplanten zich reeds begint klaar te stomen voor het nakende voorjaar. Het zal echter nog een drietal maanden duren vooraleer planten als Iberis hun voorjaarsbloei zullen tonen.
De zeer compacte Iberis aurosica subsp nana staat al enkele jaren in de tuin en is een weinig aangeboden en niet zo makkelijke soort om te behagen heb ik zo de indruk. De bloemknopjes voor het nieuwe seizoen zitten echter al klaar.

Beloftevol Frankie ,doet me denken aan hetgeen ik hier heb als Iberis candolleana ....remember eerdere overwegingen die we daar samen over maakten .Hoe meer ik nu naar jouw foto's kijk hoe meer ik nu geloof dat ook mijn plant Iberis aurosica subsp nana zal zijn ipv candolleana of pruitii ....Nu ,ik heb via Thomas Eckert zaadjes bekomen van Iberis aurosica subsp nana. Hiervan ken ik de bron niet precies maar ik ben zeker benieuwd wat daar uit tevoorschijn schijn zal komen. Als jij nog steeds mijn stekje van mijn exemplaar in leven hebt kunnen houden kan je natuurlijk ook een vergelijk maken tussen de twee ...
« Laatst bewerkt op: 26 december 2022, 10:29:08 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Iberis muizenissen
« Reactie #11 Gepost op: 26 december 2022, 19:44:52 »
Eind 2022 lijkt het wel wat of de winter reeds voorbij is, als je ziet dat een aantal rotsplanten zich reeds begint klaar te stomen voor het nakende voorjaar. Het zal echter nog een drietal maanden duren vooraleer planten als Iberis hun voorjaarsbloei zullen tonen.
De zeer compacte Iberis aurosica subsp nana staat al enkele jaren in de tuin en is een weinig aangeboden en niet zo makkelijke soort om te behagen heb ik zo de indruk. De bloemknopjes voor het nieuwe seizoen zitten echter al klaar.

Beloftevol Frankie ,doet me denken aan hetgeen ik hier heb als Iberis candolleana ....remember eerdere overwegingen die we daar samen over maakten .Hoe meer ik nu naar jouw foto's kijk hoe meer ik nu geloof dat ook mijn plant Iberis aurosica subsp nana zal zijn ipv candolleana of pruitii ....Nu ,ik heb via Thomas Eckert zaadjes bekomen van Iberis aurosica subsp nana. Hiervan ken ik de bron niet precies maar ik ben zeker benieuwd wat daar uit tevoorschijn schijn zal komen. Als jij nog steeds mijn stekje van mijn exemplaar in leven hebt kunnen houden kan je natuurlijk ook een vergelijk maken tussen de twee ...

We hebben het hier inderdaad al meermaals over gehad. Iberis is niet zo simpel wat betreft op naam brengen.

Iberis candolleana zou eigenlijk een synoniem zijn voor Iberis pruitii. De plant die jij hebt, is een mysterieus geval. Mogelijks een hybride? Ik denk wel dat deze planten onderling kunnen kruisen met elkaar. Jammer genoeg ben ik het stekje tijdens deze droge zomer kwijtgespeeld. Mocht je nog wat materiaal in reserve hebben? Want ik herinner me wel, dat het eveneens een mooi ding is. Of het een Iberis aurosica nana zou zijn heb ik mijn twijfels. Daarvoor lijkt uw plant te kloek, Kris.

Iberis aurosica nana is de allerkleinste binnen het genus. De plantjes die ik zag in de natuur waren amper 5 cm in doorsnede, en ook mijn exemplaren in de tuin zijn niet veel groter.

Iberis pruitii meet hier na 20 jaar meer dan een halve meter doorsnede, bijna 70 cm zelfs. In de natuur heb ik ze echter niet zo groot gezien, tot hooguit 25 cm doorsnede.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Iberis muizenissen
« Reactie #12 Gepost op: 27 december 2022, 19:38:06 »
Mijn 2 exemplaren die het al een drie/vier jaar uitstekend deden hebben deze zomer allebei de geest gegeven...  )3) )3) )3)
(Ik weet al naar wat uitgekeken in Tsjechiƫ dit voorjaar)...

Oei , dat is heel spijtig Luc ...is goed te stekken dus ik zal voor alle veiligheid ook wat stekken nemen dit voorjaar . 11))
« Laatst bewerkt op: 27 december 2022, 19:42:08 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Iberis muizenissen
« Reactie #13 Gepost op: 27 december 2022, 19:41:47 »
We hebben het hier inderdaad al meermaals over gehad. Iberis is niet zo simpel wat betreft op naam brengen.
Iberis candolleana zou eigenlijk een synoniem zijn voor Iberis pruitii. De plant die jij hebt, is een mysterieus geval. Mogelijks een hybride? Ik denk wel dat deze planten onderling kunnen kruisen met elkaar. Jammer genoeg ben ik het stekje tijdens deze droge zomer kwijtgespeeld. Mocht je nog wat materiaal in reserve hebben? Want ik herinner me wel, dat het eveneens een mooi ding is. Of het een Iberis aurosica nana zou zijn heb ik mijn twijfels. Daarvoor lijkt uw plant te kloek, Kris.
Iberis aurosica nana is de allerkleinste binnen het genus. De plantjes die ik zag in de natuur waren amper 5 cm in doorsnede, en ook mijn exemplaren in de tuin zijn niet veel groter.
Iberis pruitii meet hier na 20 jaar meer dan een halve meter doorsnede, bijna 70 cm zelfs. In de natuur heb ik ze echter niet zo groot gezien, tot hooguit 25 cm doorsnede.

Bedankt nog voor je reactie Frankie . Kon de totale grootte van je Iberis aurosica nana niet inschatten op de foto's..Dus ok , wordt al weer vervolgd ....Ik ga ze opnieuw stekken in de lente en als het lukt komen die wel in Lichtervelde  11))
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Iberis muizenissen
« Reactie #14 Gepost op: 28 december 2022, 10:57:02 »
We hebben het hier inderdaad al meermaals over gehad. Iberis is niet zo simpel wat betreft op naam brengen.
Iberis candolleana zou eigenlijk een synoniem zijn voor Iberis pruitii. De plant die jij hebt, is een mysterieus geval. Mogelijks een hybride? Ik denk wel dat deze planten onderling kunnen kruisen met elkaar. Jammer genoeg ben ik het stekje tijdens deze droge zomer kwijtgespeeld. Mocht je nog wat materiaal in reserve hebben? Want ik herinner me wel, dat het eveneens een mooi ding is. Of het een Iberis aurosica nana zou zijn heb ik mijn twijfels. Daarvoor lijkt uw plant te kloek, Kris.
Iberis aurosica nana is de allerkleinste binnen het genus. De plantjes die ik zag in de natuur waren amper 5 cm in doorsnede, en ook mijn exemplaren in de tuin zijn niet veel groter.
Iberis pruitii meet hier na 20 jaar meer dan een halve meter doorsnede, bijna 70 cm zelfs. In de natuur heb ik ze echter niet zo groot gezien, tot hooguit 25 cm doorsnede.

Bedankt nog voor je reactie Frankie . Kon de totale grootte van je Iberis aurosica nana niet inschatten op de foto's..Dus ok , wordt al weer vervolgd ....Ik ga ze opnieuw stekken in de lente en als het lukt komen die wel in Lichtervelde  11))

Merci Kris.

En we kunnen er gerust nog wat over doorbomen.

Na wat snuisterwerk in het archief van ons eigen tijdschrift, botste ik op een artikel van wijlen Jan Balis, met als titel de vegetatie van de Mont Ventoux uit het jaar 2007.
In dat artikel heeft Jan het over een zekere Iberis venticosum. Dat zou de oude naam geweest zijn voor Iberis pruitii. Uit dat artikel blijkt ook dat pruitii synoniem is voor candolleana. Jan beschrijft de plant echter als een plant met bleekroze bloemen die naar lila verkleuren. Slaat Jan in dat artikel de bal volledig mis, of heeft hij het over een andere plant? Wat jij en ik hebben als de bewuste Iberis zijn zuiver wit bloeiende planten.

In bijlage nog wat foto's van planten die ik heb gezien op de Mont Ventoux. Dit zie ik als Iberis pruitii, zoals ik die ook al jaren in de tuin heb. ALLE planten waren witbloeiend. Niet een plant vertoonde roze verkleurende bloemen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen