Auteur Topic: Bloei mei - juni 2020  (gelezen 36819 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #285 Gepost op: 28 juni 2020, 17:34:46 »
Het zijn niet alleen successen ....soms ook teleurstellingen en raadsels . Al zeker 15 jaar heb ik 3 Physoplexis (van diverse groeiplaatsen )in een tufsteen die ieder jaar rijkelijk bloeiden . Jaar na jaar.....En nu voor de eerste keer in al die jaren slechts 1 magere bloemstengel op 1 plant ....Waarom ?

Misschien ligt het aan de extreem droge en warme april en mei maand , Kris ? Hier was de bloei dit jaar ook minder …….


Zou kunnen Danny , heb ze nochtans extra besproeid in die periode . Misschien ligt het ook aan de alsmaar zachtere winters zonder vorst of de te warme zomer van vorig jaar .

Mag ik u troosten Heren ??  Hier dit jaar geen enkele bloem...  :'( ???
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2020, 23:07:51 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #286 Gepost op: 28 juni 2020, 18:52:57 »
Mooie vangst Kris, soms heb je geluk in een tuincentrum. Meestal een plant die niet zo bij het grote publiek in trek is en in een hoekje op de echte liefhebber staat te wachten en je dan rijkelijk beloont.

Ik heb 4 jaar geleden een plant gezaaid uit de zaaddistributie van de NRV. Er kwamen alleen maar groene bladeren op en ik besloot geduld te hebben. Vandaag staat de plant in bloei. Maar ik vraag me nu af wat het is. In mijn oude zaailijst 2016 (hoe handig om die lang te bewaren) vond ik een naam: Gentiana nubigena. Maar als ik die op internet opzoek lijkt mijn plant daar maar een beetje op qua bloemen, maar helemaal niet qua blad. De bloeisteel komt onder aan de zijkant links uit de basis van de plant. De bladeren zijn fors en ruim 20 cm hoog. Wie kan mij helpen aan een naam? Zou het toch een Gentiana przewalskii kunnen zijn? Herman?
Mark, op het eerste zicht lijkt het op Gentiana straminea. Controleer even volgende beschrijving uit de flora van China:
http://www.efloras.org/florataxon.aspx?flora_id=2&taxon_id=200018093
Perennials 10-35 cm tall. Roots to 20 × 1.5 cm. Stems ascending, stout, simple, glabrous. Basal leaves petiole 2-4 cm, membranous; leaf blade broadly lanceolate to ovate-elliptic, 6-20 × 0.8-4 cm, base narrowed, margin scabrous, apex acuminate, veins 3-5. Stem leaves 3-5 pairs, distinctly smaller and with shorter petioles toward apex; petiole 0.5-2.5 cm; leaf blade linear to linear-lanceolate, 2.5-8 cm × 5-10 mm, base obtuse, margin scabrous, apex acuminate, veins 1-3. Cymes axillary or terminal, forming a narrow panicle, axillary cymes sometimes on pedunclelike branches; peduncle to 9 cm. Pedicel to 4 cm. Calyx tube purple, spathelike, 1.5-2.8 cm, split on 1 side to near base, membranous; lobes 2-5, subulate, 0.5-1 mm. Corolla greenish white to pale yellow-green, occasionally suffused with pale blue, outside sometimes tinged brown, with green spots in throat, funnelform, (3-)3.5-4.5 cm; lobes ovate-elliptic to ovate, 5-6 mm, margin entire, apex obtuse; plicae triangular, 2-3 mm, oblique, margin entire or denticulate, apex obtuse. Stamens inserted just below middle of corolla tube; filaments 1.1-1.5 cm; anthers narrowly ellipsoid, 2-3 mm. Style 3-5 mm; stigma lobes oblong. Capsules ovoid-ellipsoid, 2.5-3 cm; gynophore 7-12 mm. Seeds light brown, narrowly ellipsoid to ellipsoid, 1.1-1.3 mm. Fl. and fr. Jul-Nov.

Beste Herman, veel dank voor de link en de beschrijving. Ik vind het nog lastig. Als je naar de 2e illustratie kijkt bij de Chinese flora zie je een plant met vrij dunne bladeren en een dunne zijstengel met daaraan meerdere klokjes naast en achter elkaar. Toevallig heb ik die ook precies zo in de tuin staan. De plant in kwestie is een soort mammoetvorm van deze plant met een bloeistengel van zeker 1.5 cm dik en alle klokjes in een groep naast elkaar gelegen. Hij zit er wel in de buurt, maar het is denk ik een ondervorm?
Met vriendelijke groet

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #287 Gepost op: 28 juni 2020, 19:21:04 »
weer vele mooie foto's gepasseerd om van te ((6 ((6 ((6 ((7 ((7 ((7 ((7 )))7 )))7 )))7  ((12 ((12 ((12 ((12 in mijn voortuin staat momenteel de hemerocalis  in bloei. voor mij de favoriet in mijn tuin als het gaat om close up foto's.

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #288 Gepost op: 28 juni 2020, 19:25:26 »
foto is minder mooi maar de plant is mooier Deze campanula pulloides staat in bloei.
in de nieuwe tuin hoop nog vaak in bloei te zien --11

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #289 Gepost op: 28 juni 2020, 19:33:21 »
Al enkele dagen geniet deze campanula cochlearifolia van de avond zon in mijn tuin.
een mooie laag blijvende camapnula die een mooi matje maakt. -2(

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #290 Gepost op: 28 juni 2020, 21:36:57 »
Nog een 'klokjesbloem' - deze Campanula waldsteiniana is al lang veel te groot geworden voor zijn plekje in zijn trog... dat wordt scheuren volgende herfst !  -2(  Intussen bloeit hij elk jaar wel overweldigend, jammer dat de wind hem 'uit elkaar' probeert te waaien.



Ben je zeker dat dit C. waldsteiniana is, Luc? Ik heb hier ook een plantje onder die naam die echter veel kleiner is en blijft. Echt een bescheiden plantje van amper 6 cm doorsnede. Staat hier nu nog even van de bloei af.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #291 Gepost op: 28 juni 2020, 21:38:19 »
Een heel mooie aanwinst is deze Campanula carpatica 'Turbinata' met enorm grote bloemen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #292 Gepost op: 28 juni 2020, 21:39:33 »
Campanula myrtifolia blijft dan weer zeer bescheiden met zijn mini bloempjes, maar is erg de moeite.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #293 Gepost op: 28 juni 2020, 21:43:25 »
Campanula gargarica 'W.H. Paine' is een selectie met azuurblauwe bloemen en rijke bloei. Een topper! (foto 1)
Campanula incurva met zijn enorm, grote, hagelwitte bloemen (foto 2)
Campanula 'Covadonga' is zeer rijk bloeiend op lange ijle stengels. (foto 3)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #294 Gepost op: 28 juni 2020, 21:51:13 »
Origanum amanum 'alba'.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #295 Gepost op: 28 juni 2020, 23:08:40 »
foto is minder mooi maar de plant is mooier Deze campanula pulloides staat in bloei.
in de nieuwe tuin hoop nog vaak in bloei te zien --11

Zeker niet laten uitdrogen Bert, die houdt van (veel) vocht.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #296 Gepost op: 28 juni 2020, 23:12:05 »
Nog een 'klokjesbloem' - deze Campanula waldsteiniana is al lang veel te groot geworden voor zijn plekje in zijn trog... dat wordt scheuren volgende herfst !  -2(  Intussen bloeit hij elk jaar wel overweldigend, jammer dat de wind hem 'uit elkaar' probeert te waaien.



Ben je zeker dat dit C. waldsteiniana is, Luc? Ik heb hier ook een plantje onder die naam die echter veel kleiner is en blijft. Echt een bescheiden plantje van amper 6 cm doorsnede. Staat hier nu nog even van de bloei af.

Hij komt van goeden (en betrouwbare) huize Frankie.  Hij staat intussen al zeker 15 jaar in die trog en groeit en bloeit nog steeds even goed.  De stengeltjes zijn tussen de 15 en 20 cm hoog en staan inmiddels heel dicht bij elkaar zodat het een echte wolk geworden is.  Nakijken op Google naar C. waldsteiniana leveren zeker dezelfde plant op, zij het zelden van die omvang.  Laat je plantje aub eens zien wanneer hij bloeit.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #297 Gepost op: 28 juni 2020, 23:12:46 »
foto is minder mooi maar de plant is mooier Deze campanula pulloides staat in bloei.
in de nieuwe tuin hoop nog vaak in bloei te zien --11

Zeker niet laten uitdrogen Bert, die houdt van (veel) vocht.

Is dat zo, Luc? Ik ben die ooit verloren. Misschien was dat de reden....?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #298 Gepost op: 28 juni 2020, 23:15:16 »
foto is minder mooi maar de plant is mooier Deze campanula pulloides staat in bloei.
in de nieuwe tuin hoop nog vaak in bloei te zien --11

Zeker niet laten uitdrogen Bert, die houdt van (veel) vocht.

Is dat zo, Luc? Ik ben die ooit verloren. Misschien was dat de reden....?
Campanula myrtifolia blijft dan weer zeer bescheiden met zijn mini bloempjes, maar is erg de moeite.

Zeker de moeite Frankie.  Mijn exemplaar is vorige zomer slachtoffer geworden van de opeenvolgende hittegolven...  --13
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #299 Gepost op: 28 juni 2020, 23:15:48 »
Nog een 'klokjesbloem' - deze Campanula waldsteiniana is al lang veel te groot geworden voor zijn plekje in zijn trog... dat wordt scheuren volgende herfst !  -2(  Intussen bloeit hij elk jaar wel overweldigend, jammer dat de wind hem 'uit elkaar' probeert te waaien.



Ben je zeker dat dit C. waldsteiniana is, Luc? Ik heb hier ook een plantje onder die naam die echter veel kleiner is en blijft. Echt een bescheiden plantje van amper 6 cm doorsnede. Staat hier nu nog even van de bloei af.

Hij komt van goeden (en betrouwbare) huize Frankie.  Hij staat intussen al zeker 15 jaar in die trog en groeit en bloeit nog steeds even goed.  De stengeltjes zijn tussen de 15 en 20 cm hoog en staan inmiddels heel dicht bij elkaar zodat het een echte wolk geworden is.  Nakijken op Google naar C. waldsteiniana leveren zeker dezelfde plant op, zij het zelden van die omvang.  Laat je plantje aub eens zien wanneer hij bloeit.

Zeker Luc. En ik voeg er onmiddellijk de vraag bij...kan je hem stekken of een scheut afhalen... ? Dat lijkt me een erg goede vorm. Misschien bestaan er verschillende vormen ofwel heb ik een andere species...?
Lichtervelde, West-Vlaanderen