Auteur Topic: Crocus 2022  (gelezen 33903 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2022
« Reactie #165 Gepost op: 10 februari 2022, 15:41:05 »
Hier ook eentje : Crocus nubigena met licht lila bloembladen aan de binnenzijde.

Die bloeit hier ook Luc ....

Da's al een mooi 'potteke'  ((14

Hier begint een nieuwe aanwinst ook kleur te bekennen....   ))4

Ben heel benieuwd wat hier voor bloem uitkomt en welke soort dit is. De kleur is zo haast wel geheel zwart! :-)

Hij gaf nog wat meer van zijn schoonheid prijs gisteren, Steven. Nu nog wachten op een streepje zon.
Het gaat om Crocus balansae 'Chocolate soldier' - een cultivar die helaas niet in de handel is zover ik weet.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2022
« Reactie #166 Gepost op: 10 februari 2022, 15:56:26 »
Gisteren werd ik 'begroet' door deze bloemen van C. cvijicii kruising 'Rainbow Gold'. Dit is een goeie groeier en vermeerderd zich gestaag.

(Link naar bijlage)

Excuses voor de lage resolutie; ik maak de foto's met mijn iPhone maar kan ze niet uploaden omdat de bestanden te groot zijn. Ik weet nog niet hoe ik dit goed om kan zetten naar betere kwaliteit foto's. Dus mocht iemand een tip voor me hebben heel graag :-)

Het blijft een supermooie Crocus Steven.  En de foto is echt wel heel behoorlijk.
Het forum heeft soms wel eens problemen met Apple producten zoals I-phone.  Met grote bestanden heeft hij normaal geen probleem wat er zit een automatische resizer ingebouwd, maar zoals gezegd, soms gaat het moeizaam of niet met I-phone bestanden.

Inmiddels ook in bloei : Een Crocus sieberi uit Anogia (Kreta), voor mij persoonlijk de mooiste vorm uit mijn collectie.  Let ook eens op de bijna zwarte bloemstengel.
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2022, 16:17:02 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2022
« Reactie #167 Gepost op: 10 februari 2022, 16:16:09 »
Na de regen van gisteren kwam de zonneschijn vandaag zoals het spreekwoord luidt :
Crocus biflorus parkinsonii zal het geweten hebben.

Hele mooie groep Luc, ik ken alleen de subspecies 'parkinsonii' niet, Is deze wellicht vernoemd naar de verzamelaar van deze kloon?

J. noemt het een oude 'tuin variëteit' die steriel is en die nu nog weinig in de handel is (geen idee?).  Hij vermeerdert gemakkelijk vegetatief, wat bij mij duidelijk het geval is...  -2(  De naam zou afkomen van Charles Edward Parkinson, een botanist uit de 18e eeuw. (dit vertelt mij Dr Google in elk geval  --11 )

Inmiddels nog een favoriet in bloei : Crocus fleischeri, de vorm van Chios met prominente stijl.  Met dank aan de G.G. (gulle gever  -2( ) een paar jaar geleden al.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2022
« Reactie #168 Gepost op: 10 februari 2022, 16:20:35 »
Vandaag ook eens een foto genomen van Crocus angustifolius

Een mooie groep is dat Herman, nu nog een streepje zon om er volop van te kunnen genieten.

Het enige geel in mijn Crocus collectie dat momenteel te vinden is : Crocus korlkowii 'Amulet'

« Laatst bewerkt op: 10 februari 2022, 16:22:31 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #169 Gepost op: 10 februari 2022, 17:31:52 »
Hier ook eentje : Crocus nubigena met licht lila bloembladen aan de binnenzijde.

Die bloeit hier ook Luc ....

Da's al een mooi 'potteke'  ((14

Hier begint een nieuwe aanwinst ook kleur te bekennen....   ))4

Ben heel benieuwd wat hier voor bloem uitkomt en welke soort dit is. De kleur is zo haast wel geheel zwart! :-)

Hij gaf nog wat meer van zijn schoonheid prijs gisteren, Steven. Nu nog wachten op een streepje zon.
Het gaat om Crocus balansae 'Chocolate soldier' - een cultivar die helaas niet in de handel is zover ik weet.

Heel mooie cv. Luc , hier een 'gewone' balansae  ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #170 Gepost op: 10 februari 2022, 17:34:01 »


Inmiddels ook in bloei : Een Crocus sieberi uit Anogia (Kreta), voor mij persoonlijk de mooiste vorm uit mijn collectie.  Let ook eens op de bijna zwarte bloemstengel.

Heel knappe vorm , Luc  ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #171 Gepost op: 10 februari 2022, 17:40:59 »


Inmiddels nog een favoriet in bloei : Crocus fleischeri, de vorm van Chios met prominente stijl.  Met dank aan de G.G. (gulle gever  -2( ) een paar jaar geleden al.

Leuk te zien Luc  ((14

Hier bloeit momenteel Crocus imperatii , deze vorm bloeit hier ieder jaar rond deze tijd van het jaar
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #172 Gepost op: 10 februari 2022, 17:49:46 »

Het enige geel in mijn Crocus collectie dat momenteel te vinden is : Crocus korlkowii 'Amulet'

Heel mooie gele krokus Luc , maar er zijn er nog , o.a. de angustifolius vormen …...
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #173 Gepost op: 10 februari 2022, 18:02:46 »
Een eerste tommie zaailing die anders is ……


Crocus tommasinianus groeit in dezelfde omstandigheden als Galanthus en Anemone blanda , spontane zaailingen …..
Ieper , West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2022
« Reactie #174 Gepost op: 10 februari 2022, 19:36:52 »
Heel erg mooi die 'chocolate soldier' hopelijk wordt hij ook eens bereikbaar voor 'de gewone man' :-)
Heb vandaag wat geëxperimenteerd met het nemen van betere foto's en ben er heel content mee!

Dit is C. sublimis (en subliem is hij)



De volgende is de welbekende C. sublimis 'Tricolor'



En als laatste C. rujanensis 'Belphoebe' deze wordt elk jaar mooier lijkt wel...



« Laatst bewerkt op: 10 februari 2022, 19:39:28 door Steven Stout »
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2022
« Reactie #175 Gepost op: 10 februari 2022, 19:43:32 »
En dan zit ik nog met een dilemma waar jullie me hopelijk mee kunnen helpen qua raad?  ((12

Het gaat hier om Crocus etruscus 'Zwanenburg'
Op het eerste gezicht was mijn allereerste reactie: "Ai een virus, gelijk weg doen...."
Voor de zekerheid zocht ik meer foto's op internet en sommigen hebben ook dezelfde streepjes.
Ik ben echter nog steeds van mening dat dit niet 'hoort' en een gevaar vormt voor andere (gezonde) crocussen.
Wat denken jullie?

"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2022
« Reactie #176 Gepost op: 11 februari 2022, 13:12:11 »
En dan zit ik nog met een dilemma waar jullie me hopelijk mee kunnen helpen qua raad?  ((12

Het gaat hier om Crocus etruscus 'Zwanenburg'
Op het eerste gezicht was mijn allereerste reactie: "Ai een virus, gelijk weg doen...."
Voor de zekerheid zocht ik meer foto's op internet en sommigen hebben ook dezelfde streepjes.
Ik ben echter nog steeds van mening dat dit niet 'hoort' en een gevaar vormt voor andere (gezonde) crocussen.
Wat denken jullie?


 :'( :'( Ik zou zeggen, wehhalen Steven, dat lijkt mij inderdaad virus.  Sommige van die oudere cultivars (en dat is er een van) zijn nog nauwelijks ongevirust te vinden... helaas  --13
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2022
« Reactie #177 Gepost op: 11 februari 2022, 13:13:20 »
Heel erg mooi die 'chocolate soldier' hopelijk wordt hij ook eens bereikbaar voor 'de gewone man' :-)
Heb vandaag wat geëxperimenteerd met het nemen van betere foto's en ben er heel content mee!

Dit is C. sublimis (en subliem is hij)

(Link naar bijlage)

De volgende is de welbekende C. sublimis 'Tricolor'

(Link naar bijlage)

En als laatste C. rujanensis 'Belphoebe' deze wordt elk jaar mooier lijkt wel...

(Link naar bijlage)

Je experimenten kan je als geslaagd beschouwen, Steven.  Prima beelden van uiteraard 'sublieme' foto's . ((3
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2022
« Reactie #178 Gepost op: 11 februari 2022, 13:14:37 »

Het enige geel in mijn Crocus collectie dat momenteel te vinden is : Crocus korlkowii 'Amulet'

Heel mooie gele krokus Luc , maar er zijn er nog , o.a. de angustifolius vormen …...

Zijn zeker niet te versmaden Danny, die angustifolius vormen, mooie kleurschakeringen en bovendien gaan ze goed in de tuin.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2022
« Reactie #179 Gepost op: 11 februari 2022, 19:04:47 »
En dan zit ik nog met een dilemma waar jullie me hopelijk mee kunnen helpen qua raad?  ((12

Het gaat hier om Crocus etruscus 'Zwanenburg'
Op het eerste gezicht was mijn allereerste reactie: "Ai een virus, gelijk weg doen...."
Voor de zekerheid zocht ik meer foto's op internet en sommigen hebben ook dezelfde streepjes.
Ik ben echter nog steeds van mening dat dit niet 'hoort' en een gevaar vormt voor andere (gezonde) crocussen.
Wat denken jullie?


 :'( :'( Ik zou zeggen, wehhalen Steven, dat lijkt mij inderdaad virus.  Sommige van die oudere cultivars (en dat is er een van) zijn nog nauwelijks ongevirust te vinden... helaas  --13

Dank je Luc, je hebt gelijk en ik doe ze gelijk morgen al weg....
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"