Auteur Topic: Crocus 2022  (gelezen 33765 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2022
« Reactie #255 Gepost op: 19 februari 2022, 18:27:05 »
Ik was er vooraf beetje bang voor ....voor deze Crocus stridii  ))4 Ik haal de bollen nooit uit en na deze extreem natte zomer en nu ook al gevolgd door  een heel natte winter was ik er  niet gerust in maar hij is beter dan ooit tevoren ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2022
« Reactie #256 Gepost op: 19 februari 2022, 18:30:25 »
In de categorie niet altijd simpel in ons klimaat : Crocus alatavicus
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2022
« Reactie #257 Gepost op: 19 februari 2022, 20:38:39 »
In de categorie niet altijd simpel in ons klimaat : Crocus alatavicus

Prachtige soorten en foto's Kris. Ook bijzonder deze C. alatavicus met zulke donkere buitenste kelkblaadjes...
Haal je de potten tijdelijk uit hun zandbed voor de foto's of staan deze niet in een zandbed?
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2022
« Reactie #258 Gepost op: 19 februari 2022, 20:42:52 »
Het werk van moeder natuur ……

Crocus tommasinianus met gele invloeden ……

zaailingen uit de vorm pictus en bobo

Zonder uitzondering mooie dingen Danny, maar de tommy met gele koorts  -2( die is toch wel heel bijzonder.  Zeker het opvolgen waard de volgende jaren !  ((14

Inderdaad helemaal mee eens! Jammer dat die slakken ons soms voor zijn; ze moeten toch wel heel smakelijk zijn die crocusbloemen  --13
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2022
« Reactie #259 Gepost op: 20 februari 2022, 11:01:32 »
In de categorie niet altijd simpel in ons klimaat : Crocus alatavicus

Prachtig exemplaar Kris !  Ik plaats hem inderdaad ook in de 'niet simpele' categorie...  --13  als je begrijpt wat ik bedoel.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #260 Gepost op: 20 februari 2022, 13:30:56 »
Ik was er vooraf beetje bang voor ....voor deze Crocus stridii  ))4 Ik haal de bollen nooit uit en na deze extreem natte zomer en nu ook al gevolgd door  een heel natte winter was ik er  niet gerust in maar hij is beter dan ooit tevoren ...

Inderdaad Kris , ik was ook bang dat veel krokussen die extreem natte zomer niet zouden overleven , hier heeft stridii het ook verrassend goed gedaan , maar sommige anderen hebben toch enorm afgezien met een achteruitgang tot gevolg ……...
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #261 Gepost op: 20 februari 2022, 13:38:31 »
In de categorie niet altijd simpel in ons klimaat : Crocus alatavicus

Knap Kris , ik had mijn vormen vorige zomer niet afgedekt en ik ben ze jammer genoeg kwijt .  --13  Ik heb ze al verschillende keren geprobeerd , bij  te droog overzomeren waren de resultaten ook niet zo goed ? voor mij een heel moeilijke soort …….
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #262 Gepost op: 20 februari 2022, 13:42:59 »
Het werk van moeder natuur ……

Crocus tommasinianus met gele invloeden ……

zaailingen uit de vorm pictus en bobo

Zonder uitzondering mooie dingen Danny, maar de tommy met gele koorts  -2( die is toch wel heel bijzonder.  Zeker het opvolgen waard de volgende jaren !  ((14

Inderdaad helemaal mee eens! Jammer dat die slakken ons soms voor zijn; ze moeten toch wel heel smakelijk zijn die crocusbloemen  --13

Inderdaad Steven , ik probeer de bijzonderheden extra in de gaten te houden maar alles beschermen lijkt onmogelijk en meestal zijn die beesten een stap voor …...
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2022
« Reactie #263 Gepost op: 20 februari 2022, 14:28:13 »
In de categorie niet altijd simpel in ons klimaat : Crocus alatavicus
Knap Kris , ik had mijn vormen vorige zomer niet afgedekt en ik ben ze jammer genoeg kwijt .  --13  Ik heb ze al verschillende keren geprobeerd , bij  te droog overzomeren waren de resultaten ook niet zo goed ? voor mij een heel moeilijke soort …….

Ben ook al aan poging "voor de zoveelstekeer " Danny ...Ik vermoed dat het droog overzomeren nog wel meevalt maar dat de potten niet te warm mogen staan ....Maar wie ben ik  ((--11
Planten doen soms toch hun goesting he ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2022
« Reactie #264 Gepost op: 20 februari 2022, 14:37:34 »
Prachtige soorten en foto's Kris. Ook bijzonder deze C. alatavicus met zulke donkere buitenste kelkblaadjes...
Haal je de potten tijdelijk uit hun zandbed voor de foto's of staan deze niet in een zandbed?

Ik heb geen zandbed meer voor deze planten Steven ..Alleen nog voor juno en onco's maar die staan voorlopig nog elders ..Ik denk wel dat voor sommige soorten de stenen potten te fel uitdrogen op deze manier ...
Voor andere is het dan weer een meerwaarde. Maar ik mag geen van die kleine potjes meer nemen ....daar moet ik vanaf. Maar soms heb je maar 1 klein bolletje om mee te starten en omdat je altijd met plaatsgebrek worstelt neem je dan een klein (stenen)potje . Maar beter is het dan mijn inziens om een grotere stenen pot te nemen en een paar soortjes bij elkaar te zetten . Wat dan weer ellende geeft bij het verplanten om alles uit elkaar te houden .Ik ben in ieder geval geen liefhebber om ze in plastieken potjes te kweken .Dat lukt mij niet ...Geprobeerd , maar te veel uitval . Voor mij en mijn tuin geven de ouderwetse stenen potten het meeste kans op succes . Maar ook moet ik toekomstig nog meer soorten in de tuin uitproberen ...Het is nooit af he ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2022
« Reactie #265 Gepost op: 20 februari 2022, 14:48:19 »
Ik was er vooraf beetje bang voor ....voor deze Crocus stridii  ))4 Ik haal de bollen nooit uit en na deze extreem natte zomer en nu ook al gevolgd door  een heel natte winter was ik er  niet gerust in maar hij is beter dan ooit tevoren ...
Wat is wijsheid Kris,ik laat de meeste bollen (ook deze Crocus) in de grond zitten.
Soms loop ik dan wel wat risico,s,maar mocht het misgaan dan hou je de verkopers ook in leven ;)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2022
« Reactie #266 Gepost op: 20 februari 2022, 16:47:10 »
Wat is wijsheid Kris,ik laat de meeste bollen (ook deze Crocus) in de grond zitten.
Soms loop ik dan wel wat risico,s,maar mocht het misgaan dan hou je de verkopers ook in leven ;)

Wijsheid is maar beperkt houdbaar als het over planten gaat Theo  ))4 ;) Wat zeker een feit is ...alle tuinen verschillen erg en dus moet iedereen zijn methode ontdekken .En soms zijn planten sterker dan we denken en soms zwakker dan we inschatten .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2022
« Reactie #267 Gepost op: 20 februari 2022, 16:48:20 »
Vroeger een aantal jaren in de open tuin gehad maar dan plots weg ...nu voorlopig veilig en wel in een pot ...Crocus pelistericus ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Crocus 2022
« Reactie #268 Gepost op: 20 februari 2022, 17:01:10 »
geen foto's maar lijkt in mijn tuin wel oorlog tussen crocussen geweest --3
zo'n slagveld van de wind. vind wel jammer --13 --13 --13 --13 --13
er komt deze week nog meer wind en regen aan geen crocus weer --13

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2022
« Reactie #269 Gepost op: 20 februari 2022, 20:07:00 »
Wat is wijsheid Kris,ik laat de meeste bollen (ook deze Crocus) in de grond zitten.
Soms loop ik dan wel wat risico,s,maar mocht het misgaan dan hou je de verkopers ook in leven ;)

Wijsheid is maar beperkt houdbaar als het over planten gaat Theo  ))4 ;) Wat zeker een feit is ...alle tuinen verschillen erg en dus moet iedereen zijn methode ontdekken .En soms zijn planten sterker dan we denken en soms zwakker dan we inschatten .
Daar is geen speld tussen te krijgen Kris. ))(10