Auteur Topic: Crocus 2022  (gelezen 33430 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8399
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #375 Gepost op: 18 september 2022, 20:12:12 »
Dit is C. ilgazensis x pulchellus 'Autumn Fantasy'

Ziet er goed uit Steven , mooie gele bloemstengels . Hier is het nog even afwachten .......
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15367
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2022
« Reactie #376 Gepost op: 20 september 2022, 20:32:25 »
Hier dan ook toch al wat beweging ....Crocus kotschyanus en Crocus banaticus .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2022
« Reactie #377 Gepost op: 21 september 2022, 13:22:26 »
Het zonnetje schijnt vandaag en daarom de crocussen ook...  ((12
« Laatst bewerkt op: 21 september 2022, 13:24:27 door Steven Stout »
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2022
« Reactie #378 Gepost op: 21 september 2022, 13:38:38 »
Van Janis Ruksans heb ik ooit eens 1 jarige zaailingen gekregen als 'bonus' bij een bestelling.
Helaas stond er alleen C. armeniensis op het zakje en is het me niet gelukt meer informatie te achterhalen (zie 1e foto).

Tegelijkertijd bloeit vandaag C. armeniensis 'Goris' (2e foto) wat me de kans gaf eens beide bloemen naast elkaar te leggen.
Goris (rechts) is groter, de keel is aanzienlijk geler en de meeldraden zijn ook een stuk langer.
Ik heb ook C. armeniensis 'Vahagni' in de collectie (waarvan de keel nog iets geler is en de meeldraden creme kleurig zijn) maar die bloeit helaas nog niet.

Volgend jaar nog maar eens een keer proberen in de hoop meer te weten te komen...
Meeldraden zijn niet altijd een goede 'vergelijker' gebleken omdat deze soms onderontwikkeld zijn.

Mocht iemand meer informatie hebben in deze 'queeste' dan verneem ik dat uiteraard graag  --3
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4794
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Crocus 2022
« Reactie #379 Gepost op: 21 september 2022, 17:53:51 »
Van Janis Ruksans heb ik ooit eens 1 jarige zaailingen gekregen als 'bonus' bij een bestelling.
Helaas stond er alleen C. armeniensis op het zakje en is het me niet gelukt meer informatie te achterhalen (zie 1e foto).

Tegelijkertijd bloeit vandaag C. armeniensis 'Goris' (2e foto) wat me de kans gaf eens beide bloemen naast elkaar te leggen.
Goris (rechts) is groter, de keel is aanzienlijk geler en de meeldraden zijn ook een stuk langer.
Ik heb ook C. armeniensis 'Vahagni' in de collectie (waarvan de keel nog iets geler is en de meeldraden creme kleurig zijn) maar die bloeit helaas nog niet.

Volgend jaar nog maar eens een keer proberen in de hoop meer te weten te komen...
Meeldraden zijn niet altijd een goede 'vergelijker' gebleken omdat deze soms onderontwikkeld zijn.

Mocht iemand meer informatie hebben in deze 'queeste' dan verneem ik dat uiteraard graag  --3
Crocus armeniensis is zoals de naam laat blijken een soort uit Armenie, vrij recent beschreven als een vertegenwoordiger van de speciosus groep.
Crocus armeniensis is nogal variabel over zijn verspreidingsgebied. Echte “crocos” kunnen dat zonder twijfel nog toelichten 🧐
De selectie “Goris” is genoemd naar het gelijknamig dorp in zuidelijk Armenië. De oorspronkelijke collectie gebeurde daar door de betreurde Zhirair Basmajyan die nog met ons meegereisd is toen we in zijn land op toer waren.
“Vahagni” is een andere selectie die genoemd is naar een dorp in noordelijker Armenië .
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4794
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Crocus 2022
« Reactie #380 Gepost op: 22 september 2022, 18:45:42 »
Deze is in het voorjaar verzameld in Iraans Kurdistan.
Nog geen naam maar misschien kan iemand helpen ?
Torhout, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8399
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #381 Gepost op: 22 september 2022, 19:21:50 »
Het zonnetje schijnt vandaag en daarom de crocussen ook...  ((12

Mooie reeks Steven , al heel wat in bloei .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8399
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #382 Gepost op: 22 september 2022, 19:41:14 »
Deze is in het voorjaar verzameld in Iraans Kurdistan.
Nog geen naam maar misschien kan iemand helpen ?

Ik zou het echt niet weten , Luc , misschien iets nieuws gevonden . Lijkt een beetje op de oreocreticus van Kreta maar dan met een korte stijl ..... )--1
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8399
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #383 Gepost op: 22 september 2022, 19:45:42 »
Vandaag hier ook de eerste Crocus , net zoals vorig jaar is het Crocus nudiflorus uit de centrale Pyreneeën
Ieper , West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2022
« Reactie #384 Gepost op: 22 september 2022, 20:16:21 »
Deze is in het voorjaar verzameld in Iraans Kurdistan.
Nog geen naam maar misschien kan iemand helpen ?

Ik dacht eerst aan een C. pallasii maar die viel al snel af. Daarna aan C. turcicus: deze heeft een witte keel en komt voor in westelijk Turkije (maar zeer waarschijnlijk ook in Koerdistan). Deze soort heeft gele meedraden met als kenmerk dat deze aan het einde licht naar binnen buigen.
Echter heeft C. haussknechtii dat ook (en deze soort komt zeker weten in deze regio voor).
Helaas lijken de knollen heel erg op elkaar en zal het dus ook lastig worden ze daarop te onderscheiden.
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2022
« Reactie #385 Gepost op: 22 september 2022, 20:17:58 »
Vandaag hier ook de eerste Crocus , net zoals vorig jaar is het Crocus nudiflorus uit de centrale Pyreneeën

Mooi deze Danny, heb je hem daar zelf gevonden?
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16706
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2022
« Reactie #386 Gepost op: 23 september 2022, 04:16:55 »
Deze is in het voorjaar verzameld in Iraans Kurdistan.
Nog geen naam maar misschien kan iemand helpen ?

Volgens mij moét dit wel C. hausknechtii zijn.  Alles wat op de foto's zichtbaar is klopt zo te zien en de locatie zit ook goed.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16706
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2022
« Reactie #387 Gepost op: 23 september 2022, 04:38:44 »
Van Janis Ruksans heb ik ooit eens 1 jarige zaailingen gekregen als 'bonus' bij een bestelling.
Helaas stond er alleen C. armeniensis op het zakje en is het me niet gelukt meer informatie te achterhalen (zie 1e foto).

Tegelijkertijd bloeit vandaag C. armeniensis 'Goris' (2e foto) wat me de kans gaf eens beide bloemen naast elkaar te leggen.
Goris (rechts) is groter, de keel is aanzienlijk geler en de meeldraden zijn ook een stuk langer.
Ik heb ook C. armeniensis 'Vahagni' in de collectie (waarvan de keel nog iets geler is en de meeldraden creme kleurig zijn) maar die bloeit helaas nog niet.

Volgend jaar nog maar eens een keer proberen in de hoop meer te weten te komen...
Meeldraden zijn niet altijd een goede 'vergelijker' gebleken omdat deze soms onderontwikkeld zijn.

Mocht iemand meer informatie hebben in deze 'queeste' dan verneem ik dat uiteraard graag  --3

Vroeger (tot voor een paar jaar) zou dit zonder meer C. speciosus of een van zijn subspecies geweest zijn Steven  --11 , vervolgens heeft Janis van de hele speciosus groep zo'n kipkap gemaakt , die door vele botanici overigens niet aanvaard wordt, dat een hond er nog nauwelijks zijn jongen (of zijn Crocus) in terug vindt.  Subspecies kregen species status en talloze varianten werden nieuw benoemde species, maar dat weet jij ongetwijfeld.  Ik (bescheiden Crocus verzamelaar) volg Janis heel vaak, maar bij wat er met de speciosus groep gebeurd is, haak ik liever af.  ((--11
In de discussie tussen 'splitters en lumpers' hoort Janis overduidelijk tot de splitters.  -2(
« Laatst bewerkt op: 23 september 2022, 04:44:50 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8399
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #388 Gepost op: 23 september 2022, 22:59:52 »
Vandaag hier ook de eerste Crocus , net zoals vorig jaar is het Crocus nudiflorus uit de centrale Pyreneeën

Mooi deze Danny, heb je hem daar zelf gevonden?

Klopt Steven , ze groeien daar met duizenden . Maar variatie binnen deze soort is er niet ( heb ik nog niet gezien ), al bestaat er wel een witte vorm in cultuur .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8399
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #389 Gepost op: 24 september 2022, 11:28:44 »
Deze is in het voorjaar verzameld in Iraans Kurdistan.
Nog geen naam maar misschien kan iemand helpen ?

Volgens mij moét dit wel C. hausknechtii zijn.  Alles wat op de foto's zichtbaar is klopt zo te zien en de locatie zit ook goed.

Ik ben het eens met Steven en Luc . In het crocusboek van Janis staat er een mooie foto van Sjaak de Groot die overeen komt met uw foto . Een soort dat je zelden ziet in collecties
Ieper , West-Vlaanderen