Auteur Topic: Crocus 2022  (gelezen 33919 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #600 Gepost op: 11 november 2022, 20:13:24 »
Intussen is Crocus melantherus hier ook in bloei gekomen.  Een vorm van Mt Parnon op de Peloponnesos.

eentje dat niet mag ontbreken in de verzameling , een bijzonder mooie soort !
Ieper , West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2022
« Reactie #601 Gepost op: 12 november 2022, 16:12:30 »
Onlangs kwam er een C. laevigatus 'Gold back' voorbij (erg mooi Kris!), hier presenteer ik zijn kleine broertje nl. C. pumilus 'Yellow Form' (ex. JR)
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #602 Gepost op: 12 november 2022, 17:31:44 »
Onlangs kwam er een C. laevigatus 'Gold back' voorbij (erg mooi Kris!), hier presenteer ik zijn kleine broertje nl. C. pumilus 'Yellow Form' (ex. JR)

Heel mooi Steven , leuk om al die verschillende vormen te zien .......
Ieper , West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2022
« Reactie #603 Gepost op: 13 november 2022, 17:39:54 »
Een tweede vorm van Crocus melantherus stond vandaag in bloei , staat in vijvermandje bij de andere vorm .

Overweldigend fraai Danny met dat donkergele hart!

Ik ben nog steeds erg gefascineerd door deze vijvermandjes techniek. Als ik het goed begrepen heb graaf je de mandjes dus niet in maar gebruikt ze als (als ik zo vrij mag zijn) 'gewone' pot (maar dan dus met gaatjes)? Eerst dacht ik dat de wortelpunten zouden gaan afsterven zodra ze naar de zijkanten gaan groeien omdat ze dan in contact komen met te zuurstofrijke lucht (en daarna mogelijk dus schimmels zouden kunnen ontstaan). Inmiddels heb ik begrepen dat dit juist de bedoeling is en dat de plant daardoor binnen in de pot een fijner en compacter wortelstelsel gaat maken. Ook wel bekend als 'Air root pruning'. Is dit de gedachte erachter?
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #604 Gepost op: 13 november 2022, 19:04:47 »
Een tweede vorm van Crocus melantherus stond vandaag in bloei , staat in vijvermandje bij de andere vorm .

Overweldigend fraai Danny met dat donkergele hart!

Ik ben nog steeds erg gefascineerd door deze vijvermandjes techniek. Als ik het goed begrepen heb graaf je de mandjes dus niet in maar gebruikt ze als (als ik zo vrij mag zijn) 'gewone' pot (maar dan dus met gaatjes)? Eerst dacht ik dat de wortelpunten zouden gaan afsterven zodra ze naar de zijkanten gaan groeien omdat ze dan in contact komen met te zuurstofrijke lucht (en daarna mogelijk dus schimmels zouden kunnen ontstaan). Inmiddels heb ik begrepen dat dit juist de bedoeling is en dat de plant daardoor binnen in de pot een fijner en compacter wortelstelsel gaat maken. Ook wel bekend als 'Air root pruning'. Is dit de gedachte erachter?

Eigenlijk niet Steven , sinds vorig jaar probeer ik bepaalde soorten die niet lukken in de tuin in pot te kweken . Ik gebruik daarvoor vijvermandjes omdat ze iets groter zijn dan de gebruikelijke containerpotjes en ook voor de extra luchtigheid en doorlatendheid . Ik plant maximaal 3 , uitzonderlijk 4 bollen per vijvermandje zodat ze genoeg voeding kunnen vinden , om de twee jaar herplanten . Dat is voorlopig de theorie die er achter zit , de toekomst moet uitwijzen of dit een goeie methode is . Tot nu toe ben ik wel tevreden maar het is ook pas het tweede jaar ......

Ik gebruik ook vijvermandjes om in de tuin in te graven voor soorten die het wel doen in open tuin , in een aangepast mengsel
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2022
« Reactie #605 Gepost op: 13 november 2022, 20:49:26 »
Intussen is Crocus melantherus hier ook in bloei gekomen.  Een vorm van Mt Parnon op de Peloponnesos.

Een prachtige soort, Luc, die ik echter niet als zo gemakkelijk ervaar.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2022
« Reactie #606 Gepost op: 13 november 2022, 20:51:49 »
Amai mannen  een echt crocussen festival hier, prachtig  )))7
Het is reeds aangehaald , crocus laevigatus is echt  een aanrader voor de tuin.
 foto aan de rand van een grasplein ,heeft als voordeel dat de bloemen niet zo snel omvallen, nadeel is natuurlijk opletten bij maaien van het grasi

Mooi om te zien Marc  ((12

Iedere zonnige dag in november en december is het genieten van deze soort , hoe meer vormen , hoe meer plezier .......

Volledig mee eens Danny en Marc, een mooie en vrij gemakkelijke soort. Voorlopig hou ik ze nog in de beschermende omstandigheden van het bollenbed, maar ik heb zo een idee dat ze ook gemakkelijk in de tuin kunnen?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2022
« Reactie #607 Gepost op: 13 november 2022, 20:55:25 »
Hier ook nog 2 bloeiende soortjes ...Crocus cartwrightianus met een tweede bloem . En Crocus laevigatus 'Gold Back ' met heel veel dank aan de gulle schenker . Nu het gele van de buitenste bloemblaadjes is vooral te zien bij de ontluikende knoppen en gaat bij het open komen verder verbleken ...

Een ongemeen prachtige cartwrightianus, Kris. Wat is de herkomst van dit exemplaar?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2022
« Reactie #608 Gepost op: 14 november 2022, 18:44:45 »
Een tweede vorm van Crocus melantherus stond vandaag in bloei , staat in vijvermandje bij de andere vorm .

Overweldigend fraai Danny met dat donkergele hart!

Ik ben nog steeds erg gefascineerd door deze vijvermandjes techniek. Als ik het goed begrepen heb graaf je de mandjes dus niet in maar gebruikt ze als (als ik zo vrij mag zijn) 'gewone' pot (maar dan dus met gaatjes)? Eerst dacht ik dat de wortelpunten zouden gaan afsterven zodra ze naar de zijkanten gaan groeien omdat ze dan in contact komen met te zuurstofrijke lucht (en daarna mogelijk dus schimmels zouden kunnen ontstaan). Inmiddels heb ik begrepen dat dit juist de bedoeling is en dat de plant daardoor binnen in de pot een fijner en compacter wortelstelsel gaat maken. Ook wel bekend als 'Air root pruning'. Is dit de gedachte erachter?

Eigenlijk niet Steven , sinds vorig jaar probeer ik bepaalde soorten die niet lukken in de tuin in pot te kweken . Ik gebruik daarvoor vijvermandjes omdat ze iets groter zijn dan de gebruikelijke containerpotjes en ook voor de extra luchtigheid en doorlatendheid . Ik plant maximaal 3 , uitzonderlijk 4 bollen per vijvermandje zodat ze genoeg voeding kunnen vinden , om de twee jaar herplanten . Dat is voorlopig de theorie die er achter zit , de toekomst moet uitwijzen of dit een goeie methode is . Tot nu toe ben ik wel tevreden maar het is ook pas het tweede jaar ......

Ik gebruik ook vijvermandjes om in de tuin in te graven voor soorten die het wel doen in open tuin , in een aangepast mengsel

Ah je zit er dus nog een beetje mee in de expertimentele fase. Dank voor je toelichting en ben heel benieuwd wat uiteindelijk je conclusie zal zijn...
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Crocus 2022
« Reactie #609 Gepost op: 14 november 2022, 20:00:56 »
mooie beelden van de crocussen ((12

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2022
« Reactie #610 Gepost op: 15 november 2022, 18:17:19 »
Een tweede vorm van Crocus melantherus stond vandaag in bloei , staat in vijvermandje bij de andere vorm .

Overweldigend fraai Danny met dat donkergele hart!

Ik ben nog steeds erg gefascineerd door deze vijvermandjes techniek. Als ik het goed begrepen heb graaf je de mandjes dus niet in maar gebruikt ze als (als ik zo vrij mag zijn) 'gewone' pot (maar dan dus met gaatjes)? Eerst dacht ik dat de wortelpunten zouden gaan afsterven zodra ze naar de zijkanten gaan groeien omdat ze dan in contact komen met te zuurstofrijke lucht (en daarna mogelijk dus schimmels zouden kunnen ontstaan). Inmiddels heb ik begrepen dat dit juist de bedoeling is en dat de plant daardoor binnen in de pot een fijner en compacter wortelstelsel gaat maken. Ook wel bekend als 'Air root pruning'. Is dit de gedachte erachter?

Eigenlijk niet Steven , sinds vorig jaar probeer ik bepaalde soorten die niet lukken in de tuin in pot te kweken . Ik gebruik daarvoor vijvermandjes omdat ze iets groter zijn dan de gebruikelijke containerpotjes en ook voor de extra luchtigheid en doorlatendheid . Ik plant maximaal 3 , uitzonderlijk 4 bollen per vijvermandje zodat ze genoeg voeding kunnen vinden , om de twee jaar herplanten . Dat is voorlopig de theorie die er achter zit , de toekomst moet uitwijzen of dit een goeie methode is . Tot nu toe ben ik wel tevreden maar het is ook pas het tweede jaar ......

Ik gebruik ook vijvermandjes om in de tuin in te graven voor soorten die het wel doen in open tuin , in een aangepast mengsel

De vijvermandjes zijn hier al vele jaren ingeburgerd Steven en Danny, Crocussen, Colchicums, Iris retic, tulpen... enz... Ze krijgen het mengsel en de voeding die hen bevallen en wortelen nog driftig doorheen de mandgaatjes in de tuingrond.  Vaak breng ik ook nog in het plantgat wat extra voeding of steenslag aan.  Heel makkelijk om ze boven te halen wanneer nodig.  Stolonifere soorten durven nog al eens ontsnappen door de mazen van het mandje zowel zijwaarts als onderaan.
Op de foto staat er eentje klaar om aan de grond toevertrouwd te worden.
« Laatst bewerkt op: 15 november 2022, 18:18:52 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2022
« Reactie #611 Gepost op: 15 november 2022, 18:36:18 »
Hier ook nog 2 bloeiende soortjes ...Crocus cartwrightianus met een tweede bloem . En Crocus laevigatus 'Gold Back ' met heel veel dank aan de gulle schenker . Nu het gele van de buitenste bloemblaadjes is vooral te zien bij de ontluikende knoppen en gaat bij het open komen verder verbleken ...

Een ongemeen prachtige cartwrightianus, Kris. Wat is de herkomst van dit exemplaar?

Kris niet in de buurt zeker  ((--11
In afwachting, deze vorm komt voor op Oros Merentha, een 600 m hoge berg in Attica (Gr) Frankie - hij werd ook al hoger gepost  -2(  Maar aangezien hij zo mooi is, nog maar eens een keertje kan geen kwaad.

« Laatst bewerkt op: 15 november 2022, 18:39:33 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2022
« Reactie #612 Gepost op: 15 november 2022, 18:41:26 »
Crocus hatayensis doet het uitstekend dit jaar.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2022
« Reactie #613 Gepost op: 16 november 2022, 10:10:02 »
Crocus hatayensis doet het uitstekend dit jaar.

Ja deze doet het goed he Luc, hier ook, ze bloeien alsof het een lieve lust is... mooie soort!  ((3
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2022
« Reactie #614 Gepost op: 16 november 2022, 11:37:05 »
Crocus hatayensis doet het uitstekend dit jaar.

Ja deze doet het goed he Luc, hier ook, ze bloeien alsof het een lieve lust is... mooie soort!  ((3

Juist Steven, en eentje die niet moeilijk doet... mag ook wel eens een keer.  -2(

Inmiddels bloeit ook Crocus pamphyllicus

Harelbeke-West-Vlaanderen