Auteur Topic: Colchicum & Merendera 2022  (gelezen 11537 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #165 Gepost op: 26 december 2022, 19:54:05 »
Een aantal van die vroeg bloeiende Colchicums lijken erg op mekaar mijn inziens . Dit geeft me soms het gevoel dat ik daar toekomstig toch wat moet op beknotten en alleen de beste soorten over houden  )1)
Deze , die ook al ver gevorderd is , is daarbij zeker een blijver en eentje die er boven uitsteekt naar mijn smaak .Colchicum serpentinum.

Ziet er niet verkeerd uit, Kris, en ook nog vrij donker van kleur, zie ik zo?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #166 Gepost op: 27 december 2022, 09:27:01 »
Een aantal van die vroeg bloeiende Colchicums lijken erg op mekaar mijn inziens . Dit geeft me soms het gevoel dat ik daar toekomstig toch wat moet op beknotten en alleen de beste soorten over houden  )1)
Deze , die ook al ver gevorderd is , is daarbij zeker een blijver en eentje die er boven uitsteekt naar mijn smaak .Colchicum serpentinum.
Ziet er niet verkeerd uit, Kris, en ook nog vrij donker van kleur, zie ik zo?

Voor mij steekt hij er ook wat bovenuit Frankie ....ik weet niet of het zou lukken in de open rotstuin .Hij staat nu in een vijvermandje ingegraven in een verhoogd bedje dat wordt afgeschermd tegen teveel nat .Nadeel is natuurlijk de vroege bloeiperiode , als het dan te lang grijs en donker weer is komen de bloemen niet zo goed open .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #167 Gepost op: 27 december 2022, 17:26:59 »
Voor deze Colchi zou ik eigenlijk al de topic 2023 moeten openen want hij hoort eerder te bloeien in het vroege voorjaar ....Maar zoals Luc ook al opmerkte , onze "bollen " laten zich niet dwingen en reageren op de omstandigheden die er zich voordoen ...We kennen meestal wel de Colchicum hungaricum 'Velebit Star ' een geselecteerde vorm die zijn weg al wel heeft gevonden naar collecties .Ook C. hungaricum'Valentine ' behoort tot dit groepje. Maar ik ben vaker nog geïnteresseerd en geïntrigeerd door de oorspronkelijke vormen uit de natuur .Deze vorm werd door een Duitse vriend verzameld in de natuur en ik kreeg hem als Colchicum hungaricum ex Ombla . Ik vermoed dat Ombla ergens in Kroatië ligt ...Mooi ding maar door de vroege bloei die gepaard gaat met een tekort aan licht is het bloemsteeltje toch wat te lang gerokken.... 
 

Niet te veeleisend zijn Kris, het is best wel een mooi ding met een goeie kleur.  )2)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #168 Gepost op: 27 december 2022, 17:31:32 »
Een aantal van die vroeg bloeiende Colchicums lijken erg op mekaar mijn inziens . Dit geeft me soms het gevoel dat ik daar toekomstig toch wat moet op beknotten en alleen de beste soorten over houden  )1)
Deze , die ook al ver gevorderd is , is daarbij zeker een blijver en eentje die er boven uitsteekt naar mijn smaak .Colchicum serpentinum.

Vind ik ook wel Kris, velen zijn nauwelijks uit elkaar te halen.  Hier is Col. munzurenze ook in bloei gekomen en na een kort verblijf op de vensterbank in huis verwaardigde hij het zich zelfs om te openen... zo werden de lichte lijntjes aan de binnenkant zichtbaar.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #169 Gepost op: 27 december 2022, 19:44:01 »
Vind ik ook wel Kris, velen zijn nauwelijks uit elkaar te halen.  Hier is Col. munzurenze ook in bloei gekomen en na een kort verblijf op de vensterbank in huis verwaardigde hij het zich zelfs om te openen... zo werden de lichte lijntjes aan de binnenkant zichtbaar.

De vensterbank doet wonderen dezer dagen Luc ... 10)) De mijne heeft een zweem van rose of paars , de jouwe lijkt me wat witter ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #170 Gepost op: 27 december 2022, 19:44:40 »
Niet te veeleisend zijn Kris, het is best wel een mooi ding met een goeie kleur.  )2)

Ik zou niet durven Luc .... 10)) 10))
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #171 Gepost op: 3 januari 2023, 07:34:44 »
Hier is Col. munzurenze ook in bloei gekomen en na een kort verblijf op de vensterbank in huis verwaardigde hij het zich zelfs om te openen... zo werden de lichte lijntjes aan de binnenkant zichtbaar.
Merkwaardig dat Colchicum munzurense bij jullie al bloeit terwijl hij hier pas start.
Deze soort uit Oost-Turkije is normaal een vroege lentebloeier !
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #172 Gepost op: 3 januari 2023, 10:44:03 »
Merkwaardig dat Colchicum munzurense bij jullie al bloeit terwijl hij hier pas start.
Deze soort uit Oost-Turkije is normaal een vroege lentebloeier !

Klopt Luc , kan ook alleen maar bedenken dat het door het veranderde klimaat komt ....Ik heb ze pas een eerste keer water gegeven in oktober ! Maar ook andere zoals kesselringii zijn 14 dagen vroeger ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "