Planten > Orchidaceae

Calanthe

<< < (33/34) > >>

Marcel van den Berg:

--- Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 25 mei 2021, 21:59:12 ---Tricarinata is mooi hé. De mijne heeft een beurt jaar. Geen bloei.

Kozu Red x tricarinata, wat voor kinderen zouden daar uit voort komen. Hoe heb je het zaad uit de peulen gezaaid? Ik heb nooit geprobeerd zaad te oogsten. Altijd meteen de uitgebloeide bloemen afgeknipt om de planten te sparen.

--- Einde van citaat ---

Echt juweeltjes van bloemen inderdaad.

Ik hoop dat het sterke planten worden die niet zo kieskeurig zijn waar ik ze in de border plant.
Hoe de bloemen eruit komen te zien is nog een raadsel.

M.b.t. het zaaien heb ik gewoon afgerijpte zaden gebruikt, dus ik heb de peul laten drogen.
Afgelopen herfst heb ik een aantal Calanthe soorten / hybriden uit de groene peul gezaaid, dit ging ook prima.

Gerrit Eijkelenboom:

--- Citaat van: Marcel van den Berg op 26 mei 2021, 10:43:18 ---
M.b.t. het zaaien heb ik gewoon afgerijpte zaden gebruikt, dus ik heb de peul laten drogen.
Afgelopen herfst heb ik een aantal Calanthe soorten / hybriden uit de groene peul gezaaid, dit ging ook prima.

--- Einde van citaat ---

Dan zal ik mijn tactiek ook wijzigen. Uitgebloeide bloemen laten zitten, afwachten of de zaden rijpen en gewoon zaaien. Wie weet.

Gerrit Eijkelenboom:

--- Citaat van: Marcel van den Berg op 26 mei 2021, 10:43:18 ---
Ik hoop dat het sterke planten worden die niet zo kieskeurig zijn waar ik ze in de border plant.
Hoe de bloemen eruit komen te zien is nog een raadsel.

--- Einde van citaat ---

Van tricarinata en bv discolor weten we het, die zijn winterhard, maar van veel hybrides weet je dat nooit, omdat de ouders niet bekend zijn. Ik heb een aantal subtropische soorten en als die kruisen, heb je niet winterharde nakomelingen.
Helaas heb ik een ongekende slakkentuin. In de border zetten is geen optie. Je ziet soms foto’s van Calanthes in een bostuin, wat heel mooi is.

Marcel van den Berg:

--- Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 26 mei 2021, 11:30:10 ---Dan zal ik mijn tactiek ook wijzigen. Uitgebloeide bloemen laten zitten, afwachten of de zaden rijpen en gewoon zaaien. Wie weet.

--- Einde van citaat ---

Misschien een kleine kanttekening.
Ik zaai het wel m.b.v. een flowkast steriel op een agarbodem Gerrit.
Met het zaaien van Calanthe op compost heb ik nog geen succes geboekt.

Gerrit Eijkelenboom:
Aha Marcel, dat had ik ook altijd zo gedacht. Nou dan is het niets voor mij. Maar waarom niet toch een keer geprobeerd met het zaaien in een niet steriel medium.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie