Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Alles over vermeerderen

Meconopsis zaaien

(1/9) > >>

Sven de Groot:
Binnenkort ontvang ik Meconopsis zaden. Heeft iemand van jullie ervaringen met het zaaien van deze planten? Gerrit? Wanneer en hoe kan ik dit het best doen? Welk substraat wordt gebruikt en waar moet ik verder nog op letten? Bij voorbaat mijn dank voor jullie reacties! 

Cor van Kapel:
Sven, kennelijk een lastig soortje, vers zaaien en een koude prikkel kan nodig zijn. Verder kun je hier http://home.kpn.nl/r.mveloo/meconopsis.htm nog wat antwoorden op je vragen vinden denk ik. Zelf overigens geen ervaring met deze soort.

Gerrit Eijkelenboom:

--- Citaat van: Sven de Groot op 24 juli 2012, 13:29:31 ---Binnenkort ontvang ik Meconopsis zaden. Heeft iemand van jullie ervaringen met het zaaien van deze planten? Gerrit? Wanneer en hoe kan ik dit het best doen? Welk substraat wordt gebruikt en waar moet ik verder nog op letten? Bij voorbaat mijn dank voor jullie reacties! 

--- Einde van citaat ---

Ik heb veel Mec gezaaid en altijd heeft dat tot succes geleid. En dat kan ik lang niet van alle planten zeggen.
De laatste tijd tendeer ik naar het zaaien zo kort mogelijk na ontvangst. De opkomst is dan zeer goed. Ik zaai dan in (brekers) zandige grond in potjes met glasplaatjes erop. In de huiskamer waar het nu constant 21gr. is, ook 's nachts, gaat het kiemen snel. De jonge zaailingen zo snel als mogelijk is(zelf met alleen de 2 kiembladen gaat het) verspenen naar een wat meer humusrijk medium met uiteraard een flink aandeel br zand, split en wit turfstrooisel.
Dan breekt de fase van pamperen en babyen aan. Bij slecht weer naar binnen, altijd uit de zon, maar wel zo warm mogelijk. Om zo sterk mogelijke planten te krijgen die de meeste kans krijgen om de winter door te komen.

Een tweede mogelijkheid is bewaren in de koelkast en uitzaaien in jan. Dan heb je een lagere opkomst, maar de zaailingen blijven in leven. Je kunt beide proberen.

Een koudebehandeling heb ik ooit gedaan bij zaad dat in het voorjaar niet wilde kiemen. 3 weken onder in de koelkast en het kiemde.

Luc Gilgemyn:
Dit is de website van de Meconopsis Group, Sven : http://www.meconopsis.org/
Je vindt er o.a. alles in verband met opkweken uit zaad - kan je dat even met de ervaringen van Gerrit vergelijken.
Veel mensen die Mec opkweken uit zaad laten de jonge plantjes ruim langer staan (soms meer dan een jaar) in het zaaimedium dan wat Gerrit doet - in dat geval mag je natuurlijk niet te "dik" zaaien zodat de jonge plantjes de nodige ruimte hebben.
Veel leesgenot en alvast succes !

Sven de Groot:
Bedankt voor de reacties, heren!


--- Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 24 juli 2012, 15:28:19 ---De laatste tijd tendeer ik naar het zaaien zo kort mogelijk na ontvangst. De opkomst is dan zeer goed.
--- Einde van citaat ---

Ze kiemen dan zonder koudebehandeling, dus?


--- Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 24 juli 2012, 15:28:19 ---In de huiskamer waar het nu constant 21gr. is, ook 's nachts, gaat het kiemen snel. [...] Bij slecht weer naar binnen, altijd uit de zon, maar wel zo warm mogelijk.
--- Einde van citaat ---

Ik heb altijd begrepen dat Meconopsis juist niet te veel warmte kunnen verdragen. Dit lijkt juist in tegenspraak met de hierboven geciteerde zinnen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie