Auteur Topic: La Palma 2013  (gelezen 24333 keer)

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:La Palma 2013
« Reactie #30 Gepost op: 14 februari 2013, 10:23:41 »
In dezelfde kloof als boven:
Lobularia canariensis foto 1 en 2.

Even verderop in een dorpje deze gevuldbloemige Oxalis. Ik dacht eerst, ontsnapt uit een tuin maar later vond ik grote gebieden gekoloniseerd door dit klavertje. Wel mooi, wil ik best wel in een potje in de kas. Maar het plantje heeft geen wortelstokjes, alleen wat vlezige rhizomen, dus maar niet meegenomen. Er stonden er miljoenen.

foto 3 en 4.
Oxalis pes-caprae pleniflora , Gerrit (bron:Google Afbeeldingen)
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2013, 10:27:59 door Gerard Verweij »

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:La Palma 2013
« Reactie #31 Gepost op: 14 februari 2013, 10:25:22 »
We zijn nog steeds in het noordwesten van het eiland, een gebied waar wel heel weinig vakantiegangers komen, in het authentieke dorpje Las Tricias. Vandaar uit begint een wandeling langs het meest befaamde fenomeen van het eiland (op botanisch gebied, in mijn ogen dan) de drakenbloedbomen. Oorspronkelijk gebruikt om een rode kleurstof uit te winnen. Na een inkeping in de stam komt daar een rode (hars?) vloeistof uit. De bomen raken daardoor verzwakt en konden sterven. Nu schijnt het verboden te zijn. Harry Jans heeft een prachtige reportage (gedeeltelijk op dit forum) gemaakt over de drakenbloedbomen op het geheimzinnige eiland Socotra in de Indische Oceaan. Daar leeft een andere soort dat wel, maar je vraagt je af: Hoe kan het nou dat op 2 zeer geisoleerde plekken op de wereld deze bijzondere boom voorkomt. (misschien nog wel op andere plekken ook hoor, dat weet ik niet)
Wandel met ons mee langs Dracaena draco.
Ben het helemaal met je eens, heel aparte, maar mooie bomen.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:La Palma 2013
« Reactie #32 Gepost op: 14 februari 2013, 13:40:04 »
Dat is 'm Gerard, heel goed.

Op het zuidwestelijk deel van het eiland kwamen we in een ander origineel dorp, een vissersdorp. De mensen daar wonen toch wel heel anders dan hier in Nederland. Wij zouden het misschien een griebus kunnen noemen, maar je moet voorzichtig zijn met kwalificaties. Deze mensen wonen daar misschien heel gelukkig.
In ieder geval viel het op, dat men er probeerde iets moois van te maken. En daarom heb ik het gefotografeerd en laat ik het hier zien. Palmese tuintjes.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:La Palma 2013
« Reactie #33 Gepost op: 14 februari 2013, 13:43:46 »
Je kijkt natuurlijk naar de planten die er staan en deze twee pikte ik er uit. Is dat nou Habenaria? Geen species dan toch. Een cultivar?

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:La Palma 2013
« Reactie #34 Gepost op: 14 februari 2013, 14:13:21 »
Als je daar rondrijdt, neemt je speurend oog een kleurtje waar. Je stopt en neemt foto's. Hieronder een stel van dit soort. Leuke planten, die waarschijnlijk zijn ontsnapt uit tuinen of door mensen gezaaid of opzettelijk geplant.

Eschscholzia californica(slaapmutsje) geeft een rotonde in de hoofdweg van het eiland kleur. foto 1 en 2.
Met deze succulent weten anderen wel raak foto 3
Crocosmia, geheel verwilderd. foto 4

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:La Palma 2013
« Reactie #35 Gepost op: 14 februari 2013, 14:19:43 »
foto 1, een Salvia
foto 2, De boom die op witte brem lijkt heet Spartocitisus. Eronder heeft iemand een Limonium gezet.
foto 3. Deze kent iedereen. Strelitzia reginae.

                                             Wordt vervolgd.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2013, 14:59:41 door Gerrit Eijkelenboom »

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:La Palma 2013
« Reactie #36 Gepost op: 14 februari 2013, 17:15:43 »
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom link=topic
foto 3. Deze kent iedereen. Strelitzia reginae.?
[/quote

Strelitzia reginae ken ik zeker, hij is heel goed in een grote pot te houden en bloeit ieder jaar met verschillende bloemen . De botten zijn al goed te zien nu ( in de winter in vorstvrije veranda )
Gr. Lily-Anne

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:La Palma 2013
« Reactie #37 Gepost op: 14 februari 2013, 21:03:29 »
Nog steeds op het hoogste punt van het eiland. Daar is een surrealistisch landschap ontstaan doordat diverse landen daar sterrenwachten hebben gevestigd. Daar doen ze hun raadselachtige werk.

Het was er bizar, een maanlandschap, vrijwel geen begroeiing, 2500m hoog, januari en wij liepen er in t-shirt.

Prachtige beelden Gerrit, ik ben er een jaar of 20 geleden ook geweest, prachtige wandelingen door de natuur.
Ik ben benieuwd of je het endemische viooltje die naast de weg naar de sterrenwacht groeit nog in deze reeks aan bod komt?
Ik ben destijds op de laatste dag teruggereden naar die plek op zaden te winnen en heb het jaren in de tuin gehad.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:La Palma 2013
« Reactie #38 Gepost op: 15 februari 2013, 10:18:47 »
Ik heb nu spijt dat ik daar niet beter gezocht heb. Hij bloeide niet, daarom ook niet gezien.

Op het bord bovenop de berg kunnen we lezen dat in 1988 een herintroductie van de bedreigde soorten is begonnen incl. Viola palmensis.

Gert heb jij misschien een foto van jouw plantje?

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:La Palma 2013
« Reactie #39 Gepost op: 15 februari 2013, 10:32:40 »
Verder nu met de botanische soorten.

1. Plotseling stond het hele eiland vol met de witte bloempjes van deze Allium sp. De ene dag zeiden we nog: he leuk, een alliumpje, een paar dagen later wemelde het ervan.
2. Dit miniscule leeuwenbekje heet denk ik Anthirrhinum minor.
3. In een vochtig somber laurierbos stonden deze Geranium maderense en masse. Hoewel ze hem zelf graag Geranium palmense noemen. Ik heb hem hier thuis in cultuur. Leuk om hem dan in het wild tegen te komen.
4. Zonnestralen en Geranium. Bloeitijd voorzomer.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2013, 10:34:49 door Gerrit Eijkelenboom »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:La Palma 2013
« Reactie #40 Gepost op: 15 februari 2013, 10:44:06 »
1. Lavendula canariense, met op de achtergrond het grootste en bekendste strand, Playa de Tazacorte.
2. Een bos kanarie-lavendel. Heel anders dan wij gewend zijn. ruikt ook niet naar lavendel.
3. Een veelvoorkomend onkruid, het Spaanse longkruid. Pulmonaria sp.
4. Sonchus hierrensis. Vaak een meter tot anderhalf hoog. Overal groeiend op de berghellingen. Het blad vind ik mooier dan de bloem. Op La Palma zachte distel genoemd.

                     Correctie:Pulmonaria sp. is waarschijnlijk Echium plantagineum
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2013, 09:22:45 door Gerrit Eijkelenboom »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:La Palma 2013
« Reactie #41 Gepost op: 15 februari 2013, 11:06:58 »
1. Pennisetum setaceum. Met zijn roze pluimen.
2. Romulae colmunae, een bolgewasje, een soort krokusje.
3. Silene sp.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2013, 11:12:48 door Gerrit Eijkelenboom »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:La Palma 2013
« Reactie #42 Gepost op: 15 februari 2013, 11:17:18 »
Een erg mooie plant, die net in bloei kwam tijdens ons verblijf. Pericallis papyracea

1. Het loof
2 en 3, bloeiwijze.

Kees Jan van Zwienen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 316
  • Botanische foto's op http://keesjan.smugmug.com
Re:La Palma 2013
« Reactie #43 Gepost op: 15 februari 2013, 21:00:26 »
1. Lavendula canariense, met op de achtergrond het grootste en bekendste strand, Playa de Tazacorte.
2. Een bos kanarie-lavendel. Heel anders dan wij gewend zijn. ruikt ook niet naar lavendel.
3. Een veelvoorkomend onkruid, het Spaanse longkruid. Pulmonaria sp.
4. Sonchus hierrensis. Vaak een meter tot anderhalf hoog. Overal groeiend op de berghellingen. Het blad vind ik mooier dan de bloem. Op La Palma zachte distel genoemd.

Ik denk dat het geen Pulmonaria is maar ook een Echium
Kees Jan van Zwienen, Hagestein, Nederland

http://keesjan.smugmug.com (fotosite, mijn online backup van foto's, vrijwel alle foto's geïndexeerd dus makkelijk zoeken op familie of plantennaam)
twitter: https://twitter.com/KJVZ10
facebook: http://www.facebook.com/kees.jan.927

Kees Jan van Zwienen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 316
  • Botanische foto's op http://keesjan.smugmug.com
Re:La Palma 2013
« Reactie #44 Gepost op: 15 februari 2013, 21:01:47 »
1. Pennisetum setaceum. Met zijn roze pluimen.
2. Romulae colmunae, een bolgewasje, een soort krokusje.
3. Silene sp.

Mooi dat je de Romulea in bloei hebt gezien, heb ik ooit wel op Tenerife gezien. Ik zie wel dat er zo'n twee tot drie weken later weer een aantal soorten in bloei staan die begin januari nog niet te vinden zijn, ook die Echium gentianoides bijvoorbeeld en Echium webbii. Pericallis bloeide ook nog niet (nou ja, we hebben 1 plant in bloei gezien). Wat betreft het viooltje waar Gert naar vroeg heb ik begrepen dat dat vooral bloeit tussen maart en juni. Ik heb ooit wel begin december 1 enkele plant in bloei gezien, maar dat is niet normaal. Leuk dat het kennelijk ook te kweken is, want dat valt niet altijd mee met alpiene viooltjes.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2013, 21:04:46 door Kees Jan van Zwienen »
Kees Jan van Zwienen, Hagestein, Nederland

http://keesjan.smugmug.com (fotosite, mijn online backup van foto's, vrijwel alle foto's geïndexeerd dus makkelijk zoeken op familie of plantennaam)
twitter: https://twitter.com/KJVZ10
facebook: http://www.facebook.com/kees.jan.927