Auteur Topic: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015  (gelezen 16557 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Reactie #30 Gepost op: 26 april 2015, 11:19:59 »
prachtig danny
Ben in de buurt van Grenoble ook eens geweest maar toen was ik nog jong.
Wij zaten toen op een camping aan de route de Napoleon bij Lac Laffrey was meer voor windsurfen.
maar dit was in 1995 )--1 dat is lang geleden.

Dank je Bert ,  Grenoble is wel een mooie interessante bestemming , het klimaat is daar heel gunstig en ligt aan de voeten van de Alpen en het Vercors gebergte .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Reactie #31 Gepost op: 26 april 2015, 11:50:04 »
De bedoeling van deze korte uitstap was eigenlijk om krokussen te spotten . Op het internet zie je wel eens een foto van een bergweide vol krokussen met op de achtergrond de besneeuwde bergtoppen . Maar toch vind je daar heel weinig info over , ik had eigenlijk geen idee wat ik ervan moest denken ?
Intussen ben ik wel wat wijzer geworden want op al onze wandelingen boven de 1300 meter vonden we wel krokussen in de bergweiden , zowel in het Vercors gebergte als in het stukje Alpen . Dus kan je wel zeggen dat krokussen heel algemeen voorkomen . Ik denk dat er in deze streek maar één soort voorkomt en dat het gaat om Crocus albiflorus . Maar dat er zoveel variatie was , was voor mij een aangename verrassing .
De mooiste beelden kon ik vastleggen in het Vercors gebergte want toen was het nog prachtig weer , tijdens onze daguitstap in de Alpen was het weer erg wisselvallig .
Dit was echt wel genieten ..... --9  8)
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Reactie #32 Gepost op: 26 april 2015, 11:52:12 »
Dat zijn de beelden waar ik helemaal warm voor loop Danny . Super plekjes hé .......
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Reactie #33 Gepost op: 26 april 2015, 11:57:01 »
Dat zijn de beelden waar ik helemaal warm voor loop Danny . Super plekjes hé .......

Inderdaad Kris , dit is echt wel genieten  ;) .. Eenmaal je dit gezien hebt .........daar krijg je niet genoeg van .....
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Reactie #34 Gepost op: 26 april 2015, 12:04:50 »
Mooie reportage, Danny - zo eens in de bergen rondwaren in een ongewoon seizoen heeft wel iets !!  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Reactie #35 Gepost op: 26 april 2015, 12:56:52 »
Ohlala, wat een plaatje, Danny. Ik kan me wel voorstellen dat je in de zevende hemel was. Daar staat blijkbaar heel wat moois op die alm... .  :o
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Reactie #36 Gepost op: 26 april 2015, 15:49:16 »
De bedoeling van deze korte uitstap was eigenlijk om krokussen te spotten . Op het internet zie je wel eens een foto van een bergweide vol krokussen met op de achtergrond de besneeuwde bergtoppen . Maar toch vind je daar heel weinig info over , ik had eigenlijk geen idee wat ik ervan moest denken ?
Intussen ben ik wel wat wijzer geworden want op al onze wandelingen boven de 1300 meter vonden we wel krokussen in de bergweiden , zowel in het Vercors gebergte als in het stukje Alpen . Dus kan je wel zeggen dat krokussen heel algemeen voorkomen . Ik denk dat er in deze streek maar één soort voorkomt en dat het gaat om Crocus albiflorus . Maar dat er zoveel variatie was , was voor mij een aangename verrassing .
De mooiste beelden kon ik vastleggen in het Vercors gebergte want toen was het nog prachtig weer , tijdens onze daguitstap in de Alpen was het weer erg wisselvallig .
Dit was echt wel genieten ..... --9  8)

Practig Danny, het is idd C. albiflorus...die in de Vercors "massaal" voorkomt in alle tinten tussen volledig wit en volledig paars!

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Reactie #37 Gepost op: 26 april 2015, 20:16:14 »
Mooie reportage, Danny - zo eens in de bergen rondwaren in een ongewoon seizoen heeft wel iets !!  ((14

Dank je Luc , het was wel een plezante leerrijke ervaring .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Reactie #38 Gepost op: 26 april 2015, 20:31:05 »
Ohlala, wat een plaatje, Danny. Ik kan me wel voorstellen dat je in de zevende hemel was. Daar staat blijkbaar heel wat moois op die alm... .  :o

Het was daar inderdaad wel genieten Frankie , ontelbare krokussen in alle tinten tussen wit en diep paars ..... --15  ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Reactie #39 Gepost op: 26 april 2015, 20:38:46 »
Super Danny! Heel mooi beelden. Om van te watertanden

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Reactie #40 Gepost op: 26 april 2015, 20:54:57 »
De bedoeling van deze korte uitstap was eigenlijk om krokussen te spotten . Op het internet zie je wel eens een foto van een bergweide vol krokussen met op de achtergrond de besneeuwde bergtoppen . Maar toch vind je daar heel weinig info over , ik had eigenlijk geen idee wat ik ervan moest denken ?
Intussen ben ik wel wat wijzer geworden want op al onze wandelingen boven de 1300 meter vonden we wel krokussen in de bergweiden , zowel in het Vercors gebergte als in het stukje Alpen . Dus kan je wel zeggen dat krokussen heel algemeen voorkomen . Ik denk dat er in deze streek maar één soort voorkomt en dat het gaat om Crocus albiflorus . Maar dat er zoveel variatie was , was voor mij een aangename verrassing .
De mooiste beelden kon ik vastleggen in het Vercors gebergte want toen was het nog prachtig weer , tijdens onze daguitstap in de Alpen was het weer erg wisselvallig .
Dit was echt wel genieten ..... --9  8)

Practig Danny, het is idd C. albiflorus...die in de Vercors "massaal" voorkomt in alle tinten tussen volledig wit en volledig paars!

Inderdaad Wim , ook in het dichtste stukje Alpen bij Grenoble ging het om die zelfde krokussen , kwamen ook daar massaal voor . Deze zijn duidelijk herkenbaar aan de korte stijl en de lange meeldraden , de bloemen hebben ook een typische vorm en het hartje is niet anders gekleurd . Ik heb hier in de tuin ook een witte en een paarse vorm staan .
Wat ik niet wist was dat er zoveel variatie is binnen deze soort en dat ze zelfs ook groeien op plaatsen waar er weinig zon aan kan . Hier een foto van een witte en de aller donkerste die ik zag .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Reactie #41 Gepost op: 26 april 2015, 20:58:19 »
Super Danny! Heel mooi beelden. Om van te watertanden

 ((4
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Reactie #42 Gepost op: 26 april 2015, 21:05:14 »
Langs dit pad konden we de eerste krokussen spotten , heel raar want daar kan bijna geen zon aan .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Reactie #43 Gepost op: 26 april 2015, 21:17:54 »
Even verder kwamen we in de weide , daar stonden ze echt wel massaal ..... :-* ((11 ... enkele mooie vormen 
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Reactie #44 Gepost op: 26 april 2015, 21:24:59 »
nog enkele plaatjes , op foto 3 zie je de binnenkant van de krokussen op foto 2
Ieper , West-Vlaanderen