Auteur Topic: Orchideeënparadijs Z.Limburg  (gelezen 14555 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #30 Gepost op: 26 mei 2015, 22:10:20 »
Ook Orchis purpurea kan kruisen. Hier in het Gerendal vinden we een afwijkende orchidee. Het moet zijn volgens on Orchis militaris x Orchis purpurea. Wij zijn er zo zeker van, omdat op korte afstand links een soldaatje stond en rechts een purperorchis.

(Link naar bijlage)



Nog een paar foto's van dezelfde hybride.

Je blijft me verbazen, Gerrit, nooit gedacht dat die soorten konden kruisen met elkaar.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #31 Gepost op: 26 mei 2015, 22:12:11 »
(Link naar bijlage)

                                       Orchis purpurea in het Gerendal

Orchis purpurea, al een tijdje geleden dat ik die nog eens zag in de vrije natuur. Een erg statige plant is dat. Ik denk dat die in cultuur helemaal niet zo simpel is.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #32 Gepost op: 26 mei 2015, 22:14:20 »
Op een andere plek, enkele kilometers van het Gerendal vandaan, zagen we in een groot grasveld tegen de bosrand roze schemeren in het gras. Orchideeën, dat kan niet anders. Maar een afscheiding van draad hield ons tegen. Verboden toegang dus. Ik kijk om mij heen...voor ons niemand te zien, achter ons....geen sterveling.....ik als een jonge hond wip over het draad en loop vlug naar de orchideeën. Het waren purperorchissen (foto 1) Snel wat foto's gemaakt, maar ik zag toch ineens een afwijkend exemplaar. Daar moest ik toch even mijn best voor doen. Gauw teruggerend en onder het gaas door gekropen. Dat mijn goeie goed smerig werd, kon mij niet schelen.
Foto 2 en 3 tonen deze orchidee, die duidelijk de kenmerken heeft van de purperorchis. Maar de vlekken op de lip zijn toch niet normaal. In de tuin zou ik denken aan een gevirust ding, maar dat kan toch niet in de natuur. Zou het een kruising zijn. Met wie dan? Ik heb hem maar Orchis aff. purpurea genoemd. Hij lijkt in de verte wat op de aangebrande orchis, Orchis ustulata, maar die komt hier niet meer voor. Wat dan? Heeft iemand een idee?

Wat een opmerkelijke plant, Gerrit, vreemd...Wat kan daar de oorsprong van zijn???
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #33 Gepost op: 27 mei 2015, 19:43:26 »
Als je weet dat het fijne orchideeënzaad kilometers door de wind meegenomen kan worden,is het best mogelijk dat in een verderaf zuidelijk gelegen gebied de kruising  reeds is gemaakt en in ons mooie Limburgse Land de kieming heeft plaatsgevonden in gunstige omstandigheden.
Even terzijde:alweer een mooie reeks opnamen Gerrit!! ((14
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2015, 19:48:38 door Jos Beeren »
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #34 Gepost op: 27 mei 2015, 20:32:16 »
Tijdens onze speurtochten door dat "mooie land' zoals Jos dat zegt, zijn we ook nog andere dingen tegengekomen.

Ik zet ze hier op een rijtje, zonder mij al te zeer te bekommeren om de juiste naam/species.

1. Een Araceae, Arum maculatum?
2. Paris quadrifolia
3. Silene sp.
4. Potentilla sp.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #35 Gepost op: 27 mei 2015, 20:35:28 »
1. Orobanche sp.
2. Phyteuma sp. rapunzel, duivelsklauw
3. Silene sp.
4. Polygonatum, Salomonszegel

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #36 Gepost op: 27 mei 2015, 20:39:22 »

1. Actea spicata (Cimicifuga) Kristoffelkruid
2. Weegbree. In Limburg zag ik deze weegbree bloeien, nooit gezien bij mij thuis. Zou je zo in de tuin willen, niet?
3. Reuzenslak. (wijngaardslak?)
4. Een vallei in het Savelsbos gevuld met Daslook

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: paradijs Z.Limburg
« Reactie #37 Gepost op: 27 mei 2015, 21:17:55 »
weer mooie reeks Gerrit.
Was net met mijn vader aan het bellen.
hij vertelde dat klein Zwitserland in Luxemburg ook  ((12 is.
Als ik de wandeling zie en wat je er kunt vinden ((7 denk ik volgend jaar een gokje wagen.
ook Orchideeën en phyteuma's Auilegia's. http://www.trekkings.be/mullerthaltrail.htm

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #38 Gepost op: 28 mei 2015, 08:51:04 »
Fantastisch fascinerend verslag, Gerrit !
Dat kan de mensen alleen maar aanzetten om onze natuurwandeling van 13 juni in dat gebied mee te willen beleven.

 ((12 ((12 ((12
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #39 Gepost op: 28 mei 2015, 19:16:38 »
Hoe vind je nou de orchideeën?

Als je in Kreta je huis of je hotel verlaat, natuurlijk niet in stedelijk gebied, heb je grote kans orchideeën te zien in de berm langs de weg. Zo moet het honderd jaar geleden ook in Zuid Limburg geweest zijn. Ik sprak de boswachter en hij vertelde dat vroeger de mensen de purperorchis plukten om de praalwagens van het ......feest (naam vergeten) te versieren.
Nu vind je niet zomaar orchideeën, ze zijn zeldzaam geworden. Intensieve beweiding, geen hakhout meer nodig, kunstmest gebruik. Staatsbosbeheer heeft in de jaren 50 een orchideeën tuin ingericht aan het eind van het Gerendal. Orchideeën werden elders uitgegraven en in de tuin gezet. Dat werkte niet, de meeste gingen dood. De tuin bestaat nog. Al is het woord tuin verkeerd. Het is een omheind reservaat, waar optimale omstandigheden heersen en waar men afwacht of orchideeën er zich zullen vestigen. En dat is gebeurd. Vrijwilligers houden de wacht en het is gratis.
Als je elders in Z.Limburg iets wil vinden, moet je het vragen. Het beste is aan wandelaars. Dat zijn natuurliefhebbers en weten de plekjes. Zelf zoeken is als het zoeken naar de speld in de hooiberg.

Bij Bemelen wezen twee vriendelijke dames ons de weg naar een plek in het bos die ja anders nooit zou hebben gevonden.



119706-0


                                                                     Orchis mascula






« Laatst bewerkt op: 29 mei 2015, 22:12:08 door Gerrit Eijkelenboom »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #40 Gepost op: 28 mei 2015, 19:32:19 »
foto 1: U kijkt midden in de stempelholte. De twee zwarte streepjes zijn de polliniën waar onderaan de twee kleverige stuifmeelpakketjes hangen. Het bestuivende insect steekt zijn zuigsnuit naar binnen waar hij de opening naar de spoor zal vinden. In de spoor zit de nectar, die hij opzuigt. Tijdens deze handeling raakt hij de stuifmeelpakketjes, waar een ervan op zijn kop of rug vastkleeft. Bij het bezoek aan een andere bloem blijft iets van het stuifmeel achter op de stempel en de kruisbestuiving is voltooid.

foto 2. U kijkt tegen de zijkant van de bloem aan. Aan de achterkant ervan ziet u de spoor. Die buigt licht omhoog en is dik aan het einde. Alle soorten uit het geslacht Orchis hebben een spoor. Het geslacht Ophrys niet. Die hebben andere, geniepige trucjes.

foto 3: Deze foto is er vanwege het blad. Gevlekt.

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #41 Gepost op: 28 mei 2015, 19:36:23 »
Orchideeën kruisen lustig met elkaar. Niet alleen binnen een geslacht, maar ook zelfs met andere geslachten. Later komen daar nog voorbeelden van. Eigenlijk heel vreemd. Het is net alsof een Campanula kruist met een Ranunculus. Bij orchideeën kan dat, omdat het nog jonge familie is. Jong in termen van evolutie. Orchideeën zijn nog niet uitgeëvolueerd. Hun bloedlijnen zijn betrekkelijk kort.

(Link naar bijlage)
Je hebt gelijk als je zegt dat er binnen de orchideeënfamilie nog niet  uitgeëvolueerd is.
Een bekende tropische orchidee is Cambria Vuylstekeara,gemaakt rond 1900 door de Belg Charles Vuylsteke.
Deze kruiste een Odonthoglossum met een  soort uit een heel ander geslacht ,Cochlioda,daarmee was de eerste X Vuylstekeara gemaakt door mensenhand.
Deze kruising is met nog andere geslachten waaronder Oncidium,Brassia en Aspasia gemaakt en worden verkocht onder de naam Cambria.
Hiermee wil ik aangeven dat onder de Europese orchideeëngeslachten kruisingen zeer wel mogelijk zijn.

Deze grote groep is een kruising van aapje en soldaatje. Welke de dominante vorm is, valt moeilijk te zeggen. Ik zou op grond van de habitus zeggen: Orchis militaris x Orchis simia.
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #42 Gepost op: 28 mei 2015, 19:45:35 »
119714-0


Dactylorhiza maculata, de gevlekte orchis. De eerste in bloei. Hij is zeldzaam in Z.Limburg, maar komt met duizenden voor op het eiland Texel.

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1501.30
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2015, 19:48:34 door Gerrit Eijkelenboom »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #43 Gepost op: 28 mei 2015, 19:56:23 »
119716-0


Anacamptis pyramidalis, hondskruid


Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #44 Gepost op: 28 mei 2015, 20:07:43 »
119724-0

Gymnadenia conopsea. De eerste planten kwamen net in bloei. Talloze slanke verschijningen in het gras, maar alle nog in knop. Behalve het gemankeerde exemplaar hieronder, dat noodbloei vertoont.




« Laatst bewerkt op: 28 mei 2015, 20:10:02 door Gerrit Eijkelenboom »