Auteur Topic: Col de l'Iseran 5 augustus 2015  (gelezen 19715 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Gepost op: 16 augustus 2015, 21:40:32 »
Onze zomervakantie zag er dit jaar anders uit dan gepland . Wegens hospitalisatie van mijn vrouw kort voor ons verlof moesten we noodgedwongen onze reis naar Wallis en vervolgens Spanje annuleren . Gelukkig is ondertussen alles terug ok . Tijdens de laatste week van ons verlof zijn we toch enkele dagen op vakantie geweest in Frankrijk . Wandelen in de bergen zat er deze zomer niet in , toch heb ik even een korte uitstap , wandeling gemaakt op Col de L'Iseran nabij het bekende Val d'Isère , in de oostelijk Franse Alpen aan de grens met Italië . Deze col kan je gemakkelijk met de wagen oprijden en zit je meteen op een hoogte van 2770 meter . Het is al vrij laat op het seizoen en de meeste planten zijn al uitgebloeid . Als je hoog genoeg gaat , nabij sneeuwveldjes is er wel nog wat te zien .
Ik vond het toch wel de moeite om een kort reisverslagje te maken .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2015, 21:52:25 »
Vanop deze col heb je wel een prachtig uitzicht op de omliggende toppen en gletsjers . Ik was dan natuurlijk enorm blij toch nog wat te kunnen genieten van deze schitterende omgeving . 8)
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2015, 21:55:01 »
Oeps, Danny, wat een tegenvaller! Spijtig dat je het fabelachtige Wallis niet kon aandoen, niettemin, het spreekwoord luidt; uitstel is geen afstel. Ik ben toch wel benieuwd naar het alternatief, ondanks het late seizoen. Als je op 2770 m hoogte kan komen, is er altijd wel iets te zien. Alvast veel beterschap gewenst aan Nancy.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2015, 22:04:52 »
Ik ga met je mee genieten danny
Je hebt gelijk er was al veel uitgebloeid.
Dit omdat het ook in de bergen veel en veel te warm is geweest.
Ja natuurlijk laat in het seizoen.
dan is het vaak moeilijk zoeken.
Zelf ben ik net terug van twee weken les menuires  (3 vallees) wat er eigenlijk niet eens zo heel ver vandaan is.
Daar was ook door de enorme hitte veel uitgebloeid.
Wat betreft gletsjers Die trekken zich in rap tempo terug. helaas --13 --13.
Natuurlijk ook namens mij beterschap met de vrouw.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2015, 22:08:50 »
De meeste planten waren helaas al uitgebloeid , langs de bermen was er toch wel nog wat kleur te bespeuren . Nu en dan even de auto parkeren om te verkennen  . De enigste orchidee die ik kon aantreffen in bloei was Gymnadenia conopsea .
Enkele tientallen bloemen kon ik er nog in de grazige bermen aantreffen langs de weg toch al op een vrij hoge hoogte .
Verschillende Dactylorhiza's ook daar aanwezig waren al uitgebloeid .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Reactie #5 Gepost op: 16 augustus 2015, 22:16:11 »
Oeps, Danny, wat een tegenvaller! Spijtig dat je het fabelachtige Wallis niet kon aandoen, niettemin, het spreekwoord luidt; uitstel is geen afstel. Ik ben toch wel benieuwd naar het alternatief, ondanks het late seizoen. Als je op 2770 m hoogte kan komen, is er altijd wel iets te zien. Alvast veel beterschap gewenst aan Nancy.

Bedankt Frankie , met Nancy gaat het vrij goed , nog wat herstellen van de operatie .
Zoals je zegt uitstel is geen afstel , er zijn al plannen gemaakt voor volgend jaar . ;)
Ik was toch wel blij toch nog iets te kunnen zien van de prachtige natuur in de Alpen
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Reactie #6 Gepost op: 16 augustus 2015, 22:37:08 »
Ik ga met je mee genieten danny
Je hebt gelijk er was al veel uitgebloeid.
Dit omdat het ook in de bergen veel en veel te warm is geweest.
Ja natuurlijk laat in het seizoen.
dan is het vaak moeilijk zoeken.
Zelf ben ik net terug van twee weken les menuires  (3 vallees) wat er eigenlijk niet eens zo heel ver vandaan is.
Daar was ook door de enorme hitte veel uitgebloeid.
Wat betreft gletsjers Die trekken zich in rap tempo terug. helaas --13 --13.
Natuurlijk ook namens mij beterschap met de vrouw.

Thanks Bert ,

Inderdaad het is deze zomer bijzonder warm geweest in de Franse Alpen . 
Les menuires ligt wat meer in het westen , ik denk zo'n goeie 50 km .
Ondanks de omstandigheden was het toch wel genieten ....
Ieper , West-Vlaanderen

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2015, 23:00:47 »
Laat de mooie foto's maar komen Danny.
Goed dat jullie toch wat van een alternatief hebben kunnen genieten.
Veel beterschap voor Nancy.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Reactie #8 Gepost op: 17 augustus 2015, 08:39:23 »
Onze zomervakantie zag er dit jaar anders uit dan gepland . Wegens hospitalisatie van mijn vrouw kort voor ons verlof moesten we noodgedwongen onze reis naar Wallis en vervolgens Spanje annuleren . Gelukkig is ondertussen alles terug ok . Tijdens de laatste week van ons verlof zijn we toch enkele dagen op vakantie geweest in Frankrijk . Wandelen in de bergen zat er deze zomer niet in , toch heb ik even een korte uitstap , wandeling gemaakt op Col de L'Iseran nabij het bekende Val d'Isère , in de oostelijk Franse Alpen aan de grens met Italië . Deze col kan je gemakkelijk met de wagen oprijden en zit je meteen op een hoogte van 2770 meter . Het is al vrij laat op het seizoen en de meeste planten zijn al uitgebloeid . Als je hoog genoeg gaat , nabij sneeuwveldjes is er wel nog wat te zien .
Ik vond het toch wel de moeite om een kort reisverslagje te maken .......

 :( Slecht nieuws is dat Danny, maar tegelijk goed om lezen dat het inmiddels terug beter gaat met Nancy !
Zo'n blitsbezoek, al is het dan kort, aan zo'n locatie is anders ook niet slecht.  Ik heb de Col de l'Iseran ook gedaan zo'n 8 jaar geleden en vond het landschappelijk heel mooi !  Ik was er toen ook begin augustus en het stond er vol van de uitgebloeide Sax. oppositifolia herinner ik mij, dat was dus nu blijkbaar niet anders.  We kijken toch uit naar de foto's !!  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Reactie #9 Gepost op: 17 augustus 2015, 13:40:29 »
Gelukkig zijn jullie toch nog op stap kunnen gaan . Hopelijk heb je geen annuleringskosten gehad, want dan valt het  dubbel tegen dat je plannen in het water vallen.
Ik ben ook nieuwsgierig wat je daar toch nog gevonden hebt Danny . Het uitzicht is blijkbaar al erg de moeite.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Reactie #10 Gepost op: 17 augustus 2015, 22:55:31 »
Bedankt Lily-Anne , Luc , Johan voor jullie reactie .  :)

plezant is anders natuurlijk maar gezondheid gaat voor alles , ik had niet verwacht toch nog een blitsbezoek aan de Alpen te kunnen meemaken deze zomer . Gelukkig heb ik toch wel grotendeels onze reiskosten kunnen recupereren , er zijn al plannen gemaakt voor volgend jaar .
Heb inderdaad toch wel een leuke alternatief gevonden . De omgeving was in ieder geval prachtig , natuurlijk was het wel wat laat op het seizoen .

@ Luc :Leuk te horen dat je daar ook al eens geweest bent en je hebt wel een goed geheugen , het staat daar inderdaad vol van de uitgebloeide Sax. oppositifolia .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Reactie #11 Gepost op: 17 augustus 2015, 23:09:28 »
Ondertussen kent iedereen deze planten , Gentianella campestris . Op sommige plaatsen kwamen ze heel massaal voor .
Toch wel heel aardige alpines vind ik toch .
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Reactie #12 Gepost op: 17 augustus 2015, 23:20:44 »
Mooi om te zien Danny
naar mijn idee zijn die Gentianella campestris zo'n beetje de laatste rotsplanten die nog in bloei staan of gaan bloeien in bergen.
Hier na zijn de meeste wel uitgebloeid.
zag ze vorig jaar massaal.
Nu nog wel wat maar niet zo massaal meer.
wat ik wel veel zag waren de colchicums alpinum. ((6 ((7 ((2
volg je verhaal natuurlijk verder.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Reactie #13 Gepost op: 18 augustus 2015, 22:42:05 »
Mooi om te zien Danny
naar mijn idee zijn die Gentianella campestris zo'n beetje de laatste rotsplanten die nog in bloei staan of gaan bloeien in bergen.
Hier na zijn de meeste wel uitgebloeid.
zag ze vorig jaar massaal.
Nu nog wel wat maar niet zo massaal meer.
wat ik wel veel zag waren de colchicums alpinum. ((6 ((7 ((2
volg je verhaal natuurlijk verder.

Hier kwamen ze echt wel massaal voor Bert , het zijn inderdaad wel planten die vrij laat op het seizoen bloeien . Maar dit zijn niet de enige planten , op bepaalde plaatsen was er nog wel veel kleur . Langs beekjes stonden vele exemplaren van Saxifraga azoides nog volop in bloei en op wat hogere , drogere plaatsen kleurde het landschap paars van de Pedicularissen . Het is mij wel niet duidelijk over welke soort het juist gaat .
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Reactie #14 Gepost op: 18 augustus 2015, 22:45:43 »
Ondertussen kent iedereen deze planten , Gentianella campestris . Op sommige plaatsen kwamen ze heel massaal voor .
Toch wel heel aardige alpines vind ik toch .

Is vast en zeker een prachtplant, Danny. Plaatselijk kunnen ze heel talrijk voorkomen alsof het makkelijke planten lijken. In cultuur zijn ze echter ondoenlijk, spijtig genoeg.
Lichtervelde, West-Vlaanderen