Auteur Topic: Col de l'Iseran 5 augustus 2015  (gelezen 19716 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Reactie #75 Gepost op: 27 augustus 2015, 20:33:07 »
We komen stilaan op een plaats die ik niet vlug zal vergeten .......

Deze omgeving was eigenlijk één grote puinhelling in een u-vormige kom . Hier staat het vol met Saxifraga oppositifolia , echt wel massa's . Op het eerste moment leek het erop dat alle planten uitgebloeid waren maar hoe meer ik naar beneden ging dichter bij het sneeuwveldje ( toch wel nog zeker 100 meter lang ) hoe meer hoop ik kreeg om nog bloeiende planten te zien . En ja hoor , dicht bij het sneeuwveldje stonden er nog zeker enkele tientallen schitterende pollen prachtig in bloei . Nog nooit zag ik zo'n grote pollen , dit was echt wel genieten !  --6 8) --15
(Link naar bijlage)

En het moet gezegd: ook dit is een exemplaar dat kan tellen, behoorlijk grote mat, overladen met bloemen! Kan niet beter.  ((14

Kom je hier wat vroeger , dat moet wel heel bijzonder zijn om al die S. oppositifolia's in bloei te zien , echt wel massa's ... maar dan bloeien de Campanula's wel nog niet .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Reactie #76 Gepost op: 27 augustus 2015, 20:36:54 »
Bij deze alvast bedankt om deze schitterende locatie onder de loep te brengen, Danny. Dit wordt één van de -te bezoeken sites in de toekomst-.

Heel graag gedaan Frankie , het was terug een mooie leerrijke ervaring voor mij . Alvast bedankt voor de determinatie van de verschillende planten .  ((13 . Het is zeker wel eens de moeite om daar eens langs te gaan .... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Reactie #77 Gepost op: 27 augustus 2015, 20:42:24 »
We komen stilaan op een plaats die ik niet vlug zal vergeten .......

Deze omgeving was eigenlijk één grote puinhelling in een u-vormige kom . Hier staat het vol met Saxifraga oppositifolia , echt wel massa's . Op het eerste moment leek het erop dat alle planten uitgebloeid waren maar hoe meer ik naar beneden ging dichter bij het sneeuwveldje ( toch wel nog zeker 100 meter lang ) hoe meer hoop ik kreeg om nog bloeiende planten te zien . En ja hoor , dicht bij het sneeuwveldje stonden er nog zeker enkele tientallen schitterende pollen prachtig in bloei . Nog nooit zag ik zo'n grote pollen , dit was echt wel genieten !  --6 8) --15
(Link naar bijlage)


Een spetterende Saxifraga oppositifolia, met werkelijk grandioze kleur. Geweldige foto's Danny, superscherp. Vooral die met dat sneeuwveldje en de oppo.

Dank je Gerrit voor uw complimenten , inderdaad de kleur van deze exemplaren was echt wel heel intens ! Deze momenten zal ik niet vlug vergeten ....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Reactie #78 Gepost op: 27 augustus 2015, 20:51:48 »
Niet alleen Saxifraga oppositifolia kwam hier massaal voor maar ook is het hier een groeiplaats voor een bijzondere mooie soort Campanula , deze had ik nog nooit gezien en ken ik eigenlijk niet . Ik denk dat het gaat om Campanula cenisia , een laatbloeiende soort .
(Link naar bijlage)

Het is zeker Campanula cenisia. Eerst een geweldig compliment voor deze geweldige foto, die de cover van menig tijdschrift zou kunnen sieren. Een plant, die maar weinigen gezien hebben, denk ik. Ikzelf ook niet. Ik meende trouwens dat die voorkwam in het meer oostelijke deel van de Alpenketen. En met name op zijn naamgevende berg Monte Cenis, op de grens van Oostenrijk en Italië, maar hier in de Franse Alpen, dat wist ik niet. Ik zou de vindplaats niet zomaar prijs geven Danny, deze plek is uniek.

En ja, een plant, die ik bijna elk jaar weer probeer uit zaad, maar altijd vergeefs.

Die kwamen daar toch wel massaal voor Gerrit , belange niet zeldzaam  zoals E. nanum .
Ik moet wel zeggen dat het daar wel aparte omstandigheden waren , een plaats die je niet overal tegenkomt in de Alpen . Het is duidelijk een puinhelling plant .
Het is dan ook wel heel moeilijk om thuis die omstandigheden na te bootsen
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Reactie #79 Gepost op: 27 augustus 2015, 20:53:18 »
Knappe foto's Danny ! Altijd plezant om reisverslagen te lezen ! Bedankt!

Graag gedaan Lily-Anne , leuk dat je er iets aan hebt .  ((13
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Reactie #80 Gepost op: 27 augustus 2015, 21:09:03 »
Met deze foto sluit ik mijn blitzbezoek af aan Col de l'Iseran . Het was wel heel kort maar ik heb er wel heel veel plezier aan gehad . Tot een volgend avontuur .....
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Reactie #81 Gepost op: 27 augustus 2015, 22:05:07 »
Ik heb nog eens 't en 't ander opgezocht over de Col de l'Iseran, en het blijkt dat dit niet alleen de hoogste pas is in de Alpen, maar een site waar ook tijdens de zomer de sneeuw op veel plaatsen blijft liggen door de voortdurend waaiende koude noorderwind. Dat verklaart waarschijnlijk voor een groot deel, het grote aantal soorten planten die er nog in augustus bloeien. In ieder geval, dit is een toplocatie voor de rotsplantenliefhebber! Wie weet wat er bij nader onderzoek nog allemaal niet groeit en bloeit in die omgeving?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Reactie #82 Gepost op: 27 augustus 2015, 22:51:44 »
Ik heb ook zitten googelen en heb gezien, dat de col van Danny niet ver af ligt van de Mont Cenis. Dit verklaart ook de aanwezigheid van de Campanula cenisia.


Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Reactie #83 Gepost op: 27 augustus 2015, 22:58:01 »
Met deze foto sluit ik mijn blitzbezoek af aan Col de l'Iseran . Het was wel heel kort maar ik heb er wel heel veel plezier aan gehad . Tot een volgend avontuur ..... (Link naar bijlage)

Mooie afsluiter. Bedankt voor het mooi verslag.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Reactie #84 Gepost op: 28 augustus 2015, 16:17:20 »
Ik heb nog eens 't en 't ander opgezocht over de Col de l'Iseran, en het blijkt dat dit niet alleen de hoogste pas is in de Alpen, maar een site waar ook tijdens de zomer de sneeuw op veel plaatsen blijft liggen door de voortdurend waaiende koude noorderwind. Dat verklaart waarschijnlijk voor een groot deel, het grote aantal soorten planten die er nog in augustus bloeien. In ieder geval, dit is een toplocatie voor de rotsplantenliefhebber! Wie weet wat er bij nader onderzoek nog allemaal niet groeit en bloeit in die omgeving?

Het is eigenlijk puur toeval dat ik daar langs ben geweest , het was een geluk bij ongeluk . Het leven kan soms raar zijn . Het was vrij ver rijden van onze verblijfplaats zodat ik nog weinig tijd had ( ongeveer 4 uur ) om hier en daar te gaan verkennen . Ik heb slechts een kleine wandeling gemaakt . Pas achteraf besefte ik dat mijn keuze om deze col te verkennen geen slechte keuze was 
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Reactie #85 Gepost op: 28 augustus 2015, 16:19:34 »
Ik heb ook zitten googelen en heb gezien, dat de col van Danny niet ver af ligt van de Mont Cenis. Dit verklaart ook de aanwezigheid van de Campanula cenisia.

Bedankt om dit te melden Gerrit , had ik nog niet opgezocht .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Reactie #86 Gepost op: 28 augustus 2015, 16:20:20 »
Met deze foto sluit ik mijn blitzbezoek af aan Col de l'Iseran . Het was wel heel kort maar ik heb er wel heel veel plezier aan gehad . Tot een volgend avontuur ..... (Link naar bijlage)

Mooie afsluiter. Bedankt voor het mooi verslag.

Graag gedaan Johan
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Reactie #87 Gepost op: 28 augustus 2015, 23:14:53 »
Ik heb ook zitten googelen en heb gezien, dat de col van Danny niet ver af ligt van de Mont Cenis. Dit verklaart ook de aanwezigheid van de Campanula cenisia.

Bedankt om dit te melden Gerrit , had ik nog niet opgezocht .

Ik heb ook nog eens zitten graven in de herkomst van C. cenisia, en die komt niet enkel voor op Mont Cenis en omgeving. De plant zou te vinden zijn in het ganse westelijke deel van de alpen in gebieden als o.a. Noordtirol, het Zwitsere Graubünden, het Oostenrijkse Vorarlberg en de hele Franse alpen. Het verspreidingsgebied is dus behoorlijk groot. De reden dat we ze niet zo vaak te zien krijgen, is waarschijnlijk te wijten aan de late bloeitijd, de hoge habitats en ook wel het eerder geringe aantal groeiplaatsen. Het is en blijft dus echt een te ontdekken, spectaculaire plant die je gerust in het rijtje kan plaatsen van legendarische planten als Eritrichium nanum, Campanula morettiana en Physoplexis comosa!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Reactie #88 Gepost op: 4 september 2015, 21:29:23 »
prachtig verslag zeker ook van genoten.
Wat hebben wij een geluk dat we de  C. cenisia hadden gezien.
Op mijn vakantie in Frankrijk mocht ik hem ook aanschouwen. ik was erg blij deze te zien.
Zal deze foto en nog meer foto's laten zien over een tijdje van mijn vakantie in Les Menuires.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Col de l'Iseran 5 augustus 2015
« Reactie #89 Gepost op: 4 september 2015, 22:51:51 »
prachtig verslag zeker ook van genoten.
Wat hebben wij een geluk dat we de  C. cenisia hadden gezien.
Op mijn vakantie in Frankrijk mocht ik hem ook aanschouwen. ik was erg blij deze te zien.
Zal deze foto en nog meer foto's laten zien over een tijdje van mijn vakantie in Les Menuires.

Leuk te horen Bert , ik kijk al uit naar uw foto' s ...... ((12
Ieper , West-Vlaanderen