Auteur Topic: Bloei in juli/augustus 2010  (gelezen 34267 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Bloei in juli/augustus 2010
« Gepost op: 1 juli 2010, 09:19:15 »
Nieuw itemke opgestart, dit keer voor twee maanden om de verlofperiode te overbruggen...  8)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei in juli/augustus 2010
« Reactie #1 Gepost op: 1 juli 2010, 21:21:47 »
De eer is aan mij zie ik om deze maand te starten. Dit doe ik met een 'gewone' rotsplant: een havikskruid, Hieracium mixtum subsp. Bombycinum, die een plaatsje heeft in de crevicegarden. Zoals bij de meesten bekend maakt deze plant prachtige behaarde bladeren. Velen vinden de 'paardebloemen' storend, in deze periode van het jaar kunnen we van nu voort echter enkele bloemen best gebruiken in de rotstuin. De plant zaait zich gemakkelijk uit zodat je nooit zonder hoeft te zitten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei in juli/augustus 2010
« Reactie #2 Gepost op: 1 juli 2010, 21:29:28 »
En  niet alleen in juni bloeien er campanula's, bij mij komen ze nu pas op kruissnelheid. De eerste twee foto's tonen de al eerder getoonde Campanula cochleariifolia. Hier staat hij in een maanrots die in een schaal ligt. Hij heeft de steen al helemaal doorwoekerd.
De twee laatste foto's tonen Campanula 'Thorpedo'. Deze blijft een mooie compacte pol behouden en wordt zo'n 7 cm hoog. Hij bloeit rijk met halfdubbele bloemen. Een favoriet!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jozef Lemmens

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 506
    • Alpines, the Gems of the Mountains
Re:Bloei in juli/augustus 2010
« Reactie #3 Gepost op: 1 juli 2010, 22:06:10 »
Campanula kemulariae komt uit de Kaukausus. Dit is de witte vorm en deze blijft vrij compact.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Bloei in juli/augustus 2010
« Reactie #4 Gepost op: 1 juli 2010, 22:24:41 »
Campanula kemulariae komt uit de Kaukausus. Dit is de witte vorm en deze blijft vrij compact.

Je hebt toch altijd weer van die aparte, speciale soorten Jef, schitterend. Fraai blad ook trouwens.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Bloei in juli/augustus 2010
« Reactie #5 Gepost op: 1 juli 2010, 22:27:17 »
En  niet alleen in juni bloeien er campanula's, bij mij komen ze nu pas op kruissnelheid. De eerste twee foto's tonen de al eerder getoonde Campanula cochleariifolia. Hier staat hij in een maanrots die in een schaal ligt. Hij heeft de steen al helemaal doorwoekerd.
De twee laatste foto's tonen Campanula 'Thorpedo'. Deze blijft een mooie compacte pol behouden en wordt zo'n 7 cm hoog. Hij bloeit rijk met halfdubbele bloemen. Een favoriet!

Prachtig plantje Frankie, die dubbele C. carpatica species. Ik snap dat dat een favoriet is!!
Heemskerk, Noord-Holland

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15561
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Bloei in juli/augustus 2010
« Reactie #6 Gepost op: 1 juli 2010, 23:15:25 »
Ik open mijn juli-bijdrage met Convolvulus compactus...die uit Turkije afkomstig is.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15561
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Bloei in juli/augustus 2010
« Reactie #7 Gepost op: 1 juli 2010, 23:21:52 »
En zet daar meteen nog eentje achter dat oa op de Azoren voorkomt .Ze maken daar dus niet alleen lage of hoge drukgebieden maar hebben er ook deze Centaurium scilloides.Plantjes durven soms na enkele jaren afsterven maar via zaailingen hebben ze dan al voor nieuw bloed gezorgd.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei in juli/augustus 2010
« Reactie #8 Gepost op: 2 juli 2010, 09:33:24 »
En  niet alleen in juni bloeien er campanula's, bij mij komen ze nu pas op kruissnelheid. De eerste twee foto's tonen de al eerder getoonde Campanula cochleariifolia. Hier staat hij in een maanrots die in een schaal ligt. Hij heeft de steen al helemaal doorwoekerd.


Ik vind "doorwoekerd" een beetje een oneerbiedige term voor deze schoonheid Frankie !  Schitterend en uiterst natuurlijk hoe het plantje zijn weg heeft gezocht.
Je waant je zo in de Alpen als je'm van dichtbij bekijkt !


Ik ben het eens met Frankie, een hele mooie Campanula die je daar toont Jef !!
Holubec ??

Kris,
blijft die Convolvulus compactus zo compact als zijn naam het zegt ?   In die familie zitten nogal wat "kruiperige" exemplaren me dunkt ??  Ik hou wel van de bloeiwijze !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jozef Lemmens

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 506
    • Alpines, the Gems of the Mountains
Re:Bloei in juli/augustus 2010
« Reactie #9 Gepost op: 2 juli 2010, 11:07:21 »
Ik ben het eens met Frankie, een hele mooie Campanula die je daar toont Jef !!
Holubec ??
Nee, niet van Holubec. Deze staat hier ook al een "eeuwigheid". Mijn boekhouding zegt van Padlock Croft. Waren dit niet de mensen die de National Plant Collections van Campanula's hadden in de UK. En misschien nog steeds hebben.
Ik hoor net dat Holubec en ik veronderstel alle Tsjechen niet van Batang naar Lhasa (Tibet) kunnen. Hopelijk vinden ze wel de gele Primula bracteata  ;D.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei in juli/augustus 2010
« Reactie #10 Gepost op: 2 juli 2010, 13:46:27 »
Ik hoor net dat Holubec en ik veronderstel alle Tsjechen niet van Batang naar Lhasa (Tibet) kunnen. Hopelijk vinden ze wel de gele Primula bracteata  ;D.

Een probleem dat ik niet ken Jef - ik kwam vanmorgen probleemloos van Harelbeke naar mijn werk in Heule...  :P ::) ::)  alleen groeit hier geen Primula bracteata....  ;D ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jozef Lemmens

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 506
    • Alpines, the Gems of the Mountains
Re:Bloei in juli/augustus 2010
« Reactie #11 Gepost op: 2 juli 2010, 14:42:35 »
Een probleem dat ik niet ken Jef - ik kwam vanmorgen probleemloos van Harelbeke naar mijn werk in Heule...  :P ::) ::)  alleen groeit hier geen Primula bracteata....  ;D ;D

Ja Luc, de verkeersproblemen in China zijn ietsje anders  8).
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei in juli/augustus 2010
« Reactie #12 Gepost op: 2 juli 2010, 19:09:01 »
En  niet alleen in juni bloeien er campanula's, bij mij komen ze nu pas op kruissnelheid. De eerste twee foto's tonen de al eerder getoonde Campanula cochleariifolia. Hier staat hij in een maanrots die in een schaal ligt. Hij heeft de steen al helemaal doorwoekerd.


Ik vind "doorwoekerd" een beetje een oneerbiedige term voor deze schoonheid Frankie !  Schitterend en uiterst natuurlijk hoe het plantje zijn weg heeft gezocht.
Je waant je zo in de Alpen als je'm van dichtbij bekijkt !


Ik ben het eens met Frankie, een hele mooie Campanula die je daar toont Jef !!
Holubec ??

Kris,
blijft die Convolvulus compactus zo compact als zijn naam het zegt ?   In die familie zitten nogal wat "kruiperige" exemplaren me dunkt ??  Ik hou wel van de bloeiwijze !

Luc, enige jaren terug zag ik een rotstuin en daar stond al vele jaren Campanula cochleariifolia, zowel de blauwe als de witte vorm, en deze hadden zich metersver een weg gebaand dwars door de rotstuin. Heel mooi schouwspel, dat wel, maar als je niet oppast heb je op d'n duur een tuin nodig voor deze soort alleen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei in juli/augustus 2010
« Reactie #13 Gepost op: 2 juli 2010, 19:21:11 »
En we gaan verder met een vertegenwoordiger van de campanula's, deze Platycodon 'Blauwer zwerg' komt uit het geslacht Platycodon. De meeste platycodons vallen nogal hoog uit, maar deze soort wordt amper 30 cm hoog, terwijl de bloemen wel een doorsnede hebben van 8 cm. Een lovenswaardige soort vindt ik, die overigens niet houdt van verstoring.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei in juli/augustus 2010
« Reactie #14 Gepost op: 2 juli 2010, 21:54:44 »
Indrukwekkende ballons hé Frankie !
Ik heb Pl. appoyama staan - komt bijna in bloei - heeft wel wat te lijden gehad onder het onweer + de stortbui van daarnet - al was het water o zo welkom !!

Intussen nog enkele foto's van voor de bui !

1) de overbekende Delosperma aberdenense.  Ik herinner mij dat ze, toen ik aanvang jaren negentig met rotstuinieren begon, stevast kapot gingen tijdens de winter.  Nu niet meer en elke zomer zorgen ze voor massa's zomerkleur.
2) Delosperma cooperi - ook hier geldt hetzelfde - nu overleven ze zelfs de harde winters zoals we ze de laatste twee jaar hebben gekend en geven lekker veel kleur in de periode waarin in het de rotstuin wat minder wordt.
3) Helychrisum milfordiae had ik jaren geleden al eens en hij bloeide iedere zomer tot ik hem uiteindelijk kwijt raakte.  Nu probeer ik hem nog een keertje en dit is een jonge plant, maar het kussentje alleen al loont de moeite vind ik.
4) Androsace lanuginosa (sorry, geen te beste foto) begint ook net te bloeien.  Hij was meer dan 50 cm lang geworden en na de winter heb ik hem helemaal teruggeknipt : hij ziet er weer keurig uit !
Harelbeke-West-Vlaanderen