Auteur Topic: Bloei mei-juni 2011  (gelezen 129632 keer)

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Bloei mei-juni 2011
« Reactie #495 Gepost op: 30 juni 2011, 23:10:39 »
De tweejarige Campanula takhtadzhianii 'Alba' heeft klokken van 3-4 cm lang met een doorsnede van zo'n 2,5 cm.

Pim, heb je nog enig idee hoe je aan deze plant gekomen bent? Ik bedoel gezaaid of gekocht?
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Bloei mei-juni 2011
« Reactie #496 Gepost op: 30 juni 2011, 23:16:42 »
Dat is zeker mooi van dichtbij Bert!
Het lijkt alleen wel erg op wat ik ken als Gentiana septemfida ;) Maar wel een heel goede tuinplant!
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Bloei mei-juni 2011
« Reactie #497 Gepost op: 30 juni 2011, 23:37:14 »
Ik mag wel opschieten om deze foto's nog in juni te plaatsen.
Hier nog een paar favorieten van mij:

Asclepias tuberosum          Kan ook behoorlijk tegen droogte en blijft dan lager.                         

Gypsophila Pink Star          Een hele goede plant voor een verhoogd bed en ook een goede vervanger
                                     voor de langer bekende Gyps. Rosenschleier, die net iets later bloeit

Aster radula                    Deze Aster staat sinds jaar en dag op een heel droge plaats waar hij het mooiste blijft.
                                    Geef hem veel water en voeding dan wordt het een veel hogere en minder mooie plant!     

Ligusticum scoticum         Eigenlijk een beetje saaie plant, maar komt altijd terug.
                                   Deze is zeker al zo'n 15 tot 20 jaar op dezelfde plek!
 
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Bloei mei-juni 2011
« Reactie #498 Gepost op: 30 juni 2011, 23:38:59 »
Dahlia Bishop of Llandaff    Zeker geen rotsplant maar onmisbaar in veel tuinen door de intense kleur
                             en lange bloei.                   

Echinacea paradoxa     
Telekia speciosa             Dit is eigenlijk een echte alpenplant, maar wordt een beetje hoog natuurlijk.

Amicia zygomeris             Eigenlijk een soort heester en ook niet zo winterhard, maar wel bijzonder.                       
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Jozef Lemmens

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 506
    • Alpines, the Gems of the Mountains
Re:Bloei mei-juni 2011
« Reactie #499 Gepost op: 1 juli 2011, 14:13:11 »
Dat ziet er mooi uit Jef,is dit de kleinste die er bestaat?

Theo, A. patagonica is kleiner (ook kleinere bloemen). De meeste Alstroemeria's zijn vrij groot, maar als je een beetje zoekt (onder de beschrijvingen in zaadlijsten) zijn er toch verschillende die laag blijven en dan bedoel ik maximum 20 cm hoog. Maar geen enkele van hen is winterhard.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Bloei mei-juni 2011
« Reactie #500 Gepost op: 1 juli 2011, 19:37:08 »
het is zeker mooi luit en zeker om de maand mee te eindigen.
tot in de nieuwe bloeimaand

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Bloei mei-juni 2011
« Reactie #501 Gepost op: 2 juli 2011, 19:49:40 »
De tweejarige Campanula takhtadzhianii 'Alba' heeft klokken van 3-4 cm lang met een doorsnede van zo'n 2,5 cm.

Pim, heb je nog enig idee hoe je aan deze plant gekomen bent? Ik bedoel gezaaid of gekocht?
Luit, het lijkt wellicht vreemd, maar hij is een aantal jeren geleden 'aan komen waaien'. Het zaad dan althans.
Op bijgaande link van Wild Ginger Farm staat hier een afbeelding van.
Ik heb 'm daarom zolang maar alszodanig benoemd.

http://wildgingerfarm.com/Campanula.htm
Heemskerk, Noord-Holland

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Bloei mei-juni 2011
« Reactie #502 Gepost op: 2 juli 2011, 21:58:41 »
Pim, omdat ik de plant gelijk herkende als de (tweejarige) Symphyandra hofmannii was ik eigenlijk bang dat je de plant met zo’n
onbekende weer eens was aangeboden door iemand die graag gewone planten een moeilijkere naam geeft (zou niet voor het eerst zijn ) :o

Er moet dus iemand in je buurt zijn die deze plant ook heeft staan, want hij zaait zich erg makkelijk uit.
Voor de goede orde Campanula takhtadzhianii heet officieel Campanula bayerniana en die heb ik nog nooit gezien en denk ook dat die niet in cultuur is?

http://apps.kew.org/wcsp/synonomy.do?name_id=364058

Overigens heb ik ook juist ontdekt dat Symphyandra hofmannii tegenwoordig Campanula hofmannii heet, maar ik hou het voorlopig maar bij de oude naam, jekunt wel aan de gang blijven ;D ;D :-X

http://apps.kew.org/wcsp/synonomy.do?name_id=364864

hier een foto van vorig jaar, ik heb ze nu ook op verschillende plaatsen weer laten staan maar ze zijn wat kleiner. (2e foto)
Ik wil hem ook niet kwijt want het zijn mooie planten die bloeien na de meeste rotsplanten.

Symphyandra hofmannii  2x
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Bloei mei-juni 2011
« Reactie #503 Gepost op: 2 juli 2011, 23:07:51 »
Pim, omdat ik de plant gelijk herkende als de (tweejarige) Symphyandra hofmannii was ik eigenlijk bang dat je de plant met zo’n
onbekende weer eens was aangeboden door iemand die graag gewone planten een moeilijkere naam geeft (zou niet voor het eerst zijn ) :o

Er moet dus iemand in je buurt zijn die deze plant ook heeft staan, want hij zaait zich erg makkelijk uit.
Voor de goede orde Campanula takhtadzhianii heet officieel Campanula bayerniana en die heb ik nog nooit gezien en denk ook dat die niet in cultuur is?

http://apps.kew.org/wcsp/synonomy.do?name_id=364058

Overigens heb ik ook juist ontdekt dat Symphyandra hofmannii tegenwoordig Campanula hofmannii heet, maar ik hou het voorlopig maar bij de oude naam, jekunt wel aan de gang blijven ;D ;D :-X

http://apps.kew.org/wcsp/synonomy.do?name_id=364864

hier een foto van vorig jaar, ik heb ze nu ook op verschillende plaatsen weer laten staan maar ze zijn wat kleiner. (2e foto)
Ik wil hem ook niet kwijt want het zijn mooie planten die bloeien na de meeste rotsplanten.

Symphyandra hofmannii  2x
Zeer bedankt voor je onderzoek, Luit! Hier kan ik tenminste wat mee.
Ik ga de tenaamstelling bij mijn foto's wijzigen.
Hij zaait zich inderdaad behoorlijk uit. Ik haal ze weg waar ik ze niet hebben wil. Dat moet wel met beperkte ruimte. Keuzes maken. Nogmaals bedankt.
Heemskerk, Noord-Holland