Auteur Topic: Plantenmomenten van 2018  (gelezen 16310 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #75 Gepost op: 31 december 2018, 17:17:30 »
Voor mij was dit het botanische hoogtepunt van 2018 en tevens het dieptepunt.
Al jaren ben ik bezig met de kweek van Meconopsis. Ik weet het: eigenlijk niet te kweken hier in de lage landen. Het is een subarctische soort. geschikt voor Noord Skandinavië, Schotland, New Foundland.
Inmiddels had ik na jarenlang zaaien en pamperen een enorme collectie van honderden planten. (Meconopsis doet er zeker drie jaar over van zaailing tot bloem) Ik ging al denken, dat ik aardig onder de knie kreeg. Het mooie voorjaar leverde gezonde en grote planten en de bloei was prachtig. Mijn hoogtepunt van 2018 dus.
Maar na de prachtige lente kwam de vernietigende zomer. Een paar dagen van boven de 30 kan nog wel, maar weken achtereen van deze hitte verzwakt de planten dusdanig, dat allerlei schimmels en ziekte kiemen kunnen toeslaan. In de herfst werd pas de kaalslag duidelijk.
Maar we geven niet op, want zo'n zomer gaan we niet gauw weer krijgen, het klimaat mag dan veranderen, wij blijven een maritiem klimaat houden, wisselvallig en koel met uitschieters is mijn hoop en overtuiging.

Ik heb er ook al dikwijls de tanden op stuk gebeten hoor Gerrit  ... :'( :'( Ik heb ze ooit in China gezien in de natuur en dan ja ...,ben je betoverd ....
Ja ......dan gaat er iets door je heen als je dat in no time ziet weg kwijnen . I know the feeling. Maar goed , ik lees het goed . Je kreeg een mokerslag maar dat is nog niet de knock out . Op naar de volgende ronde . -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #76 Gepost op: 31 december 2018, 17:19:15 »
Nr 2 is eveneens een gedeelde plaats, maar wel door 2 broertjes. Het zijn de gebroeders Androsace vandellii en Androsace hirtella. Ze leveren eigenlijk wel elk jaar een mooie prestatie af, op voorwaarde dat je ze een beetje vertroeteld. Van alle andro's zijn dit in mijn beleving de meest waardevolle voor tuingebruik. Als ze zich goed voelen mag je zelfs spontane zaailingen verwachten.

Geen surprise Frankie ....die had ik zeker verwacht  -2( -2( Maar zelfs op plaats 1  :o
Het blijft in ieder geval een super resultaat !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #77 Gepost op: 31 december 2018, 17:20:53 »
Ook voor mij was het moeilijk kiezen. Ik heb er hier ook nog een drietal die net niet in de top vijf konden belanden.
Campanula incurva was deze zomer een echte blikvanger die er in slaagde een volledige steunmuur van een verhoogd bed te veroveren. Let wel; alle planten die je ziet zijn spontane zaailingen. Ik heb er niets aan gedaan.
Heel vroeg in het voorjaar verraste deze Afghaanse Iris nicolai me met zijn onweerstaanbare schoonheid.
En een ontluikende Saxifraga 'Ganymede' liet mij eveneens niet onberoerd.

Tja , wat een show van die Campanula ....Iris nicolai is en blijft een beauty en met die Sax is ook helemaal niks mis mee .Die rode bloemstengels doen het helemaal !
« Laatst bewerkt op: 31 december 2018, 17:22:33 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #78 Gepost op: 31 december 2018, 17:24:10 »
Het meest bijzondere plantenmoment voor mij dit jaar was de trip naar Z-Frankrijk om Crocus versicolor op te zoeken
in zijn natuurlijke omgeving , zie enkele beelden ......

Dat hoef je niet uit te leggen Danny , dat verstaan we als Croconut ...en de beelden spreken trouwens voor zich ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #79 Gepost op: 31 december 2018, 17:25:14 »
Tja, den "Joe" heb ik hier ook al een aantal keer geprobeerd in verschillende omstandigheden.  Overwinteren deed hij hier echter nooit...  --13

1 winter is het me al gelukt , ik hou je op de hoogte Luc . Nu heel langlevend zijn ze vlgs mij niet hoor....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #80 Gepost op: 31 december 2018, 17:27:48 »
Ik moet ook nog even aan de slag :
Mijn nummer 2  ))2 zijn er 3 ex aequo's geworden...
Androsace bulleyana is mij echt de moeite waard om hem elk jaar te zaaien of opnieuw aan te schaffen.  Zijn rode kleur is uniek in het geslacht en is van ver zichtbaar in de rotstuin.
Dan is er nog Rhododendron lowndesii die ook dit jaar weer heel enthousiast bloeide - de hete zomer heeft hij zo te zien inmiddels ook goed doorstaan op zijn lommerrijke, vochtige plaats.
Foto's 3 en 4 vormen dan weer een  planten "moment" dat elk jaar begint eind februari en dat duurt tot begin mei.  Hier een stukje van de Pleione collectie op 2 april en 27 maart.

Allemaal pareltjes Luc.....hoeft geen betoog . Ben zeker ook gecharmeerd om zo al die Pleiones bij mekaar te zien ....schitterend schouwspel . Je zou voor minder in de veranda gekluisterd blijven . -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #81 Gepost op: 31 december 2018, 17:29:35 »
Mijn nummer 1 is .....pam pam pam pam .... 2NJ 4NJ _04
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #82 Gepost op: 31 december 2018, 17:33:43 »
Wel ik heb gekozen voor deze Gentiana verna .  Nooit eerder heb ik ze zo groot gekregen en zo rijk in bloei gehad . Vroeger werd het altijd maar niks en dit jaar was ik er best trots op ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #83 Gepost op: 31 december 2018, 17:38:24 »
Ik moet ook nog even aan de slag :

Mijn nummer 2  ))2 zijn er 3 ex aequo's geworden...

Androsace bulleyana is mij echt de moeite waard om hem elk jaar te zaaien of opnieuw aan te schaffen.  Zijn rode kleur is uniek in het geslacht en is van ver zichtbaar in de rotstuin.

Dan is er nog Rhododendron lowndesii die ook dit jaar weer heel enthousiast bloeide - de hete zomer heeft hij zo te zien inmiddels ook goed doorstaan op zijn lommerrijke, vochtige plaats.

Foto's 3 en 4 vormen dan weer een  planten "moment" dat elk jaar begint eind februari en dat duurt tot begin mei.  Hier een stukje van de Pleione collectie op 2 april en 27 maart.

Zeer kleurrijk allemaal, Luc. Uw collectie Pleiones is best wel de moeite. Ik moet bekennen dat ik er niet zo goed weg mee kan, des te meer is de bewondering voor wie dat wel kan.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #84 Gepost op: 31 december 2018, 17:42:17 »
Wel ik heb gekozen voor deze Gentiana verna .  Nooit eerder heb ik ze zo groot gekregen en zo rijk in bloei gehad . Vroeger werd het altijd maar niks en dit jaar was ik er best trots op ....

Terecht een nr 1, Kris, ik had een of andere krokus verwacht, maar deze kan wel tellen. Het blauw van die gentianen is oogverblindend mooi, en zo'n joekel, daar mag je best trots op zijn. ((3 2NJ
Trouwens de hele setting met de compacte phlox (boranovice?) en gentiana acaulis in de tuftuin is werkelijk een plaatje.

Ik ben ook aan de gang met zo'n Gentiana verna, en heb al een plant van redelijke omvang. Nu nog hopen op zo'n rijke bloei als bij uw plant, Kris.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #85 Gepost op: 31 december 2018, 17:43:53 »
Zeer kleurrijk allemaal, Luc. Uw collectie Pleiones is best wel de moeite. Ik moet bekennen dat ik er niet zo goed weg mee kan, des te meer is de bewondering voor wie dat wel kan.

Waar wil je ermee naar toe Frankie ....Ja die veranda van de Luc is iets speciaals he , mss moet je ermee naar daar ...Alhoewel de successen zullen verdiend worden buiten ...als ze niet bloeien .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #86 Gepost op: 31 december 2018, 17:45:26 »
Terecht een nr 1, Kris, ik had een of andere krokus verwacht, maar deze kan wel tellen. Het blauw van die gentianen is oogverblindend mooi, en zo'n joekel, daar mag je best trots op zijn. ((3 2NJ
Trouwens de hele setting met de compacte phlox (boranovice?) en gentiana acaulis in de tuftuin is werkelijk een plaatje.
Ik ben ook aan de gang met zo'n Gentiana verna, en heb al een plant van redelijke omvang. Nu nog hopen op zo'n rijke bloei als bij uw plant, Kris.

Thanks Frankie . Je inzendingen moeten zeker ook niet onderdoen ! Toch een keer aardig om al die successen te zien bij iedereen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #87 Gepost op: 31 december 2018, 18:04:01 »
Het zal de meesten misschien verbazen dat dit mijn nr 1 is, na de plaatjes van de andro's, Iris nicolai, Iris paradoxa, Callianthemum enz...

En toch, stel je eventjes in mijn plaats, wanneer je vroeg op het jaar op Franse bodem ergens in het zuiden onmetelijke populaties Iris lutescens ziet in alle kleuren die je je maar kan voorstellen. Paars, blauw, wit, bijna zwart, geel, bruin, bicolors, tricolors, met witte baard, met gele baard, grote jongens, kleine ukjes en ALLES wat daar nog tussen zit! Een schouwspel dat alleen moeder natuur kan maken. Verbazingwekkend hoe variabel een soort kan zijn in de natuur. Dit was genieten tot in het oneindige. Voor mij, mijn nr 1. De getoonde kleurvarianten zijn enkel een topje van de ijsberg.

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #88 Gepost op: 31 december 2018, 18:10:12 »
Speciaal voor de Gerrit doe ik er nog dit plaatje bij. Het is genomen in hetzelfde gebied waar de Irissen groeien. Er groeit beslist nog wat anders dan irissen alleen...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #89 Gepost op: 31 december 2018, 19:21:12 »
Wel ik heb gekozen voor deze Gentiana verna .  Nooit eerder heb ik ze zo groot gekregen en zo rijk in bloei gehad . Vroeger werd het altijd maar niks en dit jaar was ik er best trots op ....

Een waardige nummer 1 Kris  ((13 ((13 ((13  Zeker niet eenvoudig om ze lang aan de klap te houden en zo'n bloei af te dwingen!  een topprestatie !  Ook nog een woord (eigenlijk een hele zin) van lof voor de manier waarop dat stukje rotstuin is aangelegd Kris!  Bijzonder geslaagd, des te meer dat het op zo'n korte tijd gerealiseerd is.  Alsof het er al jaaaaaaaren ligt !  Hier geldt opnieuw alleen :  ((13 ((13 ((13  Ook nog  -6( _02 ((2 enz...
En tot slot !  _04
Harelbeke-West-Vlaanderen