Algemeen > Reizen, uitstappen en reisverhalen

Op zoek naar het Venusschoentje

(1/8) > >>

Gerrit Eijkelenboom:
De Corona tijd was ook voor orchideeèn liefhebbers een vervelende tijd. De beide lentes van 2020 en 2021 gingen verloren. Vandaar, dat toen het bericht kwam, dat de Franse grens op 9 juni open ging, wij ons op die dag daar vervoegden en op weg naar de Vercors.
Half juni is normaliter te laat voor orchideeèn in Zuid/Frankrijk, maar voor sommige is dat precies de juiste tijd. Vanuit het stadje Die, gelegen aan de Drome rivier hebben wij de bergpassen daar onderzocht.

Gerrit Eijkelenboom:
Cypripedium calceolus, of Venusschoentje, of Lady slippery, is de enige botanische Cypripedium in Europa. Zij is uiterst zeldzaam en zeer bedreigd. Mensen zijn geneigd haar uit te graven en in de tuin te zetten, wat natuurlijk nooit lukt.

Gerrit Eijkelenboom:
Ik heb deze plant ook in de tuin, maar niet uitgegraven hoor, gekocht bij de Vereniging voor vermeerderen van orchideeèn. Die mensen vind je altijd ook op de verkoopdag in Utrecht. Mijn plant heeft helaas nog nooit gebloeid, dus het was voor het eerst, dat ik haar zag.

Gerrit Eijkelenboom:
Andere laatbloeiers onder de orchideeèn zijn de Bosvogeltjes.

De eerste is het Wit Bosvogeltje. Cephalantera longifolia. Het is een moeilijke bloeier, soms zie je een bloem, die dan ook vaak nog gesloten blijft. Hij is spierwit, maar omdat hij in diepe schaduw staat, reageert de camera daar op door de kleur niet juist over te brengen.

Gerrit Eijkelenboom:
Het tweede bosvogeltje is Cephalanthera damasonium, het Bleek Bosvogeltje. Dit is een uitbundige bloeier, spierwit met een lip in de ´keel´. Ze staan in de berm in volle zon.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie