Auteur Topic: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)  (gelezen 198278 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #135 Gepost op: 6 april 2012, 22:40:05 »
Ik vind het er heel natuurlijk uitzien Danny. Volgens mij heb je het wel in de vingers. Het is, ja een beetje klein, je ziet, je hele kofferbak vol en in de tuin is het zo weggelegd. Maar ja, duur spul. Koop het, nu het er is bij Portier. Je zult er nooit spijt van krijgen, eerder krijg je spijt dat je het hebt laten liggen.
Frankie heeft daar wel een punt. Dat grove blauwige split moet je onderop leggen voor de drainage. Koop bij Portier dat tufsteenafstrooimiddel. 30cent voor een kilo is niet duur.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #136 Gepost op: 7 april 2012, 00:30:57 »
Je kan ook gele jurasplit 2/8 mm daarvoor gebruiken, vind ik, past heel goed bij die tufa. Is nog goedkoper.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #137 Gepost op: 7 april 2012, 19:02:13 »
Ja, jullie hebben wel gelijk. Er is wel een beter afstrooimiddel , die er meer natuurlijk uitziet bij tufsteen. Ik zal dit zeker aanpassen, bedankt voor de tip !!!  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #138 Gepost op: 9 april 2012, 15:25:16 »
Een nieuwe passie is
geboren. ((2
Hier enkele foto's van de voorkant rotstuin met waterval.
Prachtige waterval, Danny, maar wat ik mij afvraag is of de constructie wel stevig genoeg is om alle weersomstandigheden of het betreden van de rotstuin te doorstaan. Misschien is het hier en daar wel wat aan elkaar gemetst ?  ))4
In ieder geval, welkom bij het momenteel selecte groepje gebeten door de microbe die de volgende symptomen geeft :
1/ verlekkerd zijn op rotsplanten
2/ de vreemdste rotsconstructies tot stand brengen waarbij je 'normale' mensen constant in het haar doet krabben
3/ op wonderbaarlijke wijze stenen tot leven brengen
4/ een sterke aanleg tot bijziendheid ontwikkelen
5/ hoge koorts vooral in het voorjaar
6/ met een zaklamp plakkerige dieren lopen zoeken in het holst van de nacht, met als prettige bijwerking dat je de dieven op afstand houdt
7/ grote interesse in aardse bezittingen zoals zand, perlite, turf en zowat alles wat lijkt op een steen ((12


8/
7/


Jakkes, wat kan jij dat goed verwoorden, Jan. Ik dacht dat ik de enige gek was die er zo over dacht, maar ik ben niet alleen.
Wat Luc zegt, daar kan ik mij ook in vinden. Ruim tien jaar geleden behoorden borderplanten ook nog tot de collectie met alle gevolgen van dien: steunringen en stokken met touwen om torenhoge planten zoals ridderspoor en heleniums in het gelid te houden, elke jaar de verkeerde kleurcombinaties in de border, regelmatig die loodzware pollen uitdelven om ze vervolgens te delen, elk voorjaar die immense opkuis van dode grasstengels, enz... Tot ik het allemaal zat was en de hele zwik heb verwijderd om ... nog meer rotsplanten te kunnen huisvesten. En ik voel me er goed bij, yeah!

Ik heb bovenstaande nog eens goed doorgelezen en er al geruime tijd over nagedacht. Vooral de laatste alinea spookt vaak in mijn gedachten indien ik door de tuin "wandel", omdat hier zo treffend de nadelen omschreven zijn, terwijl er ook enorm veel voordelen opgesomd zouden kunnen worden.
Eigenlijk zou een artikel: Het wel en wee van een tuin  met borders van diverse planten versus een rotsplanten tuin nog niet eens zo'n gek idee zijn.
Vraag me niet het te gaan schrijven, want daarvoor ben ik een te groot liefhebber en verzamelaar van alles wat wil groeien en bloeien en weet ik veel te weinig of eigenlijk niets van rotstuinen.
Het leek me erg interessant om puntsgewijze alle voor- en nadelen en natuurlijk de overeenkomsten, eens op een rijtje te zien staan. Ik ben ervan overtuigd dat er ook veel tuinliefhebbers met borders op het forum surfen ook al is het een Rotsplanten Forum en wat zouden we  onderscheid kunnen laten zien in de verschillende dieren in de desbetreffende tuinen. Bijvoorbeeld tuinliefhebbers met hoge bomen hebben een geheel andere vogel bestand in hun tuin hetgeen toch ook weer een bepaalde charme heeft met voor- en nadelen. 

groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #139 Gepost op: 9 april 2012, 20:24:12 »
Ik begrijp je reactie , Lida. Iedere tuin is een persoonlijke creatie en ieder doet zijn ding volgens zijn
mogelijkheden . Aan alles zijn er voor en nadelen.Het belangrijkste vind ik dat je kan genieten in je
tuin en voldoening hebt van het werk dat je erin steekt. Naarmate je wat ouder word denk je wel eens
na , is mijn tuin wel onderhoudsvriendelijk . Eenmaal dat de rotstuin aangelegd is heb je er waarschijnlijk niet veel onderhoud aan. In de borders is er meer werk, maar ik hou van allebij !
Zo zie je het ook in de natuur, een afwisseling van stenen, planten, struiken en bomen.
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #140 Gepost op: 9 april 2012, 20:41:02 »
Dat is niet negatief bedoeld, Lida, een mooi aangelegde border vind ik ook nog altijd subliem. Maar het is niet meer aan mij besteedt. Bovendien kan ik dat niet: een evenwichtige border samenstellen. Het is iets wat makkelijk lijkt, maar het helemaal niet is.
Maar verspreid in de tuin heb ik hier en daar wel nog wat hogere planten staan zoals bijvoorbeeld Aconitum, Digitalis, Akelei en Cimifuga en zelfs wat grassen. Maar het zijn dan ook van die planten die niet al te veel zorgen behoeven.
En zoals Danny zegt: elk beslist zelf wel wat hij in zijn tuin zet en wat niet.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #141 Gepost op: 9 april 2012, 21:22:18 »
Sorry hoor, maar ik heb dit beslist niet bedoeld als kritiek. Ik heb het idee voorgesteld meer
als een uitdaging.
Omdat ik altijd al graag artikeltjes schrijf, blijft een dergelijk idee vaak bij me hangen.
Helaas is mijn kennis omtrent rotsplanten welke ik op het forum voorbij zie komen onvoldoende
om zelf zo'n artikel te kunnen schrijven. Misschien is er iemand die het aan durft.
In ieder geval dank voor jullie reactie Frankie en Danny.
groetjes Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #142 Gepost op: 15 april 2012, 11:51:42 »
Tijd voor een paar algemene blikken op tuinhoekjes die er al kleurrijk bij liggen.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #143 Gepost op: 15 april 2012, 12:29:27 »
En van die groene tapis plein daartussen (foto 2) is steeds minder te zien.
Goe bezig Luc ! Maar hoe lang zal dat nog duren ?  :D ((14
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #144 Gepost op: 15 april 2012, 12:32:23 »
't zijn slechte tijden voor de "tapijt" industrie, Ward !  Crisis alom...  --11

Er bestaan nog plannen voor een turfbedje ergens in een hoekje, Ward - uiteraard weer ten koste van het gazon...  --19
Harelbeke-West-Vlaanderen

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #145 Gepost op: 15 april 2012, 12:34:02 »
Houdt u baas hé Luc !  ((12
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #146 Gepost op: 15 april 2012, 12:50:27 »
Oeps, ik hoop dat mijn wederhelft dit niet leest Ward...  ))(10
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #147 Gepost op: 15 april 2012, 13:11:23 »
Mooi Luc, nog een klein stukje gras te gaan en heel je hof is een rotstuin. ((12
Verkoop dan die grasmachine maar en met dat geld betaal je je vrouw een lekker etentje met wat romantische kaarsjes er bij (een violist is niet meer nodig zeker?).
Waarschijnlijk heb je nog overschot van dat geld dan, en dan koop je maar wat verse rotsplanten, je hebt nu toch tijd genoeg want het gras hoeft niet meer afgereden worden.
Dan kun je ook 2 minuten per dag meer tijd aan je vrouw besteden. Zal ze fijn vinden ...  _08 :-*
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #148 Gepost op: 15 april 2012, 17:57:43 »
Bedankt voor de wijze raad Jan !  ((14 
Eilaas... driewerf eilaas....  ik heb wel nog meer gras aan de zijkanten van het huis...  --13 enne.... mijn grasmachine gaf vorige maand (definitief) de geest....  --13 --13  nieuwe grasmachine moeten aanschaffen dus... bijgevolg is het budget voor het etentje met romantische kaarsjes (in het West-Vlaams) "naar de wuppe...."  )--1  Alle voorstellen zijn welkom !  _07
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #149 Gepost op: 15 april 2012, 19:39:32 »
Bedankt voor de wijze raad Jan !  ((14 
Eilaas... driewerf eilaas....  ik heb wel nog meer gras aan de zijkanten van het huis...  --13 enne.... mijn grasmachine gaf vorige maand (definitief) de geest....  --13 --13  nieuwe grasmachine moeten aanschaffen dus... bijgevolg is het budget voor het etentje met romantische kaarsjes (in het West-Vlaams) "naar de wuppe...."  )--1  Alle voorstellen zijn welkom !  _07



 :D :D ;D

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ganzen => http://webpaspoort.wereld.nl/wc_filewrapper?filetype=jpg&img=20031216112438.jpg
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geiten => http://nl.wikipedia.org/wiki/Geitenkaas
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schapen_%28geslacht%29 => http://recipes.sanoma.be/images/libelle-lekker/q100/w600/h450/4252/lamskroontje-met-aardappelgratin.jpg

je gras zal verdwijnen en je krijgt er nog ingrediënten voor je romantische dineetje bij!!