Auteur Topic: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)  (gelezen 197267 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #315 Gepost op: 10 april 2013, 22:35:09 »
oeps , de foto vergeten...
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #316 Gepost op: 10 april 2013, 22:43:44 »
Hard en goed gewerkt, Danny !  Prima resultaat als je't mij vraagt en er zijn hééééééél wat rotsplanten die best wat schaduw of halfschaduw op prijs stellen, maak je maar geen zorgen !  -6(

Bedankt Luc , ik maak me helemaal geen zorgen ! De voorbije weken was het nog bere koud , ideaal om je wat op te
warmen met het sleuren van al die zware stenen .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #317 Gepost op: 10 april 2013, 22:48:41 »
Eens te meer dikke proficiat Danny . Ziet er weeral heel goed uit . Onnodig te zeggen dat ik voor versie 2 kies ....

Merci Kris , ik ben ook wel tevreden over het resultaat .....misschien nog hier en daar wat verbeteren ..........
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #318 Gepost op: 10 april 2013, 22:53:13 »
zicht op de noordkant........
foto 1 : voorheen
foto2 : zo ziet het er nu uit
Danny, de nieuwe versie ziet er heel natuurlijk uit. Al doende leert men! Proficiat

Bedankt Herman ! Ik vond dat de vroegere versie er niet natuurlijk uitzag .........
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Ieper , West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #320 Gepost op: 10 april 2013, 23:24:18 »
Versie 2 is inderdaad stukken beter, Danny, vandaar al die stukjes steen, waardoor het er veel natuurlijker uitziet.
Je hebt al wat ervaring met stenen stukslaan, niet waar ?

Fantastisch dat je ook denkt aan de Saxen.
Stenen rechtop zetten, is ideaal voor ze en op die manier kan je Saxen zelfs in de volle zon plaatsen.

Well done !
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #321 Gepost op: 11 april 2013, 07:34:44 »
Ik heb onlangs mijn oudste rotstuin helemaal vernieuwd , de waterval is verdwenen , alle stenen werden weggenomen en helemaal terug herbegonnen !  _010 Ik was eigenlijk niet meer tevreden hoe het eruit zag , de vijver en waterval had meer nadelen dan voordelen , de rotsberg was te hoog en de stenen gebruikte ik niet goed . Vorig jaar heb ik wat planten uitgeprobeerd op verschillende plaatsen op de rotsberg , zo ben ik ook wat wijzer geworden qua standplaats van die verschillende planten.
Dus helemaal opnieuw !  -8(  Aangezien de meeste stenen plat en smal zijn heb ik gekozen om ze rechtop te zetten ,  (voorheen waren ze plat gebruikt ) , gaat ook beter om een steile helling te maken . De berg is nu een stuk lager en de
overtollige aarde heb ik gebruikt om de vijver op te vullen . Door de platte stenen rechtop te zetten heb je meer plaats
voor planten en sommige planten kan je achter een hogere steen beschutting geven . Op bepaalde plaatsen heb ik bewust
gekozen voor wat bredere voegen , afhankelijk van welke planten daar moeten komen . Op andere plaatsen zijn de voegen
maar enkele centimeters . Deze rotstuin staat naast de carport en is daardoor meestal beschaduwd . Meestal staan rotstuinen in de zon maar toch zijn er veel mogelijkheden in een schaduw , halfschaduw rotstuin !

Zie foto 1 , hoe de voorkant er vorig voorjaar nog uitzag .
Foto 2 : de voorkant ziet er nu zo uit .......
Hele verbetering, Danny, ziet er erg natuurlijk uit ,beetje kaal nog, maar dat komt wel, denk ik zo....... ((14
« Laatst bewerkt op: 11 april 2013, 07:38:02 door Gerard Verweij »

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #322 Gepost op: 11 april 2013, 20:28:02 »
Versie 2 is inderdaad stukken beter, Danny, vandaar al die stukjes steen, waardoor het er veel natuurlijker uitziet.
Je hebt al wat ervaring met stenen stukslaan, niet waar ?

Fantastisch dat je ook denkt aan de Saxen.
Stenen rechtop zetten, is ideaal voor ze en op die manier kan je Saxen zelfs in de volle zon plaatsen.

Well done !

Bedankt Jan voor je reactie ! Stukgeslagen stenen zien er inderdaad heel natuurlijk uit , ideaal om af te strooien !
Dat was inderdaad een gouden tip toen ik vorig jaar mijn crevicegarden ging aanleggen . Ik zal inderdaad een verzameling
Saxen aanleggen , heb speciaal de stenen dicht bij elkaar geplaatst aan de oostkant (voorzijde) , een stukje crevice , daar
is nu plaats voor 10-tallen Saxen ! Hopelijk hebben ze het naar hun zin daar ........ ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #323 Gepost op: 11 april 2013, 20:38:16 »
Ik heb onlangs mijn oudste rotstuin helemaal vernieuwd , de waterval is verdwenen , alle stenen werden weggenomen en helemaal terug herbegonnen !  _010 Ik was eigenlijk niet meer tevreden hoe het eruit zag , de vijver en waterval had meer nadelen dan voordelen , de rotsberg was te hoog en de stenen gebruikte ik niet goed . Vorig jaar heb ik wat planten uitgeprobeerd op verschillende plaatsen op de rotsberg , zo ben ik ook wat wijzer geworden qua standplaats van die verschillende planten.
Dus helemaal opnieuw !  -8(  Aangezien de meeste stenen plat en smal zijn heb ik gekozen om ze rechtop te zetten ,  (voorheen waren ze plat gebruikt ) , gaat ook beter om een steile helling te maken . De berg is nu een stuk lager en de
overtollige aarde heb ik gebruikt om de vijver op te vullen . Door de platte stenen rechtop te zetten heb je meer plaats
voor planten en sommige planten kan je achter een hogere steen beschutting geven . Op bepaalde plaatsen heb ik bewust
gekozen voor wat bredere voegen , afhankelijk van welke planten daar moeten komen . Op andere plaatsen zijn de voegen
maar enkele centimeters . Deze rotstuin staat naast de carport en is daardoor meestal beschaduwd . Meestal staan rotstuinen in de zon maar toch zijn er veel mogelijkheden in een schaduw , halfschaduw rotstuin !

Zie foto 1 , hoe de voorkant er vorig voorjaar nog uitzag .
Foto 2 : de voorkant ziet er nu zo uit .......
Hele verbetering, Danny, ziet er erg natuurlijk uit ,beetje kaal nog, maar dat komt wel, denk ik zo....... ((14

Dank u Gerard , ik ga naar Utrecht met een aangangwagen......... ;D --3
Grapje , het zal wel 2 à 3 jaar duren tegen ik alles vol krijg ............
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #324 Gepost op: 11 april 2013, 20:49:42 »
Ziet er enorm goed uit, Danny,  de verschillende stukjes steen geven het geheel een erg natuurlijk karakter. Veel Saxifraga's zullen het er vast naar hun zin hebben. Vooral smalle crevices hebben ze graag, een 'open' grond lijkt voor velen minder geschikt, zo heb ik het toch ondervonden. Mijn Saxen groeien bijna allemaal in pot, trog, in stenen of een smalle crevice, kortom ze houden van nauwe schoentjes.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #325 Gepost op: 11 april 2013, 21:24:53 »
Ik kan alleen maar mee gaan met de rest Danny.
Dat word genieten en veel nieuws kopen op de beurs in Utrecht.
Tot dan daar wij gaan er ook heen.
Dat geld voor iedereen leuk om jullie daar weer te zien. ((12 ((12

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #326 Gepost op: 11 april 2013, 22:00:07 »
Ziet er enorm goed uit, Danny,  de verschillende stukjes steen geven het geheel een erg natuurlijk karakter. Veel Saxifraga's zullen het er vast naar hun zin hebben. Vooral smalle crevices hebben ze graag, een 'open' grond lijkt voor velen minder geschikt, zo heb ik het toch ondervonden. Mijn Saxen groeien bijna allemaal in pot, trog, in stenen of een smalle crevice, kortom ze houden van nauwe schoentjes.

Bedankt Frankie ! Met al die goeie tips die ik dit jaar al gekregen heb , moet het wel lukken om de Saxen een goed plaatsje
te geven.......  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #327 Gepost op: 11 april 2013, 22:04:21 »
Ik kan alleen maar mee gaan met de rest Danny.
Dat word genieten en veel nieuws kopen op de beurs in Utrecht.
Tot dan daar wij gaan er ook heen.
Dat geld voor iedereen leuk om jullie daar weer te zien. ((12 ((12

Bedankt voor je reactie Bert ! eens beplant wordt het inderdaad genieten ! Ik hoop veel planten te kunnen kopen in
Utrecht ! Tot dan ......
Ieper , West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #328 Gepost op: 15 april 2013, 19:09:10 »
Bij mij staan Saxen ook wel redelijk 'open', al zitten er op de gerenoveerde noordzijde bijna overal verborgen, verticaal geplaatste dakpannen onder de rotsstenen, waardoor er een niet zichtbare crevice garden ontstaat. Tja, ik weet het, ik heb soms rare kronkels.  ??? Als je zo een zaken aan normale mensen vertelt, dan zie je ze gewoon in zichzelf denken : 'Wat voor een rare kwast is me dat ? Een beetje van lotje getikt zeker ?'
Gelukkig zijn wij geen normale mensen.  :o --6 --11 --3
Bestaan die eigenlijk ? ))8

Dus ja, nog wat kiekjes van een gebied dat al een paar gekleurde bolletjes telt, in deze hoogtijd van het jaar.
Er staan er al veel hele kleine bolletjes bij, maar die moeten we nog wat 'steen' geven tegen dat we ze ooit zullen kunnen zien opdoemen in de verte.
Maar wees op uw hoede, de volgende jaren zullen er meer, en meer, en meer, aldaar verschijnen.

Volgend jaar komen wij wellicht terug. ))4 -4(
 :-*
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #329 Gepost op: 15 april 2013, 19:09:10 »
Grrrr, die server !
www.rots-plant.be  -  website over juwelen