Auteur Topic: VRV-wandelingen  (gelezen 6618 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:VRV-wandelingen
« Reactie #15 Gepost op: 14 mei 2010, 23:20:42 »
Toen zag ik ook nog deze: Arum maculatum, de inheemse gevlekte aronskelk, die in het najaar kolven met oranjekleurige bessen maakt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:VRV-wandelingen
« Reactie #16 Gepost op: 14 mei 2010, 23:25:31 »
En nog heel wat moois zal hier de komende weken te zien zijn. Dit onbekende orchideetje die in bloei aan het komen is heeft ook wel mijn nieuwsgierigheid aangewakkerd. Eigenlijk zou men hier alle twee weken eens moeten kunnen komen, om alles gezien te hebben.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:VRV-wandelingen
« Reactie #17 Gepost op: 14 mei 2010, 23:30:09 »
Een heel stuk van de zuidelijke rotshelling was dit keer afgesloten om te laten begrazen. Waar vorig jaar vele blauwe plakkaten te zien waren van de liggende ereprijs stond er nu al heel wat opslag van meidoorn en viburnum. Deze geiten die nu fungeren als natuurlijke begrazers hebben de taak om de bodem vrij te houden, om verbossing te voorkomen en zo de unieke planten een kans te geven. Want zonder begrazing of kapping, gaat dit unieke biotoop over in bos.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:VRV-wandelingen
« Reactie #18 Gepost op: 14 mei 2010, 23:37:21 »
Ook dit heb ik ontdekt. Ronduit schandalig. Te midden van deze 'ongerepte' wildernis, die notabene is geklasseerd tot natuurgebied. Dit getuigt van pure domheid en onwetendheid. Deze aardkloot zullen we toch nog om zeep kunnen helpen. Het zal ons lukken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:VRV-wandelingen
« Reactie #19 Gepost op: 15 mei 2010, 00:07:57 »
Om toch nog positief te eindigen, nog een panoramisch plaatje, zoals je hier veel kunt maken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:VRV-wandelingen
« Reactie #20 Gepost op: 16 mei 2010, 22:32:34 »
Mooi Frankie,ik ga er ook graag naar toe !Je zou je in het buitenland wanen ....,wat een zonde van dat stort .
 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:VRV-wandelingen
« Reactie #21 Gepost op: 21 mei 2010, 11:27:15 »
Spijtig genoeg kan ik er morgen zaterdag niet bij zijn ,maar ik wens jullie een mooie tocht met veel ontdekkingen.Hopelijk zien jullie wat van bijgevoegde gastjes ....Deze zijn gefotografeerd vorig jaar ,op één  van de diverse VRV-wandelingen.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:VRV-wandelingen
« Reactie #22 Gepost op: 21 mei 2010, 11:29:59 »
Dit zijn natuurlijk allen Ophrys soorten .De eerste was insectiflora.De tweede zal wel fuciflora zijn zeker.
En dat geld waarschijnlijk ook voor deze laatste ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:VRV-wandelingen
« Reactie #23 Gepost op: 21 mei 2010, 20:10:24 »
Ja jong, spijtig dat je er ook niet bij kunt zijn. Ik heb er eigenlijk geen idee van wat we er allemaal mogen verwachten. Die hoek in de Walen is mij totaal onbekend.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:VRV-wandelingen
« Reactie #24 Gepost op: 22 mei 2010, 23:28:35 »
Vandaag waren we dus op uitstap met diverse VRVleden in onze Belgische vrije natuur. Het mooie weer was de hele dag onze metgezel. Onze gids echter niet, halverwege de dag gaf deze  -zonder blikken of blozen- er de brui aan. Nu, een groot verlies was het eigenlijk niet, want als gids vond ik hem niet erg spraakzaam en leidinggevend. Een spijtig minpunt was het wel, in dergelijke gebieden kan een goede gids erg waardevol zijn, dat weten we ondertussen wel van voorgaande jaren. Maar dat mocht de pret niet bederven. Er was dan ook voldoende tijd  voor socializing en gezellig keuvelen over onze plantjes. En tussendoor ook nog wat plaatjes schieten.

Deze daslook, Allium ursinum stond er in ongelofelijke getale. Er tussen in ook duizenden (uitgebloeide) anemone nemorosa's.
De derde foto toont een rapunzel, een phyteumaspecies, een onbekende, vermoedelijk P. orbiculare maar ik vond het intrigerend om deze hier aan te treffen. Daarnaast ook nog vele salomonszegels in dit bos groeiend, alsook de grote keverochis, Listera ovata.

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:VRV-wandelingen
« Reactie #25 Gepost op: 22 mei 2010, 23:30:14 »
In deze bossen ook nog mooie rotsformaties te bewonderen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:VRV-wandelingen
« Reactie #26 Gepost op: 22 mei 2010, 23:34:32 »
En ook deze orchidee hebben we er aangetroffen, Orchis purpurea, nadat ik hem vorige week niet kon ontdekken in Nismes, zag ik er vandaag wel honderden exemplaren van, de ene nog mooier dan de ander. Wat een mooie grote populatie! :o :o :o Tussendoor bemerkten we ook nog opkomende Dactylorhizaspecies.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:VRV-wandelingen
« Reactie #27 Gepost op: 23 mei 2010, 09:36:57 »
En ook deze orchidee hebben we er aangetroffen, Orchis purpurea, nadat ik hem vorige week niet kon ontdekken in Nismes, zag ik er vandaag wel honderden exemplaren van, de ene nog mooier dan de ander. Wat een mooie grote populatie! :o :o :o Tussendoor bemerkten we ook nog opkomende Dactylorhizaspecies.

Schitterende soort blijft dit toch! Spijtig dat hij in cultuur wel lastig is om te kweken,maar dat zijn er wel meer en ondertussen kunnen we toch genieten van deze prachtige populaties.
Het houd me bezig dat we deze Orchis purpurea bij ons (of in het noordelijk deel van het verspreidingsgebied)altijd aantreffen in dichte bossen en schaduw.Meer zuidelijke populaties treffen we echter  aan op open en zonnige plaatsen...
Bedankt om te tonen Frankie,altijd de moeite.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:VRV-wandelingen
« Reactie #28 Gepost op: 23 mei 2010, 09:39:30 »
Vandaag waren we dus op uitstap met diverse VRVleden in onze Belgische vrije natuur. Het mooie weer was de hele dag onze metgezel. Onze gids echter niet, halverwege de dag gaf deze  -zonder blikken of blozen- er de brui aan. Nu, een groot verlies was het eigenlijk niet, want als gids vond ik hem niet erg spraakzaam en leidinggevend. Een spijtig minpunt was het wel, in dergelijke gebieden kan een goede gids erg waardevol zijn, dat weten we ondertussen wel van voorgaande jaren. Maar dat mocht de pret niet bederven. Er was dan ook voldoende tijd  voor socializing en gezellig keuvelen over onze plantjes. En tussendoor ook nog wat plaatjes schieten.

Deze daslook, Allium ursinum stond er in ongelofelijke getale. Er tussen in ook duizenden (uitgebloeide) anemone nemorosa's.
De derde foto toont een rapunzel, een phyteumaspecies, een onbekende, vermoedelijk P. orbiculare maar ik vond het intrigerend om deze hier aan te treffen. Daarnaast ook nog vele salomonszegels in dit bos groeiend, alsook de grote keverochis, Listera ovata.

Spijtig van de gids ,nu beseffen we des te meer hoe verwend we zijn geweest de vorige jaren door de toenmalige gidsen...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 793
  • Geslacht: Man
  • Grote bewondering voor kleine plantjes
Re:VRV-wandelingen
« Reactie #29 Gepost op: 6 juni 2010, 23:08:23 »
Vandaag waren we dus op uitstap met diverse VRVleden in onze Belgische vrije natuur. Het mooie weer was de hele dag onze metgezel. Onze gids echter niet, halverwege de dag gaf deze  -zonder blikken of blozen- er de brui aan. Nu, een groot verlies was het eigenlijk niet, want als gids vond ik hem niet erg spraakzaam en leidinggevend. Een spijtig minpunt was het wel, in dergelijke gebieden kan een goede gids erg waardevol zijn, dat weten we ondertussen wel van voorgaande jaren. Maar dat mocht de pret niet bederven. Er was dan ook voldoende tijd  voor socializing en gezellig keuvelen over onze plantjes. En tussendoor ook nog wat plaatjes schieten.

Deze daslook, Allium ursinum stond er in ongelofelijke getale. Er tussen in ook duizenden (uitgebloeide) anemone nemorosa's.
De derde foto toont een rapunzel, een phyteumaspecies, een onbekende, vermoedelijk P. orbiculare maar ik vond het intrigerend om deze hier aan te treffen. Daarnaast ook nog vele salomonszegels in dit bos groeiend, alsook de grote keverochis, Listera ovata.

Spijtig van de gids ,nu beseffen we des te meer hoe verwend we zijn geweest de vorige jaren door de toenmalige gidsen...

Ik heb me alleszins goed geamuseerd die dag ...  echter wat spijtig voorval met die gids, maar inderdaad niet echt zo'n groot verlies.
Ergens was ik wel een beetje ontgoocheld, ik had nl. gehoopt om meerdere Orchis soorten te zien die dag.
Dankzij Kris Vandenbergh toch nog een mooie namiddagwandeling gemaakt en vooral leerrijk ! (meer van opgestoken dan in de voormiddag met die gids)
En de sluiter op dat terras was zeker ook gezellig.
In bijlage ook nog 3 foto's die ik getrokken heb die dag.
Foto 1 is Orchis Purpurea , fotos 2 is het gebied waar die Orchis Purpurea groeide (samen met een ijverige plantenzoeker) en foto 3 is de Keverorchis.

Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen