Auteur Topic: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin  (gelezen 634429 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #705 Gepost op: 22 maart 2012, 06:25:31 »
Ik loop een beetje achter op het gebied van tuf-tuf-tufstenen, onlangs heb ik een paar tufstenen kunnen bemachtigen. Het betreft een paar tufrotsen en wat rechthoekige tufblokken.
Ik heb een paar uur mijn hoofd gebroken hoe ik dat in hemelsnaam op een ietwat natuurlijke manier kon combineren, daarbij rekening houdend met zoveel mogelijk beplantingsmogelijkheden gericht naar het oosten, het zuiden en het westen. Kijk maar eens wat mijn getormenteerde, halfgebroken hoofd samen met mijn door de ruwe tufrotsen geschuurde handen hiervan heeft bewerkstelligd. Als je gedaan hebt met kijken mag je verder lezen .... :D

Van de lompe, rechthoekige tufblokken ga ik wat hoeken afstompen. Omdat het geheel wat hoog is (bedoeld voor veel beplantingsplaatsen) heb ik de stenen wat aan elkaar gemetst met een mengsel van wat potgrond, met veel zavel, wat zand en cement, dat geeft een redelijk gele kleur als het droog is. En nu nog beginnen planten....
Ik ga dit tuftuintje combineren met een andere constructie, maar dat andere geval post ik later nog wel eens als het af is.

Als je het 'archilelijk' vindt, dan mag je dat altijd zeggen, ik trek het mij toch niet aan.  :D
Dit planten die er op zullen komen, trekken zich dat trouwens ook niet aan, lol  ((12

Het is een constructie die je alleszins veel beplantingsmogelijkheden zal opleveren, Jan.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #706 Gepost op: 22 maart 2012, 08:35:06 »
Ik loop een beetje achter op het gebied van tuf-tuf-tufstenen, onlangs heb ik een paar tufstenen kunnen bemachtigen. Het betreft een paar tufrotsen en wat rechthoekige tufblokken.
Ik heb een paar uur mijn hoofd gebroken hoe ik dat in hemelsnaam op een ietwat natuurlijke manier kon combineren, daarbij rekening houdend met zoveel mogelijk beplantingsmogelijkheden gericht naar het oosten, het zuiden en het westen. Kijk maar eens wat mijn getormenteerde, halfgebroken hoofd samen met mijn door de ruwe tufrotsen geschuurde handen hiervan heeft bewerkstelligd. Als je gedaan hebt met kijken mag je verder lezen .... :D
Jan als je persoonlijk tevreden bent met het uitzicht zonder planten dan kan het met planten alleen nog maar verbeteren. Tufstenen zijn niet goedkoop, maar voor de goede gang van zake zou eigenlijk toch minstens 1/3 van een steen in contact moeten komen met het grondmengsel. De stenen behouden dan beter hun vochtigheid en het maakt het geheel compacter. Ik zelf heb ondervonden dat als je een constructie maakt moet je die wel enkele dagen bekijken alvorens er planten op aan te brengen. Zonder planten kan je er nog gemakkelijk veranderingen aan doen.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #707 Gepost op: 22 maart 2012, 09:03:24 »
Een "gewaagde" constructie Jan - maar ja.. dat verwondert ons natuurlijk niet...  ;D
Het eindresultaat zou best eens heel aantrekkelijk kunnen worden eens je die hoeken en kanten hebt weggewerkt en de natuur zijn werk heeft gedaan...  Ik kijk met belangstelling uit naar de verdere evolutie !  ((12
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #708 Gepost op: 22 maart 2012, 09:17:27 »
Ik loop een beetje achter op het gebied van tuf-tuf-tufstenen, onlangs heb ik een paar tufstenen kunnen bemachtigen. Het betreft een paar tufrotsen en wat rechthoekige tufblokken.
Ik heb een paar uur mijn hoofd gebroken hoe ik dat in hemelsnaam op een ietwat natuurlijke manier kon combineren, daarbij rekening houdend met zoveel mogelijk beplantingsmogelijkheden gericht naar het oosten, het zuiden en het westen. Kijk maar eens wat mijn getormenteerde, halfgebroken hoofd samen met mijn door de ruwe tufrotsen geschuurde handen hiervan heeft bewerkstelligd. Als je gedaan hebt met kijken mag je verder lezen .... :D

Van de lompe, rechthoekige tufblokken ga ik wat hoeken afstompen. Omdat het geheel wat hoog is (bedoeld voor veel beplantingsplaatsen) heb ik de stenen wat aan elkaar gemetst met een mengsel van wat potgrond, met veel zavel, wat zand en cement, dat geeft een redelijk gele kleur als het droog is. En nu nog beginnen planten....
Ik ga dit tuftuintje combineren met een andere constructie, maar dat andere geval post ik later nog wel eens als het af is.

Als je het 'archilelijk' vindt, dan mag je dat altijd zeggen, ik trek het mij toch niet aan.  :D
Dit planten die er op zullen komen, trekken zich dat trouwens ook niet aan, lol  ((12

Die, dit, dat, deze. Het moet zijn: DE planten die er... . Ik kan er ook niet aan doen, maar die schrijffouten toch altijd.  ;) ;)
Oei, een fout, lol :o  Het moest er eens van komen ...
Het moest 'die' zijn, komt door mijn kromgewerkte vingers.
Zo kan ik het altijd wel uitleggen.  ((12
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #709 Gepost op: 22 maart 2012, 09:44:23 »
Luc, toen ik in het begin die goot zonder planten daar neergepoot heb, dan zei iedereen 'Wat is dat voor iets ?'
Nu die vol met Saxifraga's staat, piepen ze wel anders.
Ik denk trouwens, dat veel dingen die wij, rotsplantenliefhebbers, doodnormaal vinden, door andere mensen als vreemd aanzien worden.
 )--1 --11

Herman,( blijkbaar een Gentiana-fan) met uitzondering van de bovenste stenen, maken alle tufstenen zeker voor de helft contact met het grondmengsel. De bovenste iets te weinig, maar koppig als ik ben, wil ik ze niet verder ingraven. Ik heb al planten gezet op marmerstenen die slechts 10% contact maken met de grond en dat werkt. Ik ben altijd in voor experimenten, dus ga ik planten, waarvan ik er een paar heb, proberen op die 'droge' plaatsen en we zullen wel zien wat dat geeft.

Mooie site trouwens, en nu ik de juiste man heb, een Gentiana op bijgevoegde foto, komt van een scheutje die ik meegebracht heb van de Alpen (foei), is dat Gentiana acaulis ?
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #710 Gepost op: 22 maart 2012, 18:37:17 »
Op 10/03/2001 heb ik op 3 verschillende plaatsen in de tufa, zaadjes van Jankaea heldreichii van J. Halda in de kleine gaatjes laten vallen. Altijd wel aan de schaduwkant. De kieming is niet op alle drie plaatsen even snel gebeurd en ook niet evenveel, hoe vochtiger hoe beter. Na 1 jaar was wel de eerste zichtbaar. De groei is in het begin ZEER traag. Op alle drie plaatsen staan nu wel Jankaea's. Wanneer de eerste gebloeid heeft heb ik niet opgeschreven. De foto's zijn van vandaag. Ramonda's zaaien zich ook uit. Misschien komen er nog wel kruisingen te voorschijn. 
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #711 Gepost op: 22 maart 2012, 18:54:57 »

Mooie site trouwens, en nu ik de juiste man heb, een Gentiana op bijgevoegde foto, komt van een scheutje die ik meegebracht heb van de Alpen (foei), is dat Gentiana acaulis ?
Jan, bedankt voor het compliment. Gentianen op een foto identificeren is moeilijk omdat de foto's meestal verkeerd genomen zijn voor de herkenningspunten. De bloemkroon en kelk moeten goed zichtbaar zijn en ook de oude bladeren. Op je foto zijn de bladeren redelijk smal en dit zou kunnen wijzen op Gentiana angustifolia. De kelktanden zijn niet zo heel goed zichtbaar. Op mijn website vind je een tabel met belangrijke herkenningspunten.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #712 Gepost op: 22 maart 2012, 18:59:10 »
Op 10/03/2001 heb ik op 3 verschillende plaatsen in de tufa, zaadjes van Jankaea heldreichii van J. Halda in de kleine gaatjes laten vallen. Altijd wel aan de schaduwkant. De kieming is niet op alle drie plaatsen even snel gebeurd en ook niet evenveel, hoe vochtiger hoe beter. Na 1 jaar was wel de eerste zichtbaar. De groei is in het begin ZEER traag. Op alle drie plaatsen staan nu wel Jankaea's. Wanneer de eerste gebloeid heeft heb ik niet opgeschreven. De foto's zijn van vandaag. Ramonda's zaaien zich ook uit. Misschien komen er nog wel kruisingen te voorschijn. 

Zeer interessant Herman !  ((14
Ziet er overigens schitterend uit - ik hoop dat je ons dit jaar de bloei kan laten zien !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #713 Gepost op: 22 maart 2012, 19:07:18 »
Ik sluit mij hierbij aan. Verdorie, dat ziet er toch wel schitterend uit. Als je het zo beschrijft moet dat wel heel eenvoudig zijn. (maar niet echt).

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #714 Gepost op: 22 maart 2012, 19:46:04 »
Ik heb nog foto's gevonden van mei vorig jaar.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #715 Gepost op: 22 maart 2012, 20:41:55 »
Een heel oude Tufsteen in onze tuin....inmiddels knetterhard geworden.....maar de Saxen (jaja,alweer saxen,ik weet het!) doen het prima.

De grote Ferdinandi-coburgi is wild collected in de Pirin Mountains en een bijzondere vorm.
Rechts ervan een kleine dappere 'Letna' die nauwelijks is gegroeid in vele jaren.
Op de achtergrond de bijzondere kleur van 'Josef Capek'

'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #716 Gepost op: 22 maart 2012, 20:59:58 »
Op 10/03/2001 heb ik op 3 verschillende plaatsen in de tufa, zaadjes van Jankaea heldreichii van J. Halda in de kleine gaatjes laten vallen. Altijd wel aan de schaduwkant. De kieming is niet op alle drie plaatsen even snel gebeurd en ook niet evenveel, hoe vochtiger hoe beter. Na 1 jaar was wel de eerste zichtbaar. De groei is in het begin ZEER traag. Op alle drie plaatsen staan nu wel Jankaea's. Wanneer de eerste gebloeid heeft heb ik niet opgeschreven. De foto's zijn van vandaag. Ramonda's zaaien zich ook uit. Misschien komen er nog wel kruisingen te voorschijn. 

Die staan er erg mooi bij, Herman, flink uitgegroeide planten inmiddels.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #717 Gepost op: 22 maart 2012, 21:02:10 »
Een heel oude Tufsteen in onze tuin....inmiddels knetterhard geworden.....maar de Saxen (jaja,alweer saxen,ik weet het!) doen het prima.

De grote Ferdinandi-coburgi is wild collected in de Pirin Mountains en een bijzondere vorm.
Rechts ervan een kleine dappere 'Letna' die nauwelijks is gegroeid in vele jaren.
Op de achtergrond de bijzondere kleur van 'Josef Capek'



Aardige tufsteenvegetatie, Bart, maar het zijn niet alleen saxjes die nu al kleur geven aan de stenen. Ook deze Draba bryoides telt al mee dezer dagen op de tufsteen. Net als de Porphyrions zijn ze geschapen voor de tufteelt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #718 Gepost op: 22 maart 2012, 21:11:32 »
Een heel oude Tufsteen in onze tuin....inmiddels knetterhard geworden.....maar de Saxen (jaja,alweer saxen,ik weet het!) doen het prima.

De grote Ferdinandi-coburgi is wild collected in de Pirin Mountains en een bijzondere vorm.
Rechts ervan een kleine dappere 'Letna' die nauwelijks is gegroeid in vele jaren.
Op de achtergrond de bijzondere kleur van 'Josef Capek'



Aardige tufsteenvegetatie, Bart, maar het zijn niet alleen saxjes die nu al kleur geven aan de stenen. Ook deze Draba bryoides telt al mee dezer dagen op de tufsteen. Net als de Porphyrions zijn ze geschapen voor de tufteelt.

Klopt Frankie......ik heb hier een hele verzameling Draba'tjes staan allemaal kleintjes...gekregen van een kennis.
De bedoeling is dat ze 'Eens' zo mooi staan te bloeien als die van u!

Als het wat minder druk hier is dan gaan we hier weer een boel stenen beplanten!
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #719 Gepost op: 22 maart 2012, 21:44:40 »
Mooooi Frankie, hij voegt zich precies naar de ronde vorm van de steen.

Bij mij ook een Draba in de steen, nog spaarzaam bloeiende: Draba korabensis.