Auteur Topic: Saxifraga 2018  (gelezen 44083 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2018
« Reactie #225 Gepost op: 20 mei 2018, 22:47:27 »
Saxifraga panniculata "Jaromir Grulich". stond opeens in bloei vandaag. Even gemist tussen al het andere bloeigeweld. Een prachtige sax, zowel de rozetjes als de bloemen.

Zeker een prachtige sax, Mark, een zilver met heel veel rood in de bloemen, en prachtig in beeld gebracht!  ((12
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1036
Re: Saxifraga 2018
« Reactie #226 Gepost op: 20 mei 2018, 23:13:22 »
Met dit mooie weer is het geen straf om met je camera in de tuin bezig te zijn!
Met vriendelijke groet

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2018
« Reactie #227 Gepost op: 21 mei 2018, 08:59:47 »
Met dit mooie weer is het geen straf om met je camera in de tuin bezig te zijn!

Allerminst Mark - en ook ik ben het met je eens, de 'Jaromir' is een fantastische aanwinst voor elke rotstuin.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Saxifraga 2018
« Reactie #228 Gepost op: 22 mei 2018, 21:40:39 »
Een video gemaakt met een selectie van alleen bloeiende saxifragas van deze lente. Ongeveer 200 stuks. Misschien te lang, maar voor liefhebbers van saxifraga kan het interessant zijn.
Je kunt vol scherm en geluid aanzetten. Muziek is 'Blue_Danube' van Strauss en 'Fur_Elise' van Beethoven

Citaat

WoW! Lang filmpje, maar zeker de moeite om er de tijd voor te nemen . Zoveel verschillende saxen Jan! Ze doen het blijkbaar heel goed bij jou.
1) Het lijkt me dat ze precies  in de zon staan bij jou of is dat niet zo? Of scherm je ze af bij volle zon
2) geef je ze extra voedsel en wat?
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2018, 23:25:22 door Luc Gilgemyn »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2018
« Reactie #229 Gepost op: 23 mei 2018, 01:47:06 »
Saxifraga 'Southside seedling' produceert weer zoals elk jaar een wolk van bloemen, maar je mag niet vergeten hem ook eens van dichtbij te bekijken.




Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2018
« Reactie #230 Gepost op: 23 mei 2018, 07:41:32 »
Een wolk van bloemen Luc.  ((12

Lily-Anne,

Sommige staan in de volle zon, die krijgen boven de 25 graden een scherm. De rest is half zon-schaduw.
Vorig jaar heb ik de meeste saxen een paar korrels DCM meststof voor de siertuin gegeven.  Of het iets uithaalt weet ik niet. Dit jaar wilde ik eens overslaan.
De laatste vorst deze winter in maart ben ik toch een stuk of 20 botanische saxen verloren. 
Omgeving Roosendaal

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2018
« Reactie #231 Gepost op: 23 september 2018, 11:27:20 »
Saxifraga columnaris heeft de voorbije hete zomer goed doorstaan, nu hem terug door de winter krijgen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2018
« Reactie #232 Gepost op: 23 september 2018, 16:12:33 »
Saxifraga columnaris heeft de voorbije hete zomer goed doorstaan, nu hem terug door de winter krijgen.

Zo blijven de uitdagingen zich maar opvolgen hé Frankie - maakt het ook boeiend !   :D
Mooie plant !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2018
« Reactie #233 Gepost op: 23 september 2018, 16:23:32 »
Saxifraga columnaris heeft de voorbije hete zomer goed doorstaan, nu hem terug door de winter krijgen.

Alweer een topprestatie Frankie !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2018
« Reactie #234 Gepost op: 23 september 2018, 17:44:51 »
Saxifraga columnaris heeft de voorbije hete zomer goed doorstaan, nu hem terug door de winter krijgen.

Alweer een topprestatie Frankie !

Ik hou de vingers gekruist, Kris. So far so good. Volgend seizoen probeer ik hem eens te stekken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2018
« Reactie #235 Gepost op: 23 september 2018, 17:47:34 »
Saxifraga columnaris heeft de voorbije hete zomer goed doorstaan, nu hem terug door de winter krijgen.

Zo blijven de uitdagingen zich maar opvolgen hé Frankie - maakt het ook boeiend !   :D
Mooie plant !

Een uitdaging is het zeker, Luc. Zeker als je weet dat bijna niemand hem nog in cultuur heeft.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2018
« Reactie #236 Gepost op: 23 september 2018, 18:25:31 »
Ik hou de vingers gekruist, Kris. So far so good. Volgend seizoen probeer ik hem eens te stekken.

Mijn exemplaar is één van de slachtoffers geworden van deze bloedhete en droge zomer .... --13
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2018
« Reactie #237 Gepost op: 23 september 2018, 18:41:31 »
Ik hou de vingers gekruist, Kris. So far so good. Volgend seizoen probeer ik hem eens te stekken.

Mijn exemplaar is één van de slachtoffers geworden van deze bloedhete en droge zomer .... --13

Nochtans is droge lucht normaal geen probleem voor deze species. De hitte daarentegen... Maar dat was voor veel planten en Saxifraga's in het bijzonder zo. Als het een troost voor u mag zijn, ik hoorde dat zelfs een van de grootste kenners meer dan 6000 planten uit zijn collectie verloor. Daar was de zonnewering niet optimaal, terwijl ook de bodem volledig uitdroogde. Dan moet het wel verkeerd gaan.
De plant in mijn trog kon dus profiteren van de creviceomstandigheden, waarbij de wortels in de koele, vochtige spleten zaten. Nu ik erover nadenk, ik verloor zelfs geen enkele saxifraga deze zomer.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2018
« Reactie #238 Gepost op: 2 oktober 2018, 09:59:45 »
Saxifraga columnaris heeft de voorbije hete zomer goed doorstaan, nu hem terug door de winter krijgen.

Zo blijven de uitdagingen zich maar opvolgen hé Frankie - maakt het ook boeiend !   :D
Mooie plant !

Een uitdaging is het zeker, Luc. Zeker als je weet dat bijna niemand hem nog in cultuur heeft.

Hallo Frankie,  zie nu de de topic, gauw een paar foto's gemaakt. Deze twee heb ik van Karel Lang voorjaar 2016. Staan in de kas.  Tot nu toe niet spectaculair, maar ze doen het redelijk. Dit jaar wat stekjes nemen om de soort in stand te houden.

Omgeving Roosendaal

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2018
« Reactie #239 Gepost op: 2 oktober 2018, 20:33:39 »
Saxifraga columnaris heeft de voorbije hete zomer goed doorstaan, nu hem terug door de winter krijgen.

Zo blijven de uitdagingen zich maar opvolgen hé Frankie - maakt het ook boeiend !   :D
Mooie plant !

Een uitdaging is het zeker, Luc. Zeker als je weet dat bijna niemand hem nog in cultuur heeft.

Hallo Frankie,  zie nu de de topic, gauw een paar foto's gemaakt. Deze twee heb ik van Karel Lang voorjaar 2016. Staan in de kas.  Tot nu toe niet spectaculair, maar ze doen het redelijk. Dit jaar wat stekjes nemen om de soort in stand te houden.

Na de winter probeer ik hem ook eens te stekken, Jan.
Lichtervelde, West-Vlaanderen