Auteur Topic: Lewisia  (gelezen 97284 keer)

Harry Jans

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
    • zin in een virtuele reis? Kijk op:
Re: Lewisia
« Reactie #285 Gepost op: 28 april 2020, 20:27:48 »
Hier zaaien de Lewisia cotyledon zich uit in de tuin. Ze staan samen met Cyclamen repandum. Er staan daar wel al jaren Lewisia's in een bloembak aan het tuinhuis.

Zichzelf uitzaaiend vinden ze altijd wel een plekje dat hen bevalt hé Herman !  Maar mooi zijn ze altijd.

Dit is ook zo ééntje dat zich aan de zijkant van het gangpad heeft genesteld, een kruising van L. cotyledon en L. columbiana - hij staat er inmiddels een vijftal jaar.

Deze L. cotyledon alba staat al minstens 7 of 8 jaar ook in de zijkant van een pad, hij overleeft in een laag Japanse split bovenop een worteldoek...

De collectie Lewisia's in pot komt nu ook op kruissnelheid.

Prachtige collectie Lewisia's Luc  ((12
Planten die eigenlijk in elke collectie thuis horen. In pot gaan ze jaren lang mee en tegenwoordig in de meest fantastische kleuren.
Leeuwenbergweg 50, 7371 AL Loenen, Nederland

bezoek ook eens mijn website: www.jansalpines.com
meer dan 26.000 foto's

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Lewisia
« Reactie #286 Gepost op: 28 april 2020, 23:27:35 »
Hier zaaien de Lewisia cotyledon zich uit in de tuin. Ze staan samen met Cyclamen repandum. Er staan daar wel al jaren Lewisia's in een bloembak aan het tuinhuis.

Zichzelf uitzaaiend vinden ze altijd wel een plekje dat hen bevalt hé Herman !  Maar mooi zijn ze altijd.

Dit is ook zo ééntje dat zich aan de zijkant van het gangpad heeft genesteld, een kruising van L. cotyledon en L. columbiana - hij staat er inmiddels een vijftal jaar.

Deze L. cotyledon alba staat al minstens 7 of 8 jaar ook in de zijkant van een pad, hij overleeft in een laag Japanse split bovenop een worteldoek...

De collectie Lewisia's in pot komt nu ook op kruissnelheid.

Prachtige collectie Lewisia's Luc  ((12
Planten die eigenlijk in elke collectie thuis horen. In pot gaan ze jaren lang mee en tegenwoordig in de meest fantastische kleuren.

Thx Harry !  Ze horen hier al sinds het prille begin van de rotsplanten interesse tot de favorieten ! Zowel in pot als in de tuin gaat het hier lekker en worden ze best oud.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Lewisia
« Reactie #287 Gepost op: 29 april 2020, 19:47:14 »
Lewisia Little Mango.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Lewisia
« Reactie #288 Gepost op: 29 april 2020, 21:52:56 »
Lewisia Little Mango.

Die benaamde longipetala's die de laatste jaar opgang maken kunnen toch ook vaak bekoren !  Best sterke planten ook is mijn ondervinding.
« Laatst bewerkt op: 6 mei 2020, 17:32:23 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Lewisia
« Reactie #289 Gepost op: 30 april 2020, 16:50:00 »
Nog wat Lewisiaaaatjes...

Een interessante oranje/roze Lewisia cotyledon groeit bijna uit zijn pot...  ))4

Eentje met een mooie kanarigeel exemplaar, helaas minder rijk bloeiend dit jaar.

Een jonge Lewisia tweedyi in de typische abrikooskleur.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Lewisia
« Reactie #290 Gepost op: 30 april 2020, 23:02:41 »
Fantastische plaatjes Luc. Hoe bewaar je de potten in de winter?
Met vriendelijke groet

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Lewisia
« Reactie #291 Gepost op: 30 april 2020, 23:07:32 »
Fantastische plaatjes Luc. Hoe bewaar je de potten in de winter?

Dank je Mark !
Tot vorig jaar haalde ik de potten elke winter binnen in onze veranda... tot groot jolijt van mijn vrouw... -2( vanaf november tot maart.
Dit jaar dacht ik, ik laat ze buiten tot het gaat vriezen en ze bleven dus buiten... de hele winter door...  Nu staan ze wel dicht tegen de achtergevel van het huis, op het oosten dus.  Dit betekent dat het overgroot gedeelte van de winterregens die hier uit het Westen komen, aan ze voorbij gaat, ze staan dus aardig beschermd.  Volgende winter wil ik het op dezelfde manier proberen, en wanneer het gaat vriezen, dan grijp ik maar in.
« Laatst bewerkt op: 6 mei 2020, 20:21:45 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Lewisia
« Reactie #292 Gepost op: 6 mei 2020, 17:39:59 »
Deze Lewisia longipetala 'Little raspberry' is echt wel een uitstekende, sterk bloeiende cultivar.  Kijk maar in de oksels tussen de bloemen wat er nog allemaal aan knoppen op komst is.  Een aanrader.

Foto 4 toont een interessant nieuw kleurtje.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Lewisia
« Reactie #293 Gepost op: 13 mei 2020, 15:34:06 »
Lewisia Little Mango.

Mijn Lewisia longipetala 'Little Mango' is er ook aan begonnen Theo, voorlopig heel wat korter gesteeld, misschien groeit de stengel nog aan tijdens de bloei.  Het is het eerste jaar dat ik die in bloei heb.

Nog een Lewisia cotyledon met een interessante oranje kleur.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Lewisia
« Reactie #294 Gepost op: 20 juni 2020, 14:24:34 »
Lewisia "Elise Ruby Red".

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Lewisia
« Reactie #295 Gepost op: 20 juni 2020, 14:39:10 »
Lewisia rediviva .

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Lewisia
« Reactie #296 Gepost op: 21 juni 2020, 16:50:13 »
Lewisia rediviva .

Ik vrees dat dit geen rediviva is, Theo.  Kun je nog een foto laten zien van de hele plant ?  Vermoedelijk een hybride.

Hier bloeien jonge exemplaren van Lewisia pygmaea die zich in hun pot hebben uitgezaaid.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Lewisia
« Reactie #297 Gepost op: 21 juni 2020, 20:13:12 »
Lewisia rediviva .

Ik vrees dat dit geen rediviva is, Theo.  Kun je nog een foto laten zien van de hele plant ?  Vermoedelijk een hybride.

Hier bloeien jonge exemplaren van Lewisia pygmaea die zich in hun pot hebben uitgezaaid.

Ik had ook al enige twijfel,zal morgen een complete foto posten.Had deze ook gekregen onder die naam.
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2020, 23:00:56 door Luc Gilgemyn »

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Lewisia
« Reactie #298 Gepost op: 22 juni 2020, 18:40:18 »
Nogmaals de Lewisia ??Luc.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Lewisia
« Reactie #299 Gepost op: 22 juni 2020, 23:07:15 »
Nogmaals de Lewisia ??Luc.

Duidelijk geen L. rediviva, Theo.  Het blad is te breed, de bloem is te klein voor rediviva.  Bovendien is het blad zo goed als afgestorven als de echte L. rediviva bloeit.  Ik denk dat het om een hybride gaat, maar met welke andere Lewisia soort is moeilijk uit te maken.  Het zou wel eens om een kruising (ze kruisen nu éénmaal héél makkelijk) met L. pygmaea kunnen gaan die ik toevallig net hierboven gepost had, maar ook andere soorten (leeana, longopetale...) zijn niet uit te sluiten.  Jouw plant is ongetwijfeld uit zaad opgekweekt en als je Lewisia's zaait moet je echt wel goed opletten dat het zaad zuiver is, dat er geen andere soorten in de buurt van de moederplant staan tijdens de bloei en dat is geen gemakkelijke opgave. 
Ik ga ervan uit dat het blad van jouw plant ook zal afsterven binnen een paar maand om dan na de winter opnieuw te voorschijn te komen.
Harelbeke-West-Vlaanderen