Recente berichten

Pagina's: 1 ... 7 8 [9] 10
81
Rotsplanten / Re: Bloei Maart -April 2024
« Laatste bericht door Luc Gilgemyn Gepost op 21 april 2024, 12:05:36 »
De witte bloeivorm van Ramonda nathaliae

Nooit eerder met zoveel bloemen gezien !!!  :o ((3

Ramonda myconii 'Jim's shadow' bloeit hier dit jaar ook heel goed.  Ik denk dat ze de slechte zomer van vorig jaar en de vele regen eigenlijk wel op prijs stellen !   ))4 ))4
82
Rotsplanten / Re: Bloei Maart -April 2024
« Laatste bericht door Luc Gilgemyn Gepost op 21 april 2024, 12:00:07 »
Een van de beste Erysimum die ik in jaren heb gezien is deze Erysimum pumilum, met bijna ongesteelde bloemen en compact groeiend. Hopelijk kan dit een blijver zijn in de tuin. Met dank overigens aan de ijverige kweker.
Hey Frankie , is die ijverige kweker Luc S. ? Ik heb namelijk van Luc ook deze plant ...Zie foto in bijlage ... Inderdaad een heel goeie ! 
Maar er  werd door Luc ook  op het kaartje 'ex Taygetos -KR '  bijgeschreven als extra informatie  .Waar staat KR voor ? Ik denk dan aan Kreta maar de Taygetos liggen  in de  Peloponnesos ...Als je gaat google-en dan vind je geen pumilum voor dit gebied maar wel een pusillum voor Taygetos .... (https://www.greekflora.gr/el/flowers/2494/Erysimum-pusillum)
Erysimum pumilum is volgens ik vind een  synoniem voor Erysimum jugicola en lijkt af te stammen uit de Pyreneeën  en de Alpen .
Dus vraag aan Luc :  zou het kunnen dat hier een verschrijving heeft plaats gevonden ?
Ik heb deze planten opgekweekt uit Holubec zaad.
Op zijn lijst staat als herkomst "ex Taygetos GR"
Bij de Tjechen cirkuleert die naam blijkbaar, maar op het web vind ik weinig bruikbare info. Wel blijkt dat de naam E. pumilum niet officieel gepubliceerd werd.

Ik heb deze hier al vele jaren (+20 jaar)onder de naam Erysimum pusillum -
83
Rotsplanten / Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Laatste bericht door Luc Gilgemyn Gepost op 21 april 2024, 11:43:25 »
Gentiana verna doet het ook niet verkeerd in zijn trog tussen de tufstenen.
84
Ontspanning / Re: De virtuele wereld van Bert.
« Laatste bericht door Luc Gilgemyn Gepost op 21 april 2024, 11:09:03 »
Foei Bert, VRV stand nergens in beeld... foei...
 -2(  Euh... toch een mooi sfeerbeeld Bert !  ;)

Kan ik niet laten passeren uiteraard ....

De factuur voor het ijdel gebruik van de portretrechten van VRV bestuursleden is al onderweg mijn waarde!  :P :P -2(
85
Ontspanning / Re: Foto van de dag
« Laatste bericht door Herman Mylemans Gepost op 20 april 2024, 21:07:09 »
Eens andere REGEN  --3
Langer genieten van de BLAUWE REGEN  door de regen en koele temperaturen. Wisteria sinensis
Inderdaad Marc, dat is een meer aangename regen!
86
Ontspanning / Re: Foto van de dag
« Laatste bericht door Marc Coolens Gepost op 20 april 2024, 18:07:58 »
Eens andere REGEN  --3
Langer genieten van de BLAUWE REGEN  door de regen en koele temperaturen. Wisteria sinensis
87
Rotsplanten / Re: Ranunculaceae
« Laatste bericht door Marc Coolens Gepost op 20 april 2024, 17:58:54 »
Frankie de A Sylvestris heb ik 1 potje (9cm) zeker 15 jaar geleden aangekocht en na aantal jaren vormde er zich een mooi tapijtje van 0.5 op 1.5 m.
Maar een straatboom ( haagbeuk) werd almaar groter en gaf meer schaduw , het tapijtje werd almaar dunner en verplaatste zich spontaan langs de voetpandrand naar de volle zon.
De grond waarin ze voortkruipen is goed doorlatend en bevat ook wel wat zavel (gelig) , geen bemesting.
Waarschijnlijk speelt de stenen voetpadrand ook een rol, warmte vasthouden , en afvoer regenwater naar de goot. Dit is wel een veronderstelling van mij.
Vorig jaar heb ik 6 potjes met een scheut opgepot , slechts 1 heeft de winter overleeft en de slakken hebben er ook van geproefd. --13
Dus toch wel een moeilijkere soort., maar als de omstandigheden meezitten is het een bijoux.
Voor de rode haag staat het vol met meiklokjes in de volle zon . Meiklokjes worden toch verondersteld meer in de schaduw te bloeien dacht ik. Zijn wel oorspronkelijk in de schaduw geplant maar zijn ook gaal lopen naar de zon .--11
Dit jaar doe ik opnieuw een poging om er enkele op te kweken.
88
Rotsplanten / Re: Ranunculaceae
« Laatste bericht door Frankie Wulleman Gepost op 20 april 2024, 12:06:50 »
Bedankt om te posten Frankie , heel interessant en leerrijk !
Ik vermoed dat ze ook hogerop nog wel zullen voorkomen ? En dan hangt veel af van welke habitat je nakomelingen hebt naar cultivatie toe... Ja niet alle plekjes waar deze juwelen groeien zijn daarvoor super mooie habitats ...

Of ze hogerop voorkomen, daar heb ik geen idee van, Kris. Ik neem aan van wel. Volgens de lectuur kunnen tot 2100 m hoogte voorkomen, maar wel steeds in de beschutting van andere gewassen. Ze groeien vooral in open bosterrein. Het is dus geenszins een hoogalpiene plant van open en zonnig terrein. Het valt wel op dat de plant weinig gezien en gefotografeerd wordt in de natuur.
89
Rotsplanten / Re: Ranunculaceae
« Laatste bericht door Frankie Wulleman Gepost op 20 april 2024, 12:00:11 »
Het stemt wel heel tevreden dat ik deze soort op zijn natuurlijke standplaats heb zien groeien in centraal-Europa, meer bepaald het Burgenland van neder oostenrijk, want de plant is eigenlijk wel vrij zeldzaam in de natuur. Het blijkt een typische graslandplant te zijn die tot tegen de boomgrens groeit, maar dus altijd in open terrein. Je ziet ook dat de planten bijlange niet zo 'vol' bloeien als in Utrecht. Nu, de omstandigheden natuur versus cultuur kan je natuurlijk niet vergelijken. Volgens zijn natuurlijke standplaatsen waarbij ik ze twee keer heb gezien houden ze van open terrein, zon, wind, goede drainage en verdragen de concurrentie van grassen vrij goed.

Een opmerkelijke anekdote: het was wel even zoeken naar deze plant ter plaatse in het burgenland. Mijn aandacht werd getrokken door dat ik in de verte hoog op een heuvel een fotograaf bezig zag. We merkten zodoende van ver de witte bloemen op en dachten: daar moeten we zijn, die man heeft ze gevonden. Maar wat bleek: de fotograaf was een student uit Wenen en was enkel op zoek naar insecten. Hij had nog nooit van deze planten gehoord en kende ze totaal niet!
90
Rotsplanten / Re: Ranunculaceae
« Laatste bericht door Frankie Wulleman Gepost op 20 april 2024, 11:49:07 »
Toevallig zag ik deze plant vorig weekend in de tuin van Utrecht waar een massieve klomp te zien was. Geen idee hoe lang deze er al zou staan, maar het lijkt wel alsof er talloze planten bij elkaar zijn geplant...?
Pagina's: 1 ... 7 8 [9] 10