Hepatica 2026

Gestart door Luc Gilgemyn, 13 februari 2026, 15:57:10

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Hoog tijd om de eerste Hepatica's hun opwachting te laten maken :

Hepatica nobilis 'Bridal bouquet'
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Hepatica japonica - een niet benoemde witte zaailing met rode helmknoppen.  (Neen, het is niet de beruchte kruising Jap x pyrenaica  -2(  )

Luc Gilgemyn

Nog een blauwtje : Hepatica japonica 'Utyuu'

Herman Mylemans

Citaat van: Luc Gilgemyn op 13 februari 2026, 15:57:10Hoog tijd om de eerste Hepatica's hun opwachting te laten maken :

Luc, dat is een mooie start met een mooie bloem, zijn naam waardig.
Hier hebben de Hepatica's afgezien van de droge zomer en zijn daarom later denk ik. Hier en daar een enkel bloem, niet de moeit om een foto te trekken. Vorig jaar had ik al in januari verschillende planten in bloei. Toen hadden wij ook al meer zon gehad!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

Citaat van: Luc Gilgemyn op 13 februari 2026, 16:02:33Hepatica japonica - een niet benoemde witte zaailing met rode helmknoppen.  (Neen, het is niet de beruchte kruising Jap x pyrenaica  -2(  )
Luc, het is inderdaad een specialleke! Ik zou zeggen kruisen met een nobilis, maar ja je moet er dan in bloei hebben. Hebben jouw Hepatica's het allemaal overleefd. Ik heb hier in pot toch wel wat uitval. Ik hoop dat in sommige nog wat leven zit. In pot vind ik het moeilijk om water te geven, in het voorjaar geen probleem dan kunnen ze veel water verdragen maar in de zomer zijn ze toch redelijk secuur.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Herman Mylemans op 13 februari 2026, 17:04:17
Citaat van: Luc Gilgemyn op 13 februari 2026, 16:02:33Hepatica japonica - een niet benoemde witte zaailing met rode helmknoppen.  (Neen, het is niet de beruchte kruising Jap x pyrenaica  -2(  )
Luc, het is inderdaad een specialleke! Ik zou zeggen kruisen met een nobilis, maar ja je moet er dan in bloei hebben. Hebben jouw Hepatica's het allemaal overleefd. Ik heb hier in pot toch wel wat uitval. Ik hoop dat in sommige nog wat leven zit. In pot vind ik het moeilijk om water te geven, in het voorjaar geen probleem dan kunnen ze veel water verdragen maar in de zomer zijn ze toch redelijk secuur.

Tot nu toe valt het mee Herman, het begint natuurlijk nog maar.  Ik denk dat ze in de zomer liever iets te droog staan dan te nat. Een paar jaar geleden ben ik er ook zo een aantal kwijt gespeeld door (denk ik) te veel water te geven.  In de tuin heb je dat probleem in elk geval veel minder !

Luc Gilgemyn

Citaat van: Herman Mylemans op 13 februari 2026, 16:33:46
Citaat van: Luc Gilgemyn op 13 februari 2026, 15:57:10Hoog tijd om de eerste Hepatica's hun opwachting te laten maken :

Luc, dat is een mooie start met een mooie bloem, zijn naam waardig.
Hier hebben de Hepatica's afgezien van de droge zomer en zijn daarom later denk ik. Hier en daar een enkel bloem, niet de moeit om een foto te trekken. Vorig jaar had ik al in januari verschillende planten in bloei. Toen hadden wij ook al meer zon gehad!

Ik denk niet dat ik momenteel al ergens een nobilis in bloei heb Herman, ik kijk nog eens rond. Het is inderdaad allemaal wat later dit jaar.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 13 februari 2026, 16:05:05Nog een blauwtje : Hepatica japonica 'Utyuu'

Mooi dingetje , die " you to "  -2(  -2(  Hoe groot zijn die bloemetjes eigenlijk Luc? Ik heb hier de eerste zaailingen van nobilis in bloei en het verbaasd me altijd hoe kleine bloemen dat het zijn ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Je zou zweren dat het inderdaad de kruising Jap x pyrenaica is , als je het niet weet natuurlijk. Prachtige Hepatica !!!  ((3  ((3 

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 14 februari 2026, 10:54:02
Citaat van: Luc Gilgemyn op 13 februari 2026, 16:05:05Nog een blauwtje : Hepatica japonica 'Utyuu'

Mooi dingetje , die " you to "  -2(  -2(  Hoe groot zijn die bloemetjes eigenlijk Luc? Ik heb hier de eerste zaailingen van nobilis in bloei en het verbaasd me altijd hoe kleine bloemen dat het zijn ...

Die meet 2,3 cm doormeter Kris, de witte met rode helmknoppen is 2,8 en de Bridal Bouquet (doet mij aan Bucket denken  -2(  ) is ook 2,8 cm.

Ik heb hier in de tuin een donker roze Hep. pyrenaica staan die er veelbelovend uit ziet - hij doet het trouwens elk jaar zo goed - het nog steeds perfect uitziend blad is nog van vorig jaar.

Marc Coolens

Mooie reeks foto's Luc , klein maar fijn ,top ((12

Herman Mylemans

Het is tot nu toe maar triestig geweest met de Hepatica's, veel te weinig zon.
Vandaag dan toch één waarvan het de moeite is om een foto te nemen.
Hepatica yamatutai ex 'Pinkbacked' een zaailing uit 2021.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 18 februari 2026, 18:16:02Het is tot nu toe maar triestig geweest met de Hepatica's, veel te weinig zon.
Vandaag dan toch één waarvan het de moeite is om een foto te nemen.
Hepatica yamatutai ex 'Pinkbacked' een zaailing uit 2021.
Ja klopt ,voor veel planten momenteel Herman ...Ik heb hier een deel mooie krokussen waarvan de bloemen  natuurlijk niet open komen en dan maar blijven langer worden --13 Om dan uiteindelijk om te vallen zonder te bloeien.  Maar een mooie en tere kleur van je Hepatica.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 14 februari 2026, 11:40:41Die  de Bridal Bouquet (doet mij aan Bucket denken  -2(  ) is ook 2,8 cm.

Dat is dan "your lady of the house" in  "your Hepatica residence? " -2(  -2(

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 14 februari 2026, 11:40:41Ik heb hier in de tuin een donker roze Hep. pyrenaica staan die er veelbelovend uit ziet - hij doet het trouwens elk jaar zo goed - het nog steeds perfect uitziend blad is nog van vorig jaar.
Is dat altijd bij pyrenaica Luc , dat ze hun blad zo goed houden ? Ik denk dat ik hier geen zuivere pyrenaica's staan heb  ))4  ))4  Daar moet ik bij gelegenheid wel is wat aan doen  ))4