Hepatica 2026

Gestart door Luc Gilgemyn, 13 februari 2026, 15:57:10

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 14 februari 2026, 11:40:41Die meet 2,3 cm doormeter Kris, de witte met rode helmknoppen is 2,8 en de Bridal Bouquet (doet mij aan Bucket denken  -2(  ) is ook 2,8 cm.

Ik vraag dat Luc omdat ik hier een deel zaailingen staan heb van nobilis (zaden van een liefhebster uit Rusland voor al die oorlogen begonnen) Ze waren allemaal op kleur gekocht maar de kleuren zitten door mekaar hoor. Ze beginnen dit jaar echt goed te bloeien maar ik vind de bloemen zo klein in vergelijking met wat jullie tonen. Ze staan natuurlijk nog maar in kleine potjes...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 februari 2026, 09:32:53
Citaat van: Luc Gilgemyn op 14 februari 2026, 11:40:41Ik heb hier in de tuin een donker roze Hep. pyrenaica staan die er veelbelovend uit ziet - hij doet het trouwens elk jaar zo goed - het nog steeds perfect uitziend blad is nog van vorig jaar.
Is dat altijd bij pyrenaica Luc , dat ze hun blad zo goed houden ? Ik denk dat ik hier geen zuivere pyrenaica's staan heb  ))4  ))4  Daar moet ik bij gelegenheid wel is wat aan doen  ))4 
Bij mijn weten is insularis de enige Hepatica die zijn blad helemaal verliest. Bij de andere knip ik de bladeren eind januari grotendeels weg, zodat de knoppen al het zonlicht krijgen.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 februari 2026, 09:35:51
Citaat van: Luc Gilgemyn op 14 februari 2026, 11:40:41Die meet 2,3 cm doormeter Kris, de witte met rode helmknoppen is 2,8 en de Bridal Bouquet (doet mij aan Bucket denken  -2(  ) is ook 2,8 cm.

Ik vraag dat Luc omdat ik hier een deel zaailingen staan heb van nobilis (zaden van een liefhebster uit Rusland voor al die oorlogen begonnen) Ze waren allemaal op kleur gekocht maar de kleuren zitten door mekaar hoor. Ze beginnen dit jaar echt goed te bloeien maar ik vind de bloemen zo klein in vergelijking met wat jullie tonen. Ze staan natuurlijk nog maar in kleine potjes...
Kris, de bloemen worden wel groter met het ouder worden, maar deels zit het ook in de genen. Voeding geven op de warmere dagen helpt ook wel.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 februari 2026, 09:30:54
Citaat van: Luc Gilgemyn op 14 februari 2026, 11:40:41Die  de Bridal Bouquet (doet mij aan Bucket denken  -2(  ) is ook 2,8 cm.

Dat is dan "your lady of the house" in  "your Hepatica residence? " -2(  -2(

-2(  -2(   Der is zelfs 'room for a pony'  :o
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 14 februari 2026, 10:55:21
Citaat van: Luc Gilgemyn op 13 februari 2026, 16:02:33Hepatica japonica - een niet benoemde witte zaailing met rode helmknoppen.  (Neen, het is niet de beruchte kruising Jap x pyrenaica  -2(  )

Je zou zweren dat het inderdaad de kruising Jap x pyrenaica is , als je het niet weet natuurlijk. Prachtige Hepatica !!!  ((3  ((3 

De kruising is ook beginnen bloeien in pot Kris - voor de grap, ter vergelijking :
1 close Hep Japonica wit met rode meeldraden
2 close Hep pyrenaica x japonica
3 plant Hep japonica wit met rode meeldraden
4 plant Hep pyrenaica x japonica

Om in de olympische geest te blijven, voor mij : goud voor de kruising - zilver voor de japonica
Andere beoordelingen zijn welkom!

Luc Gilgemyn

Citaat van: Herman Mylemans op 19 februari 2026, 09:47:40
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 februari 2026, 09:32:53
Citaat van: Luc Gilgemyn op 14 februari 2026, 11:40:41Ik heb hier in de tuin een donker roze Hep. pyrenaica staan die er veelbelovend uit ziet - hij doet het trouwens elk jaar zo goed - het nog steeds perfect uitziend blad is nog van vorig jaar.
Is dat altijd bij pyrenaica Luc , dat ze hun blad zo goed houden ? Ik denk dat ik hier geen zuivere pyrenaica's staan heb  ))4  ))4  Daar moet ik bij gelegenheid wel is wat aan doen  ))4 
Bij mijn weten is insularis de enige Hepatica die zijn blad helemaal verliest. Bij de andere knip ik de bladeren eind januari grotendeels weg, zodat de knoppen al het zonlicht krijgen.

Deze behoudt zijn blad altijd heel lang en in perfecte staat Kris - hij heeft wel wat bescherming van een nabije struik.
Ik meen te weten dat men bij de Hepatica keuringen in Japan, de planten moeten bloeien (uiteraard) maar ook hun oude blad nog hebben dat blijkbaar open valt zoals mijn exemplaar hier.
Van alle andere hep's knip ik ook het blad weg op het moment dat de bloemknoppen er aan komen Herman.

Luc Gilgemyn

[/quote

Ik ben het met Herman eens, Kris - jonge planten leveren meestal kleinere bloemen, al zijn er ook vormen die van nature uit gewoon kleinere bloemen hebben en houden.  Laat je ook niet in de war brengen door de macro's... maar dat weet jij wel.

Luc Gilgemyn

Deze begint er ook aan : Hepatica japonica 'Sanome'

Wim Boens

Citaat van: Luc Gilgemyn op 14 februari 2026, 11:40:41...en de Bridal Bouquet is ook 2,8 cm.

Kris, 'Bridal Bouquet' (CX2) is er ook één van Natalia Konstantinova...sommige andere van haar selecties, zoals 'Grey Neck' (CX24) bvb hebben idd kleine bloemen, 'B.B.' is er wel altijd één met grote bloemen, net zoals Pskov Beauty (CX25)
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Wim Boens op 19 februari 2026, 19:53:59Kris, 'Bridal Bouquet' (CX2) is er ook één van Natalia Konstantinova...sommige andere van haar selecties, zoals 'Grey Neck' (CX24) bvb hebben idd kleine bloemen, 'B.B.' is er wel altijd één met grote bloemen, net zoals Pskov Beauty (CX25)

Heel erg bedankt Wim ! Heel interessante info  ((14  ((14  De zaden kwamen inderdaad van Natalia , ik kon niet meer direct op haar naam komen.En klopt , ze hebben allemaal een CX nummer maar ik wist  niet dat ze ook benoemd waren. Ik had er zes verschillende namelijk  CX2 - CX 5 -CX10 -CX12 -CX16 -CX21. Hebben die dan allemaal een naam gekregen dat je weet ?

Wim Boens

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 februari 2026, 13:38:05Heel erg bedankt Wim ! Heel interessante info  ((14  ((14  De zaden kwamen inderdaad van Natalia , ik kon niet meer direct op haar naam komen.En klopt , ze hebben allemaal een CX nummer maar ik wist  niet dat ze ook benoemd waren. Ik had er zes verschillende namelijk  CX2 - CX 5 -CX10 -CX12 -CX16 -CX21. Hebben die dan allemaal een naam gekregen dat je weet ?

Ze waren niet allemaal benaamd, sommige waren mengsels van gelijkaardige kleurvormen, maar de benaamde kwamen bijna 100% echt terug uit zaad.

CX2 = 'Bridal Bouquet', witte bloemen met witte meeldraden. In knop, voor het openen, soms licht perzikkleurig. Met fris groen blad.
CX5 = f. rosea, mengsel met allemaal verschillende roze tinten
CX10 = 'Polar Wolf', witte bloemen, met een blauwe basis aan de sepalen, dus met een zogezegd "blauw oog".
CX12 = 'Snegurochka' (naam van een sprookjesfiguur), witte bloemen met een brede blauwe rand langs de sepalen, roze meeldraden en blauw in knop.
CX16 = 'Sapphire', effen helderblauwe bloemen en lichtroze helmknoppen.
CX21 = 'Marbled Jeans', witte bloemen met een gespikkeld patroon, de sepalen hebben kleine blauwe streepjes en spetters.
Wim Boens

Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Herman Mylemans

Waar een forum toch goed voor is! Top Wim.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 20 februari 2026, 18:05:20Waar een forum toch goed voor is! Top Wim.

Kleine correctie Herman ...." Het VRV forum " , niet zomaar een forum uiteraard   ;D  ;D
Maar alle gekheid op een stokje daarom ben ik ook al zo lang meevechtend dat ons mooie forum blijft verder bestaan. Dit soort informatie vind je nauwelijks ergens anders ...Alleen kan een forum maar blijven bestaan door regelmatige bijdrages ...   

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Wim Boens op 20 februari 2026, 17:03:43Ze waren niet allemaal benaamd, sommige waren mengsels van gelijkaardige kleurvormen, maar de benaamde kwamen bijna 100% echt terug uit zaad.
CX2 = 'Bridal Bouquet', witte bloemen met witte meeldraden. In knop, voor het openen, soms licht perzikkleurig. Met fris groen blad.
CX5 = f. rosea, mengsel met allemaal verschillende roze tinten
CX10 = 'Polar Wolf', witte bloemen, met een blauwe basis aan de sepalen, dus met een zogezegd "blauw oog".
CX12 = 'Snegurochka' (naam van een sprookjesfiguur), witte bloemen met een brede blauwe rand langs de sepalen, roze meeldraden en blauw in knop.
CX16 = 'Sapphire', effen helderblauwe bloemen en lichtroze helmknoppen.
CX21 = 'Marbled Jeans', witte bloemen met een gespikkeld patroon, de sepalen hebben kleine blauwe streepjes en spetters.

Kijk is aan  ((3  ((3  ((3  Super Wim , jij bent natuurlijk de juiste man voor al zulke zaken !Top ! 

Wim Boens

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 21 februari 2026, 10:43:26Kijk is aan  ((3  ((3  ((3  Super Wim , jij bent natuurlijk de juiste man voor al zulke zaken !Top ! 

((13  ((13
Wim Boens