Auteur Topic: narcis zaaien  (gelezen 8713 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: narcis zaaien
« Reactie #15 Gepost op: 30 december 2014, 22:48:57 »
Toch weer wat nuttige tips gekregen heren ((4,vandaag bijna alles gezaaid.
Nog een foto van een zaaipot met colchicum die illustreert dat de kieming over meerdere jaren kan gebeuren. In de pot zitten planten van minstens drie kiemperioden.

Enigszins wonderbaarlijk, Luc, en toch ook weer niet. Dit is een soort van risicospreiding door de plant zelf, denk ik. Als de zaailingen van het ene jaar niet overleven door één of andere reden, zullen die van de volgende jaren misschien wel overleven.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Allan Krijgsheld

  • Junior
  • **
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
Re: narcis zaaien
« Reactie #16 Gepost op: 31 december 2014, 19:35:34 »
Dat de zaden van een Colchicum er meerdere jaren over doen om te kiemen, dat is is inderdaad bijzonder. Dat had ik niet verwacht.

Ik kom nog even  terug op het zaaien van narcissen. Dit jaar heb ik voor het eerst zaad besteld bij de AGS. Deze zaden waren erg droog, dus heb ik eerst geweekt in thee met wat groene zeep. Ik heb wel het idee dat dit de zaden ten goede komt. Ze worden groter, zwarter en zien er levendiger uit. Of dit echt zo is moet natuurlijk nog blijken.

Bij de workshop-dag van de NRV had Bert van den Wollenberg een praktisch verhaal over het zaaien van planten. Zijn tips kon ik nu direct in de praktijk brengen, dank je wel Bert.

De zaden zijn gezaaid in kleine terracotta potten. De potten staan in een bak met zand, om het uitdrogen tegen te gaan. Om de natuurlijke loop van de seizoenen zoveel mogelijk te imiteren, staan de potten nu eerst in een warme ruimte van ongeveer 25 graden. Na een maand wil ik de potten iets kouder zetten, ongeveer 15 graden. Op deze manier probeer ik de herfst in het Middelandse zee gebied na te bootsen. Planten die dan nog niet zijn gekiemd, zet ik weer iets kouder, bijvoorbeeld buiten, om de winter na te bootsen. Ik heb geen idee of dit een goede methode is, dus tips zijn welkom.