Auteur Topic: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België  (gelezen 116115 keer)

Mark Stolk

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #675 Gepost op: 28 juli 2024, 09:44:10 »
Deze plant stond vrij talrijk op het grasland, maar was echter bijna uitgebloeid. Iemand dit kent of herkent?
Als ik de determinatie software er op loslaat krijg ik de Inula salicina, de Wilgalant. Zeer zeldzaam in België.
Ik gebruik altijd Obsidentify in het veld, superhandig! ( en gratis en geen spam, in een app van Naturalis)
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #676 Gepost op: 28 juli 2024, 09:52:24 »
Ik wil nog eventjes terugkeren op het beververhaal omdat ik deze foto nog terugvond in een van mijn mappen. Dit was de langste dam die ik zag, zeker bijna 40 m lang, maar staat niet helemaal op de foto. De hoeveelheid water dat er hier tegen wordt gehouden is immens. Wij kunnen dit fantastisch vinden, maar veel mensen in de streek zijn echter niet opgetogen met het oprukken van de bever. Heel wat bosgebied met kostbare bomen die anders veel geld opleveren, gaat op die manier 'verloren'. Jagers zien ook hun jachtgronden wat verkleinen... . Leren leven met de natuur is hier de boodschap. Immers, de bever behoort van nature tot onze eigen fauna maar werd ergens halverwege de 19 de eeuw uitgeroeid. Na ruim 150 jaar is hij terug om zijn plaatsje weer in te nemen. En dat heeft zo zijn gevolgen in positieve zin. De biodiversiteit is sinds zijn komst serieus toegenomen. In de strijd tegen klimaatverandering is dit een belangrijk wapen maar wordt door veel mensen nog onderschat.
Ik ben het met je eens. We hebben nu in Nederland net zo’n discussie rond de wolf. Ook daar zullen we weer mee moeten leren leven en dat is best lastig soms.
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
« Reactie #677 Gepost op: 28 juli 2024, 12:07:59 »
Ik wil nog eventjes terugkeren op het beververhaal omdat ik deze foto nog terugvond in een van mijn mappen. Dit was de langste dam die ik zag, zeker bijna 40 m lang, maar staat niet helemaal op de foto. De hoeveelheid water dat er hier tegen wordt gehouden is immens. Wij kunnen dit fantastisch vinden, maar veel mensen in de streek zijn echter niet opgetogen met het oprukken van de bever. Heel wat bosgebied met kostbare bomen die anders veel geld opleveren, gaat op die manier 'verloren'. Jagers zien ook hun jachtgronden wat verkleinen... . Leren leven met de natuur is hier de boodschap. Immers, de bever behoort van nature tot onze eigen fauna maar werd ergens halverwege de 19 de eeuw uitgeroeid. Na ruim 150 jaar is hij terug om zijn plaatsje weer in te nemen. En dat heeft zo zijn gevolgen in positieve zin. De biodiversiteit is sinds zijn komst serieus toegenomen. In de strijd tegen klimaatverandering is dit een belangrijk wapen maar wordt door veel mensen nog onderschat.
Ik ben het met je eens. We hebben nu in Nederland net zo’n discussie rond de wolf. Ook daar zullen we weer mee moeten leren leven en dat is best lastig soms.

Dit vind ik een moeilijke, Marc. De wolf is een heel andere categorie. Hij behoort oorspronkelijk ook tot onze native fauna, maar verdween ook omstreeks 1850 uit onze contreien. Dat was een compleet andere tijd. Toen was er nog overal veel vrije ruimte en waren veel streken dun of niet bevolkt, ook in België en Nederland. Thans is de beschaving dusdanig uitgebreid dat de open ruimte sterk ingekrompen is. En net dat heeft de wolf nodig m.i. Het zijn dieren die in roedels leven en hebben flinke grote territoria nodig om op voedsel te jagen.

Men zegt dat wolven schuw zijn van mensen, maar daar zou ik toch mijn hand niet in het vuur voor durven steken. Hongerige wolven kunnen alles aan. Enkele kinderen die zich bijvoorbeeld in een wolvengebied bevinden... . Een fatale confrontatie is m.i. nooit uitgesloten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #678 Gepost op: 28 juli 2024, 22:52:21 »
Deze plant stond vrij talrijk op het grasland, maar was echter bijna uitgebloeid. Iemand dit kent of herkent?
Als ik de determinatie software er op loslaat krijg ik de Inula salicina, de Wilgalant. Zeer zeldzaam in België.
Ik gebruik altijd Obsidentify in het veld, superhandig! ( en gratis en geen spam, in een app van Naturalis)

Knap speurwerk, Mark. Bedankt voor uw toelichting. Ik zie dat deze plant zelfs in Nederland volledig is verdwenen.
https://waarnemingen.be/species/2577/

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #679 Gepost op: 29 juli 2024, 08:57:02 »

Knap Mark , wij waren zondag bij vrienden (die niet speciaal met planten bezig zijn , maar ook veel wandelen in de natuur )en daar werd deze app ook vernoemd ......Zij vroegen ook naar mijn plantenhobby /recente planten reizen en zeiden terloops   : "dan gebruik jij zeker ook " Obsidentify " ....Ik zei nee , nog nooit van gehoord .... ))4 En kijk hier valt de naam dus ook ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #680 Gepost op: 29 juli 2024, 09:03:57 »

Het zal een eeuwige discussie blijven  geven Frankie ....langs de ene kant de roep naar meer natuur , de schreeuw om al die uitzonderlijke diersoorten weer terug te hebben in onze natuur en aan de andere kant de steeds groter wordende beschaving die dan ook gevolgen kan hebben .Het grote probleem lijkt me te bestaan in het feit dat al die dieren vroeger een veel groter gebied ter beschikking hadden . Enorm uitgestrekte gebieden met bos en natuur waar ze naar hartelust konden leven .Maar ondertussen zijn daar grote gedeelten van ingenomen door de mens . Deze dieren moeten nu gaan leven op kleine lapjes en kort bij de mens ...Het is dan ook sneller gebeurd dat er zogenaamde schade optreed voor de mens ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #681 Gepost op: 29 juli 2024, 09:04:52 »
Merci Kris, het had echter heel wat voeten in de aarde om deze vlinder netjes op de gevoelige plaat te krijgen. De meeste vlinders zitten van nature nauwelijks stil, maar deze soort is wel heel nerveus.

Klopt Frankie ! Vlinders fotograferen is iets wat mee van het moeilijkste is ....

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #682 Gepost op: Gisteren om 22:43:45 »
Een terugkeer naar de kalkgraslanden, de laatste keer dit jaar wellicht om nog wat bijzonderheden te kunnen gaan spotten.

De herfst komt met rasse schreden dichterbij. De kruidlaag is flink doorgegroeid en zal weldra worden afgemaaid. Momenteel lijkt het wel een grote woestenij.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #683 Gepost op: Gisteren om 22:51:40 »
Ik was er al zovele keren in dit favoriete grasland, maar telkens valt er weer iets nieuws te ontdekken.
Een plant die heel zeldzaam is voor ons land en die normaal niet voorkomt op deze site. En toch, kon ik een exemplaar vinden van de uiterst zeldzame Gentianella germanica. De plant is hoofdzakelijk te vinden in centraal-Europa. Ons land kent slechts een paar vindplaatsen en lijkt ver verwijderd van de grote populaties.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #684 Gepost op: Gisteren om 22:56:00 »
De ochtenden zijn fris, maar tegen de middag aan lopen de temperaturen snel op deze zuid gerichte heuvel. Dat trekt nog steeds heel wat insecten aan zoals de distelvlinder (foto 1) en de dagpauwoog (foto 2), twee algemene vlinders.
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 23:09:26 door Frankie Wulleman »

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #685 Gepost op: Gisteren om 23:08:44 »
Iets minder algemeen is de bruine vuurvlinder. Het is een typische soort van schrale graslanden zoals deze site wat alweer de noodzaak van deze plekjes verantwoord. In veel streken is de soort er sterk op achteruit gegaan. In Wallonië komt ze gelukkig nog frequent voor.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #686 Gepost op: Gisteren om 23:15:12 »
Bijzondere planten en dieren zijn deze site niet vreemd.

Zo ook de vuursalamander. Ik had er zelfs geen idee van dat deze soort zich hier ook bevond. Dit is een doodgereden exemplaar. Volgend seizoen toch maar eens proberen een levend dier te fotograferen! Maar het aantal bijzonderheden blijft zich hier maar opstapelen....

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #687 Gepost op: Gisteren om 23:22:14 »
In een nabij gelegen weidegebied vonden we wat ik wilde zien, het doel van deze trip eigenlijk en wat al een tijdje op de bucketlist stond!

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #688 Gepost op: Vandaag om 10:08:06 »
Ik was er al zovele keren in dit favoriete grasland, maar telkens valt er weer iets nieuws te ontdekken.
Een plant die heel zeldzaam is voor ons land en die normaal niet voorkomt op deze site. En toch, kon ik een exemplaar vinden van de uiterst zeldzame Gentianella germanica. De plant is hoofdzakelijk te vinden in centraal-Europa. Ons land kent slechts een paar vindplaatsen en lijkt ver verwijderd van de grote populaties.

Inderdaad vrij uniek in ons landje Frankie !

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #689 Gepost op: Vandaag om 10:10:02 »
Bijzondere planten en dieren zijn deze site niet vreemd.
Zo ook de vuursalamander. Ik had er zelfs geen idee van dat deze soort zich hier ook bevond. Dit is een doodgereden exemplaar. Volgend seizoen toch maar eens proberen een levend dier te fotograferen! Maar het aantal bijzonderheden blijft zich hier maar opstapelen....

Ik heb ze in het verleden wel is gevonden onder een stuk boomstam . Daar verschuilen ze zich vaak ...