Auteur Topic: Colchicum 2018  (gelezen 29677 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Colchicum 2018
« Reactie #195 Gepost op: 8 november 2018, 20:31:47 »
Zeker een mooie soort, Kris !  Altijd plezierig om wat verschillende kleurvariëteiten te zien te krijgen.

In Griekenland was Colchicum cupanii de heerser.  Op één bepaalde locatie was hij overweldigend aanwezig en bovendien ook in verschillende kleurschakeringen.

We zagen ze van ver al verschijnen bovenop een bergtop (1), vergis je niet, dit is flink bijgetrokken met de telelens.

Van dichterbij werd het alleen maar indrukwekkender (2).

Eens helemaal boven was het genieten geblazen.

Zelfs op die hoogte was een polinator druk in de weer.... anders krijg je natuurlijk niet zo'n mooie groepen...  ((12



Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Colchicum 2018
« Reactie #196 Gepost op: 8 november 2018, 20:34:25 »
Van dichtbij is het natuurlijk genieten van het contrast met de donkere helmknoppen !  ((6

Bij zoveel moois gaat een mens uiteraard al eens op zoek naar een kiekje met een mooie achtergrond.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum 2018
« Reactie #197 Gepost op: 8 november 2018, 20:46:09 »
Schitterende beelden Luc  :o ((3

Zo donker zag ik ze nog niet eerder ! Die donkere helmknoppen zijn zeker attractief !

Hoe hoog zaten jullie daar ? Spijtig dat die cupanii's niet zo winterhard zijn bij ons , veronderstel ook niet de vorm van ginder ?   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Colchicum 2018
« Reactie #198 Gepost op: 8 november 2018, 21:17:55 »
Van dichtbij is het natuurlijk genieten van het contrast met de donkere helmknoppen !  ((6

Bij zoveel moois gaat een mens uiteraard al eens op zoek naar een kiekje met een mooie achtergrond.

Prachtige foto, Luc, met de zee op de achtergrond. Wilde natuur versus beschaving in één kiekje.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Colchicum 2018
« Reactie #199 Gepost op: 8 november 2018, 21:20:01 »
Prachtige foto's en schitterende omgeving!
Met vriendelijke groet

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Colchicum 2018
« Reactie #200 Gepost op: 8 november 2018, 22:36:52 »
Wie goed blijft zoeken gaat natuurlijk ook wat schakeringen vinden ....

Heel mooi soortje Kris , altijd heel plezant , spannend en leerzaam om bollen te ontdekken in de vrije natuur hé .... ((3 ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Colchicum 2018
« Reactie #201 Gepost op: 8 november 2018, 22:41:56 »
Zeker een mooie soort, Kris !  Altijd plezierig om wat verschillende kleurvariëteiten te zien te krijgen.

In Griekenland was Colchicum cupanii de heerser.  Op één bepaalde locatie was hij overweldigend aanwezig en bovendien ook in verschillende kleurschakeringen.

We zagen ze van ver al verschijnen bovenop een bergtop (1), vergis je niet, dit is flink bijgetrokken met de telelens.

Van dichterbij werd het alleen maar indrukwekkender (2).

Eens helemaal boven was het genieten geblazen.

Zelfs op die hoogte was een polinator druk in de weer.... anders krijg je natuurlijk niet zo'n mooie groepen...  ((12

Jawatte Luc , zo'n grote kolonie , prachtig om te zien ...... ((3 :o ((6
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Colchicum 2018
« Reactie #202 Gepost op: 8 november 2018, 22:46:36 »
Van dichtbij is het natuurlijk genieten van het contrast met de donkere helmknoppen !  ((6

Bij zoveel moois gaat een mens uiteraard al eens op zoek naar een kiekje met een mooie achtergrond.

Die donkere helmknoppen zijn uiteraard een meerwaarde ... één van mijn favoriete colchicums ....doet het hier trouwens ook goed in de tuin ......
Heel knappe habitat foto , Luc  ((3 ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Colchicum 2018
« Reactie #203 Gepost op: 8 november 2018, 23:25:32 »
Schitterende beelden Luc  :o ((3

Zo donker zag ik ze nog niet eerder ! Die donkere helmknoppen zijn zeker attractief !

Hoe hoog zaten jullie daar ? Spijtig dat die cupanii's niet zo winterhard zijn bij ons , veronderstel ook niet de vorm van ginder ?

Dit was om en bij de 600 m hoog, Kris - wel een zeer onbeschermde locatie waar de wind ongenadig van jetje gaf.  Ik kan mij voorstellen dat het daar in de winter toch aardig koud kan worden.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Colchicum 2018
« Reactie #204 Gepost op: 9 november 2018, 07:26:08 »
Even op Cyprus  vertoeft en daar bloeide in de lagere regionen Colchicum troodi .

De meeste  bloeien daar wit ....
Een interessante soort waar ik in het verleden niet zo succesvol mee was om de een of andere reden.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum 2018
« Reactie #205 Gepost op: 10 november 2018, 09:52:00 »
Een interessante soort waar ik in het verleden niet zo succesvol mee was om de een of andere reden.

Zeer zeker interessant Luc ....ik heb er nu thuis eentje in bloei van een expeditie in 2012 . Maar van de laaglandpopulaties en die bloeien hier altijd vrij laat . De laaglandpopulaties staan bijna altijd tussen de Pinus bomen (veel dennenaalden ) of in de de rode vettige aarde (met veel steen ook)  zoals je die ginder vaak aantreft .   
Ik vind het nog veel interessanter om met materiaal aan de slag te gaan van de hogere regionen . Ik vond ze nog tot op 1100 m maar mss groeien ze zelfs nog hogerop ?
De populaties van hogerop groeien in een dikke laag verteerd blad . Beneden zitten de bollen vrij diep maar op 1100m zitten die helemaal niet diep . Ik denk dat die planten van rond de 1100m al bloeien in september ?     
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum 2018
« Reactie #206 Gepost op: 10 november 2018, 09:53:08 »
Dit was om en bij de 600 m hoog, Kris - wel een zeer onbeschermde locatie waar de wind ongenadig van jetje gaf.  Ik kan mij voorstellen dat het daar in de winter toch aardig koud kan worden.

Dank je Luc , interessante info en leerrijk .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum 2018
« Reactie #207 Gepost op: 10 november 2018, 09:56:48 »
Heel mooi soortje Kris , altijd heel plezant , spannend en leerzaam om bollen te ontdekken in de vrije natuur hé .... ((3 ((14

Hey Danny . Zeer zeker een leuke bezigheid voor mij . Maar soms ook intensief en je hebt niet altijd prijs hoor ....Je moet op de juiste plek zijn (en dat moet je dan goed weten ) en op het juiste tijdstip (dat is soms moeilijk in te schatten ) en er iets voor over hebben ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum 2018
« Reactie #208 Gepost op: 10 november 2018, 14:52:23 »
Een interessante soort waar ik in het verleden niet zo succesvol mee was om de een of andere reden.

Zo staat hij momenteel te bloeien hier ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Colchicum 2018
« Reactie #209 Gepost op: 10 november 2018, 21:22:05 »
Heel mooi soortje Kris , altijd heel plezant , spannend en leerzaam om bollen te ontdekken in de vrije natuur hé .... ((3 ((14

Hey Danny . Zeer zeker een leuke bezigheid voor mij . Maar soms ook intensief en je hebt niet altijd prijs hoor ....Je moet op de juiste plek zijn (en dat moet je dan goed weten ) en op het juiste tijdstip (dat is soms moeilijk in te schatten ) en er iets voor over hebben ...

Ja , ik begrijp je helemaal Kris ...... dit is ook voor mij iets wat ik heel graag doe , ik heb er de laatste jaren ook al wat van kunnen proeven en het smaakt naar meer ........ ;)
Ieper , West-Vlaanderen