Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > In en rond onze rotstuinen

crevice in leisteen

<< < (2/3) > >>

Gerard Verweij:

--- Citaat van: Wim van Kruijsbergen op 21 januari 2013, 19:17:50 ---Dag Hugo,

Ik heb een zevental jaren geleden ook een crevicegedeelte met flagstones en leisteen aangelegd. Ook die kwamen uit een oud tuinpad en terras. Voor zover ik weet hebben alle flagstones/leistenen een lagere Ph, zo rond de 6. Maar dat is helemaal geen bezwaar!Het nodigt zelfs uit om op zoek te gaan naar planten die van een wat zuurdere bodem houden en daar zitten heel wat verrassingen tussen! Ik zou je wel willen aanraden de heel erg dikke stukken, die van 15 cm waarover je spreekt, te splitsen. Daat gaat heel gemakkelijk met een platte steenbeitel of een paar oude schroevendraaiers. Beide gesteentes bestaan namelijk uit lagen. Zaag ze alsjeblieft niet in de lengte in stukken, want dan verlies je hoogte en het gaat er juist om diepe spleten tussen de platen te creeëren. Zorg dat de achterwand stevig staat; gebruik daarvoor de grootste stukken en graaf die diep genoeg in om de druk van de rest op te vangen. Daarna kun je je creativiteit de vrije loop laten. Het mengsel zou ik niet te zandig maken. Zelf heb ik het volgende gedaan: gelijke delen tuingrond (die er toch al lag), split, graniet (om het zuur te houden) en beukenbladcompost. Mijn planten doen het er prima in. Een aantal androsaces doet het heel goed in dit zure mengsel. Ook silenes voelen zich goed thuis. En onthoud: een wat zuurder milieu is een nieuwe uitdaging; altijd die kalk..........

--- Einde van citaat ---
We hebben afgelopen zaterdag allemaal kunnen genieten van het resultaat, Wim.

Hugo Van Woensel:
dag Wim,

Bedankt voor uw tip! hij is zeker het overwegen waard.
Wat de crevice zelf betreft, hij gaat vrijliggend (egelvormig) zijn, er is geen achterkant.de dikkere platen ga ik niet delen ze maken evengoed deel uit van de variatie: hoog, laag, dik, dun, kort, lang, het zal zeker ten goede komen aan het zicht, en ik heb er voldoende om het optimaal af te werken! moest ik er één te kort komen dan kan het nog altijd.
Ik heb gisteren nog een partij grijze ardeense rotsstenen kunnen op de kop tikken die al meerdere jaren in een heidetuin liggen totaal 7 ton, ik moet ze zelf wel uit de tuin halen, dit wordt dan het volgende project!
Als het buiten beter is zal ik foto's nemen en ze proberen toe te voegen.


Lily-Anne Vereecken:
Je hebt blijkbaar nog een hele job voor de boeg Hugo, laat de foto's van je nieuwe projecten maar komen . Ik volg het alvast
Gr. Lily- Anne

Luc Gilgemyn:

--- Citaat van: Hugo Van Woensel op 22 januari 2013, 23:47:27 ---Ik heb gisteren nog een partij grijze ardeense rotsstenen kunnen op de kop tikken die al meerdere jaren in een heidetuin liggen totaal 7 ton, ik moet ze zelf wel uit de tuin halen, dit wordt dan het volgende project!

--- Einde van citaat ---

Je hebt het blijkbaar goed te pakken, Hugo....  -2( .... het rotsplantenvirus bedoel ik...  ((11

Dat wordt "smullen" ... of moet ik zeggen, "hard werken"  --11
In elk geval voor ons allemaal alweer een fotoreeks om naar uit te kijken !  ;)

Pim Hols:
Je hebt een prachtig en interessant project voor de boeg Hugo!  ((14

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie