Auteur Topic: Hulp gevraagd bij determinatie  (gelezen 4880 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Hulp gevraagd bij determinatie
« Gepost op: 1 maart 2013, 14:03:12 »
Wie weet de naam van deze plant.

Zelf denk ik aan Arabis, omdat hij zo vroeg bloeit en zo gemakkelijk te kweken was. Uit zaad van een seedex.
« Laatst bewerkt op: 3 maart 2013, 09:58:40 door Gerrit Eijkelenboom »

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Hulp gevraagd bij determinatie
« Reactie #1 Gepost op: 1 maart 2013, 14:32:48 »
Wie weet de naam van deze plant.

Zelf denk ik aan Arabis, omdat hij zo vroeg bloeit en zo gemakkelijk te kweken was. Uit zaak van een seedex.
Hij lijkt enigzins op Arabis Hirsuta, Gerrit. Maar weet niet zeker of ie 't is.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Hulp gevraagd bij determinatie
« Reactie #2 Gepost op: 1 maart 2013, 15:50:49 »
Nee, die is het niet. De bloemhoofdjes lijken wel wat op de mijn plant, maar mijn plant is compacter, bossiger en geen lange bloeisteel. Evengoed bedankt Gerard.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Hulp gevraagd bij determinatie
« Reactie #3 Gepost op: 1 maart 2013, 18:06:33 »
Nee, die is het niet. De bloemhoofdjes lijken wel wat op de mijn plant, maar mijn plant is compacter, bossiger en geen lange bloeisteel. Evengoed bedankt Gerard.
Gerrit , als je googled op Arabis Caerulea, denk ik , dat je aardig in de buurt komt. En daar is ook een "Alba"vorm van.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Hulp gevraagd bij determinatie
« Reactie #4 Gepost op: 1 maart 2013, 22:44:58 »
Ik heb er lang op zitten studeren Gerard en idd het komt dicht in de buurt. De bladranden zijn glad tegenover enigzins gezaagd. De steel is dicht bebladerd tegenover spaarzaam.

Een Arabis is het wel bijna zeker, maar het moet toch mogelijk zijn de species/cultivar te vinden.

Wim van Kruijsbergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 142
Re:Hulp gevraagd bij determinatie
« Reactie #5 Gepost op: 1 maart 2013, 23:26:38 »
Dag Gerrit,

Heb je enig idee uit welke streek/land het zaad afkomstig is? Dat kan helpen bij de determinatie. Mooie plant overigens.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Hulp gevraagd bij determinatie
« Reactie #6 Gepost op: 2 maart 2013, 08:01:24 »
Zoals zo vaak afkomstig van een seedex, besteld als Thlaspi. Het is beslist een mooie plant en staat nog niet volop in bloei. Zeker een plant om te houden. En om weer te verspreiden, maar dan wel met naam.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Hulp gevraagd bij determinatie
« Reactie #7 Gepost op: 2 maart 2013, 09:02:12 »
Zoals zo vaak afkomstig van een seedex, besteld als Thlaspi. Het is beslist een mooie plant en staat nog niet volop in bloei. Zeker een plant om te houden. En om weer te verspreiden, maar dan wel met naam.
Gerrit ,ook zonder naam ben ik wel geinteresserd in wat zaad, hoor......... ))2

Wim van Kruijsbergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 142
Re:Hulp gevraagd bij determinatie
« Reactie #8 Gepost op: 2 maart 2013, 19:15:03 »
Dag Gerrit,

Om zeker te weten of jouw plant een Arabis of een Thlaspi is, zul je  toch moeten wachten tot er zaaddoosjes aan de plant zitten. Arabis heeft langwerpige hauwen, Thlaspi heeft ronde hauwtjes. Ik heb ook eesn rondgesnuffeld en vind jouw plant erg lijken op Arabis turrita.

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Hulp gevraagd bij determinatie
« Reactie #9 Gepost op: 2 maart 2013, 23:26:59 »
Dag Gerrit,

Om zeker te weten of jouw plant een Arabis of een Thlaspi is, zul je  toch moeten wachten tot er zaaddoosjes aan de plant zitten. Arabis heeft langwerpige hauwen, Thlaspi heeft ronde hauwtjes. Ik heb ook eesn rondgesnuffeld en vind jouw plant erg lijken op Arabis turrita.

Ik denk ook Wim dat je het behoorlijk bij het rechte eind hebt. Altijd handig om te weten waar deze soort voorkomt.
In ieder geval nog nooit een Thlaspi soort gezien die identiek is.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Hulp gevraagd bij determinatie
« Reactie #10 Gepost op: 3 maart 2013, 10:59:43 »
Dank je wel Wim. Ik denk ook wel dat het Arabis turrita is. Ik moet uiteraard nog even kijken hoe de plant zich verder gedraagt totdat hij is uitgebloeid, want hij is nu compacter dan de getoonde foto's op het internet. De bloem b.v is nu nog een rond bolletje en op foto's zie ik een langgerekte bloeiaar.

Je hebt gelijk Gerard, dat je zaad wil. (is genoteerd)Een plant die zo vroeg bloeit en zo'n mooie vorm heeft is waard om verder gekweekt te worden. Ik zal later foto's posten van een groep op een andere plaats in de rotstuin. Die is nog niet zover als de plant in de trog.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Hulp gevraagd bij determinatie
« Reactie #11 Gepost op: 3 maart 2013, 20:00:38 »
Dank je wel Wim. Ik denk ook wel dat het Arabis turrita is. Ik moet uiteraard nog even kijken hoe de plant zich verder gedraagt totdat hij is uitgebloeid, want hij is nu compacter dan de getoonde foto's op het internet. De bloem b.v is nu nog een rond bolletje en op foto's zie ik een langgerekte bloeiaar.

Je hebt gelijk Gerard, dat je zaad wil. (is genoteerd)Een plant die zo vroeg bloeit en zo'n mooie vorm heeft is waard om verder gekweekt te worden. Ik zal later foto's posten van een groep op een andere plaats in de rotstuin. Die is nog niet zover als de plant in de trog.
toppie!

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Hulp gevraagd bij determinatie
« Reactie #12 Gepost op: 21 maart 2013, 18:57:16 »
Ik heb van mijn Alpenreis van vorig jaar nog enkele planten die ik niet op naam kan brengen, daarom hier nog maar eens een gokje.

1. zou deze Androsace chamaejasme kunnen zijn ?
2. deze foto is niet zo best, beetje last van 'hooglicht', lijkt wel wat op nr. 1
3. hier heb ik helemaal geen idee in welke richting ik het moet zoeken

Iemand suggesties, of 100 % zekerheid ?

O ja, voor ik het vergeet, ze stonden alle drie in kalkhoudende bodem nabij de Hahntennjoch op ± 1894 m.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2013, 18:59:52 door Cor van Kapel »

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Hulp gevraagd bij determinatie
« Reactie #13 Gepost op: 21 maart 2013, 20:58:11 »
Ik heb van mijn Alpenreis van vorig jaar nog enkele planten die ik niet op naam kan brengen, daarom hier nog maar eens een gokje.

1. zou deze Androsace chamaejasme kunnen zijn ?
2. deze foto is niet zo best, beetje last van 'hooglicht', lijkt wel wat op nr. 1
3. hier heb ik helemaal geen idee in welke richting ik het moet zoeken

Iemand suggesties, of 100 % zekerheid ?

O ja, voor ik het vergeet, ze stonden alle drie in kalkhoudende bodem nabij de Hahntennjoch op ± 1894 m.
De plant op foto 1 zou inderdaad Androsace chamaejasme kunnen zijn.
De plant op foto 2 lijkt Arabis alpina, komt inderdaad op kalkhoudende bodem voor.
Het is wellicht een aanrader om duidelijke foto's van het blad te maken voortaan Cor.
De plant op foto 3 lijkt me een Ranunculus specie of een Anemone specie, maar het blad is niet te zien helaas.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2013, 21:01:50 door Pim Hols »
Heemskerk, Noord-Holland

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Hulp gevraagd bij determinatie
« Reactie #14 Gepost op: 21 maart 2013, 21:32:06 »
Het is wellicht een aanrader om duidelijke foto's van het blad te maken voortaan Cor.
Weet ik Pim, maar je bent in gezelschap, denkt dat vraag ik zodadelijk nog wel. Voor je het weet ben je weer zo veel verder en kom je er later achter: O shit ......... ))2 ))2, dat plantje.

Maar toch bedankt alvast.