Auteur Topic: Natte dode hond  (gelezen 1541 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Natte dode hond
« Gepost op: 15 juli 2013, 19:37:42 »
Deze plant is in mijn bezit gekomen, omdat de eigenaar er van afwilde en ik hem wel mooi vond.
De bloemen ruiken naar natte dode hond, in het beginstadium van ontbinding. Ik vind de lucht wel meevallen, maar de smerigste vette vliegen die er op af komen vinden het heerlijk.
Wie kent deze plant?
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2013, 19:39:45 door Gerrit Eijkelenboom »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Natte dode hond
« Reactie #1 Gepost op: 15 juli 2013, 19:52:54 »
Deze plant is in mijn bezit gekomen, omdat de eigenaar er van afwilde en ik hem wel mooi vond.
De bloemen ruiken naar natte dode hond, in het beginstadium van ontbinding. Ik vind de lucht wel meevallen, maar de smerigste vette vliegen die er op af komen vinden het heerlijk.
Wie kent deze plant?

Wonderen der natuur Gerrit .........ook al is er een reukje aan ..... ;D
Zou dit Stapelia gigantea kunnen zijn  ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Natte dode hond
« Reactie #2 Gepost op: 15 juli 2013, 20:55:05 »
Kris, ik wist het, als liefhebber van cactussen en succulenten kende jij deze plant natuurlijk.
Na wat googelen weet ik de naam. Stapelia hirsuta.

Dan kom je ook meteen in een fascinerende wereld. Die van de aasbloemen. Werkelijk de mooiste planten kun je snel  kweken voor weinig geld. En heel gemakkelijk. Aasbloemen zijn geen cactussen maar succulenten uit Zuidelijk Afrika. Aasvliegen zijn hun bestuivers, die op de geur van dode dieren afkomen met de bedoeling hun eieren en later hun larven te laten groeien in dood vlees. Echter ze worden door de Stapelia's niet beloond, een rotstreek eigenlijk, want de vliegen lopen rondjes, zetten hun eieren af, waarna de larven een jammerlijke dood tegemoet gaan.
Winterhard tot een graad of 7 onder nul.

Kris, dank je wel.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Natte dode hond
« Reactie #3 Gepost op: 15 juli 2013, 21:16:07 »
Kris, ik wist het, als liefhebber van cactussen en succulenten kende jij deze plant natuurlijk.
Na wat googelen weet ik de naam. Stapelia hirsuta.
Dan kom je ook meteen in een fascinerende wereld. Die van de aasbloemen. Werkelijk de mooiste planten kun je snel  kweken voor weinig geld. En heel gemakkelijk. Aasbloemen zijn geen cactussen maar succulenten uit Zuidelijk Afrika. Aasvliegen zijn hun bestuivers, die op de geur van dode dieren afkomen met de bedoeling hun eieren en later hun larven te laten groeien in dood vlees. Echter ze worden door de Stapelia's niet beloond, een rotstreek eigenlijk, want de vliegen lopen rondjes, zetten hun eieren af, waarna de larven een jammerlijke dood tegemoet gaan.
Winterhard tot een graad of 7 onder nul.
Kris, dank je wel.

Graag gedaan Gerrit ! Nog 2 bemerkingen of zaken waar je m.i. best rekening mee houd ( althans vlgs mijn ervaringen uit het verleden ) :
1- in ons klimaat dienen ze zeker vorstvrij overwinterd te worden  .
2- 1 nadeel  van Stapelia 's en aanverwanten , hou de wol en- wortelluis in de gaten ! Ze zijn er bijzonder gevoelig voor.

Succes met je nieuwe aanwinst !
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2013, 21:18:01 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "