Auteur Topic: aanleg rotstuin  (gelezen 12541 keer)

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
aanleg rotstuin
« Gepost op: 28 augustus 2013, 23:18:58 »
na de aanleg van een verhoogd bed, peatbed, en een moorbeet, is het nu eindelijk de beurt om te proberen zo goed mogelijk een stukje berg te creëren.
De stenen heb ik op de kop kunnen tikken via het internet, de berg is langs de langste kant ongeveer 14m lang, de breedste kant zal een 2m zijn en het hoogste punt ongeveer 1,70m er moet nog een 3m afgewerkt worden maar ik wilde toch al wat delen met jullie!
Ik heb een mengeling van dolomiet 0-15 en brekerzand van porfier 0-0,7 gemengd met de bestaande tuingrond ongeveer een 30cm alles moet nog een afstrooilaag krijgen, op één van de foto's staat een emmer, tot daar zal de berg komen als hij klaar is. ik ben van plan om af te strooien met porfier split 3-8/R dit is eigenlijk gewoon split dat getrommeld is en waardoor dan de hoeken wat minder scherp zijn, zo krijg je eigenlijk afgeronde vierkante steentjes niet rond zoals bij grind, het oogt mooier, eerst dacht ik om met witte split af te strooien zodat de boel minder opwarmt maar ik betwijfel dat dit veel verschil maakt en kies toch maar voor het zicht!
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2013, 23:41:16 door Hugo Van Woensel »

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re:aanleg rotstuin
« Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2013, 23:23:35 »
Nog even een vraag op foto 4 zie je een stukje van de vijver vol met kroos weet iemand hoe je daar van afgeraakt zonder de lelie's en water fauna te doden!

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:aanleg rotstuin
« Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2013, 21:18:53 »
Goed gedaan Hugo !
En wat een massa grote stenen. Dat zal ook wel wat moeite gekost hebben om ze te versjouwen.
 ;)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:aanleg rotstuin
« Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2013, 21:36:21 »
Amai , dat is ook geen half werk Hugo !  Lijkt wel een "mini-Utrechtje ".... Daar gaan we nog meer van zien en horen lijkt mij ! 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:aanleg rotstuin
« Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2013, 21:46:22 »
Prachtig gedaan zeg. Jij bent ook goed bezig. Dat gaat een heel mooie rotstuin worden.

Over dat kroos: Het water van je vijver is te voedselrijk. Daar profiteert het kroos van om explosief te groeien. Wat je moet hebben is zo veel mogelijk zuurstofplanten. Die concurreren dan met het kroos en verbruiken het voedsel in het water, maar nu kan er niets groeien omdat er geen zonlicht in het water valt. Begin er in het voorjaar mee, dan heb je de meeste kans. Het is een lange weg, want je moet een biologisch evenwicht bereiken.

De mooiste zuurstofplant is glanzend fonteinkruid. Neem geen waterpest, alhoewel dat een uitmuntende zuurstofplant is, maar het is lelijk.
Het mooiste is een persoon met vijver. Ikzelf haal enkele keren per seizoen kruiwagens zuurstofplanten (ik kan niet op de naam komen) uit mijn vijver en gooi het weg. Zonde, want kleine bosjes zuurstofplanten kosten veel geld in de tuincentra en je hebt er veel van nodig om een start te maken. (zoek op het web naar namen van zuurstofplanten)

Begin nooit aan chemische middelen, val niet voor de praatjes uit de reclame over dure filters enz. Een natuurlijk evenwicht is de enige weg, want eens gevestigd, gaat dat nooit meer weg. En een rijk dierenleven is je loon. Salamanders, kikkers, libellen, waterjuffers, schaatsenrijders, bootsmannetjes, maar ook rovers als de geelgerande watertor.

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re:aanleg rotstuin
« Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2013, 22:08:11 »
Héél mooi voor mekaar Hugo !
Op mekaar gestapeld maar ziet er bijzonder 'naturel' uit.
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:aanleg rotstuin
« Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2013, 22:27:34 »
Dat zal inderdaad een hele mooie rotstuin worden, Hugo. Prachtig aangelegd.
Ik wil die volgend voorjaar nog wel eens terugzien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:aanleg rotstuin
« Reactie #7 Gepost op: 30 augustus 2013, 22:32:19 »
Prachtig gedaan zeg. Jij bent ook goed bezig. Dat gaat een heel mooie rotstuin worden.

Over dat kroos: Het water van je vijver is te voedselrijk. Daar profiteert het kroos van om explosief te groeien. Wat je moet hebben is zo veel mogelijk zuurstofplanten. Die concurreren dan met het kroos en verbruiken het voedsel in het water, maar nu kan er niets groeien omdat er geen zonlicht in het water valt. Begin er in het voorjaar mee, dan heb je de meeste kans. Het is een lange weg, want je moet een biologisch evenwicht bereiken.

De mooiste zuurstofplant is glanzend fonteinkruid. Neem geen waterpest, alhoewel dat een uitmuntende zuurstofplant is, maar het is lelijk.
Het mooiste is een persoon met vijver. Ikzelf haal enkele keren per seizoen kruiwagens zuurstofplanten (ik kan niet op de naam komen) uit mijn vijver en gooi het weg. Zonde, want kleine bosjes zuurstofplanten kosten veel geld in de tuincentra en je hebt er veel van nodig om een start te maken. (zoek op het web naar namen van zuurstofplanten)

Begin nooit aan chemische middelen, val niet voor de praatjes uit de reclame over dure filters enz. Een natuurlijk evenwicht is de enige weg, want eens gevestigd, gaat dat nooit meer weg. En een rijk dierenleven is je loon. Salamanders, kikkers, libellen, waterjuffers, schaatsenrijders, bootsmannetjes, maar ook rovers als de geelgerande watertor.

Klopt wat je zegt, Gerrit. Heel vroeg in het voorjaar starten met zoveel mogelijk zuurstofplanten.
Ik weet niet of glanzend fonteinkruid een optie is. Ik zou eerder opteren voor gekroesd fonteinkruid. Dat gaat namelijk al heel vroeg in het voorjaar (maart) van start, nog voor het kroos dus.
Als aanvulling kun je nog vederkruid en hoornblad toevoegen. Maar ook waterpest is een uitstekende keuze.
Enkele goudvissen of andere karperachtigen kunnen ook effectief zijn want zij vreten het kroos op.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:aanleg rotstuin
« Reactie #8 Gepost op: 30 augustus 2013, 22:58:26 »
Ha, hoornblad, dat woord zocht ik. Daar groeit mijn vijver mee vol, te vol. Groeit veel sneller dan fonteinkruid (welke dan ook) is ook mooi, geeft hele onderwaterwouden. Je kunt eraan trekken, het blijft altijd leven en groeit pijlsnel weer aan.

En Hugo, als dierenliefhebber zie ik dat het een verdrinkingsvijver is. Een egel, te water geraakt zal verdrinken, padden kruipen er niet meer uit en is hen hetzelfde lot beschoren. Zorg voor plekken om er uit te geraken.

En ik mis ook oeverbegroeiing. Op de grens van water en land dienen planten te komen. Waterdrieblad is daar een mooie plant om het lelijke plastic weg te werken. Ook Pontederia, snoekkruid is daar heel geschikt voor.
Het lijkt potdorie wel Een 'Groei-en-Bloei' topic.
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2013, 23:05:53 door Gerrit Eijkelenboom »

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re:aanleg rotstuin
« Reactie #9 Gepost op: 30 augustus 2013, 23:01:44 »
Goed gedaan Hugo !
En wat een massa grote stenen. Dat zal ook wel wat moeite gekost hebben om ze te versjouwen.
 ;)
Bedankt Jan,een beetje bloed, veel zweet, geen tranen ;D Driemaal gratis fitness, eerst uit de tuin gaan halen bij de man waar ik ze gekocht heb, dan ze bij mij thuis naar achtervoeren en dan de tuin in voor de aanleg ))5 _010

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re:aanleg rotstuin
« Reactie #10 Gepost op: 30 augustus 2013, 23:17:44 »
Prachtig gedaan zeg. Jij bent ook goed bezig. Dat gaat een heel mooie rotstuin worden.

Over dat kroos: Het water van je vijver is te voedselrijk. Daar profiteert het kroos van om explosief te groeien. Wat je moet hebben is zo veel mogelijk zuurstofplanten. Die concurreren dan met het kroos en verbruiken het voedsel in het water, maar nu kan er niets groeien omdat er geen zonlicht in het water valt. Begin er in het voorjaar mee, dan heb je de meeste kans. Het is een lange weg, want je moet een biologisch evenwicht bereiken.

De mooiste zuurstofplant is glanzend fonteinkruid. Neem geen waterpest, alhoewel dat een uitmuntende zuurstofplant is, maar het is lelijk.
Het mooiste is een persoon met vijver. Ikzelf haal enkele keren per seizoen kruiwagens zuurstofplanten (ik kan niet op de naam komen) uit mijn vijver en gooi het weg. Zonde, want kleine bosjes zuurstofplanten kosten veel geld in de tuincentra en je hebt er veel van nodig om een start te maken. (zoek op het web naar namen van zuurstofplanten)

Begin nooit aan chemische middelen, val niet voor de praatjes uit de reclame over dure filters enz. Een natuurlijk evenwicht is de enige weg, want eens gevestigd, gaat dat nooit meer weg. En een rijk dierenleven is je loon. Salamanders, kikkers, libellen, waterjuffers, schaatsenrijders, bootsmannetjes, maar ook rovers als de geelgerande watertor.

Klopt wat je zegt, Gerrit. Heel vroeg in het voorjaar starten met zoveel mogelijk zuurstofplanten.
Ik weet niet of glanzend fonteinkruid een optie is. Ik zou eerder opteren voor gekroesd fonteinkruid. Dat gaat namelijk al heel vroeg in het voorjaar (maart) van start, nog voor het kroos dus.
Als aanvulling kun je nog vederkruid en hoornblad toevoegen. Maar ook waterpest is een uitstekende keuze.
Enkele goudvissen of andere karperachtigen kunnen ook effectief zijn want zij vreten het kroos op.

Bedankt voor de tips Gerrit en Frankie, klinkt logisch, ironisch is dat de halve vijver vol gestaan heeft met zuurstofplanten maar een tweejaar geleden heb ik alles verwijderd omdat ik dacht dat het water te rijk zou worden door het afsterven in de winter en ik hogerop in de tuin toen pilvaren en biesvaren had staan in m'n beek die gevoed wordt met water uit de vijver en arm/zuur moest zijn, fout gedacht dus.
 
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2013, 23:19:33 door Hugo Van Woensel »

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re:aanleg rotstuin
« Reactie #11 Gepost op: 30 augustus 2013, 23:27:26 »
Amai , dat is ook geen half werk Hugo !  Lijkt wel een "mini-Utrechtje ".... Daar gaan we nog meer van zien en horen lijkt mij ! 

Bedankt Kris, een mens gaat er van  ))2 ))2

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re:aanleg rotstuin
« Reactie #12 Gepost op: 30 augustus 2013, 23:29:49 »
Héél mooi voor mekaar Hugo !
Op mekaar gestapeld maar ziet er bijzonder 'naturel' uit.

Ik ben blij dat het naturel over komt Eduard, dat was de bedoeling en daar hoopte ik op! ((4

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re:aanleg rotstuin
« Reactie #13 Gepost op: 30 augustus 2013, 23:47:48 »
En Hugo, als dierenliefhebber zie ik dat het een verdrinkingsvijver is. Een egel, te water geraakt zal verdrinken, padden kruipen er niet meer uit en is hen hetzelfde lot beschoren. Zorg voor plekken om er uit te geraken.

En ik mis ook oeverbegroeiing. Op de grens van water en land dienen planten te komen. Waterdrieblad is daar een mooie plant om het lelijke plastic weg te werken. Ook Pontederia, snoekkruid is daar heel geschikt voor.
Het lijkt potdorie wel Een 'Groei-en-Bloei' topic.

Gerrit, als ik je gerust kan stellen aan de achterkant is er een overloop via een moerasje(niet te zien op de foto), hier kunnen eventuele zwemers ontsnappen. Normaal is het water steeds tot de rand gevuld, maar door de werken die ik bezig ben staat de pomp die het water laat circuleren af, deze voed een waterval die via een klein vijvertje een beek voed en zo het water laat circuleren en het is m'n bedoeling om hier eigenlijk heel de vijver vol met soorten waterlelies te laten groeien, ik heb er pas alle andere waterplanten uitgehaald! vandaar ook de lagere waterstand, ik ben van plan om eigenlijk meer planten rond de oever te planten, kruipende liefst niet te veel woekerende deze gaan deels over de rand groeien en hopelijk zo de boel er toch wat meer natuurlijker laten uitzien!
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2013, 00:04:36 door Hugo Van Woensel »

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re:aanleg rotstuin
« Reactie #14 Gepost op: 31 augustus 2013, 00:01:53 »
Enkele goudvissen of andere karperachtigen kunnen ook effectief zijn want zij vreten het kroos op.

Vissen wil ik er niet opzetten Frankie, er zitten vele salamanders en andere zeer gevarieerde waterfauna op, zelfs bloedzuigers heb ik al in m'n schepzak gehad, ondertussen ligt hij toch al een jaar of tien en eigenlijk heb ik nog maar een jaar of vier kroos en het is begonnen nadat ik er op een avond eens drie eenden zag op zwemmen, waarschijnlijk hebben zij het mee gebracht, en het is ongelooflijk hoe snel dat zich kan vermenigvuldigen, toch bedankt voor de tip! ((4