Auteur Topic: Onze wintertuin  (gelezen 104781 keer)

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Onze wintertuin
« Reactie #195 Gepost op: 8 november 2012, 12:51:47 »
Klopt............en belangrijk is dus na een vorst periode.....'Zijn de wortels al wakker'!

Klinkt gek maar soms zit er op meer diepte nog vorst in de grond en 'slapen' een deel van de wortels nog
waardoor ze geen weg kunnen met het water dat valt!

De meesten planten gaan dan ook niet IN de winterperiode eraan,maar daarna!
En bijna altijd het gevolg van Temeratuur-regenval.
De wortels kunnen het dan nog niet aan zou je kunnen zeggen,assimilatie is eigenlijk nog niet op gang bij bladhoudende.
En bladverliezend werkt eigenlijk precies hetzelfde.

Moeilijke hobby he............ ))4
Dus eigenlijk zo lang mogelijk laten staan ,die dakjes?

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Onze wintertuin
« Reactie #196 Gepost op: 8 november 2012, 15:10:47 »
Moeilijke hobby he............ ))4

Als het niet moeilijk zou zijn zou het ook nog niet half zo leuk zijn Bart !  :P
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Onze wintertuin
« Reactie #197 Gepost op: 8 november 2012, 16:35:01 »
Moeilijke hobby he............ ))4

Als het niet moeilijk zou zijn zou het ook nog niet half zo leuk zijn Bart !  :P
Ja, dan gingen we wel vijgen schilderen!

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re: Onze wintertuin
« Reactie #198 Gepost op: 8 november 2012, 17:38:06 »
Is er iemand die ergens naar solliciteert?  -7(

groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Onze wintertuin
« Reactie #199 Gepost op: 9 november 2012, 10:15:04 »

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Onze wintertuin
« Reactie #200 Gepost op: 9 november 2012, 21:13:26 »
Goed dat je deze topic weer nieuw leven in blaast luc.
dan weet ik dat ik er ook maar eens aan moet beginnen.
Door al de drukte en vele bezig heden in huis weinig tijd gehad voor dit prachtige forum en de tuin (sorrie)
Maar ik denk dat ik zelfs nieuwe plaatjes moet laten bij maken.
Dit laat ik meestal doen bij een plaatselijk bouw bedrijf.
Voor iedereen alvast een goede winter gewenst met niet of weinig schade aan onze kostbaarheden.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Onze wintertuin
« Reactie #201 Gepost op: 10 november 2012, 14:46:23 »
Ik ben niet zo voor glasplaatjes in de rotstuin, ik laat alles maar zijn gang gaan. Gaat er een plantje dood, dan heb ik nog wel reserve in mijn verhoogde zandbedden die wel afgedekt worden met glas of plastieken golfplaten.

Dit is een voorbeeld, een zandbed waar een deel van mijn Saxifraga verzameling in huist.
Vanaf oktober tot begin maart MET afdak.
Zoals je ziet heel primitief en simpel.
Gewoon een paar rechthoekige stenen aan alle vier de hoeken stapelen, daar twee planken op, de houten profielen vijs ik vast aan de planken, de vensters er in en klaar is kees.
Ik moet wel nog de planken met touw aan de betonnen steunpilaren vastmaken om te maken dat het geval niet wegvliegt bij felle wind, al is het toch al zwaar genoeg om wat stormen te doorstaan.

Het ziet er niet uit, maar het spel werkt. --6

Ieder zijn ding natuurlijk, soms zijn glasplaatjes in de rotstuin onontbeerlijk .... -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Onze wintertuin
« Reactie #202 Gepost op: 10 november 2012, 16:45:37 »
Ik ben niet zo voor glasplaatjes in de rotstuin, ik laat alles maar zijn gang gaan. Gaat er een plantje dood, dan heb ik nog wel reserve in mijn verhoogde zandbedden die wel afgedekt worden met glas of plastieken golfplaten.

Dit is een voorbeeld, een zandbed waar een deel van mijn Saxifraga verzameling in huist.
Vanaf oktober tot begin maart MET afdak.
Zoals je ziet heel primitief en simpel.
Gewoon een paar rechthoekige stenen aan alle vier de hoeken stapelen, daar twee planken op, de houten profielen vijs ik vast aan de planken, de vensters er in en klaar is kees.
Ik moet wel nog de planken met touw aan de betonnen steunpilaren vastmaken om te maken dat het geval niet wegvliegt bij felle wind, al is het toch al zwaar genoeg om wat stormen te doorstaan.

Het ziet er niet uit, maar het spel werkt. --6

Ieder zijn ding natuurlijk, soms zijn glasplaatjes in de rotstuin onontbeerlijk .... -2(
Het gaat er toch om, dat het werkt.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Onze wintertuin
« Reactie #203 Gepost op: 10 november 2012, 18:18:03 »
Ieder zijn meug hé Jan  !  ;)
We verdedigen ons met de middelen die we hebben.  Persoonlijk storen de afdakjes in de winter mij niet... en al gaat er ook onder de afdakjes nog eens iets dood, een aantal soorten stellen het toch op prijs !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re: Onze wintertuin
« Reactie #204 Gepost op: 10 november 2012, 18:36:08 »
Zoals jullie wellicht weten kweek ik de meeste planten op het dak en ook deze hebben de winterbescherming gekregen.
Het zijn plexiglas ramen die dmv scharnieren en windhaken op de frames zijn bevestigd, daarnaast nog een keer extra vastgezet met fietsbinnenbanden.
Onder de ramen zitten sproeiertjes zodat ik met schraal weer onder de ramen kan water geven, uiteraard met zonnig weer zodat de kussen snel weer drogen.
Bij vorst en schrale oostenwind gaat er over de planten, dus onder de ramen vliesdoek.

In de twee witte bakken, staan planten in aardewerk potten ingegraven in zand, deze hebben permanent een dak over hun hoofd, ze krijgen water via een druppelaar.

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re: Onze wintertuin
« Reactie #205 Gepost op: 10 november 2012, 19:05:22 »
Zoals jullie wellicht weten kweek ik de meeste planten op het dak en ook deze hebben de winterbescherming gekregen.
Het zijn plexiglas ramen die dmv scharnieren en windhaken op de frames zijn bevestigd, daarnaast nog een keer extra vastgezet met fietsbinnenbanden.
Onder de ramen zitten sproeiertjes zodat ik met schraal weer onder de ramen kan water geven, uiteraard met zonnig weer zodat de kussen snel weer drogen.
Bij vorst en schrale oostenwind gaat er over de planten, dus onder de ramen vliesdoek.

In de twee witte bakken, staan planten in aardewerk potten ingegraven in zand, deze hebben permanent een dak over hun hoofd, ze krijgen water via een druppelaar.

Ziet er veelbelovend uit Gert voor de komende rotsplanten verkoop in Utrecht.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Onze wintertuin
« Reactie #206 Gepost op: 10 november 2012, 19:51:06 »
Zoals jullie wellicht weten kweek ik de meeste planten op het dak en ook deze hebben de winterbescherming gekregen.
Het zijn plexiglas ramen die dmv scharnieren en windhaken op de frames zijn bevestigd, daarnaast nog een keer extra vastgezet met fietsbinnenbanden.
Onder de ramen zitten sproeiertjes zodat ik met schraal weer onder de ramen kan water geven, uiteraard met zonnig weer zodat de kussen snel weer drogen.
Bij vorst en schrale oostenwind gaat er over de planten, dus onder de ramen vliesdoek.

In de twee witte bakken, staan planten in aardewerk potten ingegraven in zand, deze hebben permanent een dak over hun hoofd, ze krijgen water via een druppelaar.

Nou nou Gert, je dak had ik al gezien, maar deze installatie nog niet. Dit is professioneel man. Kun je ook nog eens met vakantie in de winter.

Is dit wat je soms hoort een uit de hand gelopen hobby?

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Onze wintertuin
« Reactie #207 Gepost op: 10 november 2012, 21:15:57 »
mooi werk gert
Zo doe ik het ook maar dan op hele hele hele kleine kleine schaal in grijze bakken.maar dan zonder sproei instalatie's
maar ik houd het bij 2 a 3 bakken in mijn klein tuintje.
het oog wil ook wat :P

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Onze wintertuin
« Reactie #208 Gepost op: 10 november 2012, 22:06:14 »
....... om te maken dat het geval niet wegvliegt bij felle wind, al is het toch al zwaar genoeg om wat stormen te doorstaan.
Zou ik toch maar rekening mee houden dat dat wél kan gebeuren Jan, ben als 16 jarige leerling tuinman wel eens met een éénruiter en al weggewaaid en tussen de kroppen sla terecht gekomen. Kreeg nog op m'n fl....... -3)( ook dat ik een ruit en een aantal kroppen sla vernield had, ben er niet lang meer blijven werken -3(.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Onze wintertuin
« Reactie #209 Gepost op: 11 november 2012, 10:01:05 »
Zoals jullie wellicht weten kweek ik de meeste planten op het dak en ook deze hebben de winterbescherming gekregen.
Het zijn plexiglas ramen die dmv scharnieren en windhaken op de frames zijn bevestigd, daarnaast nog een keer extra vastgezet met fietsbinnenbanden.
Onder de ramen zitten sproeiertjes zodat ik met schraal weer onder de ramen kan water geven, uiteraard met zonnig weer zodat de kussen snel weer drogen.
Bij vorst en schrale oostenwind gaat er over de planten, dus onder de ramen vliesdoek.

In de twee witte bakken, staan planten in aardewerk potten ingegraven in zand, deze hebben permanent een dak over hun hoofd, ze krijgen water via een druppelaar.
Heel indrukwekkend en inventief ,Gert!!