Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > PLANT IDENTIFICATIE

plant uit Nepal

<< < (2/3) > >>

Herman Bovée:
Bedankt voor de vlugge reactie!
Herman

Gerrit Eijkelenboom:
Meconopsis napaulensis uit zaad verkregen van Herman Bovée, zie hierboven.

De gele bloemkleur is ook inderdaad de juiste wildkleur. Andere kleuren ogen misschien mooier maar zijn dus allemaal cultivars. Dit is de enige echte. Met dank aan Herman

Herman Bovée:
Toen ik ze uitzaaide was de opkomst overweldigend, maar na enige tijd verdwenen ze één voor één en kon ze niet redden. Ik had nog wat zaad over gehouden en een tweede poging  gedaan: ditmaal onder streng toezicht. Ook ditmaal kon ik enkel twee planten over houden die ik in pot verder opkweekte. Ik gaf er één aan m'n vrienden die het zaad hadden meegebracht en één staat nu uitgeplant in m'n tuin. Deze laatste staat nu in knop en hoop deze binnen kort in bloei te zien. Ook de plant die ik aan m'n vrienden gaf doet het goed en zal wel even ver staan al bij mij thuis.  Eind goed, alles goed, maar wat een avontuur...!

Mark Stolk:
Schitterend resultaat Gerrit!

Gerrit Eijkelenboom:
Ja Herman, niets geeft meer voldoening, in mijn beleving, dan het opkweken van een plant uit zaad, het jarenlang vertroetelen en dan tot slot het eindresultaat. En dat is dan voor deze Meconopsis ook tevens het einde, want hij gaat nu dood, na overvloedinge zaadproductie. Ik heb 7 exemplaren en hoopte nog dat de kleinste niet ging bloeien, maar wel dus.

Ze staan in een groot Meconopsis bed, gevuld met heel veel rijke potgrond en bladaarde. De blauwe soorten hebben vreselijk geleden onder de hitte van vorig jaar en zeker 70% heeft het niet gehaald. Maar de M. napaulensis heeft er geen hinder van gehad. Die kan dus goed tegen zon en warmte.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie