Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > PLANT IDENTIFICATIE

Allium ID gevraagd.

<< < (2/4) > >>

Gerrit Eijkelenboom:

--- Citaat van: Wim Boens op 16 mei 2017, 11:44:27 ---Allium pendulinum 'Gerrit's Prison Suit'  ;)  ;D

--- Einde van citaat ---

Dan kies ik voor deze. Mooie naam.

Maar het zal niet gaan. Het is een raszuivere wildverzamelde species.

Op de foto in bijlage is goed te zien hoe de plant zich gedraagt. En ook waarom hij pendulinumheet

Wim Boens:
[quote author=Gerrit Eijkelenboom link=topic=2103.msg98204#msg98204 date=1494954693
Dan kies ik voor deze. Mooie naam.

Maar het zal niet gaan. Het is een raszuivere wildverzamelde species.

Op de foto in bijlage is goed te zien hoe de plant zich gedraagt. En ook waarom hij pendulinumheet
[/quote]

Waarom zou je een wildselectie (die afwijkend is) geen cultivarnaam mogen geven? De natuur maakt ook cultivars, hoor!

Gerrit Eijkelenboom:

--- Citaat van: Wim Boens op 17 mei 2017, 08:26:21 ---[quote author=Gerrit Eijkelenboom link=topic=2103.msg98204#msg98204 date=1494954693
Dan kies ik voor deze. Mooie naam.

Maar het zal niet gaan. Het is een raszuivere wildverzamelde species.

Op de foto in bijlage is goed te zien hoe de plant zich gedraagt. En ook waarom hij pendulinumheet

--- Einde van citaat ---

Waarom zou je een wildselectie (die afwijkend is) geen cultivarnaam mogen geven? De natuur maakt ook cultivars, hoor!
[/quote]

Is dat zo? Weet jij dan bijvoorbeeld een wildverzamelde selectie van Epimedium, die een eigen cultivarnaam heeft?

Gerrit Eijkelenboom:
Ligt het niet veel meer voor de hand om een species, die qua uiterlijk afwijkt een naam te geven als ondersoort, (subspecies). Dan moeten er in het betreffende gebied wel veel meer individuen met dezelfde kenmerken voorkomen, denk ik. Maar in zo een geval, moet je deze ondersoort beschrijven en deponeren met herbarium samples.

Ook ligt het veel meer voor de hand volgens mij, om een variƫteit naam te bedenken. Allium pendulinum var. gerrit's prison suit bijvoorbeeld.

Ik vind een soort een cultivarnaam geven wel vreemd aandoen Bijv. Epimedium davidii "Dwarf Form". Maar ik begrijp van jou, dat dit wel kan en mag.

Wim Boens:

--- Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 17 mei 2017, 08:41:46 ---Is dat zo? Weet jij dan bijvoorbeeld een wildverzamelde selectie van Epimedium, die een eigen cultivarnaam heeft?

--- Einde van citaat ---

Uhmm, een heleboel, x omeiense 'Akane', x omeiense 'Myriad Years', x omeiense 'Razzleberry', acuminatum 'Galaxy', acuminatum 'Night Mistress', grandiflorum 'Akagi Zakura', grandiflorum 'Cranberry Sparkle', grandiflorum 'Mt Kitadake Red', grandiflorum 'Mt Kitadake Purple', grandiflorum 'Orion', grandiflorum var. coelestre 'Alpine Beauty', sp. nov. 'Spine Tingler', sp. nov. 'Tarantula', pinnatum 'Thunderbolt', stellulatum 'Wudang Star', stellulatum 'Yukiko', macrosepalum 'Sweet Rachel'... En zoveel meer, allemaal wildselecties...gewoon een afwijkende vorm van een soort, geselecteerd in het wild en benaamd.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie