Auteur Topic: Vraagje ivm stapelmuur  (gelezen 2495 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Vraagje ivm stapelmuur
« Gepost op: 12 oktober 2011, 21:24:34 »
Eén van onze leden stelde deze vraag via mail, bij deze post ik deze hier, zodat iedereen er kan op antwoorden:

ik ben nog maar een klein jaartje bezig met mijn rotstuin  Graag had ik nog een vraagje gesteld: ik heb nog wat plaats tussen wat stapelstenen tegen een rechte muur en een beetje (30cm) overdekt. Dit krijgt weinig water als ik ze zelf niet sproei. Welke rotsplantjes kan ik daar het beste planten .
 
Mvg
Gyi

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Vraagje ivm stapelmuur
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2011, 21:54:36 »
Hangt er vanaf natuurlijk of deze plaats zonnig of in de schaduw gelegen is. Voor beide types zijn er wel een aantal planten te vinden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Vraagje ivm stapelmuur
« Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2011, 09:59:23 »
Op het eerste zicht is dit niet echt een gemakkelijke opgave Gyi en zoals Frankie het schrijft is schaduw of zon een belangrijke vraag.  Je hebt het over stapel stenen tegen een rechte muur, zit daar dan niets van compost tussen of achter?

Ik heb hier een zeer sterke helling op het Oosten en aangezien die tegen een muur is opgebouwd vangt die ook heel weinig regen.  Misschien komt dat nog het dichtst in de buurt van uw situatie.  Tussen en achter de stenen zit er bij mij wel compost/tuinaarde verwerkt, zodat de planten wel enige voeding kunnen bereiken.

Deze eerder "moeilijke" omstandigheden bieden echter ook de mogelijkheid om bepaalde "moeilijkere" jongens aan de groei te krijgen die anders onze natte periodes niet goed overleven.

Een aantal plantjes die het hier in de bovenvermelde situatie al jaren lang goed doen zijn b.v.

Onosma nanum
Degenia velibitica
Oreganum amanum (er zijn ook nog andere variëteiten van Oreganum te vinden en allemaal houden ze van droogte en zon)
Lewisia tweedyi
Lewisia cotyledon
Ptilotrichum spinosum
Verbascum "Letitia"
Arenaria caucasica
Arenaria tetraquetra var. granatensis
Hypericum aegypticum

Soorten die ongetwijfeld ook daar zouden gedijen zijn b.v. een aantal Asperula's, een kleinere Penstemon (b.v. rupicola), heel wat Draba soorten, Saxifraga's (maar dan de vormen met zilver rozetten), de kleinere Eriogonium soorten zullen die omstandigheden ook op prijs stellen.  De lijst kan echt nog wel veel langer worden.

Als het een schaduwmuur zou zijn wordt de opgave heel anders natuurlijk...
Dan kun je alvast aan de talloze Saxifraga's (maar dan kabschia's en engleria's) gaan denken, typische schaduwminnende stapelmuur bewoners zijn ook de Ramonda en Haberlea soorten.  Kleine varentjes kunnen dan ook in aanmerking komen.

Zo, ik hoop dat dit al enkele ideeën oplevert, maar als er nog bijkomende vragen zijn, kan je er steeds hier mee terecht !  ;)
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2011, 13:27:39 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gyi Peelaerts

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 353
  • Geslacht: Man
  • lewisia mijn voorkeur
Re:Vraagje ivm stapelmuur
« Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2011, 18:45:04 »
Hallo Luc

Bedankt voor deze tip. Deze muur staat in de volle zon en krijgt weinig regen achter mijn stenen heb ik een voedings boden van een mengeling met tuinaarde gemend met compost en fijn zand met een beetje leem er onder.
Nogmaals bedankt voor deze tip .
Mvg Gyi